Fotografowanie o świcie

Problemy z doborem materiału, naświetlaniem w ciężkich warunkach.

Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy

Awatar użytkownika
rayman
-#
Posty: 401
Rejestracja: 21 mar 2009, 22:44
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Fotografowanie o świcie

Post autor: rayman »

Witam :)

Na skutek bezsenności ostatnich dni chodzę sobie ostatnio po mieście i fotografuję poznańskie świty. Co prawda do tej pory robiłem je w kolorze, ale coraz poważniej myślę nad czarno-białym negatywem i tu pojawia się moje pytanie:

Czy T-Max + R09 to dobry pomysł? Jakie filtry mogą się przydać? Mam żółty do Minolty, czerwony, żółty i jasnozielony do Pentacona oraz złoty i ciemnozielony Cokina (co prawda bez mocowania, ale mogę go trzymać w ręce skoro aparat stać będzie na statywie).

Co polecacie? :)
A niech mnie TSS pokąsa!
Awatar użytkownika
Gringo997
-#
Posty: 481
Rejestracja: 02 maja 2008, 14:45
Lokalizacja: KRK
Kontakt:

Post autor: Gringo997 »

T-max bardzo fajnie wychodzi w Microphenie 1+3
http://www.aparaty.tradycyjne.net/foto,25863.html

z filtrami kolorowymi nie pomogę gdyż jedyne co mogę o nich powiedzieć to to iż ich nie posiadam jeszcze:P


ale połówka jakaś by się mogła przydać


P.S. o zastosowaniu filtrów znajdziesz tekst tutaj :

http://www.alf.home.pl/ALF/fotografia/f ... .htm#wstęp
to ja zabiłem Laurę Palmer...
Awatar użytkownika
rayman
-#
Posty: 401
Rejestracja: 21 mar 2009, 22:44
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: rayman »

Tak też właśnie myślałem że żółty filtr będzie najlepszy :)

P.S. Przemiał mam tak mały że trzymam się raczej 1 wywoływacza tak długo póki się nie skończy, bo żal wylewać cokolwiek jeśli nie jest w całości zużyte jeśli postoi i skiśnie :) W tej chwili katuję w trupa R09, następne pójdzie D-76 :)
A niech mnie TSS pokąsa!
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5622
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

t-maxa wołałem tylko w ultrafinie plus, któren to wywoływacz do takich negatywów jest wymyślon. jednakowoż dla mnie dość kontrastowym t-max jest, w związku z czym polecam acrosa, który wywołuje się miodnie we wszystkim, nawet w rodinalu 1:50.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Awatar użytkownika
rayman
-#
Posty: 401
Rejestracja: 21 mar 2009, 22:44
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: rayman »

rbit9n pisze:jednakowoż dla mnie dość kontrastowym t-max jest
Czyli żółty filtr teoretycznie jeszcze ten kontrast podniesie.

Jednak...mam paczkę starego Fotonbromu w żółtej paczce. Kontrast spadł na tyle (zamiast normalnej gradacji ma miękką/bardzo miękką) że na odbitki z takich świtów powinien być w sam raz - w Eukobromie wychodzi to ciekawie ;)

Spróbuję zatem w tym zestawieniu, jako że na inne póki co pozwolić sobie nie mogę :) Wakacje jeszcze trochę potrwają, więc najwyżej następnym materiałem będzie Acros o którym słyszałem wiele dobrego ;)
A niech mnie TSS pokąsa!
Awatar użytkownika
Gringo997
-#
Posty: 481
Rejestracja: 02 maja 2008, 14:45
Lokalizacja: KRK
Kontakt:

Post autor: Gringo997 »

zawsze możesz wywołać papier dwukuwetowo, jedna kuweta z mocnym wywoływaczem a druga z rodinalem 1+20 (dziś czytałem o tym w ksiażce :mrgreen: ) i całkiem fajnie to wygląda
to ja zabiłem Laurę Palmer...
michal.b
-#
Posty: 22
Rejestracja: 29 mar 2009, 15:11
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Post autor: michal.b »

rayman pisze:Jednak...mam paczkę starego Fotonbromu w żółtej paczce. Kontrast spadł na tyle (zamiast normalnej gradacji ma miękką/bardzo miękką) że na odbitki z takich świtów powinien być w sam raz - w Eukobromie wychodzi to ciekawie ;)

Szczerze mówiąc, scena o świcie jest znacznie mniej kontrastowa niż za dnia (w pełnym słońcu). Cienie jeszcze nie są na tyle głębokie, a światło silne. To również zależy od tego, "jaki" świt masz na myśli - czy dokładnie o wschodzie słońca (+/- 1h), czy np. o 9:00 ;)
Pozdrawiam,
Michał


blog.michalbudzynski.com - blog fotograficzny

www.michalbudzynski.com - strona internetowa
Szafran
-#
Posty: 27
Rejestracja: 29 kwie 2008, 00:37
Lokalizacja: Jasło

Post autor: Szafran »

..i od tego czy świt jest mglisty, jeśli tak to chyba kontrastowy negatyw nawet był by wskazany ;-)
Awatar użytkownika
rayman
-#
Posty: 401
Rejestracja: 21 mar 2009, 22:44
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: rayman »

michal.b pisze:(+/- 1h), czy np. o 9:00 ;)
Mam na myśli 4.30 rano, bo o tej porze chodziłem dziś z Zenitem ;)

Mgiełka jest, owszem...mam zamiar poczaić się na ujęcia nad Wartą - wschody słońca nad tą rzeką bywają bajeczne ;)

(Szkoda tylko że nie posiadam roweru, by przed wschodem dotrzeć za miasto)

Dziś zatem odeśpię, na dniach się przejdę z tym zestawem :)
A niech mnie TSS pokąsa!
Awatar użytkownika
slawoj
-#
Posty: 1313
Rejestracja: 30 wrz 2007, 19:53
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: slawoj »

Żeby prawidłowo dobrać filtr kolorowy, w fotografii czarno-białej (do zamierzonego efektu), powinno się brać pod uwagę następujące czynniki:

1. Rodzaj negatywu oraz jego uczulenie spektralne
- filmy: orto-, ortopan-, pan-, superpan-, chromatyczne
(np. "T-MAX 400/new" jest filmem panchromatycznym, który ma dodatkowo zmniejszone uczulenie na kolor niebieski)
2. Rodzaj wywoływacza
- wywoływacze wyrównawcze poniekąd niwelują efekt filtrowania
3. Krzywa przepuszczalności filtra
4. Oświetlenie i kolorystyka fotografowanej sceny

Pomocne w tym zakresie są: spektrogramy dla odpowiednich negatywów (karty katalogowe w .pdf) oraz krzywe przepuszczalności odpowiedniego filtra. Wykresy te można odejmować od siebie.

Więcej informacji można znaleźć w polskim wydaniu książki,
pt. "FOTOTECHNIKA", autor: Gerhard Teicher


Światło "dzienne" przed wschodem i po zachodzie słońca, w swoim składzie nie posiada zbyt dużo ultrafioletu, więc nie ma potrzeby stosowania filtrów żółtych.
Natomiast jest tam spora dawka promieniowania, z drugiego końca widma spektralnego, czyli czerwonego i podczerwonego - stąd też o tej porze wychodzą najlepsze zdjęcia IR.



Ps.
Co do stosowania filtrów żółtych, podam cytat w w/w książki:
- "Istnieje żółte szkło, które fluoryzuje pod wpływem promieniowania nadfioletowego, tzn. samo zaczyna wysyłać promieniowanie. Stosując filtr z takiego szkła możemy całkowicie zadymić obraz fotograficzny. W związku z powyższym należy korzystać tylko z wyrobów firm, które rzeczywiście zapewniają, że zjawisko to nie wystąpi."
ODPOWIEDZ