Dobór filmów BW na wyjazd
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Dobór filmów BW na wyjazd
Witam!
W lipcu wyjeżdżam na Bałkany, będzie to wycieczka objazdowa, ale mam już spore doświadczenie w fotografowaniu podczas takich wyjazdów, nie będę chodził z przewodnikiem więc czasu trochę będzie.
Zastanawiam się nad wyborem materiału, na którym będę robił zdjęcia.
Zabieram ze sobą dwie puszki. Do jednej założe film 100 ASA, a do drugiej i tu właśnie się zastanawiam - 400, 3200 ASA. Myślałem też o tym, żeby pominąć 100 i mieć ze sobą 400 i 3200. Jednak nie jestem pewien czy będzie mi to aż tak przydatne. Zatrzymajmy się więc na tym 100 i powiedzmy 3200. Co do zdjęć będzie to przede wszystkim reportaż z miejsc, w których będę. Będzie napewno trochę "streetphoto". 3200 stosowałbym napewno wieczorem, w miejscowościach typowo nadmorskich. Jakie filmy Wy byście wybrali? Mam małe doświadczenie w filmach BW ponieważ dobrze znam tylko Fomy - 100 i 400 oraz Ilforda PAN'a 100, którym fotografowałem Ukraine i zdecydowanie brakowało czasem czegoś powyżej 100.
W lipcu wyjeżdżam na Bałkany, będzie to wycieczka objazdowa, ale mam już spore doświadczenie w fotografowaniu podczas takich wyjazdów, nie będę chodził z przewodnikiem więc czasu trochę będzie.
Zastanawiam się nad wyborem materiału, na którym będę robił zdjęcia.
Zabieram ze sobą dwie puszki. Do jednej założe film 100 ASA, a do drugiej i tu właśnie się zastanawiam - 400, 3200 ASA. Myślałem też o tym, żeby pominąć 100 i mieć ze sobą 400 i 3200. Jednak nie jestem pewien czy będzie mi to aż tak przydatne. Zatrzymajmy się więc na tym 100 i powiedzmy 3200. Co do zdjęć będzie to przede wszystkim reportaż z miejsc, w których będę. Będzie napewno trochę "streetphoto". 3200 stosowałbym napewno wieczorem, w miejscowościach typowo nadmorskich. Jakie filmy Wy byście wybrali? Mam małe doświadczenie w filmach BW ponieważ dobrze znam tylko Fomy - 100 i 400 oraz Ilforda PAN'a 100, którym fotografowałem Ukraine i zdecydowanie brakowało czasem czegoś powyżej 100.
Dzięki za odpowiedź. Z tego co szybko popatrzyłem na sample (wiadomo internetowe więc to nie to samo) i ten Neopan mi się podobał. A lubisz zarówno 400 jak i 1600? Jade 17 lipca, więc mam zamiar zrobić przynajmniej kilka rolek różnych filmów, wywołać je i pobawić się w robienie odbitek, wiadomo, że przez tak krótki czas nie poznam materiału, ale choć trochę go "liznę".
Jeszcze raz dziękuję i chciałem zapytać jak myślicie jaki zestaw byłby najlepszy na dwie puszki? 100ASA i 400ASA czy 400 i 1600/3200? Są to raczej miejsca, w których pogoda zazwyczaj jest słoneczna.
Jeszcze raz dziękuję i chciałem zapytać jak myślicie jaki zestaw byłby najlepszy na dwie puszki? 100ASA i 400ASA czy 400 i 1600/3200? Są to raczej miejsca, w których pogoda zazwyczaj jest słoneczna.
1600/3200? a masz zamiar robić nocą? lub w bardzo ciemnych pomieszczeniach? jeśli nie, to powinny Ci wystarczyć 100 i 400ASA. mnie przynajmniej zawsze wystarczały.
wybór taki jak weesee, 100ASA to ACROS, natomiast 400 albo NEOPAN, albo T-RIX 400.
wybór taki jak weesee, 100ASA to ACROS, natomiast 400 albo NEOPAN, albo T-RIX 400.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
O 1600/3200 myślałem właśnie ze względu na to, że będę fotografował późnym wieczorem/nocą.
Z tego co piszecie nie wiem czy jednak nie zdecyduje się na 100 i 400. Kupie po kilka rolek w/w filmów i zobacze co mi pasuje najbardziej.
A co do puszek to będą to dwa Canony albo 300V albo jeden 300V, drugi 33
Z tego co piszecie nie wiem czy jednak nie zdecyduje się na 100 i 400. Kupie po kilka rolek w/w filmów i zobacze co mi pasuje najbardziej.
A co do puszek to będą to dwa Canony albo 300V albo jeden 300V, drugi 33
jeśli to mają być wieczorowe landszafty, to ja bym się skłaniał ku połączeniu 4-setki i statywu.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Dokładnie to miałem napisać. Nawet monopod powinien pomóc.rbit9n pisze:jeśli to mają być wieczorowe landszafty, to ja bym się skłaniał ku połączeniu 4-setki i statywu.
Setek jest tyle, że nie warto nawet dyskutować - weź to, co lubisz.
Przy 400 masz już możliwość forsownego wywoływania także skłaniałbym się ku tej opcji. Jesli lubisz wysoki kontrast, to polecam neopana 1600.
Przemyśl trix @ 1600 i diafine. To naprawdę bardzo ,,prosta" i szybka wywojka, dobra na początek, bo ciężko coś zepsuć.apytel pisze: wywołać je i pobawić się w robienie odbitek,
Ciekawą opcją jest też.. rollei r3, który wg zapewnień producenta można naświetlać w bardzo szerokim zakresie (zapewne w RHS).
apytel - przede wszystkim napisz jakich będziesz używać obiektywów; czy jasnych stałek, czy ciemnych zoomów.
Jeśli w lipcu jedziesz na Bałkany i na pewno będziesz chciał fotografować przez cały dzień, to musisz liczyć się z dużymi kontrastami. A do tego lepsze są filmy mniejkontrastowe (wysokoczułe).
Z powyższych powodów wybrałbym film o czułości ASA400, a dokładniej KODAK 400TX.
Jeśli w lipcu jedziesz na Bałkany i na pewno będziesz chciał fotografować przez cały dzień, to musisz liczyć się z dużymi kontrastami. A do tego lepsze są filmy mniejkontrastowe (wysokoczułe).
Z powyższych powodów wybrałbym film o czułości ASA400, a dokładniej KODAK 400TX.
Dziękuję za wszystkie odpowiedzi!
Co do obiektywów to będzie to Zenitar 16mm (raczej sporadycznie, zawsze domknięty do f8), Canon 35mm f/2.0, Canon 50mm f/1.8 oraz tylko w razie potrzeby Sigma 70-300 bo na tele już mi nie starczy.
EDIT:
Co do Kodaka 400TX, przeczytałem, że cytuję "Naświetlam Tri-X-a 400 (znanego też jako TX) na E.I. 200, żeby zadbać o cienie."
Czyli w aparacie powinienem ustawić czułość na 200 i tak też później wywoływać?
Może to banalne pytanie, ale jeszcze nie bawiłem się w forsowanie, a jeśli już to miałem doczynienia tylko z forsowaniem "w górę" czyli np z 1600 na 3200.
Co do obiektywów to będzie to Zenitar 16mm (raczej sporadycznie, zawsze domknięty do f8), Canon 35mm f/2.0, Canon 50mm f/1.8 oraz tylko w razie potrzeby Sigma 70-300 bo na tele już mi nie starczy.
EDIT:
Co do Kodaka 400TX, przeczytałem, że cytuję "Naświetlam Tri-X-a 400 (znanego też jako TX) na E.I. 200, żeby zadbać o cienie."
Czyli w aparacie powinienem ustawić czułość na 200 i tak też później wywoływać?
Może to banalne pytanie, ale jeszcze nie bawiłem się w forsowanie, a jeśli już to miałem doczynienia tylko z forsowaniem "w górę" czyli np z 1600 na 3200.
apytel - jak nie musisz to daj sobie spokój z forsowaniem, nic dobrego z tego nie wyniknie. Forsowanie stosuj tylko w ostateczności.
Kup film (np. ASA400) i naświetlaj go na czułość nominalną.
Jak bierzesz statyw i wężyk, to od razu zaopatrz się w tabelkę korygującą czas dla efektu Schwarzschilda (dla danego filmu!).
Poczytaj również o filtrach do fotografii cz-b.
Kup film (np. ASA400) i naświetlaj go na czułość nominalną.
Jak bierzesz statyw i wężyk, to od razu zaopatrz się w tabelkę korygującą czas dla efektu Schwarzschilda (dla danego filmu!).
Poczytaj również o filtrach do fotografii cz-b.
Tak.apytel pisze:Czyli w aparacie powinienem ustawić czułość na 200 i tak też później wywoływać?
Ja zabrałbym 400 a w razie nadmiaru światła użył filtru szarego ND z przedziału 2 - 3 EV. Sugerowałbym system Cokin'a.
Dodatkowo możesz pomyśleć o szarej połówce o miękkim przejściu i takim samym tłumieniu.
Dodatkowo możesz pomyśleć o szarej połówce o miękkim przejściu i takim samym tłumieniu.
Z przyczyn technicznych koniec świata został odwołany. Za zaistniałe utrudnienia serdecznie przepraszamy !
Dzięki za te wszystkie odpowiedzi.
W najbliższym czasie kupie jakieś filmy 1600 ASA i jeśli spodobają mi się to wezmę 400 i 16000, jeśli nie to zostanę przy 100 i 400
W najbliższym czasie kupie jakieś filmy 1600 ASA i jeśli spodobają mi się to wezmę 400 i 16000, jeśli nie to zostanę przy 100 i 400
blog - http://uliczne.wordpress.com