Filtr czerowny (25) ?????
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
-
- -#
- Posty: 21
- Rejestracja: 20 sty 2010, 14:13
- Lokalizacja: Suomi
O! dokladnie o to mi chodzilo
PIEKNE DZIEKI !!! A stosujesz filtry nakrecane czy systemu Cokin ? Pytanie jest tendencyjne : policzylem jakie filtry sa mi potrzebne i nie ukrywam ze Cokin ma potworna przewage cenowa ... tak 1:10 . Jedyne moje obawy to pogorszenie jakosci obrazu przez nie-szklany badz co badz filtr/y. Czy "boje sie" niepotrzebnie ?

Nikt cie nie obrazal, przez chwile zabawnie bylo a ty sie oburzaszstormurimages pisze: Sorry za nieuprzejmosc, ale jak ktos ma komentarz w stylu " z filtrem czarnym" lub "po 22" to niech sobie odpusci. Na portalach dla samotnych i pryszczatych zdobedzie wiekszy poklask.

"Panie, ja to jak kiedyś zdjęcie zrobiłem to klisza pękła, i ch*j!"
Efekt czarnego nieba można osiągnąć stosując filmy IR z ciemnoczerwonym filtrem, albo stosując zwykłe filmy panchromatyczne z odpowiednio ustawionym filtrem polaryzacyjnym i jednocześnie filtrem ciemnoczerwonym (tak robię w przypadku filtrów systemu Cokin - wkładam dwa w holder najpierw polar, a potem czerwony). Niebo wychodzi niemal tak samo, ale oczywiście cała reszta inaczej, bo film IR jest czuły na inne spektrum (dlatego roślinność oddaje w kolorze białym).
Pozdrawiam
Maximus
Maximus
-
- -#
- Posty: 21
- Rejestracja: 20 sty 2010, 14:13
- Lokalizacja: Suomi
Nie mam ani celu ani ochoty obrazac, mimo ze potrafie podobno jak malo kto ;)Oburzal sie nie bede. Za stary jestem . Moge sie usmiechnac pod nosem .radekone pisze:Nikt cie nie obrazal, przez chwile zabawnie bylo a ty sie oburzaszstormurimages pisze: Sorry za nieuprzejmosc, ale jak ktos ma komentarz w stylu " z filtrem czarnym" lub "po 22" to niech sobie odpusci. Na portalach dla samotnych i pryszczatych zdobedzie wiekszy poklask.
Moze sie myle, ale forum sluzy do wymiany pogladow, dzielenia sie wiedza przez lepiej wyksztalconych / bardziej doswiadczonych Kolegow i Kolezanki. Glupkowate komentarze nic nie wnoszace do dyskusji / nie rozwiazujace problemu , sa co najmniej nie na miejscu. I to one sa obrazliwe dla kogos kto zwraca sie z prosba o pomoc w rozwiazaniu problemu lub prosi o podzielenie sie wiedza.
Bardzo cenie czas i umiejetnosci uczestnikow forum, zwlaszcza jesli poswiecaja je bezinteresownie pomagajac innym np. takim jak ja - stawiajacym (znowu) pierwsze kroki w fotografii analogowej.
Z drugiej strony jak to fajnie "kopnac kota", zwlaszcza jak kot jest daleko i nie moze bolesnie oddac... .
I w tym temacie NFA z mojej strony .
Wracajac do tematu : widzialem "backstage" Michaela Kenny i z tego czemu sie przyjrzalem na 100% widzialem filtr czerwony, byc moze jeszcze "cos" - w kazdym badz razie bylo to nakrecane... .I patrzac na moje wyniki z tylko filtrem czerwonym musze wyciagnac wniosek : bylo cos jeszcze i/lub cos innego.
Nie chodzi mi koniecznie o uzycie filtra czerownego - nie jestem dogmatykiem :) wazny jest wynik.
Uszczelnienie wskazywalo by na wieksza zasadnosc uzycia filtrow nakrecanych... zla wiadomosc ze wzgledu na koszty ( u mnie za 1 nakrecany mam 3-5 Cokinow ... .) UGH !
"dobry filtr" _ czy Cokin jest "dobry" i jaki jest poziom "znaczaco" ? :)
na zalaczonej focie jest mniej wiecej ten efekt o ktory mi chodzi , poza tym piekne zdjecie...
- Załączniki
-
- lmaserati3.jpeg (37 KiB) Przejrzano 4196 razy
Podniosę kolegę na duchu (w duchu) i powiem, że wielcy fotografowie podczas kopiowania odbitek pod powiększalnikiem, stosowali technikę wysłaniania i doświetlania.stormurimages pisze:widzialem filtr czerwony, byc moze jeszcze "cos" - w kazdym badz razie bylo to nakrecane... .I patrzac na moje wyniki z tylko filtrem czerwonym musze wyciagnac wniosek : bylo cos jeszcze i/lub cos innego.
Np. taki Ansel Adams potrafił na jednej fotografii wymaskować lub doświetlić kilkadziesiąt różnych miejsc.
Niebo z chmurami, przypuszczam, że większość osób dopala.
Aż zajrzałem do obrazków z zapiskami w zeszycie. W przypadku tego zdjęcia które podałem za przykład wcześniej stosowałem następujące korekty:
1. w odbitkach MG FB Gloss 8x10" całość 30sek minus dwa maskowania po 10 sek na sklepie z lewej i 20 sek na podwoziu ciężarówki plus dwa dopalenia z różną filtracją, na biele w chmurach tylko 5 sekund żółtym i prawa strona i cały asfalt 12 sek dopału przy 140 magenty.
2. w odbitkach MG FB Mat 16x20" całość 75 sek minus dwa maskowania sklepu i podwozia po 40 sekund, oraz dwa dopalenia: 12 sek żółtym na biele w chmurach i 40 sekund asfalt i prawa strona na 175 magenty.
Wynika z powyższego, że kopiując z filmu IR nie musiałem przyciemniać nieba, lecz tylko najjaśniejsze partie chmur, żeby miały w bielach widoczne szczegóły i jezdnię, na którą padało dużo światła słonecznego.
1. w odbitkach MG FB Gloss 8x10" całość 30sek minus dwa maskowania po 10 sek na sklepie z lewej i 20 sek na podwoziu ciężarówki plus dwa dopalenia z różną filtracją, na biele w chmurach tylko 5 sekund żółtym i prawa strona i cały asfalt 12 sek dopału przy 140 magenty.
2. w odbitkach MG FB Mat 16x20" całość 75 sek minus dwa maskowania sklepu i podwozia po 40 sekund, oraz dwa dopalenia: 12 sek żółtym na biele w chmurach i 40 sekund asfalt i prawa strona na 175 magenty.
Wynika z powyższego, że kopiując z filmu IR nie musiałem przyciemniać nieba, lecz tylko najjaśniejsze partie chmur, żeby miały w bielach widoczne szczegóły i jezdnię, na którą padało dużo światła słonecznego.
witam,troniu pisze:aby uzyskać niebo o jakim piszesz, ja oprócz czerwonego A25, używam dodatkowo jeszcze filmu IR: album_pic.php?pic_id=726
czy ja dobrze widzę że w tym przypadku nie został użyty film typu IR? Wydawało mi się, że przy tego typu zestawie - filtr IR plus dodatkowo f.czerwony będzie niezbędne zastosowanie filmu uczulonego na podczerwień. Na logikę to chyba skuteczna bariera odcięcia długości fal światła widzialnego, a jednak zdjęcie powstało i to całkiem przyjemne dla oka.
alexkoz pisze:witam,troniu pisze:aby uzyskać niebo o jakim piszesz, ja oprócz czerwonego A25, używam dodatkowo jeszcze filmu IR: album_pic.php?pic_id=726
czy ja dobrze widzę że w tym przypadku nie został użyty film typu IR? Wydawało mi się, że przy tego typu zestawie - filtr IR plus dodatkowo f.czerwony będzie niezbędne zastosowanie filmu uczulonego na podczerwień. Na logikę to chyba skuteczna bariera odcięcia długości fal światła widzialnego, a jednak zdjęcie powstało i to całkiem przyjemne dla oka.
niedoczytałeś dokładnie postu Tronia:
;)troniu pisze:aby uzyskać niebo o jakim piszesz, ja oprócz czerwonego A25, używam dodatkowo jeszcze filmu IR: album_pic.php?pic_id=726
stormurimages, na moje oko to efekt czerwonego filtra nie zadziałał bo nie było odpowiedniego nieba podczas robienia tej fotki (a przynajmniej w kierunku jej robienia było ono nieodpowiednie). Jeśli dobrze widzę to niebo było zaciągnięte cirrusami (czy jak im tam) a wtedy błękit jest mizerny, żeby go ściemnić czerwonym filtrem, prześwituje on tylko niemrawo spod chmur. Do zadziałania filtra potrzeba naprawdę czystego błękitu, na niebie całkiem bezchmurnym albo z cumulusami. Takie apogeum pogody wyżowej.
-
- -#
- Posty: 21
- Rejestracja: 20 sty 2010, 14:13
- Lokalizacja: Suomi