wielki format
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
-
- -#
- Posty: 151
- Rejestracja: 31 mar 2018, 19:32
wielki format
Hey, stoje przed wyborem 150 mm do 4x5..fujinon W czy nikkor...czym focicie? albo co wybralibyscie
wielki format
W wypadku tych bardziej współczesnych obiektywów firma jest chyba mało istotna - są zbliżone jakościowo/konstrukcyjnie. Waga, jasność, średnica filtrów, migawka, krążek obrazowy, stan (konieczność lub brak startowego serwisu migawki, który może podwoić cenę), cena, potrzebna Ci płytka/jej brak w cenie. Gdzieś między nimi jest rozpięty wybór. Pewnie znasz, ale to dość dobre kompendium wiedzy.
wielki format
Ja nigdy nie spotkałem żylety z 4x5. Nie wiem czy to wina szkieł używanych w PL czy ten typ tak ma. Właśnie kolega testuje podobno najlepszy obiektyw 135 mm. Zobaczymy - portra i Ektachrome . Prawda wyjdzie na jaw . :)
Zeiss I(N)ikon
https://podologiapoznan.pl/
Pozdrawiam
Adam
https://podologiapoznan.pl/
Pozdrawiam
Adam
-
- -#
- Posty: 151
- Rejestracja: 31 mar 2018, 19:32
wielki format
jeszcze pytanie jak testuje, pejzaz przy f32 czy portret przy max otworze.. 

-
- -#
- Posty: 151
- Rejestracja: 31 mar 2018, 19:32
wielki format
no wlasnie chyba roznica jest, bo wlasnie odkrylem ze moj ulubiony fotograf foci 4x5 szklem Zeiss Planar 135mm F/3.5, ktory kosztuje ponad 10k a nie 800 zł, wiec?skpt pisze: ↑10 maja 2024, 14:29 W wypadku tych bardziej współczesnych obiektywów firma jest chyba mało istotna - są zbliżone jakościowo/konstrukcyjnie. Waga, jasność, średnica filtrów, migawka, krążek obrazowy, stan (konieczność lub brak startowego serwisu migawki, który może podwoić cenę), cena, potrzebna Ci płytka/jej brak w cenie. Gdzieś między nimi jest rozpięty wybór. Pewnie znasz, ale to dość dobre kompendium wiedzy.
wielki format
No jest, choćby jasność i krążek obrazowy, które to pewnością mają wpływ na cenę, ale niekoniecznie przekładają się na jakość obrazu cokolwiek pod tym pojęciem rozumiemy (ostrość, rozmycie tła itd.).
wielki format
W takim razie przepraszam, źle zrozumiałem pytanie. Było o nikkor vs fujinon, czyli o szkłach z załączonej przeze mnie tabelki = popularnych/powszechnych. One są na ogół wszystkie na przyzwoitym poziomie. Co znaczy, że trudno się dopatrzeć różnic w charakterze dostarczanego obrazu = główne znaczenie mają, jak napisałem, cechy użytkowe. Możesz mieć inne cele (wady optyczne nadające charakter obrazowi lub przeciwny kierunek - lepsze własności optyczne), ale wtedy chyba ani fujinon ani nikkor nie spełnią Twoich potrzeb. Idąc w stronę szkieł "z charakterem" - na ogół historycznych, trzeba sobie m.z. cele najpierw dobrze zdefiniować i szukać pod nie. Idąc w stronę szkieł o jakości wyższej niż te z tabelki m.z. wchodzimy w obszar perfekcjonizmu również po stronie aparatów i procedury (koszty, waga, ograniczenia zastosowań). Też trzeba precyzyjnie wiedzieć czego się chce. Nie pomogę :)photoatelier pisze: ↑13 maja 2024, 08:15 no wlasnie chyba roznica jest, bo wlasnie odkrylem ze moj ulubiony fotograf foci 4x5 szklem Zeiss Planar 135mm F/3.5, ktory kosztuje ponad 10k a nie 800 zł, wiec?
wielki format
oj tak. Jakiś czas temu pod wpływem impulsu kupiłem linhofa technika V ze schneiderem xenotarem 135/3.5 - linhof ma do wymiany miech i nigdy nie miał osłony na matówkę, poza tym sprawny, a obiektyw ma migawkę która przycina się na długich czasach. Miałem pomysł by naprawiać to, a teraz okazuje się, że mi pomysł minął, bo mam inne w pełni sprawne 4x5 i zastanawiam się co z tym zrobić


-
- -#
- Posty: 151
- Rejestracja: 31 mar 2018, 19:32
wielki format
Kolego skpt.. przeciez nie o to chodzi, bo zaczynamy brnąć..uważam ze juz przy szklach powiedzmy do 1500 zł jest roznica..i liczylem na kogos kto odpowie , bierz np. nikora, bo ostry, i cos tam cos tam a tamte sa ble..i dlaczego sa ble..i w kontekscie tego co napisal Adams.. czy za cene do `1500 zl mozna miec ostre szklo.. co innego nietrafienie czy poruszenie modela a co innego miekki obraz z danego obiektywu.. pozdrawiam serdecznie
wielki format
Mam Fujinon 210/5.6 mam też pożyczony Apo Ronar 300/9. Zrobiłem nimi ujęcia architektury (inne) na 13x18. Przy odbitce zaledwie 24x30 rodzina od razu zauważyła dużo większą ostrość ujęcia z APO. Ja też.
od 24x36 po 18x24 + szkiełko i oko
wielki format
Zasadniczo były 3 wersje Fujinona 150mm:photoatelier pisze: ↑08 maja 2024, 18:41 Hey, stoje przed wyborem 150 mm do 4x5..fujinon W czy nikkor...czym focicie? albo co wybralibyscie
- Fujinon-W posiadający napis na wewnętrznej stronie z przodu obiektywu mający pojedynczą powłokę,
- Fujinon-W posiadający napis na zewnętrznej stronie z przodu obiektywu mający (podobno) wielkokrotną powłokę,
- Fujinon CM-W posiadający napis na zewnętrznej stronie z przodu obiektywu mający (na pewno) wielkokrotną powłokę.
Zasadnicza różnica między 2 a 3 wersją polega na zwiększeniu okręgu obrazu z 224mm do 260mm, co pozwala na większe przesuwy.
Miałem 1 wersję i bez żalu ją sprzedałem. Wersję 3 odradzam, bo jest niewspółmiernie droższa.
Więcej informacji o Fujinonach znajdziesz tu
http://subclub.org/fujinon/indexfuji.htm
Rozważałem kupno wersji 2 Fujinona-W albo Nikkora-W - ze wskazaniem na Fujinona ze względu na większy okręg obrazu (224mm) w porównaniu z Nikkorem-W (okręg obrazu 210mm).
Ostatecznie mój wybór padł na APO Symmara 150mm f5.6. Ma rację MREK; słowo APO nie jest pustym wyrazem.
wielki format
Podam Wam taką historyjkę . Kolega pokazał mi powiększenie w okolicy 50x60 może ciut mniejsze. Powiększenie na kondensorze , obiektyw Apo Rodenstock. Piękne ostre - wymiatacz. Ale po chwili położył przed oczyma mi drugą kopię - uśmiechnąłem się i mówię że mnie wkręca że to idealny wydruk i to pięknie wyostrzony :) okazało się że to powiększenie tylko że użył obiektywu Zeiss orthoplannar 60. Różnica taka że wywaliło mnie z butów i do tej pory szukam tego obiektywu.photoatelier pisze: ↑13 maja 2024, 14:43 Kolego skpt.. przeciez nie o to chodzi, bo zaczynamy brnąć..uważam ze juz przy szklach powiedzmy do 1500 zł jest roznica..i liczylem na kogos kto odpowie , bierz np. nikora, bo ostry, i cos tam cos tam a tamte sa ble..i dlaczego sa ble..i w kontekscie tego co napisal Adams.. czy za cene do `1500 zl mozna miec ostre szklo.. co innego nietrafienie czy poruszenie modela a co innego miekki obraz z danego obiektywu.. pozdrawiam serdecznie
Fundamentalnie nie zgadzam się że nie ma różnic. Wiem że to powirkszalnikowyv, ale wczoraj zrobiłem test VM z Zeiss na mocowanie M i różnica to znów przepaść a cena tylko trochę różna .
Zeiss I(N)ikon
https://podologiapoznan.pl/
Pozdrawiam
Adam
https://podologiapoznan.pl/
Pozdrawiam
Adam
wielki format
Czy to jakaś mania z tą ostrością? Jak gdyby to byl najważniejszy atrybut obiektywu..