J.A. pisze: ↑08 sty 2024, 22:29
słusznie. pomyliłem z filtrem 80A. W drugą stronę.
Wcale Ci się nie dziwię, bo system oznaczeń stosowany przez Kodaka jest bardzo nieintuicyjny - przynajmniej dla mnie.
Zupełnie inaczej ma się to w przypadku oznaczeń takich, jak stosują lub stosowali producenci z Niemiec - wiadomo, że filtry o barwie łososiowej mają oznaczenia KR, a te niebieskie noszą oznaczenia KB. Oznaczenia liczbowe występujące po KR/KB też są jasne - im cyfra wyższa tym gęstość filtra większa.
Ten system oznaczeń pozwala ad hoc kalkulować jaki filtr jest potrzebny w danej sytuacji, bez użycia żadnych tabel - a to przez wykorzystani skali wyrażonej w tzw. dekamiredach (daM).
1 daM = 100 000 / temperatura barwowa (w Kelvinach)
I tak: np.
- temperaturze barwowej 3400 K odpowiada ok. 29 daM,
- temperaturze barwowej 5500 K odpowiada ok. 18 daM,
z czego wynika, że dla filmu do światła sztucznego 3400 K, wykorzystywanego przy świetle dziennym 5500 K należy użyć filtra KR o mocy 29-18 = 11 [daM]. W praktyce byłby to filtr KR12.
Być może coś poplątałem z tymi kalkulacjami - już dawno bowiem nie operuję filtrami korekcyjnymi KR/KB, więc pisałem "z pamięci".
I jeżeli mnie pamięć nie myli, to teoria związana z tymi Kelvinami i dekamiredami była zgrabnie opisana w książce Pawła Mroczka "O fotografowaniu". Musiało to być w przystępny sposób wytłumaczone, bo przecież inaczej bym tego nie pojął.
