Zdjęcie w załączeniu. Blok w pełnym słońcu, krzaki w cieniu. Blok jest przepalony (na kliszy czarno jak w piekle) a krzaki nic się nie naświetliło - czysta klisza.
Czy inny wywoływacz czy inny proces dałby szerszy zakres dynamiki (żeby coś było widać w cieniach) czy jest to wszystko co "umie" ten film?
Czy np. wywołanie w standzie (akutancyne) by nieco skopresowało dynamikę (rozjaśniło krzaki) ?
Parametrów ekspozycji niestety nie pamiętam. Coś po środku między blokiem a krzakami.
Foma 100 (mały obrazek)
W27 sock 20C 6 minut.
Foma 100 W27 zakres dynamiki
Moderatorzy: rbit9n, Michał Kowalski, Jerzy, zladygin
Foma 100 W27 zakres dynamiki
Więcej sprzętu niż talentu: (Nikon D610, F80, F65, FG-20, EM; Zenit 122, Smiena Symbol, Olympus E500)
Foma 100 W27 zakres dynamiki
Jeżeli w cieniach nic się nie naświetliło to nic nie pomoże. Dokonałeś pomiaru na jasne elementy i na cienie ? Dobrałeś czas tak aby zarejestrowało obraz i tu i tu ? Przy bardzo dużej rozpiętości tonalnej motywu trzeba niestety decydować co chcemy mieć na fotce i może (jeżeli to możliwe) wybrać inną porę na wykonanie zdjęcia. Ponieważ jestem na wyjeździe to nie mogę pokazać podobnych motywów też wykonanych na Formie 100 i wołanych w Rodinalu i HC-110. Dużo lepiej to wyglądało.
Fan Pentax'a.
Foma 100 W27 zakres dynamiki
Właśnie wiem. Wrzucają ludzie sample na Fomie 100 i nie wygląda to jak wyżej wklejona kupa.
Może powinienem jeszcze bardziej przesunąć ekspozycję na krzaki....
Może powinienem jeszcze bardziej przesunąć ekspozycję na krzaki....
Więcej sprzętu niż talentu: (Nikon D610, F80, F65, FG-20, EM; Zenit 122, Smiena Symbol, Olympus E500)
Foma 100 W27 zakres dynamiki
Parametry ekspozycji nic tu nie pomogą
Istotna jest rozpiętość tonalna samej sceny i na co była ustawiona ekspozycja.
Istotna jest rozpiętość tonalna samej sceny i na co była ustawiona ekspozycja.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
-
- -#
- Posty: 190
- Rejestracja: 31 gru 2010, 02:54
- Lokalizacja: Rzeszów
Foma 100 W27 zakres dynamiki
Przepuściłem ostatnio Fomapana 100 testowo przez FX-39 1+9, FX39 1+19, rodinal 1+50 i W37 1+3. Moim zdaniem ten ostatni najbardziej wyrównawczo wychodzi. Zachowuje szczegóły w miejscach gdzie nawet rodinal 1+50 pozostawia wyprane światła, białą plamę, wklejoną kupę jak piszesz.
Spróbuj następnym razem W37 1+3, to nie to samo co D76 jak piszą w internatach, daje zdecydowanie więcej szczegółów w światłach niż Xtol, D76, FX39 czy R09.
Nie zmienia to jednak faktu że scenę miałeś baaaardzo kontrastową i zmiana wywoływacza pomoże, ale czy w pełni to raczej wątpię. Ta ściana bloku jest bardziej dopalona światłem niż chmury, a jednocześnie masz mega ciemne partie w postaci drzew w cieniu. To może być zdecydowanie ponad możliwości kontrastowej fomy.
Spróbuj następnym razem W37 1+3, to nie to samo co D76 jak piszą w internatach, daje zdecydowanie więcej szczegółów w światłach niż Xtol, D76, FX39 czy R09.
Nie zmienia to jednak faktu że scenę miałeś baaaardzo kontrastową i zmiana wywoływacza pomoże, ale czy w pełni to raczej wątpię. Ta ściana bloku jest bardziej dopalona światłem niż chmury, a jednocześnie masz mega ciemne partie w postaci drzew w cieniu. To może być zdecydowanie ponad możliwości kontrastowej fomy.
Ostatnio zmieniony 20 wrz 2023, 09:29 przez krzychu128, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- -# mod
- Posty: 1552
- Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
- Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
- Kontakt:
Foma 100 W27 zakres dynamiki
Poza tą jedną klatką na filmie masz jeszcze 35 zdjęć. Jak one wyszły? Takie sceny jak pokazana to do realizacji w systemie strefowym. Mając 36 różnych scen naświetlonych na jednym filmie święty Boże nie pomoże - zawsze któraś nie wyjdzie.
Zbyszek >>> https://500px.com/zladygin
Foma 100 W27 zakres dynamiki
Fomapan 100 jest filmem o sporym kontraście, jednak nie aż tak wysokim, żeby być pozbawionym szansy na jednoczesne odwzorowanie szczegółów w światłach i cieniach obrazu. Poniżej przykład, że jest to możliwe - na zrobionych w słoneczny dzień i pod światło zdjęciach przemysłowej infrastruktury widoczne są szczegóły na jasnym niebie jak i w miejscach zacienionych.
Film był wywoływany w Rodinalu rozcieńczonym w proporcji 1:100, w trybie semi-stand.
Foma 100 W27 zakres dynamiki
ostatnie przykłady zacne.
Jak zależy CI na mniejszym kontraście to stara harcerska zasada - naświetlaj na cienie wywołuj na światła, co na dzisiejszy język (gdy nie mamy podglądu wywoływanych klisz) znaczy -- naświetlaj dłużej, wywołuj krócej. Ogólnie rzecz biorąc w Twoim przypadku z blokiem, o wiele lepszy efekt uzyskałbyś traktując film w aparacie jako 25ASA (2EV mniej czuły) i wywołując go krócej o 40% czasu (po 20% na jedno EV) . Insza inszość, że w przypadku filmów 135 i negatywów zwojowych 120 trudno to uśrednić na wszystkie klatki, ale jeżeli założysz że dany film traktujesz cały jako 25ASA, to wtedy ma to sens...
polecam film na YT :
Develop your film wrong!
Jak zależy CI na mniejszym kontraście to stara harcerska zasada - naświetlaj na cienie wywołuj na światła, co na dzisiejszy język (gdy nie mamy podglądu wywoływanych klisz) znaczy -- naświetlaj dłużej, wywołuj krócej. Ogólnie rzecz biorąc w Twoim przypadku z blokiem, o wiele lepszy efekt uzyskałbyś traktując film w aparacie jako 25ASA (2EV mniej czuły) i wywołując go krócej o 40% czasu (po 20% na jedno EV) . Insza inszość, że w przypadku filmów 135 i negatywów zwojowych 120 trudno to uśrednić na wszystkie klatki, ale jeżeli założysz że dany film traktujesz cały jako 25ASA, to wtedy ma to sens...
polecam film na YT :
Develop your film wrong!