Wybór papieru.
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
Wybór papieru.
Ja zaczynałem od Smieny 2.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Wybór papieru.
Też mam.
Acha dodam jeszcze że 8M ma jeszcze jedno ułatwienie: skalę głębi ostrości zaznaczona na obiektywie a Symbol nie - natomiast Symbol ma sprzezony naciąg z migawka - 8M ręcznie jak w mieszku co daje możliwość ekspozycji wielokrotnej jak ktoś lubi...
... porque las tribus condenadas a cien años de soledad ya no tienen una segunda oportunidad en la tierra.
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est
Wybór papieru.
A czy w przypadku filmu ISO 400 włożonego do Smieny Symbol nie będzie problemów z prześwietleniem? Ogólnie z tego co wiem Smieny 8m miały problemy z tego typu filmami - czy tak samo jest i z Symbolami?
PS. Do standardowych zastosowań lepszy jest film Fomapan 200 czy 400?
PS. Do standardowych zastosowań lepszy jest film Fomapan 200 czy 400?
Wybór papieru.
Jejciu dziwne pytania i bez sensu trochę. Jak aparat bez swiatlomierza miałby determinowac naswietlenie filmu? Naprawdę musisz kupić sobie jakąś książkę albo więcej czytać w necie - np. Co to jest ekspozycja, jej wartości i zależności poszczególnych jej składowych względem siebie czyli czas/przyslona i jak się do tego ma czułość materiału swiatloczulego - no nie ma nic bardziej podstawowego... inaczej będzie to pstrykanie, a nie świadome fotografowanie.
I tak czytając Twe pytanie, to tak dla Ciebie będzie lepszy film 200 lub 100 i stale ustawienie przysłony - co daje niby ustawienie czułości na obiektywie i chmurki i słoneczka - ale jak pisałem będzie to pstrykanie - ale może to wcale nie głupi pomysł na pierwszy film w życiu, tak sobie myślę...?
A co do tych Smen to są takie same aparaty tyle że w innej trochę obudowie i z różnicami o których pisałem powyżej - parametry mają identyczne.
I tak czytając Twe pytanie, to tak dla Ciebie będzie lepszy film 200 lub 100 i stale ustawienie przysłony - co daje niby ustawienie czułości na obiektywie i chmurki i słoneczka - ale jak pisałem będzie to pstrykanie - ale może to wcale nie głupi pomysł na pierwszy film w życiu, tak sobie myślę...?
A co do tych Smen to są takie same aparaty tyle że w innej trochę obudowie i z różnicami o których pisałem powyżej - parametry mają identyczne.
... porque las tribus condenadas a cien años de soledad ya no tienen una segunda oportunidad en la tierra.
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est
Wybór papieru.
A'propos tabeli naświetlań o której wczoraj była mowa: Znalazłem starą w domu u dziadka
Na pewno ułatwi to fotografowanie.

Wybór papieru.
problem to ma fotograf, a nie smiena. Jak nie wie co do czego, to i z innym filmem nie da rady.
Ułatwi, jak się wie co na niej nastawić.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Wybór papieru.
Naprawdę - tak jak sugerowali Ci koledzy - najlepiej będzie zacząć od literatury.
Lektura wiele Ci wyjaśni, choć na pewno nie wszystko. Czas na czytanie jest dobry, bo aktywność fotograficzną w obecnym okresie chyba lepiej ograniczyć.
Nie tak dawno poruszony był temat polecanej literatury: prosba-o-polecenie-ksiazki-fotografia-t ... 14325.html
Zrób sobie drobny prezent w postaci książki T. Cypriana i przeczytaj przynajmniej tę część, która poświęcona jest ekspozycji.
Wydatek na zakup tej książki będzie znikomy, a przy tym będą to bardzo rozsądnie wydane pieniądze.

_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Wybór papieru.
Dzięki za poradę w sprawie książki. Zaczynam czytać już e-booka ;)
Wybór papieru.
Ja poleciłbym "Fotografia w praktyce Fotoamatora", Cyprian jest trochę za bardzo techniczny.
Wybór papieru.
Obiektyw Smieny jest mało kontrastowy ale dość ostry.
A przy okazji Smieny - nie-analogowy Adaś nakręcił coś specjalnie dla nas:
https://www.youtube.com/watch?v=8NFbM82JcrU&t=615s
Co do światłomierza to są apki do telefonu - te mające opcję pomiaru przez aparat można wykorzystać do pomiaru strefowego i zanotować sobie kontrasty.
A przy okazji Smieny - nie-analogowy Adaś nakręcił coś specjalnie dla nas:
https://www.youtube.com/watch?v=8NFbM82JcrU&t=615s
Co do światłomierza to są apki do telefonu - te mające opcję pomiaru przez aparat można wykorzystać do pomiaru strefowego i zanotować sobie kontrasty.
Wybór papieru.
Ogólnie to chciałbym bardzo podziękować za polecenie książki Tadeusza Cypriana. Dzięki niej w końcu zrozumiałem o co chodzi w zależności pomiędzy doborem przysłony, czułości filmu a czasem naświetlenia negatywu. Książka pisana bardzo przystępnym językiem. Na razie przeczytałem rozdziały 1, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11 i 12 (zawierały informacje, które bardzo mnie interesowały). Zrozumiałem także dokładne działanie tablicy naświetleń.
Pozdrawiam
Techroot
Pozdrawiam
Techroot
Wybór papieru.
No Cyprian to Cyprian - brawo!
... porque las tribus condenadas a cien años de soledad ya no tienen una segunda oportunidad en la tierra.
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est
Wybór papieru.
Witam!
Chciałbym się jeszcze dopytać odnośnie treści książki Tadeusza Cypriana a mianowicie:
W książce opisane są różne czułości filmów, które zostały posegregowane na: niskoczułe, średnioczułe i wysokoczułe. Opisany został również tam fakt, że dla początkujących najlepsze są filmy średnioczułe (o czułości do 200 ISO), więc czy tą zasadę można również odnieść do współcześnie produkowanych filmów - to znaczy czy lepiej na początek wybrać film 200 ISO czy wybrać film ISO 400 (opisany w książce jako wysokoczuły i do zadań specjalnych)?
Chciałbym się jeszcze dopytać odnośnie treści książki Tadeusza Cypriana a mianowicie:
W książce opisane są różne czułości filmów, które zostały posegregowane na: niskoczułe, średnioczułe i wysokoczułe. Opisany został również tam fakt, że dla początkujących najlepsze są filmy średnioczułe (o czułości do 200 ISO), więc czy tą zasadę można również odnieść do współcześnie produkowanych filmów - to znaczy czy lepiej na początek wybrać film 200 ISO czy wybrać film ISO 400 (opisany w książce jako wysokoczuły i do zadań specjalnych)?
Wybór papieru.
Kiedyś miałem w podpisie coś takiego.
„200 ASA to najlepszy film na świecie - czułość jak 100, ziarno jak 400”
Lepiej mieć dwa 50-100 i 400-800. Jako że 800 praktycznie nie istnieje, to pozostaje 400 pchane conieco.
Bardzo dużo zależy od aparatu.
Jeżeli to jest małoobrazkowa lustrzanka z kit zoomem, to podstawowym powinien być 400.
Jeżeli dalmierz z jasnym standardem, to 100.
„200 ASA to najlepszy film na świecie - czułość jak 100, ziarno jak 400”
Lepiej mieć dwa 50-100 i 400-800. Jako że 800 praktycznie nie istnieje, to pozostaje 400 pchane conieco.
Bardzo dużo zależy od aparatu.
Jeżeli to jest małoobrazkowa lustrzanka z kit zoomem, to podstawowym powinien być 400.
Jeżeli dalmierz z jasnym standardem, to 100.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Wybór papieru.
Dzięki za informację J.A!