RA-4
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
-
- -#
- Posty: 28
- Rejestracja: 19 sty 2020, 12:01
RA-4
Siemka, mam trochę pytań o RA-4, siedzę raczej w czarno białym, ale chciałem też odbijać kolor.
1. Jak to jest z papierem do mini labów? Fuji crystal archive, supreme, kodak endura premier. Czy one się nadają do odbijania pod powiększalnikiem? Ich cena względem papierów bw jest dosyć ciekawa. (przy okazji, są papiery bw w rolach do kupienia?)
2. Jakie światło bezpieczne do kolorowego papieru? Czerwona żarówka do bw wystarczy czy coś innego?
3. Trochę o chemii. Najsensowniejszą opcją wydaje się ta do mini labów. Wywoływacz chcę mieszać sam bo mam mały zapas cd-3, przerywacz wiadomo, ale blix muszę kupić gotowy. Jak to jest z tymi zestawami z bratexa na 20/50l? Jaka jest trwałość otwartego? Lepiej to zlewać do mniejszych butelek? Słyszałem, że rozcieńczanie blixów i fixów do roboczych skutkuje wydłużeniem przydatności, to prawda? Nie robię jakiejś ogromnej ilości odbitek, ale wolałbym po prostu wszystko zużyć, a nie wylać utlenione...
1. Jak to jest z papierem do mini labów? Fuji crystal archive, supreme, kodak endura premier. Czy one się nadają do odbijania pod powiększalnikiem? Ich cena względem papierów bw jest dosyć ciekawa. (przy okazji, są papiery bw w rolach do kupienia?)
2. Jakie światło bezpieczne do kolorowego papieru? Czerwona żarówka do bw wystarczy czy coś innego?
3. Trochę o chemii. Najsensowniejszą opcją wydaje się ta do mini labów. Wywoływacz chcę mieszać sam bo mam mały zapas cd-3, przerywacz wiadomo, ale blix muszę kupić gotowy. Jak to jest z tymi zestawami z bratexa na 20/50l? Jaka jest trwałość otwartego? Lepiej to zlewać do mniejszych butelek? Słyszałem, że rozcieńczanie blixów i fixów do roboczych skutkuje wydłużeniem przydatności, to prawda? Nie robię jakiejś ogromnej ilości odbitek, ale wolałbym po prostu wszystko zużyć, a nie wylać utlenione...
RA-4
O ile wiem to do koloru raczej egipskie ciemności 
Nawet ze światełkiem zegara trzeba bardzo uważać

Nawet ze światełkiem zegara trzeba bardzo uważać
"Ludzie, którzy nie potrzebują innych ludzi, potrzebują innych ludzi, by im okazywać, że są ludźmi, którzy nie potrzebują innych ludzi."
Terry Pratchett – Maskarada
Terry Pratchett – Maskarada
RA-4
Nadają się do odbijania pod powiększalnikiem. Ja używałem CA supreme i endury metallic i endury canvas oraz jakichś innych wynalazków z Eurolandu. Cena jest absolutnie atrakcyjna, bo odbitka 15x21 kosztuje poniżej 30 groszy.slazyk_art pisze: ↑09 kwie 2020, 13:44 Jak to jest z papierem do mini labów? Fuji crystal archive, supreme, kodak endura premier. Czy one się nadają do odbijania pod powiększalnikiem? Ich cena względem papierów bw jest dosyć ciekawa. (przy okazji, są papiery bw w rolach do kupienia?)
np. Jobo Maxilux, czyli diodowa o bardzo wąskim konkretnym pasmie widzialnym, trafiająca w okno najniższej czułości papieru. To i tak nie jest bez wpływu na papier, ale krótka ekspozycja nie powoduje zadymienia. To samo jest napisane w instrukcji do każdego kolorowego papieru. Lampa ciemniowa do procesu czarno-białego absolutnie się nie nadaje.slazyk_art pisze: ↑09 kwie 2020, 13:44 . Jakie światło bezpieczne do kolorowego papieru? Czerwona żarówka do bw wystarczy czy coś innego?
Wywoływacz, jak każdy kolorowy, jeśli nie będzie odpowiednio zabezpieczony przed utlenianiem (typu siarczan hydroksyloaminy), to potrzyma Ci bardzo krótko. Najlepszą opcją jest Kodak Ektacolor RA RT - specjalnie przeznaczony do użytku z małym przerobem, dodatkowo zabezpieczony przed utlenianiem. Jest droższy niż zwykły do minilabu, ale w ostatecznym rozrachunku wychodzi i tak bardzo tanio. Blix ja używam kupiony w Eurolandzie pod ich "marką" 4MD czy jakoś tak. Używam już prawie 2 lata i mi się nie skisił, przy czym otwarty 2-litrowy koncentrat zużywam w kilka (4-6) miesięcy.slazyk_art pisze: ↑09 kwie 2020, 13:44 Trochę o chemii. Najsensowniejszą opcją wydaje się ta do mini labów. Wywoływacz chcę mieszać sam bo mam mały zapas cd-3,
Jesli masz jeszcze jakieś pytania to dawaj, nie to że jestem ekspertem w RA4, ale od 2 lat sporo się w to bawię, więc cośtam już wiem.
RA-4
poza tym co napisali wyżej koledzy.
Papier do minilabów ma znacznie wyższą czułość ogólną i nawet bardzo dobra, jeśli nie najlepsza lampa „Mira” nadaje się co najwyżej do minuty dwóch działania takiej lampy, a i tak ciemno w ciemni jak u murzyna pod koszulą.
Papier do minilabów ma znacznie wyższą czułość ogólną i nawet bardzo dobra, jeśli nie najlepsza lampa „Mira” nadaje się co najwyżej do minuty dwóch działania takiej lampy, a i tak ciemno w ciemni jak u murzyna pod koszulą.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
-
- -#
- Posty: 28
- Rejestracja: 19 sty 2020, 12:01
RA-4
Będę w takim razie pracować w ciemności raczej, nie mam z tym większych problemów... Gorzej będzie z temperaturą w takim razie, przy bw trzymam raczej tylko utrwalacza i to też tak na oko mocno. Wiem, że są jakieś tam maszyny bo coś sie na forum już pojawiło, ale z tego co wiem średnio dostępne, a jak już to nie za tanie. Zostają mi raczej kuwety no i postaram się trzymać tę temperaturę, ale może być ciężko.
jak to jest z tym eurolandem, w ogóle nie znam firmy, a strona wygląda raczej na hurtownię, nie ma koszyka ani nic
RA-4
Euroland to był chyba kiedyś importer Kodaka (Alaris), a teraz to chyba już nie jest. Ja kupowałem u nich na ephoto.pl, tam jest normalny koszyk i w miarę normalny sklep. O tym co tam kupowałem pisałem już ze 2 albo 3 razy na forum 
Temperatura wywoływacza jest bardzo ważna przy RA4, tak samo jak przy innych kolorowych procesach. Poszukaj sobie instrukcji w necie ze strony Kodaka - wykorzystanie chemii Ektacolor do wywoływania w kuwetach i rotacyjnego (oczywiście po angielsku) - tam jest napisane co i jak używać (ale nie jest napisane w jaki sposób masz sobie zapewnić stałą temperaturę). Łatwo Ci raczej nie będzie, ale poza bardzo sporadycznie pojawiającymi się maszynami wałkowymi typu Termaphot albo koreksem do papieru Jobo+ CPP nie za bardzo masz alternatywę.

Temperatura wywoływacza jest bardzo ważna przy RA4, tak samo jak przy innych kolorowych procesach. Poszukaj sobie instrukcji w necie ze strony Kodaka - wykorzystanie chemii Ektacolor do wywoływania w kuwetach i rotacyjnego (oczywiście po angielsku) - tam jest napisane co i jak używać (ale nie jest napisane w jaki sposób masz sobie zapewnić stałą temperaturę). Łatwo Ci raczej nie będzie, ale poza bardzo sporadycznie pojawiającymi się maszynami wałkowymi typu Termaphot albo koreksem do papieru Jobo+ CPP nie za bardzo masz alternatywę.
dokładniej to 35C

RA-4
Dokładnie.
Odnośnie temperatury.
Można to rozwiązać rolkami, łaźnią wodną i kodeksem Jobo, którymś z modeli 26xx, lub 25xx z kubkiem zamiast lejka w deklu.
W multi tanku 6 można (chyba bo nie pamiętam) wołać 24x30.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
RA-4
Można. Tylko to trochę upierdliwe dla każdej jednej odbitki, bo koreks też trzeba wygrzać zanim wleje się chemię. Kupiłem sobie jakiś czas temu lufę JOBO z serii 3000 w której daje się na raz zrobić 50x60 i do takich powiększeń to jeszcze mogę się poświęcić. Ja bez mojego Thermaphota chyba bym się nie zdecydował na odbijanie kolorów samodzielnie.
RA-4
Mam podobnie. Ja mam dursta 40 cm wałek i to w zupełności mi wystarcza.
Ale zaczynałem właśnie z jobo, najpierw sprawdziłem, czy mi się to podoba.
Ale zaczynałem właśnie z jobo, najpierw sprawdziłem, czy mi się to podoba.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
-
- -#
- Posty: 28
- Rejestracja: 19 sty 2020, 12:01
RA-4
Myślę o zrobieniu długiej plastikowej "wanny" z podgrzewaczami do 35 stopni, na zasadzie grzałek do akwarium. Prąd mam ze słońca więc mogę sobie na to pozwolić, a kuwety leżałyby cały czas w wodzie trochę cieplejszej niż optymalna temperatura. Nie wiem pomyślę. Sprawdzałem ephoto i faktycznie mają tam tego sporo. Na ten moment zostanę przy zakupie blixu i mieszaniu własnego wywoływacza, bo zapas 200 litrów jest spoko ale cena 1000zł za całość lekko mnie odstraszyła
chyba, że kupię coś z gotowych mniejszych zestawów gotowców... Co myślicie o tym:
https://ephoto.pl/4md-ra-4-cp48-cp49-2x ... 5489,17444

https://ephoto.pl/4md-ra-4-cp48-cp49-2x ... 5489,17444
RA-4
Odnośnie temperatury obróbki nie odnosiłem się do procesu ektakolor Ra Rt tylko
ogólnie do klasycznego Ra4. Pierwotnie obowiązywała temp 37,8C a właściwie 100 F
i do tej pory taki jest standard aczkolwiek w międzyczasie powstały różne odmiany.
Była również odmiana na 41 st C do szybkich maszyn z czasem wywoływania o ile dobrze
pamiętam 22 sek. Na pewno taki proces miała Konica i chyba Agfa.
ogólnie do klasycznego Ra4. Pierwotnie obowiązywała temp 37,8C a właściwie 100 F
i do tej pory taki jest standard aczkolwiek w międzyczasie powstały różne odmiany.
Była również odmiana na 41 st C do szybkich maszyn z czasem wywoływania o ile dobrze
pamiętam 22 sek. Na pewno taki proces miała Konica i chyba Agfa.
RA-4
slazyk_art, jak chcesz coś do podgrzewania wody to polecam bardzo podgrzewacze do gotowania Sous vide, bardzo dokładnie trzymają temperaturę i cyrkulują wodę przez cały czas. Wychodzi drożej niż podgrzewacz akwariowy ale za to masz de facto dwa w jednym
"Ludzie, którzy nie potrzebują innych ludzi, potrzebują innych ludzi, by im okazywać, że są ludźmi, którzy nie potrzebują innych ludzi."
Terry Pratchett – Maskarada
Terry Pratchett – Maskarada
-
- -#
- Posty: 28
- Rejestracja: 19 sty 2020, 12:01
RA-4
o tych do sous vide już czytałem, ale, że jestem Polak to muszę trochę druciarstwa zrobić ;) grzałki ogarną sprawę, dołożę do tego jakiś cyrkulator i będzie śmigać myślę