Światło obiektywu
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Światło obiektywu
Mam pytanie.
Według jakiej zasady zmienia się światło obiektywu jeżeli wspinamy np. 50mm ze światłem 2 do bezlusterkowca z cropem 1,5 sony lub 2 ,0 Olympus m4/3 ?
Według jakiej zasady zmienia się światło obiektywu jeżeli wspinamy np. 50mm ze światłem 2 do bezlusterkowca z cropem 1,5 sony lub 2 ,0 Olympus m4/3 ?
Światło obiektywu
nie zmienia się, fizyki nie przeskoczysz.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Światło obiektywu
Nowiór, nie zmienia się ani światło ani ogniskowa. Zmienia się jedynie kąt widzenia i jest on zależny od "przelicznika cropa".
Fan Pentax'a.
Światło obiektywu
A bezlusterkowce, to tu się dalmierze nazywają.
powalos, litości. Co to za przelicznik cropa?
powalos, litości. Co to za przelicznik cropa?
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Światło obiektywu
Cropa-sropa


... porque las tribus condenadas a cien años de soledad ya no tienen una segunda oportunidad en la tierra.
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est
Światło obiektywu
4Rider, dobre nie?
Full to najmniejszy format.
Niektórzy czasem zwą go mikrofilmem.
Full to najmniejszy format.

Niektórzy czasem zwą go mikrofilmem.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Światło obiektywu
Otóż kąt widzenia jest stały, to cecha optyki obiektywu. "standard" 50mm ma określony kąt widzenia w pionie, poziomie i po przekątnej. Jest on stały. Zmienia się natomiast pole obrazowania, "pełna klatka" i "crop". I tak to 50mm na bezlusterkowcu z cropem 2x pokrywa taki wycinek kadru jak obiektyw 100mm na pełnej klatce.
Światło obiektywu
shredderr, a w praktyce w sztywnym aparacie jaka to różnica? Kąt widzenia - pole obrazowe?
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Światło obiektywu
Nie mieszać mikrofilmu do tego, bo on to się od 8mm zaczyna a może i 100mm mieć
Full to full ;)
Edit zapomniałem o temacie ;P
No więc ten przelicznik "światła" obiektywu czasem stosuje się, żeby pokazać zmianę ale w głębi ostrości a nie w jasności. Ten sam obiektyw na mniejszym formacie da głębię ostrości szerszą niż miał oryginalnie na większym formacie.
Full to full ;)
Edit zapomniałem o temacie ;P
No więc ten przelicznik "światła" obiektywu czasem stosuje się, żeby pokazać zmianę ale w głębi ostrości a nie w jasności. Ten sam obiektyw na mniejszym formacie da głębię ostrości szerszą niż miał oryginalnie na większym formacie.
Światło obiektywu


M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Światło obiektywu
Tak, czasami stosuje się przeliczanie jasności obiektywu żeby łatwiej porównać efekty na różnych formatach. Też początkowo wydawało mi się to dziwaczne i sprzeczne z intuicją, ale w praktyce okazuje się całkiem przydatne.
Takie przeliczenie działa zarówno dla głębi ostrości jak i dla szumu matrycy cyfrowej: https://www.dpreview.com/articles/26669 ... d-i-care/3 Można to również zastosować do ziarna, jednak to nie będzie już taka prosta zależność.
Trzeba mieć tylko świadomość, że to jest tylko pewien konstrukt myślowy, bo fizyka pozostaje niezmienna - obiektyw 50mm f/1.8 będzie zawsze miał 50mm i jasność f/1.8, ale ma matrycy/kliszy APS-C da w przybliżeniu obraz analogiczny jak obiektyw ~75mm f/2.8 na pełnej klatce 35mm.
Gdyby ktoś chciał się pobawić w takie porównania, to nieśmiało polecam narzędzie, którego jestem autorem: https://dofsimulator.net/pl/ Jest w pełni kompatybilne z analogami - obsługuje zarówno średni jak i wielki format.
Takie przeliczenie działa zarówno dla głębi ostrości jak i dla szumu matrycy cyfrowej: https://www.dpreview.com/articles/26669 ... d-i-care/3 Można to również zastosować do ziarna, jednak to nie będzie już taka prosta zależność.
Trzeba mieć tylko świadomość, że to jest tylko pewien konstrukt myślowy, bo fizyka pozostaje niezmienna - obiektyw 50mm f/1.8 będzie zawsze miał 50mm i jasność f/1.8, ale ma matrycy/kliszy APS-C da w przybliżeniu obraz analogiczny jak obiektyw ~75mm f/2.8 na pełnej klatce 35mm.
Gdyby ktoś chciał się pobawić w takie porównania, to nieśmiało polecam narzędzie, którego jestem autorem: https://dofsimulator.net/pl/ Jest w pełni kompatybilne z analogami - obsługuje zarówno średni jak i wielki format.
Światło obiektywu
taharii, oczywiście masz rację. Im mniejszy rozmiar materiału światłoczułego tym głębia ostrości większa przy takich samych ogniskowych. Dlatego ludzie zajmujący się makrofotografią często korzystają z aparatów o małej matrycy. (patrz np. Marek Wyszomirski)
Fan Pentax'a.
Światło obiektywu
Namieszałem z tym światłem konkretnie.Ale widać, że na mądrych trafiło
Temat wyjaśniony fachowo, teraz już w sprawie jasność
może powinienem napisać głębokość.
Dzięki wielkie
Dzięki wielkie
Światło obiektywu
Dla mnie to chyba najpiękniejszy aspekt fotografii tradycyjnej. Ostatnio na warsztaty w ciemni przyszła jakaś "artystka" i chwaliła się wielce- pożal się Boże- "pełnoklatkowym" Canonem. Wyjąłem z kieszeni kurtki Voigtländera 6x9 i ostatecznie ją zgasiłem

"Ludzie, którzy nie potrzebują innych ludzi, potrzebują innych ludzi, by im okazywać, że są ludźmi, którzy nie potrzebują innych ludzi."
Terry Pratchett – Maskarada
Terry Pratchett – Maskarada