Filtry multigradacyjne
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
Filtry multigradacyjne
Jeden z klasyków fotografii czarnobiałej powiedział, że cytuję...w zasadzie najważniejsza jest "3"- ka w filtrach,
a z resztą nie ma się co chrzanić...
I chyba coś w tym jest, bo podobno "3" jest najbardziej "wypalona"
Camera obscura
Na pewno uda Ci się naświetlić bez filtrów papier Ilforda MG IV, oczywiście przy "noralnym" negatywie.
Nieco magenty dodaje smaku takiej fotografii.
a z resztą nie ma się co chrzanić...
I chyba coś w tym jest, bo podobno "3" jest najbardziej "wypalona"
Camera obscura
Na pewno uda Ci się naświetlić bez filtrów papier Ilforda MG IV, oczywiście przy "noralnym" negatywie.
Nieco magenty dodaje smaku takiej fotografii.
-
- -#
- Posty: 54
- Rejestracja: 28 sty 2017, 17:18
Filtry multigradacyjne
Nie o to chodzi, czy mi się uda - bo sądzę, że już się udało. Chodzi o to, że jeśli mam robić próbkowanie z założeniem ewentualnej korekty kontrastu, to nie ma sensu robić tego bez filtra no.2 bo jeśli zdecyduję się użyć później któregoś z zakresu 0-3,5, to cała zabawa zacznie się od nowa - natomiast jeśli zacznę od początku z dwójeczką, to korekta kontrastu (w zakresie 0-3,5) może być oparta mniej więcej na tym pierwszym pasku testowym, bo
.technik219 pisze: Jakikolwiek filtr (zabarwiona szybka - cokolwiek) wprowadzone w strumień światła część tego strumienia pochłania. Logiczne jest więc, że czas naświetlania bez filtrów będzie inny (krótszy) niż czas określony z filtrami. Dlatego czas naświetlania tzw. "wyjściowy" należy określić z filterem. Jeśli będzie to filtr z zakresu 0-3,5, to dla tej samej klatki zmieniając filtr na któryś z zakresu 4-6 należy czas naświetlania wydłużyć dwukrotnie. Nie oznacza to, że ten przelicznik działa "z automatu".
Dlatego również zastanawia mnie stwierdzenie
Rozumiem, że dwójki mogłoby nie być, gdyby to miała być tylko dwójka, natomiast w całym zestawie dwójka jest punktem wyjścia ustawiającym cały układ na stosowanie pozostałych filtrów.
CO
Filtry multigradacyjne
Odpowiem krótko.
Paski testowe są tańsze niż kartka papieru i dlatego trzeba się opierać
na nich przy każdej zmianie filtracji. Ja tak robię.
Ważne jest również jak robisz paski testowe, bo może być tak,
że np. 7sek. wcale nie równa się... 7 sekundom.
Paski testowe są tańsze niż kartka papieru i dlatego trzeba się opierać
na nich przy każdej zmianie filtracji. Ja tak robię.
Ważne jest również jak robisz paski testowe, bo może być tak,
że np. 7sek. wcale nie równa się... 7 sekundom.
Filtry multigradacyjne
Dokładnie o takiej piszę.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
-
- -#
- Posty: 54
- Rejestracja: 28 sty 2017, 17:18
Filtry multigradacyjne
A co się dzieje, kiedy połączyć dwa filtry Ilforda (tak jak w fomie)? Czy jeśli np. mam wyblaknięty No. 4 to mogę połączyć No. 2,5 i 3,5 i uzyskać ten sam efekt kontrastu (przy wydłużonym 2x czasie ekspozycji)?
CO
CO
Filtry multigradacyjne
Teoretycznie mniej więcej tak. Filtry obok siebie mają dość podobne widmo zachodzące na siebie więc powinno zadziałać.
Albo możesz po prostu wywołać negatywy ciut dłużej i potraktować 3,5 jako "normalny".
Albo możesz po prostu wywołać negatywy ciut dłużej i potraktować 3,5 jako "normalny".
Filtry multigradacyjne
Negatyw nieco przewołany będzie miał wyższy kontrast niż wywołany "normalnie" więc raczej należało by korzystać z 2,5Henry pisze: Albo możesz po prostu wywołać negatywy ciut dłużej i potraktować 3,5 jako "normalny".
Filtry multigradacyjne
No i dobrze, bo chodzi o brak filtra 4 

M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Filtry multigradacyjne
No to domknijmy temat : ZAWSZE należy iść w stronę delikatnego przewołania i niższej gradacji filtra, nie w kierunku niedowołania (nawet delikatnego) i wyższej gradacji by uzyskać poprawną odbitkę.
Filtry multigradacyjne
Ooops... Nie mieści mi się w głowie żeby 4 traktować jako "normalny". 3 albo 3,5, to tak, ale 4 ?
A na ogół to gradacja "normalna" ulega wypaleniu jako najczęściej używana.
Z drugiej strony jeżeli mamy filtry po kimś kto używał głównie ISO 400 na sześciennych kryształach, a gustował w podbitym kontraście, to czemu nie.
Filtry multigradacyjne
Chyba nie chodziło o gradację normalną, tylko o wypalony filtr, nie wnikając w powód tego wypalenia.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
-
- -#
- Posty: 54
- Rejestracja: 28 sty 2017, 17:18
Filtry multigradacyjne
No to ja się trochę podepnę do tematu.Pytanie czysto teoretyczne - skoro filtry wymienne ulegają wypaleniu czy taka sama przypadłość nie dotyczy filtrów w głowicach kolorowych? Miał ktoś problem z mocno wyeksploatowaną głowicą?