Binema 35

Powiększalniki, zegary, kuwety, oświetlenie w Waszej ciemni

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Jaris
-#
Posty: 278
Rejestracja: 24 sty 2015, 16:43

Binema 35

Post autor: Jaris »

Pytanie do właścicieli Laboratorów lub Durstów 805. Zakupiłem oryginał Binema 35 czyli komplet ramek bezszybkowych do małego formatu. Jedna ma światło wewnątrz 24x36 jak trzeba, a druga o milimetr mniej z obu boków. O co tu chodzi?
Proszę tylko o konkretną odpowiedź, a nie wypowiedzi w stylu: a po co ci te ramki?
Z góry dzięki!
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Binema 35

Post autor: technik219 »

Mam Opemusa, który "ma tak samo", Ramka z większym otworem jest na górę (od strony żarówki), z mniejszą dziurą na dół. Chodzi zapewne o odbicia światła od krawędzi ramek. Jak by były jednakowe, to może powstać blik równoległy do krawędzi ramki po jej wewnętrznej stronie. Sprawdź jeszcze czy wymiary zewnętrzne są takie same - Czesi zrobili tak, że nie można ich włożyć odwrotnie, każda wchodzi tylko na swoje miejsce.
Lux mea lex
Arturel
-#
Posty: 25
Rejestracja: 05 paź 2015, 11:51
Lokalizacja: Warszawa

Binema 35

Post autor: Arturel »

W Magnifaxie 4 i Laboratorze1200 jest tak samo.
Jaris
-#
Posty: 278
Rejestracja: 24 sty 2015, 16:43

Binema 35

Post autor: Jaris »

Ufffff, to mi kamień spadł z serca! Bałem się, że coś jest nie tak. Dziwi mnie, że tak ma tylko Binema 35. W większych jest równo. Widocznie to zjawisko o którym pisze technik219 występuje tylko w przypadku 24x36.
Wielkie dzięki panowie za pomoc! :-)
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5622
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Binema 35

Post autor: rbit9n »

chodzi o to, że gdyby wymiary były takie same, to zjawisko ugięcia światła na krawędzi górnej ramki, mogłoby dać rozmytą krawędź zdjęcia. zwłaszcza to się tyczy powiększalników z mieszaczem. zdaje się, że Hubert @dadan o tym pisał na forum, tym forum.

u mnie czy to sivopar 35, czy też sivopar 66, sivoma (górna) ma większy otwór, niż sixma.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10290
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Binema 35

Post autor: J.A. »

W LPLach tez są większe. Wszystkie od 110 po MF
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
Mirosław
-#
Posty: 466
Rejestracja: 09 paź 2011, 20:43
Lokalizacja: zachodniopomorskie
Kontakt:

Binema 35

Post autor: Mirosław »

Jaris pisze: Proszę tylko o konkretną odpowiedź
Odpowiedz brzmi tak ; górna szybka AN dolna ramka bezszybkowa od dłuższego czasu takie rozwiązanie stosuje w swoim Durście Pictochrom.
ps: dolna ramka bezszybkowa nie może być oczywiście wytłaczana tak jak ma np.:Magnifax 3a który właśnie tak ma.
Uzależniony od fotociemni .
Jaris
-#
Posty: 278
Rejestracja: 24 sty 2015, 16:43

Binema 35

Post autor: Jaris »

rbit9n pisze:u mnie czy to sivopar 35, czy też sivopar 66, sivoma (górna) ma większy otwór, niż sixma.
Mea culpa, ponownie pomierzyłem i okazuje się że wszystkie formaty tak mają ;-) Zastanawiam się tylko czy to nie powoduje delikatnego obcinania kadru...
Ostatnio zmieniony 28 kwie 2016, 10:17 przez Jaris, łącznie zmieniany 1 raz.
Jaris
-#
Posty: 278
Rejestracja: 24 sty 2015, 16:43

Binema 35

Post autor: Jaris »

Mirosław pisze:
Odpowiedz brzmi tak ; górna szybka AN dolna ramka bezszybkowa od dłuższego czasu takie rozwiązanie stosuje w swoim Durście Pictochrom.
ps: dolna ramka bezszybkowa nie może być oczywiście wytłaczana tak jak ma np.:Magnifax 3a który właśnie tak ma.
Mam obie szybki luzem, ale obie wyglądają identycznie. Nie wiem która jest AN. Jest jakiś sposób żeby je odróżnić?
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10290
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Binema 35

Post autor: J.A. »

Wszystkie ramki delikatnie odcinają kadr. Chyba, że producent to specjalnie określa i specjalnie wycenia.>np. taka<
AN ma fakturę, podobną do antyrefleksyjnych szyb do oprawy obrazów.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Jaris
-#
Posty: 278
Rejestracja: 24 sty 2015, 16:43

Binema 35

Post autor: Jaris »

J.A. pisze: AN ma fakturę, podobną do antyrefleksyjnych szyb do oprawy obrazów.
Moje nie mają, czyli wniosek że chyba żadna nie jest AN.
Awatar użytkownika
Mirosław
-#
Posty: 466
Rejestracja: 09 paź 2011, 20:43
Lokalizacja: zachodniopomorskie
Kontakt:

Binema 35

Post autor: Mirosław »

Jaris pisze: Nie wiem która jest AN. Jest jakiś sposób żeby je odróżnić?
AN czyli anty Newton mówiąc krótko jest ona jak by lekko,,zmętniała,, że się tak wyrażę, na zrobionym zdjęciu odbija się żarówka która jest taka nie ostra-właśnie taka zmętniała.Jeśli ta Twoja jest zupełnie przezroczysta jak nasze choćby szyby w oknach, to nie jest AN.
copy copy.jpg
Uzależniony od fotociemni .
Jaris
-#
Posty: 278
Rejestracja: 24 sty 2015, 16:43

Binema 35

Post autor: Jaris »

Mirosław pisze:AN czyli anty Newton mówiąc krótko jest ona jak by lekko,,zmętniała,, że się tak wyrażę, na zrobionym zdjęciu odbija się żarówka która jest taka nie ostra-właśnie taka zmętniała.Jeśli ta Twoja jest zupełnie przezroczysta jak nasze choćby szyby w oknach, to nie jest AN.
No właśnie tego się obawiałem, bo mam w Opemusie 6 szybkę AN i tak jak piszesz jest lekko mętnawa, natomiast w Durscie 805 którego jakiś czas temu nabyłem obie są klarowne. Wniosek - nie mam do niego AN. Co prawda zacząłem robić na samych ramkach i dosyć mi się podoba, bo nie trzeba czyścić szkła za każdym razem. Niektórzy boją się samych ramek że rzekomo negatyw potrafi się wygiąć przy większych formatach, ale ja jakoś nie zauważam takiego zjawiska. Wszystko jest ostre jak brzytwa. Natomiast to obcinanie kadru w przypadku małego obrazka nie jest najlepsze, bo czasem nawet 1 mm potrafi obciąć istotny element kompozycji.
ODPOWIEDZ