Strona 1 z 4

Rollei Superpan 200 sie nie chce utrwalic...

: 09 maja 2012, 18:57
autor: przemur
Pierwszy raz mi sie cos takiego przytrafia...

W stalowym koreksie 3 negatywy: Rollei Superpan 200, Rollei Retro 400 i Polypan F+. Wolane w R09 One Shot 1+50. Brak kapieli wstepnej. Przerywanie woda (koreks 2x wyplukany), potem Calbe A300 na 12 minut (ktory ma za soba kilka utrwalonych negatywow, wiec jeszcze powinien byc sprawny...).

Po wylaniu utrwalacza i przeplukaniu wyjmuje negatywy... Superpan wyglada jakby wogole nie byl utrwalany. Reszta (Retro 400 i Polypan) calkowicie w porzadku.

:-(

Dalsze utrwalanie przez 20 minut w Calbe A300 nic nie dalo. Niestety nie mam swiezego utrwalacza, ale mialem rozrobionego Superfixa (choc prawie calkiem zuzytego). 20 minut w tym Superfiksie nic nie dalo...

Mialem jeszcze utrwalacz do C-41 (z zestawu Rollei Digibase C-41). Po (w sumie) 2h w utrwalaczu i to w 45 stopniach, udalo mi sie uzyskac tyle, ze film nie jest juz czarny, ale mleczny, z (nie najgorzej widocznymi) zarysami wywolanego obrazu.

Z tego co kojarze, Calbe A300 to jest starsza receptura utrwalacza, wolno pracujaca i ponoc mogaca nagle "pasc". Ale pozostale filmy utrwalily sie bezproblemowo... Ten sam Calbe A300 utrwalil bez klopotu dwa Superpany kilka dni temu.

Zastanawiam sie teraz nad takimi rzeczami:
1. Co sie moglo tak naprawde stac?
2. Co zrobic zeby utrwalic tego superpana? Teraz plucze go w wodzie...

: 09 maja 2012, 20:10
autor: technik219
przemur pisze:udalo mi sie uzyskac tyle, ze film nie jest juz czarny,
Jak to "czarny? Nieutrwalony film jest zawsze biały z czarnym obrazem, który może być niekiedy słabiej widoczny od strony podłoża, ale nigdy czarny. Czarny będzie czarno-biały slajd (typu ORWO UP 22/27), jeśli przeprowadzi się obróbkę typową dla zwykłego negatywu. Negatyw czarny po utrwaleniu, jeśli nie był w jakiś sposób zaświetlony, nie ma prawa być.

: 09 maja 2012, 20:48
autor: przemur
technik219 pisze:
przemur pisze:udalo mi sie uzyskac tyle, ze film nie jest juz czarny,
Jak to "czarny? Nieutrwalony film jest zawsze biały z czarnym obrazem, który może być niekiedy słabiej widoczny od strony podłoża, ale nigdy czarny. Czarny będzie czarno-biały slajd (typu ORWO UP 22/27), jeśli przeprowadzi się obróbkę typową dla zwykłego negatywu. Negatyw czarny po utrwaleniu, jeśli nie był w jakiś sposób zaświetlony, nie ma prawa być.
Moze nie tyle czarny, co ciemny... Ale napewno nie bialy... mleczny (wzglednie) jest dopiero po tych 2 godzinach w 45 C w utrwalaczu od C-41...

: 09 maja 2012, 21:06
autor: technik219
Dziwne, bardzo dziwne jak na negatyw cz-b. Chyba, że utrwalacz był totalnie zużyty, ale to niemożliwe, skoro wlewałeś aż 3 różne roztwory. Czy poprzednie Superpany były z tej samej serii? Od tego samego sprzedawcy? Może daj jakiś skan, foto, jakiś obrazek. Co jest na perforacji? Jaki kształt perfo? Według mnie, cuda na kiju, jeszcze nie spotkałem się z czymś podobnym. Wspomniałem o ORWO UP, bo te filmy i inne odwrotki cz-b miały srebrową warstwę przeciwodblaskową, która schodziła jedynie w kąpieli odwracającej, dlatego nie można było wywołać tych filmów na negatyw. Nie wiem czy produkowano coś takiego w formacie 35 mm.

: 09 maja 2012, 21:37
autor: przemur
Superpan jest uznawany za niezly film do odwracania (ponoc ze wzgledu na jasna maske i duza gestosc maksymalna), ale moze ma tez inne cechy zblizone do filmow odwracalnych... (tak sobie gdybam).

Zalaczam zdjecie pokazujace jak film wyglada w tej chwili. Na poczatku jest kawalek ciemnej plamy (nie wiem czy to niedoutrwalony fragment, czy cos sie zaswietlilo) - ale na poczatku caly film byl mniej wiecej taki jak ta ciemna plama.

: 10 maja 2012, 00:40
autor: msierak
To samo przytrafiło mi się z fomapanem 100, film jest brunatny, rzekłbym nawet że wygląda jakby był zrobiony na podłożu do klisz kolorowych. Utrwalane w superfiksie, który na pewno nie był zły, bo do tej pory w nim wołam, przeszedł po tej fomie już kilka klisz.

: 10 maja 2012, 10:41
autor: przemur
msierak pisze:To samo przytrafiło mi się z fomapanem 100, film jest brunatny, rzekłbym nawet że wygląda jakby był zrobiony na podłożu do klisz kolorowych. Utrwalane w superfiksie, który na pewno nie był zły, bo do tej pory w nim wołam, przeszedł po tej fomie już kilka klisz.
W czym wolales? Stosowales przerywacz?

: 10 maja 2012, 11:41
autor: msierak
przemur pisze:
msierak pisze:To samo przytrafiło mi się z fomapanem 100, film jest brunatny, rzekłbym nawet że wygląda jakby był zrobiony na podłożu do klisz kolorowych. Utrwalane w superfiksie, który na pewno nie był zły, bo do tej pory w nim wołam, przeszedł po tej fomie już kilka klisz.
W czym wolales? Stosowales przerywacz?
Jeżeli to takie ważne, wołałem w koreksie kaisera dwuszpulowym zakupionym pod koniec 2010 roku, bez wyszlifowanych szpul (nie chciało mi się, czasem mi się przez to zacina klisza), d-76 1+0, 6 minut w zupie, przez 13s nalewałem (410 ml), przez 8s wylewałem (nie do butelki, bo za wolno by było, tylko od razu przewrotka i do garnka, jeżeli ma to znaczenie), potem szybko przerywacz octowy (jakieś 0,5% zapewne) przez 70s i potem superfix 1+5 przez 10 minut.


Czy to jest takie ważne w jaki sposób wywoływałem, skoro tak czy siak nawet rozbiegówka kolejnej kliszy nie chce się wyklarować w tym utrwalaczu?

: 10 maja 2012, 11:49
autor: J.A.
weesee pisze:a to jest na pewno superpan? mnie to wygląda na kolor, CN/CR 200
Słuszne pytanie. Nie chce mi się wierzyć, żeby cz-b film nie dał sie utrwalić gdy inne nie stwarzają problemów.
msierak powiedz nam co jest na brzegach napisane.

: 10 maja 2012, 13:55
autor: przemur
J.A. pisze:
weesee pisze:a to jest na pewno superpan? mnie to wygląda na kolor, CN/CR 200
Słuszne pytanie. Nie chce mi się wierzyć, żeby cz-b film nie dał sie utrwalić gdy inne nie stwarzają problemów.
msierak powiedz nam co jest na brzegach napisane.
Hmm, no to mnie olsniliscie :) Teraz sobie zdalem sprawe ze to jest bardzo prawdopodobny scenariusz... Mialem CR200 i Superpana, z tym samym tematem - musialem sie pomylic przy zakladaniu filmu do koreksu :-o

Upewnie sie jak wroce do mieszkania, ale podejrzewam ze to jest rozwiazanie zagadki.

Pytanie - co teraz mozna sprobowac z tym zrobic? Moze kolorowy wywolywacz z E-6 a potem blix? :)

: 11 maja 2012, 21:12
autor: filozof97
spróbuj wyrwać książkę "fotografia barwna", otto watter- tam jest podane, co robić jeśli się wywołało film barwny jak czarno-biały.

: 13 maja 2012, 22:50
autor: msierak
J.A. pisze:
weesee pisze:a to jest na pewno superpan? mnie to wygląda na kolor, CN/CR 200
Słuszne pytanie. Nie chce mi się wierzyć, żeby cz-b film nie dał sie utrwalić gdy inne nie stwarzają problemów.
msierak powiedz nam co jest na brzegach napisane.
F Pan R 100

: 14 maja 2012, 01:16
autor: voided
witam;

wtrace sie jako, ze temat o wywolywaniu koloru w chemii do b&w. :) mam odwrotny problem - mam chemie do c41 (skrosowalem jeden slajd i nie podoba mi sie) i nie wiem co z tym dalej robic. mam tylko filmy b&w i slajdy. myslalem o jakichs eksperymentach, ale mi slajdow szkoda. bawil sie ktos w jakies takie krzyzowki z chemia c41 i czy cos z tego wyszlo?

p.

: 14 maja 2012, 12:00
autor: technik219
msierak pisze:F Pan R 100
Foma?
p1ot3 pisze:(skrosowalem jeden slajd i nie podoba mi sie)
Chociaż można skrosować każdy slajd, to nie wszystkie wychodzą tak samo i nie wszystkie dają takie same efekty. Jeden da prawie odjazdowe kolory, inny będzie jak prawie normalny negatyw (niemaskowany) z zachwianą tylko równowagą barwną. Pamiętam, że w starych FOTO (początek lat 32000 było kilka artykułów na ten temat włącznie ze zdjęciami.

: 14 maja 2012, 15:38
autor: filozof97
możesz zrobić taki myk, że wywołasz negatyw normalny (choćby Fomapan) w wywoływaczu barwnym a następnie utrwalisz. Może wyjść coś ciekawego. A co do Fomapana R100, to faktycznie, wywołany normalnie da taki efekt. Tylko skąd on się tam wziął?