Czarno-białe slajdy metoda alternatywna

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
cbk
-#
Posty: 466
Rejestracja: 09 sty 2009, 08:43
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: cbk »

a dlacego po naświetleniu nie można wywołać w koreksie zamkniętym? Jakaś ustawa tego zabrania??
God Is A Girl
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10290
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

Pozwolę sobie to zdanie dla Twojej informacji podzielić na etapy procesu
1. wlączają światło po wywołaniu,
2. odbielają,
3. naświetlają,
4. zamykają koreks
5. wywołują ponownie.

Gdyby to miało mieć sens nikt by nie pisał o zamykaniu koreksu. Tylko byłoby:
3. Naświetlają
i dalszą obróbkę można już prowadzić przy świetle biały, jest to bez znaczenia.

To po pierwsze.
Po drugie.
Naświetlenie po wybieleniu nie ma sensu z innego powodu.
Po wybieleniu w emulsji zostaje
1. Nie wywołany obraz pozytywowy.
2. Wywołany i wybielony obraz negatywowy.
Zanim się ponownie naświetli trzeba najpierw usunąć wciąż wywoływalny, acz wybielony obraz negatywowy, w tym celu powinno być klarowanie po wybieleniu. I dopiero potem można zapalić światło aktywne.

A włączenie światła po wywołaniu przetrenuj sobie na własnych materiałach.

Fotochemia to nauka, nie magia.
masz parcie na jedyną słuszną prawdę objawioną.
I jeszcze jedno. To że nie potrafisz zobaczyć szkolnych błędów w proponowanych procesach fotochemicznych, nie znaczy, że ja mam parcie, tylko że Twoja wiedza jest mocno ograniczona.

EOT Witam w KF jesteś jedyny na tym forum.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
cbk
-#
Posty: 466
Rejestracja: 09 sty 2009, 08:43
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: cbk »

włączenie światła po wywołaniu przy wykonanym przerywaniu nie zmieni obrazu, poza rtym po odbielaniu nie zostaje obraz srebrowy.
God Is A Girl
jzagaja
-#
Posty: 18
Rejestracja: 02 sty 2015, 10:06

Post autor: jzagaja »

J.A. - jaki to był film który załączyłeś?

Ja ćwiczyłem klasyczny zestaw do BW reversal na Tmax, Neopan, HL400, Fomapan R - ten ostatni tylko się nadawał. Na HL400 po podciągnięciu kontrastu po skanowaniu jest fajnie - wole odwrotkę niż negatyw:
Załączniki
image.png
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10290
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

jzagaja pisze:J.A. - jaki to był film który załączyłeś?
Adox CMS 20
jzagaja pisze:Ja ćwiczyłem klasyczny zestaw do BW reversal
No to sorry, czyli wiesz jak wygląda cz-b slajd.
jzagaja pisze:Fomapan R - ten ostatni tylko się nadawał.
Do skanowania każdy się nada. Dla mnie zagadką jest po co robić na cz-b slajdzie by to skanować. Nigdy nie osiągnie się nic więcej ze slajdu (cz-b) w skanowaniu niż z negatywu. Ba obraz wykonany na slajdzie i na negatywie po skanowaniu nie będzie się niczym szczególnym różnił. To nie kolor.

Jestem dość ortodoksyjny i slajdy robię po to by je wyświetlać. To raz, a dwa, jeżeli nie mają wyglądać "inaczej", tylko normalny obraz to nie kombinuję, to już zostało wszystko wymyślone i opisane. Nie da się tego zrobić lepiej, można tylko zepsuć.
Myślisz, że gdyby dało się uzyskać dobry efekt z innymi chemikaliami (mniej toksycznymi), to nikt by tego nie zrobił?
Wszystkie odwrotki cz-b są do siebie bardzo podobne, różnią się niuansami, żaden proces nie różni się od siebie w sposób znaczący.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
jzagaja
-#
Posty: 18
Rejestracja: 02 sty 2015, 10:06

Post autor: jzagaja »

Ja odwrotkę wyświetlam - film 16mm dlatego potrzebuję proste eko składniki. Miałem w planie budowę procesora ale czuję sie co raz bardziej zmęczony analogiem (przez czasochlonna fotochemie). Nie mam rzutnika do slajdów 6x9, małego nie robię. Negatywy czarno-białe mają dziwne półtony (mało i płaskie) dla mnie, czasem obraz mi się nie podoba. Skaner CCD może to rozmyć ale bęben robi za płasko. Fajne rezultaty były na Copix Rapid z Rodinalem 1:100.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10290
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

To już Twoja droga, zrobisz jak będziesz chciał.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
jzagaja
-#
Posty: 18
Rejestracja: 02 sty 2015, 10:06

Post autor: jzagaja »

Wszystko rozchodzi sie teraz o wywolywacz - Eukobrom z KSCN daje ciemne jak cholera Tmax i Neopan. Z fenalem bylo podobnie. Po 3 dniach caffenol mi nie wywoluje Tmaxa ale jeszcze kontrolnie sprawdze na zaswietlonym calkowicie pasku. Do zaswietlania uzywam lampy blyskowej okolo 10 blyskow na maks.
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

jzagaja pisze:czuję sie co raz bardziej zmęczony analogiem (przez czasochlonna fotochemie). Nie mam rzutnika do slajdów 6x9, małego nie robię. Negatywy czarno-białe mają dziwne półtony (mało i płaskie) dla mnie, czasem obraz mi się nie podoba. Skaner CCD może to rozmyć ale bęben robi za płasko
Nie ma się co oszukiwać i trzeba spojrzeć prawdzie prosto w oczy: tylko cyfra.
Lux mea lex
jzagaja
-#
Posty: 18
Rejestracja: 02 sty 2015, 10:06

Post autor: jzagaja »

Okej kawa w ziarnach lepiej sie spisuje, czas poszukac robusty. Negatywy wygladaja nie gorzej niz z klasycznych wywolywaczy. Czas 15-20 minut.

[ Dodano: Nie 06 Gru, 2015 ]
Ta sama emulsja i kadr w procesie odwracalnym. Odbielacz na bazie octu i wody utlenionej 10% przelezal juz kilka tygodni i nadal pracuje dobrze. Nie klarowalem. Nie dodawalem bromku do wywolywacza. Czyli jednak mozna!
Załączniki
image.jpeg
image.jpeg
ODPOWIEDZ