Strona 1 z 1
[S] TLR Mamiya C330 F + Sekor 55/4.5
: 23 lis 2024, 10:15
autor: mirek_mi
SPRZEDANY - OGŁOSZENIE NIEAKTUALNE
Mam na sprzedaż TLR Mamiya C330 Professional f wraz z obiektywem Sekor 55/4.5. Kondycja aparatu, jak na ten wiek, bardzo dobra. Zauważyłem przy ostatnich filmach, że trochę nierówno przesuwa film i są zmienne odstępy pomiędzy klatkami. Wcześniej na to nie zwracałem uwagi lub tego zjawiska nie było. Ale faktem jest, że mam aparat chyba z 5 lat, a zrobiłem na nim z 6-7 filmów.
Cena jaką chciałbym za komplet to 2175 zł (przesyłka paczkomatem w cenie), ale zawsze możemy pogadać.
TLR Mamiya C330 F + Sekor 55/4.5
: 23 lis 2024, 11:29
autor: BW
pocieszę albo nie kolegę/kolegów pisząc że c330 zazwyczaj robią nierówne odstępy między klatkami ale klatki nigdy nie nachodzą na siebie.
TLR Mamiya C330 F + Sekor 55/4.5
: 23 lis 2024, 11:51
autor: aka
BW pisze: ↑23 lis 2024, 11:29
pocieszę albo nie kolegę/kolegów pisząc że c330 zazwyczaj robią nierówne odstępy między klatkami ale klatki nigdy nie nachodzą na siebie.
Mam 3 TLRy 2 SLRy w formacie 6X6 i żaden nie robi odstępów z dokładnością do mikrona. Jak to powiedział fachowiec - nie ma siły...
TLR Mamiya C330 F + Sekor 55/4.5
: 23 lis 2024, 12:38
autor: J.A.
Mamiya 7 też. Choć są bardzo równe te odstępy, ale to bardzo jest relatywne. W porównaniu do PSiksa, albo jakiegoś innego socjalistycznego wynalazku.
TLR Mamiya C330 F + Sekor 55/4.5
: 23 lis 2024, 12:47
autor: aka
J.A. pisze: ↑23 lis 2024, 12:38
są bardzo równe te odstępy
Równe odstępy mam tylko w Pentaksie 645N, ale wiadomo - silnik. Mam grip z silnikiem do SQ-Ai i też odstępy nie są równe.
TLR Mamiya C330 F + Sekor 55/4.5
: 23 lis 2024, 16:36
autor: miki11
Czyli widocznie tak ma być

TLR Mamiya C330 F + Sekor 55/4.5
: 23 lis 2024, 19:25
autor: Z_photo
Błony formatu 120 nie posiadają perforacji więc bardzo trudno jest uzyskać taką precyzję prowadzenia materiału jak w przypadku błon małoobrazkowych. Oczywiście nie dotyczy to tych przypadków gdzie przesuw kontroluje się przez okienko.
W moich Rolleiflexach i Mamiyi C220 odstępy nie są jednakowe jednak zawsze na tyle duże, że nie ma mowy o makładaniu klatek, co z kolei jest często spotykaną przypadłością np. Pentacona czy Kievów.
TLR Mamiya C330 F + Sekor 55/4.5
: 23 lis 2024, 20:03
autor: J.A.
Wcale nie jest tak bardzo trudne. Wymaga tylko precyzyjnej mechaniki.
Wszyscy pamiętamy magnetofony szpulowe, kasetowe, czy magnetowidy. Tam prezesów jest bardzo precyzyjny. W Philipsowym standardzie CC 4,76 cm/s.
Zwyczajnie nie ma takiej potrzeby. Dla rozwiązania nieistniejącego problemu cena aparatu wzrosła by znacznie.
A teraz, gdy to byłoby banalne poprzez zastosowanie tanich elementów typu impulsator, już nie ma aparatów 120.
Mam maszynę do papieru w roli, kiedyś pokazywałem film. Oryginalnie mogła wysunąć papier z podziałką 1 cm, z dokładnością +/- 0,5 cm. To zupełnie wystarczało. Ale mechaniczny licznik impulsów się zepsuł i trzeba było coś poradzić.
Kupiłem enkoder, założyłem pasek jak w gramofonie i teraz mogę rysować papier z dokładnością do 1 mm.
TLR Mamiya C330 F + Sekor 55/4.5
: 23 lis 2024, 21:12
autor: aka
J.A. pisze: ↑23 lis 2024, 20:03
Wszyscy pamiętamy magnetofony szpulowe, kasetowe, czy magnetowidy. Tam prezesów jest bardzo precyzyjny.
Bo silnik i zespół rolek i/lub pasków zapewnia ten precyzyjny liniowy przesuw, a nie cykliczne odmierzanie odcinków o zadanej długości, Tak jak pisałem - w P645N przesuw zapewnia wbudowany mechanizm silnikowy i odstępy są równe. Tam gdzie jest pokrętło lub korba nie ma mowy o stałej prędkości i płynnym obrocie - jak kto się przyłoży i odstępy nie są równe. Zakres odległości między klatkami filmu 120 jest zwykle od ok. 8 do 3 mm i to nie jest przypadek. Gdyby celem konstruktorów było zapewnienie stałego odstępu i to jeszcze niewielkiego np. 3 mm to mechanizm byłby pewnie dosyć złożony i kosztowny.
TLR Mamiya C330 F + Sekor 55/4.5
: 23 lis 2024, 21:35
autor: J.A.
aka pisze: ↑23 lis 2024, 21:12
Bo silnik i zespół rolek i/lub pasków zapewnia ten precyzyjny liniowy przesuw, a nie cykliczne odmierzanie odcinków o zadanej długości
Przecież to odmierzanie odbywało się poprzez wałek o odpowiedniej średnicy kręcący się z odpowiednią prędkością.
aka pisze: ↑23 lis 2024, 21:12
Tam gdzie jest pokrętło lub korba nie ma mowy o stałej prędkości i płynnym obrocie
To nie ma żadnego znaczenia. Uwierz mechanikowi.
Należy zadbać o to by na rolce odmierzającej odległość nie było poślizgu.
Dobieramy średnicę wałka tak by zadana długość była wielokrtotnośną obwodu wałka i tyle. Wałek obróci się dokładnie X razy i wykonuje wysprzęglenie. Ponowne zasprzęgnenia napędu możliwy po zwolnieniu migawki.
aka pisze: ↑23 lis 2024, 21:12
Gdyby celem konstruktorów było zapewnienie stałego odstępu i to jeszcze niewielkiego np. 3 mm to mechanizm byłby pewnie dosyć złożony i kosztowny.
Chyba czegoś nie doczytałeś
J.A. pisze: ↑23 lis 2024, 20:03
Zwyczajnie nie ma takiej potrzeby. Dla rozwiązania nieistniejącego problemu cena aparatu wzrosła by znacznie.
TLR Mamiya C330 F + Sekor 55/4.5
: 23 lis 2024, 23:31
autor: miki11
W Minoltach Dynax (np. serii 800, czy 7) ten przesuw jest bardzo dokładny dzięki fotokomórce i silniku pracującym jakby krokowo. W Dynax 7 zostało to dopieszczone do tego stopnia, że możemy wyjąć film częściowo naświetlony (np. w pozycji 14 klatki), a po ponownym włożeniu nakazujemy ustawienie znowu na 14 klatce. I na filmie potem nie widać żadnej konsekwencji takiego przewijania w tą i z powrotem. Jednak i tu jest miękkie podbrzusze, filmy na podczerwień nie lubią się z tą fotokomórką.
Wszystko łączy się z postępem technologicznym, opisywane Minolty to przełom wieków, czyli najnowsze (i praktycznie ostatnie) konstrukcje analogowe. Wcześniej przesuw było realizowany czysto mechanicznie.
TLR Mamiya C330 F + Sekor 55/4.5
: 24 lis 2024, 09:40
autor: mirek_mi
Wczoraj wywołałem ostatni film. I niestety jest nałożona klatka 4 na 5

. Parę milimetrów, ale zawsze. Zobaczyłem wcześniejsze filmy i nic takiego nie ma. Może zrobiłem jakiś błąd w machnięciu wajchą? Chyba jeszcze zrobię jeden film dla sprawdzenia.
Jeśli aparat miałby ze mną zostać, to na pewno bym robił regulację przesuwu. Mnie denerwują nierówne odstępy.