Strona 1 z 8
					
				Efekt Schwarzschilda
				: 29 kwie 2009, 22:22
				autor: slawoj
				Stwórzmy bibliotekę "czasów skorygowanych" pod kątem Efektu Schwarzschilda dla różnych materiałów fotograficznych.
Na zasadzie: co kto ma sprawdzonego, niech się tutaj podzieli z innymi.
Definicja (dla tych co dopiero zaczynają fotografować): 
Efekt Schwarzschilda to pozorna utrata czułości filmu przy bardzo krótkich i bardzo długich czasach naświetlania.
Poniżej czasy dla ILFORDA, FOMY i FujiFilm:
Link do zdjęcia: 
Efekt Schwarzschilda ILFORD 
 
 
Link do zdjęcia: 
Efekt Schwarzschilda FOMAPAN 
 
 
Link do zdjęcia: 
Efekt Schwarzschilda FujiFilm 
 
Poniżej czasy dla materiałów KODAK:
Link do zdjęcia: 
Efekt Schwarzschilda KODAK TMAX 
 
 
Link do zdjęcia: 
Efekt Schwarzschilda KODAK emulsje klasyczne 
 
 
.
 
			
					
				
				: 29 kwie 2009, 23:29
				autor: zieloo
				Dobry pomysł.
HP5+
 TMAX 100/400
TMAX 100/400

 
			
					
				
				: 30 kwie 2009, 00:17
				autor: rbit9n
				na szczęście robię na acrosie, do dwóch minut Schwarzschild się go nie trzyma.
			 
			
					
				
				: 30 kwie 2009, 07:27
				autor: temol
				Dane dla kilku filmow -> 
http://mkaz.com/photo/tools/reciprocity.html
Na podstawie tych tabelek naswietlalem na dlugich czasach HP5 i Velvie.
T.
 
			
					
				
				: 30 kwie 2009, 21:26
				autor: garreth
				Kodaki serii Portra:
"
Adjustments for Long and Short Exposures
No filter correction or exposure compensation is required for
PORTRA 160NC, 160VC, 400NC, 400VC, or 800 Films for
exposures from 1⁄10,000 second to 1 second. 
For critical
applications with longer exposure times, make tests under
your conditions."
zaczerpnięte z pdf-u producenta 

 
			
					
				
				: 05 maja 2009, 10:12
				autor: trzypion
				No cóż, a ja robię na Provii ;) Wydłużanie czasów zaczyna się od ekspozycji rzędu 10 minut :>
			 
			
					
				
				: 05 maja 2009, 10:17
				autor: slawoj
				trzypion pisze:No cóż, a ja robię na Provii ;) Wydłużanie czasów zaczyna się od ekspozycji rzędu 10 minut :>
A jak to się ma do kolorów, nie rozjeżdzają się?
Pytam, bo na kolorze to się mało znam.
 
			
					
				
				: 05 maja 2009, 10:21
				autor: trzypion
				Nie, trzyma doskonale. Zobacz sobie na 
http://trzypion.oldfield.org.pl/wielicz ... ..29A.html (i inne w galerii) - to są ekspozycje rzędu 3-4 minut, do tego 'malowane' światłem latarek diodowych.
 
			
					
				
				: 16 maja 2009, 21:50
				autor: zieloo
				Ciekawi mnie, czy naprawdę trzeba korygować czas wołania w zależności od parametrów naświetlania filmu...
TRIX
			 
			
					
				
				: 17 maja 2009, 11:48
				autor: storm
				Teoretycznie tak, ale to zależy od kontrastu w scenie, chodzi o to ze ten efekt nie jest równy na całej rozpiętości negatywu.
Najbardziej  dotyka to cieni i tonów średnich , i gdy kompensujemy aby je doświetlić przewalamy światła. (zwiększamy kontrast).
			 
			
					
				
				: 21 maja 2009, 23:27
				autor: zieloo
				Adox/Efke 25:
Niestety, nie znalazłem przetestowanych czasów dla 50 i 100.
 
			
					
				
				: 25 maja 2009, 21:03
				autor: garreth
				Kodak BW 400CN (do C-41):
"No exposure compensation for reciprocity failure is
necessary for exposures between 1/10,000 and 120 seconds.
We do not recommend exposures longer than 120 seconds.
For critical applications, make tests under your conditions."
(zaczerpnięte z pdf-u producenta)
			 
			
					
				
				: 26 maja 2009, 18:12
				autor: zieloo
				Kodak Plus X
			 
			
					
				
				: 10 cze 2009, 16:45
				autor: zieloo
				Superia 100
			 
			
					
				Re: Efekt Schwarzschilda
				: 10 cze 2009, 22:34
				autor: renes
				slawoj pisze:
Poniżej czasy dla ILFORDA, FOMY i FujiFilm:
Pierwsza tabelka z korektą dotyczy wszystkich filmów  Ilforda, także dla Pan F50 ?
Może ktoś znalazł dane dla nowego Kodaka Ektara Pro 100? Mnie się nie udało.