Stand w HC-110

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
panbulimia
-#
Posty: 133
Rejestracja: 23 gru 2009, 14:48

Stand w HC-110

Post autor: panbulimia »

No więc zadobyłem sobie "troszkę" HC-110 od kolegi xneon. Ale trochę się gubię, poczytałem o rozcieńczeniach i chyba dobre będzie rozcieńczenie G, ale na necie nie mogę znaleźć żadnych konkretnych czasów dla małego obrazka. Chce sprawdzić 3 filmy Neopan 400, Hp5+ 400 i fomapan 400. wszystkie świecone nominalnie. Widzę też że piszą by w roztworze było min. 6ml syropu, co się stanie jak zrobię rozcieńczenie z mniejszą ilością?
timor
-#
Posty: 371
Rejestracja: 28 sty 2011, 10:28
Lokalizacja: Toronto

Post autor: timor »

Nic złego się nie stanie, chyba, że użyjesz jakiejś paskudnie kwaśnej wody. Przy tych minimach podawanych przez producentów chodzi raczej o stworzenie właściwego środowiska dla reduktora.
Daj znać, jak Ci wyszły te filmy w HC110, nigdy jeszcze nie używałem "rozcieńczenia G".
Awatar użytkownika
panbulimia
-#
Posty: 133
Rejestracja: 23 gru 2009, 14:48

Post autor: panbulimia »

będę kombinował w sumie też forsowane na 800 i 1600, bez fomy bo nie wiem czy będzie to zadowalający widok.
Awatar użytkownika
wosk
-#
Posty: 979
Rejestracja: 06 mar 2007, 22:26
Lokalizacja: Mazury
Kontakt:

Post autor: wosk »

Co ma w sobie ta wywojka? Warto próbować, bo cena niemała? Proszę o dalsze relacje i może jakąś demonstrację efektów.
Awatar użytkownika
panbulimia
-#
Posty: 133
Rejestracja: 23 gru 2009, 14:48

Post autor: panbulimia »

Z tego co mi mówił Xneon HC-110 albo Ilfotec HC mogą stać nawet 4-5 lat (oczywiście w formie syropu). Nadaje się do obróbki forsownej, a ja osobiście lubię tą czerń jak smoła w cieniach.
Dziś wołam fomapana 400, do końca tygodnia postaram się zrobić wszystkie 400 a potem wrzucę jakieś skany. Ogólnie interesuje mnie bardziej rozcieńczenie 1+63 ale chce zobaczyć co wyjdzie przy 1+119.
Ostatnio zmieniony 01 mar 2012, 15:51 przez panbulimia, łącznie zmieniany 1 raz.
Joan
-#
Posty: 313
Rejestracja: 26 sty 2009, 15:40
Lokalizacja: zDolny Śląsk

Post autor: Joan »

Widzę też że piszą by w roztworze było min. 6ml syropu, co się stanie jak zrobię rozcieńczenie z mniejszą ilością?
Nie wiem czy znalazłeś w necie tzw "data sheet" tego wywoływacza, na pewno jest do wygrzebania, tam będą przeróżne kombinacje rozcieńczeń i czasów dla różnych filmów.
Jedna rzezcz jest dość ważna - ponieważ jest dośc trudno zrobić dokładne rozcieńczenie np. 1 ; 31, bo HC110 jest bardzo oleisty, to Kodak zaleca przechowywanie pewnej ilości tego wywoływacza w postaci tzw "stock dilution", roztworu gotowegp natychmiast do dalszego rozcieńczenia w którymś tam wariancie (dilution A, B..itd). Owe stock dilution to jest roztwór 1 : 3, on też ma dość dużą trwałość, kilka miesięcy, a nie ma już charakteru oleistego i łatwo oraz dokładnie robi się dalsze rozcieńczenia.
Jeśli nie znajdziesz tabel Kodaka, to ja mogę ewentualnie zaśmicić nimi foum :-)
Mając HC110 można w zasadzie zapomnieć o innych wywoływaczach.
Ostatnio zmieniony 01 mar 2012, 17:19 przez Joan, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
panbulimia
-#
Posty: 133
Rejestracja: 23 gru 2009, 14:48

Post autor: panbulimia »

Joan, Możesz podać czemu nie, ogólnie właśnie zabieram się za wołanie i nie mam problemu z odmierzeniem syropu strzykawką, poza tym mam tak małą ilość HC-110 że nie ma sensu robić stock'a.

Ogólnie chce spróbować jak mi pójdzie z tym wywoływaczem a później kupie sobie własny :)
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10068
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

Joan pisze:Jeśli nie znajdziesz tabel Kodaka, to ja moge ewentualnie zaśmicic nimi foum :-)
Piszesz o tym?
Joan pisze: Mając HC110 można w zasadzie zapomnieć o innych wywoływaqczach.
Możesz to rozwinąć? Jestem bardzo ciekawy.
No i kolejna kwestia, czy ten Tetenalowski odpowiednik, to faktycznie odpowiednik? Chyba Neopres HC się nazywa.
Ostatnio zmieniony 01 mar 2012, 17:17 przez J.A., łącznie zmieniany 1 raz.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Joan
-#
Posty: 313
Rejestracja: 26 sty 2009, 15:40
Lokalizacja: zDolny Śląsk

Post autor: Joan »

małą ilość HC-110 że nie ma sensu robić stock'a.
to tym bardziej warto zrobić stock dilution
Możesz to rozwinąć? Jestem bardzo ciekawy.
No i kolejna kwestia, czy ten Tetenalowski odpowiednik, to faktycznie odpowiednik? Chyba Neopres HC się nazywa.
rozwijając, to HC110 stosowany w odpowiedznich rozcieńczeniach daje praktycznie wszelkie warianty wywoływania materiałów tak wysokoczułych jak i niskoczułych. Nie wspomnę że poza niedostępnym praktycznie Technidolem jest jedynym innym wywoywaczem zalecanym przez Kodaka do TechnicalPanów, jeśli je ktoś jeszcze ma (dilution F)
Sama jestem ciekawa na ile Ilfotec HC i Tetenal HC są równoważne oryginałowi HC110, bo są dużo tańsze.

Tak z miejsca nie odgrzebię tych tabel, jestem teraz poza domem, może jutro wieczorem lub w sobotę.
Awatar użytkownika
panbulimia
-#
Posty: 133
Rejestracja: 23 gru 2009, 14:48

Post autor: panbulimia »

oj zapomniałem nadmienić że używam właśnie Ilfotec HC jeśli jest olbrzymia różnica między Kodakiem HC-110 poza nazwą to jaka? :)
podolsky
-#
Posty: 48
Rejestracja: 16 gru 2009, 13:54
Lokalizacja: to się wzieło ?
Kontakt:

Post autor: podolsky »

ja zuzylem litr tetenala neopress hc110 i bardzo sobie chwale - wszelkie fomy ilfordy wychodza bardzo ladnie zarowno w cieniach jak i swiatlach, uzywam rozcienczenia 1:15 1:31 i 1:49 w razie czego sluze tabela czasow i samplami chociaz ja uzywalem tych dla kodaka i bylo okej
Awatar użytkownika
panbulimia
-#
Posty: 133
Rejestracja: 23 gru 2009, 14:48

Post autor: panbulimia »

Zrobiłem tego Fomapana 400 w 1+119, 20C, 60minut. Pierwsze wrażenia po wywołaniu, maska się cała nie wypłukała, jest w kolorze jasnego fioletu. Negatyw mi się podoba, nie wiem jak opisać jego walory, może najpierw poczekajmy aż zeskanuje. Jutro biorę się za HP5+ postaram się zrobić coś w podobnych warunkach i z podobnymi obiektami a potem wywołać tak samo:)
timor
-#
Posty: 371
Rejestracja: 28 sty 2011, 10:28
Lokalizacja: Toronto

Post autor: timor »

Joan pisze: rozwijając, to HC110 stosowany w odpowiedznich rozcieńczeniach daje praktycznie wszelkie warianty wywoływania materiałów tak wysokoczułych jak i niskoczułych.
To samo można powiedzieć o wielu innych wywoływaczach. Jedyne zalety HC110 to jego skoncentrowana forma, trwałość i silne zbuforowanie umożliwiające użycie w niemal każdej wodzie. Tak jak Rodinal.
Awatar użytkownika
Pio
-#
Posty: 43
Rejestracja: 03 lut 2008, 21:42
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: Pio »

Ja większość własnych negatywów wołam w Ilfotec HC i jestem bardzo zadowolony z otrzymywanych czerni i ostrości negatywów. Z większości odbitki robi się wręcz bajecznie (mam głowicę mieszaną).

Moje ulubione połączenie: hp5+@400 na średni, 1+31, 20 stopni, 6,5 minuty, dwa przewroty co 60 sekund, mieszanie przez pierwszą minutę:



Obrazek Obrazek Obrazek

Hp5+ wdzięcznie się też forsuje:
tu na 1600, też 6x6. 1+31

Obrazek

Niestety raz użyłem holgi i forsowanie na ISO ok 4000 nie udało się.
Stężenie 1+15

Obrazek
Na pełnej magencie można jeszcze zrobić znośną odbitkę.

Tutaj hp5@400 na 4 na 5 cala. Również 1+31
Obrazek

Trix wychodzi też nienajgorzej:

trix na średni, 1+31, 20 stopni, 6,5 minuty, dwa przewroty co 60 sekund, mieszanie przez pierwszą minutę:
Obrazek
a tu odbitka z tak samo wołanego negatywu: (na xpressie)
Obrazek

Używam tego połączenia jako główne na małym obrazku:

również trix@400 1+31, 20 stopni, 6,5 minuty, dwa przewroty co 60 sekund, mieszanie przez pierwszą minutę:

Obrazek
Skan odbitki na barycie MGIV ilforda z tak samo naświetlonego i wołanego trixa:
Obrazek

W stężeniu 1+31 daje radę z wysokoczułymi filmami,
tutaj skan tmaxa 3200@3200 1+31
Obrazek
tu skan odbitki (baryt MGIV ilforda) tmax 3200@800 w HC 1+31
Obrazek

Delta 3200@3200 w 1+31.

Obrazek
Z tego co pamiętam, gdy wywoływałem i skanowałem komuś deltę 3200@3200 na 35mm w 1+31 też wyszło ok.

Byłem mniej zadowolony z tmaxa 400 w 1+47
Obrazek


Jego dużą zaletą jest to, że w 1+31 tmaxy 400, hp5+ i trixy - wszystkie naświetlone na 400 - woła się w tym samym czasie: 6,5 minuty w 20stopniach.

Pozytywnie mnie zaskoczyła foma 100 wołana w 1+63. 135 i 120.

Generalnie trzymam się hp5@400 w 1+31 na 120 i trixie@400 1+31 na 35mm.

Gdyby kogoś interesowały niepodane przeze mnie czasy, to poszukam ich w notatkach.
Ostatnio zmieniony 05 mar 2012, 19:34 przez Pio, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
panbulimia
-#
Posty: 133
Rejestracja: 23 gru 2009, 14:48

Post autor: panbulimia »

Dziękuję za wypowiedz podpartą przykładami :) Ogólnie ta cała próba ze standem to moja czysta ciekawość, robię dużo zdjęć na ulicy (często w słońcu, forsowane na iso 800)

Bardzo lubię HP5+, lubię gdy czarne jest czarne a białe jest białe ale nie lubię gdy pomiędzy nic nie ma.

Jestem ciekaw czy stand pomoże w zwiększeniu zakresu tonalnego czy nie ma sensu się bawić i zacząć wołać to po prostu na 1+31
ODPOWIEDZ