Postawiłeś problem polegający na określeniu czasów wołania dla N+/- więc go rozwiązuję - kompleksowo, naukowo i mam nadzieję skutecznie - aż do pełnego sukcesu. Inżyniera z człowieka nie da się wyrzucić.
Winietą bym się nie przejmował. Jeżeli obiektyw ma zapas 33x34mm przy 4x5 to nie może winietować w pozycji centralnej.
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
kal800 pisze: ↑25 gru 2022, 12:23
Okazuje się, że można prościej. Kanapkę klina z negatywem wrzucamy do kasetki i fotografujemy białą kartkę w świetle dziennym. Pomiar światła na kartce, 5 stref w górę. Wydaję mi się, że chyba jest to najbardziej spójna metoda.
Prościej nie znaczy wygodnie. Przerabiałem to rozwiązanie i dla mnie było upierdliwe. Lepszą opcją jest wykorzystanie powiększalnika. https://www.youtube.com/watch?v=3joqWgr-ReQ
U mnie skończyło się na kupieniu sensytometru (istnieje ), który jest bardzo wygodny. W każdej chwili mogę sobie naświetlić negatywy do testów. Jest to chwila, bez potrzeby bawienia się w ustawienia sprzętu, robienia pomiarów światła itp. Mam pewność, że każda ekspozycja jest tak samo naświetlona. Później tylko kwestia wywołania w pięciu czasach, zrobienia pomiarów densytometrem i wrzucenia do programu i mam wynik końcowy. Przykładowo HP5 w D76-H 1+1 w 20C, rotacyjnie.
Załączniki
Instagram
Hasselblad: 500C/M, 553ELX, XPAN
Durst: M70, M805, L1200 z Heiland LED i Splitgrade system
Tylko że wciąż nie mam pojęcia jak mam ustawić parametry ekspozycji przy takim teście - koleżka na filmiku pokazuje jak się to robi dla poszczególnych formatów materiału, ale nic, albo prawie nic nie mówi o czasie naświetlania, albo przysłonie. Przecież nie naświetlę na oko, bo gęstości mi potem też wyjdą na oko,
Coś podobnego wysyłał kolega Bocianowski - sorki - ale przeoczyłem - to służy do testowania materiałów do RTG. Tylko dlaczego to świeci niebieskim albo zielonym światłem? Czy to się tak samo nada do pan albo ortochromatycznych materiałów czarno białych?
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
-> kal800 Podążamy tą samą ścieżką a w zasadzie dopiero na nią wchodzimy. Ci, którzy są przed nami, wypowiedzieli się tu: post158161.html#p158161
Bardzo dużo w powyższym wątku napisano, może tylko poza zastosowaniem filtru 80A, o którym wyżej pisał J.A. i o czym wspomina linkowany wcześniej przeze mnie The Naked Photographer.
Powodzenia!
(Czego i sobie życzę )
Bocianowski pisze: ↑26 gru 2022, 23:05
Podążamy tą samą ścieżką
Poniekąd - jak jeszcze nie masz klina Stouffera, to ja będę na dniach składał u nich zamówienie. Zawsze będzie taniej przesyłka - możesz się dołączyć jak chcesz.
J.A. pisze: ↑28 gru 2022, 07:46
mocniejszego będzie potrzebował
Z tego co widzę to 80A jest najmocniejszy (konwersja 3200-5500). Żarówka do głowicy kondensorowej ma 3000K, zatem cieplejsza, ale nie sądzę żeby to dawało jakąkolwiek znaczącą różnice jeżeli chodzi o gęstość naświetlonych próbek.
Ja wszystko już wiem, dzięki za sugestie i wsparcie merytoryczne.
Mam pytanie jeszcze do użytkowników BTZS Plottera - kupiłem sobie ten wynalazek, wygląda na znośny, natomiast nie mogę znaleźć nigdzie konfiguracji klina. Jest 21 stopniowy - czy to jest na sztywno, czy można gdzieś ustawić 31 stopniowy?
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800