Split-grading, wysłanianie/doświetlanie, maskowanie optyczne

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o własnoręcznych doświadczeniach z wykonywaniem powiększeń

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

kayaman
-#
Posty: 185
Rejestracja: 13 sie 2007, 18:57
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: kayaman »

Mazurkiewicz pisze:Właśnie skończyłem testować :)
I wnioski są takie:
stałogradacyjny ilford, odleglość od lampki około 3 cm 20 minut - nie zadymia papieru podobnie jak z wielogradacyjnym.
Z ciekawości zrobiłem zdjęcie z filtrami fomy 2X M1 i 2XM2 czasy 20 sekund i 6 przy F/11, i okazało się ładne zdjęcie z bielą i czernią, nie było jak poprzednie szare.. Jedyne co zmieniłem to przerywacz, wcześniej używałem octu w proporcji 1:4 a teraz użyłem INDICED Tetenala w proporcji 1:19. Cała chemią jaką używam to Tetenal

Więc mam kolejne pytanie czy to mogłabyć przyczyna octu?
Wątpię czy to była przyczyna ale kto wie. Jeśliby przerywacz się zobojętnił wywoływaczem i trzymałbyś tam papier ultrakrótko rzędu 1 s. to mogło by powstać po włożeniu do kwaśnego Utwalacza charakterystyczne czerwonawe zadymienie. Ale to chyba nie u Ciebie.

Wobec tego stawiam, że coś nieumiejętnie robiłeś przy splitgradingu. Może użyłeś zbyt mało skrajnych filtrów i dlatego odbitka była szara. Porób próbki z różnymi kombinacjami i dojdziesz do wprawy na pewno jeśli w tym tkwi przyczyna. Powodzenia w każdym razie.
Ostatnio zmieniony 10 lut 2011, 00:51 przez kayaman, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
mack
-#
Posty: 29
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:34
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: mack »

podepnę się pod temat - chcę się zacząć bawić w Split-grading, co lepiej kupić filtry czy głowicę ?
Awatar użytkownika
Jerzy
-# jr admin
Posty: 1368
Rejestracja: 26 lut 2007, 20:23
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Jerzy »

mack pisze:filtry czy głowicę?
Głowica bez dwóch zdań. Filtry mają skoki co pół stopnia, głowica jest bardziej czuła w ustawianiu. To się przydaje nie tylko w split-gradingu, często naświetlam na odpowiedniku filtra "3,75".
I'm Winston Wolf. I solve problems.

http://foto.ujerzego.pl
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5622
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

Ty Maćku masz opemusa, prawda? w tym przypadku lepsza głowica, tak jak pisze Jurek. no, chyba że możesz wyjąć szufladkę na filtry bez oporów żadnych, ale podejrzewam, że raczej nie.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Awatar użytkownika
Jerzy
-# jr admin
Posty: 1368
Rejestracja: 26 lut 2007, 20:23
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Jerzy »

rbit9n pisze:podejrzewam, że raczej nie.
A czy to nie jest kwestia wygięcia paru blaszek w środku?
I'm Winston Wolf. I solve problems.

http://foto.ujerzego.pl
szable
-#
Posty: 550
Rejestracja: 29 maja 2009, 22:47
Lokalizacja: Świnoujście
Kontakt:

Post autor: szable »

sam robię wszystkie w takim a'la "split-gradingu" używając głowicy barwnej Magnifax 4 .

Moje metoda polega na tym że z grubsza określam czas naświetlania dla światła białego na pasku testowym, i np wychodzi mi że jest to 12 sek. Wtedy odkręcam koloru żółtego na 100 (głowica barwna Magnifaxa 4 ma fitrowanie wyskalowane od 0-200), naświetlam 12 sek., następnie naświetlam purpurą znowu na 100, 12 sek. i oceniam po szybkim "roboczym" utrwaleniu efekty.
Jeżeli odbitka mi nie odpowiada, to wtedy oczywiście koryguję ustawienia w stronę mniej-lub bardziej kontrastowo. Ale wtedy już proporcjonalnie w stronę żółci lub purpury.

co do split-gradingu w ogóle, to gorąco polecam, chociaż jest to metoda znacznie wydłużająca czas wykonania satysfakcjonującej odbitki, to po opanowaniu i wyczuciu, pozwala wskoczyć na naprawdę wyższy poziom techniczny odbitek. Pracochłonność i materiałochłonoość jest duża niestety. Wychodzi mi średnio, że na jeden kadr potrzebuję 1h w ciemni tak średnio, i warto zapisywać ustawienia dla ciekawszych ujęć.

Co do pytania czy filtrować głowicą czy filtrami, to właśnie jestem na etapie przed spróbowaniem metody "filtr pod obiektywem", ponieważ po pierwsze - kręcenie gałkami głowicy paradoksalnie zajmuje dużo czasu, Po drugie halogen chyba ciągnie dużo prądu, bo ostatnio zapłaciliśmy znacznie większy rachunek za prąd - i winny chyba jest powiększalnik. Wrócę do standardowej głowicy ze zwykłą żarówką i pomaskuję trochę pod obiektywem.
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5622
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

Jerzy pisze:A czy to nie jest kwestia wygięcia paru blaszek w środku?
raczej grubszego szlifowania pilnikiem.
szable pisze:Moje metoda polega na tym że z grubsza określam czas naświetlania dla światła białego na pasku testowym, i np wychodzi mi że jest to 12 sek. Wtedy odkręcam koloru żółtego na 100 (głowica barwna Magnifaxa 4 ma fitrowanie wyskalowane od 0-200), naświetlam 12 sek., następnie naświetlam purpurą znowu na 100, 12 sek. i oceniam po szybkim "roboczym" utrwaleniu efekty.
Jeżeli odbitka mi nie odpowiada, to wtedy oczywiście koryguję ustawienia w stronę mniej-lub bardziej kontrastowo. Ale wtedy już proporcjonalnie w stronę żółci lub purpury.
dziwna metoda. bardzo dziwna. w metodzie opisywanej przez MacLeana, którą ja stosuję: http://rbit9n.blogspot.com/2012/11/spli ... onych.html zdaje mnie się, że czasy znajdzie się szybciej.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10284
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

Jerzy pisze:A czy to nie jest kwestia wygięcia paru blaszek w środku?
Tu wyginanie nic nie pomoże. W SG nie dotyka się głowicy wcale. Niestety nie da się tego zrealizować, chyba że z filtrami podobiektywowymi trzymanymi w łapkach (gupie), więc głowica jest w tej sytuacji jedynym rozsądnym rozwiązaniem.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
mack
-#
Posty: 29
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:34
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: mack »

tak tak ma OP5 - dzięki za rady będę szukał głowicy
szable
-#
Posty: 550
Rejestracja: 29 maja 2009, 22:47
Lokalizacja: Świnoujście
Kontakt:

Post autor: szable »

rbit9n pisze: dziwna metoda. bardzo dziwna. w metodzie opisywanej przez MacLeana, którą ja stosuję: http://rbit9n.blogspot.com/2012/11/spli ... onych.html zdaje mnie się, że czasy znajdzie się szybciej.
i owszem, metoda przez Ciebie stosowana jest to klasyczny SG, wskazany dla dużych powiększeń na wielkich i drogich (k...@#$%^&...a mać) papierach, ja jednak dla swoich potrzeb troszeczkę odszedłem od tej metody, bo mi tak wygodniej :) Dla zdecydowanej większości kadrów wystarcza mi tylko pierwszy pasek testowy, a potem naświetlam tak jak pisałem, każdy może sobie tak spróbować i porównać efekt.
Nie mam dobrego skanera to i nie będę tu wieszał przykładów, ale i tak uważam że całą frajda to popróbować różnych dróg samemu a nie wygapiać się w monitor i patrzeć jak ktoś coś tam zrobił.
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5622
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

można i tak. ja jednak wolę uczyć się na cudzych błędach, niż na własnych.
poza tym nie wiem, czy Twoja metoda sprawdziłaby się w przypadku barytów. sprawdza się?
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
szable
-#
Posty: 550
Rejestracja: 29 maja 2009, 22:47
Lokalizacja: Świnoujście
Kontakt:

Post autor: szable »

na barytach MG nie robiłem - tylko na zdobycznych stałogradacyjnych FOMY, a tu SG nie zastosujesz (tego nie pomalujesz...) pozdrawiam i gratuluję ciekawego bloga :)
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5622
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

dzięki, taka tam wiesz, dłubanina.

wspominam o barytach, bo wiesz, one podczas schnięcia ciemnieją, jedne mniej, inne więcej (foma akurat więcej) i dlatego się zastanawiam właśnie pod tym kątem.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10284
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

szable z całym szacunkiem, ale pitolisz jak potłuczony. Najpierw piszesz o SG, o głowicy filtracyjnej Meopty, o świetle białym żółytym i purpurowym.
A na końcu, że robisz na STAŁOGRADACYJNYCH papierach.
rbit9n pisze:wspominam o barytach, bo wiesz, one podczas schnięcia ciemnieją, jedne mniej, inne więcej (foma akurat więcej) i dlatego się zastanawiam właśnie pod tym kątem.
Tetenal ciemnieje w jasnych partiach, a jaśnieje w ciemnych. Mierzone densytometrem, na potrzeby wprowadzenia korekty dry down przy zegarze f/stop made in costa.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5622
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

J.A. pisze:szable z całym szacunkiem, ale pitolisz jak potłuczony. Najpierw piszesz o SG, o głowicy filtracyjnej Meopty, o świetle białym żółytym i purpurowym.
A na końcu, że robisz na STAŁOGRADACYJNYCH papierach.
e, może na plastikach robił?
Tetenal ciemnieje w jasnych partiach, a jaśnieje w ciemnych. Mierzone densytometrem, na potrzeby wprowadzenia korekty dry down przy zegarze f/stop made in costa.
będę musiał się przyjrzeć następnym razem, jak coś będę na nim powiększał, bo powiem szczerze, że nie zauważyłem na moim, żeby jaśniał w cieniach.

----------------------------------------------------

a propos, czy próbowaliście filtrować papiery stałogradacyjne? ja tak, fomę plasticzną. wyszło mi, że żółty filtr nie ma wpływu większego na kontrast, ale za to fuksja to i owszem. kontrast taki, że na papierze MG takiego nie osiągnąłem.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
ODPOWIEDZ