powiększalnik 6x9
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Zastanawiam się czy ustawianie równoległości w powiększalnikach które nie były konstruowane z taką myślą w ogóle ma sens. Co innego Omegi i Beselery. Dursty z wyższej półki chociaż nie mają takich regulacji mają w nazwie magiczne słowo “profesjonalny”. Jeśli tak, to albo jest to tak sztywna konstrukcja że nic jej nie ruszy, albo to taki chwyt marketingowy i wtedy lepiej pomyśleć o zmianie sprzętu.
Natomiast jeśli chodzi o regulację domowymi sposobami, to oprócz niezbyt wygodnej metody z lusterkami może wystarczyłoby zwykłe wypoziomowanie we wszystkich płaszczyznach zaczynając od stołu za pomocą małej, ale dokładnej poziomicy….? Nie będzie to zbyt dokładne, ale i tak trudno mówić o precyzji jak nie ma czym regulować nierównoległości.
Natomiast jeśli chodzi o regulację domowymi sposobami, to oprócz niezbyt wygodnej metody z lusterkami może wystarczyłoby zwykłe wypoziomowanie we wszystkich płaszczyznach zaczynając od stołu za pomocą małej, ale dokładnej poziomicy….? Nie będzie to zbyt dokładne, ale i tak trudno mówić o precyzji jak nie ma czym regulować nierównoległości.
Generalnie, nierównoległość czym mniejsza tym lepiej. Zwróćcie uwagę że co prawda większa jest skala powiększenia dla małego obrazka - aa więc błędy są mocniej odczuwalne- ale z kolei większy format też często jest powiększany mocno.. Z własnej praktyki - jeżeli by nierównoległość nie miała znaczenia to bym z nią nie walczył.
Faktycznie dyskusja troszkę zboczyła na inne tematy. Nie, nie chodzi o najlepszy powiększalnik na świecie. Nie chodzi również o budżet. Chodzi o to co warto wybrać jak się chce mieć jakieś wyniki. Tzn. nie uważam, że wybór mercedesa jest oczywisty. Pewne rzeczy są namacalne takie jak równość oświetlenia, stabilność, ostrość, a inne są bardziej subiektywne. Chciałem usłyszeć wasze opinie i usłyszałem. Mam teraz znacznie ułatwiony wybór( ale nie będę mówił co wybrałem, żeby nikogo nie sugerować moim wyborem). W każdym razie dzięki za wasze uwagi!jac123 pisze:A generalnie do czego ta dyskusja zmierza? Do wyboru najlepszego powiększalnika na świcie? Jaris jak dysponujesz ograniczonym budżetem i chcesz powiększalnik do 6x9 to jednak wybór masz ograniczony.
A tak przy okazji (nie chcę zakładać niepotrzebnie nowego wątku), czy ktoś się orientuje jaki wpływ ma temperatura światła żarówki powiększalnikowej. Np.w niektórych powiększalnikach używa się PH212 która ma temperaturę 3050K. Ciekaw jestem co by się zmieniło gdyby użyć np. Kodaka albo Dr. Fishera?
Minimalny na kontrast uzyskiwanych powiększeń. Przy żarówce 6000 K mam minimalnie na pewno mniej niż 0,5 stopnia bardziej kontrastowe powiększenia i tylko przy filtrach 1,5-3,5Jaris pisze:jaki wpływ ma temperatura światła żarówki powiększalnikowej.
Mniej niż pół bo robiąc wcześniej ze zwykłą żarówką 2500 K i filtrze 3,5 obecnie powiększenie jest bardziej kontrastowe, a przy 3 mniej kontrastowe.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
mądrego to warto posłuchać - ze 2 lata polowałem na jakąś okazyjną głowicę barwną do Magnifaxa 4, a Ty tym postem mnie wyleczyłeś z zamiaru zamiany głowic. : ) Dzięki wielkie.rbit9n pisze:
poniżej skan dziewiętnastokrotngo powiększenia, chyba z agfy apx 100 (nowej) w ID-68FM (jak FotoMutant).
durst m670, durst neonon 50/2,8, foma C312, paterson acugrade (?)
lewa strona głowica kolorowa z mieszaczem, prawa strona głowica kondensorowa.
obie strony bez filtracji.
https://www.dropbox.com/sc/l5jk1a5lm134 ... CcKtn2rXba
Obrazek
Aktualnie pracuję na Magnifaxie 4, powiększam negatywy 6x7cm, używam czeskiego obiektywu 105mm, w środku żarówka LED 5000K, kondensor bez mieszacza. Filtry Ilforda z demobilu, podobiektywowe. Odbitki ostre, że oczy bolą. Kontrast pięknie się reguluje, splitgrading też pięknie wychodzi.
Pracowałem i na Krokusach 44 i 67, i na Opemusach, ale do 6x7 Magnifax z tej ligi najlepszy. Zachodnich nie używałem, ale nie sądzę żebym wydawał na moim etapie zaawansowania i zafiksowania 2500 zł na nowy powiększalnik. Jeszcze na pewno zapoluję na lepszy obiektyw, porównywałem mojego Anareta 105 z jakimś obiektywem 105 mm Schneider Kreuznach, i na wielich powiększeniach testowych (ponad 7x liniowo) jest widoczna różnica. Na mniejszych powiekszeniach tak do 5x - nie widać żadnej różnicy.
Jest za to wielka różnica między obiektywami Meopty 80 a 105mm, na korzyśc tych drugich.
Magnifax 4, żarówka LED bez matówki. 3A nie używałem.
LED bez matówki daje wyraźnie większy kontrast niż z matówką, co można wykorzystać przy papierach stałogradacyjnych i np przy starszych papierach z demobilu po terminie ważności.
Ale ja właściwie zawsze robię na papierach MG, podwójne naświetlanie - część czasu na skrajnym filtrze żółtym i część czasu na skrajnym purpurowym, bez użycia światła "białego". W zależności czy chcę bardziej miękko czy twardo, dozuję żółtym lub purpurowym światłem.
O splitgradingu poczytasz na tym forum, a moim zdaniem, Magnifax 4 oferuje tak wysoki techniczny poziom, że wystarczy Ci na kilka lat zabawy. To na prawdę bardzo dobry powiększalnik.
LED bez matówki daje wyraźnie większy kontrast niż z matówką, co można wykorzystać przy papierach stałogradacyjnych i np przy starszych papierach z demobilu po terminie ważności.
Ale ja właściwie zawsze robię na papierach MG, podwójne naświetlanie - część czasu na skrajnym filtrze żółtym i część czasu na skrajnym purpurowym, bez użycia światła "białego". W zależności czy chcę bardziej miękko czy twardo, dozuję żółtym lub purpurowym światłem.
O splitgradingu poczytasz na tym forum, a moim zdaniem, Magnifax 4 oferuje tak wysoki techniczny poziom, że wystarczy Ci na kilka lat zabawy. To na prawdę bardzo dobry powiększalnik.
Poczytaj tu:Jaris pisze:A próbowałeś Magnifaxa 3a? Ciekawy jestem jak w szczegółach wyglądają różnice między 3a i 4. Słyszałem, że jest gorzej z częściami do 3a, ale, że za to troszkę solidniejszy.
Co do LEDa to używasz jakiejś matówki, czy sam LED i goły kondensor?
-> klik <-
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Splitgrading znam i używam, chociaż nie stosuję do wszystkiego. Jest to technika dająca trochę inny efekt niż przy tradycyjnych metodach naświetlania (sprawa gustu).szable pisze:O splitgradingu poczytasz na tym forum, a moim zdaniem, Magnifax 4 oferuje tak wysoki techniczny poziom, że wystarczy Ci na kilka lat zabawy. To na prawdę bardzo dobry powiększalnik.
Natomiast szereg powiększalników (szczególnie zachodnich) określa bardzo ścisłe normy co do wielkości i kształtu żarówki. Ma to znaczenie dla równego oświetlenia kadru. Nie jestem pewien czy LEDy spełniają te wymagania. Pewnie trzeba by pomierzyć, albo metodą prób i błędów znaleźć optymalny kształt.