Cztery filmy, jeden wywoływacz. Możliwe?

Ciemnia fotograficzna - Podzielcie się receptami wywoływaczy i efektami ich użycia z różnymi negatywami - mile widziane skany ;)

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
zousan
-#
Posty: 87
Rejestracja: 20 sty 2014, 01:16
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Cztery filmy, jeden wywoływacz. Możliwe?

Post autor: zousan »

Czołem!
Jestem nowicjuszem w dziedzinie wywoływania negatywów i jest to mój pierwszy post na forum.

Po licznych i kosztownych eksperymentach udało mi się wybrać kilka małoobrazkowych filmów których chciałbym używać we wszystkich fotograficznych sytuacjach:
Rollei Retro 80s (asa 40-80)
Rollei Retro 400s (asa 100-400)
Fuji Neopan 400 Presto (asa 400-3200)
(ewentualnie Rollei RPX 400 gdy zabraknie mi już poprzedniego)

Szukam wsparcia w wyborze jednego wydajnego ilościowo wywoływacza który dobrze sprawdzi się w połączeniu z wymienionymi filmami. Do tej pory mieszałem wszystko w D76 w różnych rozcieńczeniach posługując sie Massive Dev Chart. O ile byłem zadowolony z efektów w połączeniu z Neopanem bez forsowania, to nie mogę tego już powiedzieć o RR ze względu na zbyt wysoki kontrast (zwlaszcza 80s) i problem z wyciągnięciem zacienionych partii zdjęcia. Chciałbym też możliwie ograniczyć ziarno przy forsowaniu.

Dlaczego jeden wywoływacz? - zależy mi na zracjonalizowaniu kosztów tego całego przedsięwzięcia (zakup, pojemniki, miejsce). Ostatnio wpadłem na Tetenal Ultrafin. Jest tani i bardziej wydajny od D76. Widziałem, że ludzie osiągją z nim bardzo fajne rezultaty z forsowaniem Neopana, ale nie mam pojęcia jak sprawdziłby się z RR. Może ktoś z Was może podzielić się doświadczeniem? Brałem też pod uwagę Rodinal dla RR, ale zniechęca mnie to ziarno przy szybszych filmach.
Może coś jeszcze innego?

Pozdrawiam, Tomasz
Awatar użytkownika
schabu
-#
Posty: 161
Rejestracja: 10 maja 2010, 10:45
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Post autor: schabu »