Baryt Tetanala

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o własnoręcznych doświadczeniach z wykonywaniem powiększeń

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Jasiek Matacz
-#
Posty: 397
Rejestracja: 16 maja 2008, 10:17
Lokalizacja: Staszów

Baryt Tetanala

Post autor: Jasiek Matacz »

Hej,
ktoś się nim bawił-jakieś opinie?uwagi?
Za wszystkie informacje będę serdecznie wdzięczny.
Pozdrawiam
Jasiek
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10067
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

Ja go używam. Chyba nie ma skrajnych gradacji. Albo mi zmiany na fitrach 00 i 5 się zbyt małe wydają. Co prawda mi to nie przeszkadza, bo nie używam skrajnych gradacji, ale lepiej wiedzieć.
Ogólnie dość jest dość neutralnym papierem, nie ma jakichś specjalnych cech, które by go wyróżniały spośród innych. W porównaniu do Fomy Varianta jest mniej biały, ale bardziej biały od Ilforda MG IV FB.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Jasiek Matacz
-#
Posty: 397
Rejestracja: 16 maja 2008, 10:17
Lokalizacja: Staszów

Post autor: Jasiek Matacz »

hmmm, kurcze będę musiał sobie w takim razie wcześniej zakupić dobre filtry bo wstyd się przyznać ale do tej pory bawiłem się zestawem do "korekcji koloru" który dostałem od znajomego: http://img196.imageshack.us/img196/9274/niiv.jpg bo sprawdzał się świetnie-a najlepiej próbniki które zakładałeś i miałeś na jednym zdjęciu 20 wersji kontrastowych.
Problem w tym że wyczytałem że nie daje możliwości uzyskania najtwardszej i najmiększej gradacji więc razem z tym papierem utraciłbym 2 najtwardsze i 2 najmiększe, a to już może być problemem(skrajnych nie używam ale już dwóch skrajnych szkoda).


chociaż tyle że filtry tanie,np. taki ładny zestawik: http://www.fotonegatyw.com/pl/p/ILFORD- ... 912szt./49 Taniej niż sam papier chyba nawet ;-)
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5566
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

J.A. pisze:Chyba nie ma skrajnych gradacji. Albo mi zmiany na fitrach 00 i 5 się zbyt małe wydają.
z tego co pisze większość ludzi, to nie ma.
mnie też to nie przeszkadza, bo i tak robię rozdzielone kontrasty.
co ciekawe plastik tetenala skrajne gradacje posiada.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
jerezano
-#
Posty: 495
Rejestracja: 02 mar 2012, 22:26
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: jerezano »

Używałem z przyjemnością barytu tetenala. Jest co prawda błyszczący, ale suszony buźką na zewnątrz charakteryzuje się fajną fakturką.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10067
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

Jasiek Matacz pisze:Problem w tym że wyczytałem że nie daje możliwości uzyskania najtwardszej i najmiększej gradacji więc razem z tym papierem utraciłbym 2 najtwardsze i 2 najmiększe
A skąd to przypuszczenie? Jakie największe wartości masz tych filtrów, 100 (99)? Powinno to być na nich napisane. W ogóle jakie są wartości? 5, 10 i co dalej.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Jasiek Matacz
-#
Posty: 397
Rejestracja: 16 maja 2008, 10:17
Lokalizacja: Staszów

Post autor: Jasiek Matacz »

Bo wyczytałem gdzieś w necie że filtry do fotografii barwnej i głowice kolorowe mają ciut inne kolory i nie uzyska się nimi skrajnych gradacji w papierach zmiennogradacyjnych.

Wartości mam:00,05,10,20,30,40,50,60,70,80,99
Używam bo wszystko w idealnym stanie-jedynie szybka w kolorze zółtym i wartością 00(po co komuś czyste szkło) jest pęknięta. Zresztą urzekła mnie porządna metalowa wytłumiana gąbką walizka z przedziałkami na każdy filtr i opisem "mocy", do tego próbnik... dziś już takich rzeczy nie robi ;-)
A cały zestaw nazywa się "Filtry korekcyjne COLOR WZFO" i oczywiscie "MADE IN POLAND". Jeśli się okaże że to dobry zamiennik dla profesjonalnych filtrów to będę prze szczęśliwy bo bardzo lubię ten zestaw ;-)

P.S Największy plus to taki że każdy filtr składa się z dwóch warstw szkła a kolor między nimi więc nigdzie nie znajduję odchodzącego lub startego koloru.

Edit: Baryt w Eukobromie to szaleństwo czy nie? Bo nigdzie nie mogę znaleźć informacji?
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10067
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

Jasiek Matacz pisze:Bo wyczytałem gdzieś w necie że filtry do fotografii barwnej i głowice kolorowe mają ciut inne kolory i nie uzyska się nimi skrajnych gradacji w papierach zmiennogradacyjnych.
To by wyjaśniało dlaczego ja nie mogę uzyskać skrajnych gradacji. Ja używam głowicy kolorowej. Ale przyznam szczerze, ze w tę teorię nie wierzę. Zapewne wynika ona z potrzeby sprzedania ludzkości kolejnych gadżetów, typu dedykowane głowice do cz-b czy filtry.
Jasiek Matacz pisze:Wartości mam:00,05,10,20,30,40,50,60,70,80,99
No więc składając razem żółte 99 80 20 masz 200 czyli teoretyczne 00. To samo w kierunku 5 na purpurowych. Ale uwaga, te wartości mogą być neaktualne bo to stare filtry i mogą nie teges. Warto wypróbować co się dzieje z np. 99 80 70 teoretycznie to już poza zakresem zmian.
Jasiek Matacz pisze:Największy plus to taki że każdy filtr składa się chyba z dwóch warstw szkła a kolor między nimi bo tak wygląda,nigdzie nie znajduję odchodzącego lub startego koloru i na dodatek naklejki malutkie z opisem w rogu są wewnątrz szkła wiec musi być złożone z co najmniej dwóch warstw.
Tak, to są filtry żelatynowe. Między dwoma warstwami szkła.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
Adriano
-#
Posty: 48
Rejestracja: 01 mar 2007, 17:25
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Adriano »

A jak z "prostotą"? Kupiłem 50szt barytu 30x40 i jeszcze nie robiłem Uwielbiałem kiedyś Kentmere - był idealnie prosty.
J.A. pisze:W porównaniu do Fomy Varianta jest mniej biały, ale bardziej biały od Ilforda MG IV FB.
To ciekawa informacja.
Jasiek Matacz
-#
Posty: 397
Rejestracja: 16 maja 2008, 10:17
Lokalizacja: Staszów

Post autor: Jasiek Matacz »

Czyli jeśli zbyt wzmocnie kolor przestanie działać? Bo niezbyt rozumiem o co chodziło z tymi sumami filtrów? Zawsze używałem jednego(gdzie 00 najsłabszy kontrast a 99 najmocniejszy) i nigdy nie potrzebowałem ich łączyć.

P.S Filtry były wyprodukowane przez WZFO które przestało istnieć pod koniec lat 60-tych. Mam nadzieję że z czasem się w żaden sposób nie wypaczyły.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10067
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

Jasiek Matacz pisze:Czyli jeśli zbyt wzmocnie kolor przestanie działać? Bo niezbyt rozumiem o co chodziło z tymi sumami filtrów? Zawsze używałem jednego(gdzie 00 najsłabszy kontrast a 99 najmocniejszy) i nigdy nie potrzebowałem ich łączyć.
Wg. różnych tabel jest różnie, ale nigdy nie jest tak, że bez filtra to najsłabszy kontrast. Najniższy kontrast uzyskuje się z filtrem żółtym, a najsilniejszy z filtrem purpurowym. I teraz różnie jest z różnymi filtrami, ale generalnie im mocniejszy filtr tym efekt mocniejszy. Bez filtra to gradacja 2, z maksymalnym żółtym to gradacja 00, a maksymalnym purpurowym to gradacja 5. I cały wic by znaleźć który to maksymalny. A łączenie filtrów to prosta sprawa wkładasz do szufladki 2 lub 3 i tyle. One się po prostu dodają.
Jasiek Matacz pisze:Filtry były wyprodukowane przez WZFO które przestało istnieć pod koniec lat 60-tych.
WZFO przekształciły sią w PZO. To tak gwoli ścisłości.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Jasiek Matacz
-#
Posty: 397
Rejestracja: 16 maja 2008, 10:17
Lokalizacja: Staszów

Post autor: Jasiek Matacz »

No tak ale jeśli z 99 to maksimum i zsumuje je z np. 70 i 50tką to efekt będzie mocniejszy niż przy samej 99 czy po prostu zostanie taki sam-dojdę do granicy kontrastu?
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10067
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

Nie może być mocniejszy, jeżeli 99 to maksimum, ale nie wiesz przy jakim filtrze to maksimum występuje. Strzelam że na pewno nie przy 99, a raczej więcej niż 200
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Jasiek Matacz
-#
Posty: 397
Rejestracja: 16 maja 2008, 10:17
Lokalizacja: Staszów

Post autor: Jasiek Matacz »

ok rozumiem, nawet widać na zdjęciach współczesnych filtrów że wydają się bardziej wysycone te maksymalne kolory.
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5566
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

Adriano pisze:A jak z "prostotą"? Kupiłem 50szt barytu 30x40 i jeszcze nie robiłem Uwielbiałem kiedyś Kentmere - był idealnie prosty.
jest płaski, może nie idealnie, ale na bank mniej się wygina niż foma.
Adriano pisze:
J.A. pisze:W porównaniu do Fomy Varianta jest mniej biały, ale bardziej biały od Ilforda MG IV FB.
To ciekawa informacja.
mnie najbielszy wyszedł w D-166, ale faktycznie, daleko mu do fomy. przy czym D-166 to wywoływacz ciepłotonowy, więc nie każdemu musi pasować. mnie pasuje.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
ODPOWIEDZ