Koniec Efke?

Czyli Korex po godzinach w ciemni ;)

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10074
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

Znaczy się 25 funtów za ładunek 36 klatek? No nieźle.
Dobrze że IR nigdy mnie nie kręciło.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
bx20
-#
Posty: 46
Rejestracja: 27 sie 2011, 14:30
Lokalizacja: Pomorskie

Post autor: bx20 »

J.A. pisze:Znaczy się 25 funtów za ładunek 36 klatek? No nieźle.
Dobrze że IR nigdy mnie nie kręciło.
Nie za 36 tylko za 12 :mrgreen: zmienne natężenie podczerwieni + tragiczna rozpiętość tonalna robią swoje. Trzy strzały to minimum dla każdego zdjęcia. Tak swoja droga to mam nadzieje, że Ilford jednak nie dołączy do szacownego grona producentów, którzy postanowili sklonować maco ir i zamiast Efke IR, wezmą się np za HIE? Przecież efekt praktycznie taki sam a o ileż przyjemniejsza prędkość. Kodak niedługo będzie się pozbywał patentów z okazji restrukturyzacji, a porządny sensybilizator na zakres powyżej 750nm, to chyba nie jest jakaś straszna tajemnica.
Trampek
-#
Posty: 110
Rejestracja: 22 lut 2012, 00:17
Lokalizacja: Usedom_Niemcy

Post autor: Trampek »

dadan_mafak pisze:No coz...moze Mirko kupi tajemne receptury i za czas jakis bedzie mozna kupic filmy o magicznej tonalnosci ale z jakoscia....made in Germany.
Marzy mi sie IR bez gratisow dotychczasowego producenta.
CHS 100 w rolce jest również robiony na lini niemieckiej tak jak CMS 20
ale cena jest wyższa .
Awatar użytkownika
nord
-#
Posty: 1587
Rejestracja: 04 mar 2009, 21:24
Lokalizacja: faceci są z marsa
Kontakt:

Post autor: nord »

nie zrobiłem wiele zdjęć na tym materiale, raptem kilka rolek, trudno zatem powiedzieć coś konkretnego, po za tym, że jestem zadowolony z wyniku i szkoda, że znika kolejny "gracz" z rynku.
tom_tomek
-#
Posty: 6
Rejestracja: 02 wrz 2012, 20:05
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: tom_tomek »

Drodzy koledzy i koleżanki, jeśli takowe też tu zaglądają :) (nie jestem szowinistyczna świnią, o nie! )
dziś dołączyłem do Koreksu więc na wstępie dobry wieczór wszystkim!
Pojawiło się w jakimś poście dot. Adoxa CHS 25 pytanie o to czy "retro look i klimat klasycznej emulsji" jaki jest w CHS 25 jest również w CHS 100, ale nie zauważyłem, żeby pociągnięto temat. No właśnie, powrócę z pytaniem, zwłaszcza że można już pomachać ręką w stronę materiałów Adoxa i Efke - czy ktoś robił na CHS 25 oraz CHS 100 i może mi powiedzieć czy oba filmy mają (poza oczywiście inną czułością i nieco innym uczuleniem spektralnym i tym samym inną rozpiętością tonalną) ten sam, powiedzmy klasyczny klimat? Przeleciałem trochę postów o serii CHS Adoxa, wiem co nieco m.in. z wypowiedzi Piotrka vel Renes-a" i Huberta vel Dadana, ale nie mogę doszukać się odpowiedzi na to. Może źle szukam, więc naprowadźcie świeżaka, proszę...
walczi
Awatar użytkownika
przemur
-#
Posty: 498
Rejestracja: 26 mar 2010, 18:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: przemur »

tom_tomek pisze: No właśnie, powrócę z pytaniem, zwłaszcza że można już pomachać ręką w stronę materiałów Adoxa i Efke - czy ktoś robił na CHS 25 oraz CHS 100 i może mi powiedzieć czy oba filmy mają (poza oczywiście inną czułością i nieco innym uczuleniem spektralnym i tym samym inną rozpiętością tonalną) ten sam, powiedzmy klasyczny klimat?
Moim zdaniem - jak ktos chce zobaczyc retro klimat, to go zobaczy. Jak go nie szuka, to nie zauwazy roznicy. Przerobilem po jednym opakowaniu blon wielkoformatowych CHS 25 i CHS 100 oraz kilka rolek. Moze te przyklady pomoga Ci ocenic roznice:

http://www.flickr.com/photos/przemur/tags/adoxchs100/
http://www.flickr.com/photos/przemur/tags/adoxchsart25/

Dla mnie 25-tka miala przede wszystkim bardzo pojemne cienie (moze to wynikalo tylko ze sposobu w jaki wywoluje filmy). I glownie to stanowilo o jej 'retro-looku'.
junkers_ju-87
-#
Posty: 534
Rejestracja: 25 lut 2010, 21:41
Lokalizacja: Świnoujście

Nie ma EFKE , Adoxa i dopiszczcie jeszcze Rollei

Post autor: junkers_ju-87 »

No , to sytuacja wygląda tak że nie ma EFKE i Adoxa to przy okazji zniknął
Rollei Retro 100 Tonal jako negatyw cięty
To na rynku "tanich " negatywów ciętych praktycznie została nam FOMA.
i chyba to dla nich święto , bo im się naraz cała "tania" konkurencja wysypała .
ju_87
junkers_ju-87
-#
Posty: 534
Rejestracja: 25 lut 2010, 21:41
Lokalizacja: Świnoujście

Post autor: junkers_ju-87 »

junkers_ju-87 pisze:To na rynku "tanich " negatywów ciętych praktycznie została nam FOMA.
obawiam się że foma od jakiegoś czasu też stoi z produkcją
A skąd takie przeświadczenie ?
Ostatnio zmieniony 10 wrz 2012, 23:09 przez junkers_ju-87, łącznie zmieniany 1 raz.
ju_87
michalkruk
-#
Posty: 198
Rejestracja: 13 gru 2011, 11:23
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: michalkruk »

jest jeszcze chińczyk, ale boje się spróbować..

swoją drogą ostatnio się pojawiły filmy pod marka lomography i holga, wie ktoś co tam w środku siedzi?
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

tom_tomek pisze:czy ktoś robił na CHS 25 oraz CHS 100 i może mi powiedzieć czy oba filmy mają (poza oczywiście inną czułością i nieco innym uczuleniem spektralnym i tym samym inną rozpiętością tonalną) ten sam, powiedzmy klasyczny klimat?
przemur pisze:Moim zdaniem - jak ktos chce zobaczyc retro klimat, to go zobaczy. Jak go nie szuka, to nie zauwazy roznicy. Przerobilem po jednym opakowaniu blon wielkoformatowych CHS 25 i CHS 100 oraz kilka rolek.
Klasyczny klimat nie jest wyłącznie zasługą materiału. Materiał owszem, ma swój udział. Są to materiały produkowane według starej technologii: mają grubszą warstwę emulsyjną, a co za tym idzie - większą zawartość srebra w przeliczeniu na jednostkę powierzchni. Poprawia to oczywiście pojemność tonalną materiału i zasadniczo wpływan na kontrastowość. Jeśli emulsja grubsza, to i ostrość inaczej się rozkłada niż na materiale cienkowrstwowym. Materiały te (CHS 25 szczególnie) posiadają niską czułośc, co wymusza inny sposób fotografowania - większy otwór przysłony ("bokeh"), dłuższy czas naświetlania. Zdjęcia robi się częściej ze statywu, z podpórki. "Stara" technologia to również nieco inne, niż we współczesnych materiałach czułość spektralna, czyli minimalne różnice w przeniesieniu barw na skalę szarości, co też ma wpływ na "klimat".
Myślę, że do takich "klimatycznych" materiałów zaliczały się jak najbardziej materiały radzieckie, które często przeklinaliśmy - Foto 64, Swema, Tasma. Ich już nie ma, chociaż, jak sprawdzałem w sieci, kazańska Tasma nadal działa i coś tam robi. Niestety, kierunek wschodni jest dla nas równie niedostępny jak kiedyś kierunek zachodni, chociaż wtedy mieliśmy chociaż Pewexy.
Często się mówi, że taki klimat retro można uzyskać na Polypanie. Tak, ale tylko dlatego, że nie posiada on warstwy przeciwodblaskowej i światła się "rozlewają" jak na materiałach z początku XX wieku. Poza tym jest to materiał cienkowarstwowy (nawet bardzo cienkowarstwowy) i takich walorów jak z EFKE KB 25 na nim nie uzyskamy.
Lux mea lex
radekone
-#
Posty: 343
Rejestracja: 10 gru 2009, 11:51
Lokalizacja: Edingrad
Kontakt:

Post autor: radekone »

J.A. pisze:Znaczy się 25 funtów za ładunek 36 klatek? No nieźle.
Dobrze że IR nigdy mnie nie kręciło.
Jakis typ wystawil wczoraj Neopany 1600 po 13 funtow za rolke, wiec juz nic mnie nie zdziwi.
"Panie, ja to jak kiedyś zdjęcie zrobiłem to klisza pękła, i ch*j!"
Trampek
-#
Posty: 110
Rejestracja: 22 lut 2012, 00:17
Lokalizacja: Usedom_Niemcy

Post autor: Trampek »

michalkruk pisze:jest jeszcze chińczyk, ale boje się spróbować..

swoją drogą ostatnio się pojawiły filmy pod marka lomography i holga, wie ktoś co tam w środku siedzi?
masz jakiś link do tego chińczyka ?
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

"Marka" lomography i holga to przeterminowany lub w inny sposób niepełnowartościowy szajs skupiony za grosze od producentów i przepakowany jako materiał dla... Nie mogę znale4żć określenia, które by w w jakiś sposób nie obrażało tego lub owego użytkownika. Równie dobrze może to być stary TriX, Rollei jak i Shanghai lub inny Lucky. Tego nie wie nikt co jest w środku i kto to produkował. Poważny fotograf nie bierze tego do ręki.
Lux mea lex
ramzes1702
-#
Posty: 152
Rejestracja: 30 cze 2011, 17:10
Lokalizacja: Pomiechówek
Kontakt:

Post autor: ramzes1702 »

Gdzieś spotkałem się z opinią jakoby lomography cz-b 100 to był shanghai gp3- nawet były jakieś "dowody"- po rozpakowaniu zarówno folijka jak i rolka (papier) wyglądały tak samo, wołał się tak samo i miał takie same oznaczenia na brzegach filmu. Poza tym temu czemuś nie trzeba bardzo udziwnień prócz podniesienia ceny o jakieś 300% by uznać go za lomo dziadostwo ;-) Tak wiec kupowany nawet po cenach detalicznych i przepakowany dawałby niezłą przebitkę :)

PS a widział może ktoś gdzieś w jakiejś ludzkiej cenie tego kolorowego IRa? bo już jakiś czas robię ku temu podchody ale więcej niż 30 no 40 zł za rolką 135 nie dałbym...
ODPOWIEDZ