4x5 Adox CHS 100 w Hydrofenie

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Pietracek
-#
Posty: 2
Rejestracja: 08 lip 2009, 16:12
Lokalizacja: Szczecin

4x5 Adox CHS 100 w Hydrofenie

Post autor: Pietracek »

Bardzo prosiłbym praktyków wielkoformatowej ciemni o podpowiedź: jakie parametry wywoływania Adoxa 4x5 CHS 100 zastosowac do wywoływania w hydrofenie. Owszem, wiem że są inne wywoływacze - ale akurat mam ten. Owszem - wiem, że " zalezy co chcesz osiagnac", ale nie jestem pewien czasu wywoływania od ktorego mierzyć " to co chce osiągnąć". Materiał naświetlałem nominalnie - według oznaczenia czułości przez producenta.
junkers_ju-87
-#
Posty: 534
Rejestracja: 25 lut 2010, 21:41
Lokalizacja: Świnoujście

Re: 4x5 Adox CHS 100 w Hydrofenie

Post autor: junkers_ju-87 »

Pietracek pisze:Bardzo prosiłbym praktyków wielkoformatowej ciemni o podpowiedź: jakie parametry wywoływania Adoxa 4x5 CHS 100 zastosowac do wywoływania w hydrofenie. Owszem, wiem że są inne wywoływacze - ale akurat mam ten. Owszem - wiem, że " zalezy co chcesz osiagnac", ale nie jestem pewien czasu wywoływania od ktorego mierzyć " to co chce osiągnąć". Materiał naświetlałem nominalnie - według oznaczenia czułości przez producenta.
Tu masz cała tabelkę
http://www.digitaltruth.com/devchart.ph ... mdc=Search

nie ma w niej Hydrofenu więc musisz sam poeksperymentować
ale z tego co wiem Hydrofen to dość klasyczny wywoływacz i chyba któryś z tej listy jest jego odpowiednikiem

Popytaj jeszcze na forum .

ja mogę ci powiedzieć jak go moczyć w Ultrafinie tetenala , gdyby cię to kiedyś interesowało.
ju_87
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5566
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

zdaje mnie się, że najbliżej hydrofenowi do rodinalu spezial, jakościowo rzecz jasna, bo ilościowo to już nie. widać to po stężeniach r-rów roboczych. w tej chwili nie pamiętam czy wołałem adoxy w hydrofenie, sprawdzę w domu, ale to będzie dopiero po 8:30PM.
pozdrawiam!
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Pietracek
-#
Posty: 2
Rejestracja: 08 lip 2009, 16:12
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Pietracek »

junkers_ju-87 pisze:ja mogę ci powiedzieć jak go moczyć w Ultrafinie tetenala , gdyby cię to kiedyś interesowało.
Jasne, że mnie interesuje. Powiedz najpierw jaką czułość zadajesz adoxowi CHS 100 - nominalną czy 50?
I - jak wygląda u ciebie dalej procedura - wywolujesz w koreksie?
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5566
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

ja niestety jak się okazuje, nie wołałem jednak adoxów w hydrofenie.
setkę wołałem w id-11 i rodinalu i dobre efekty przyniósł po naświetlaniu na 18DIN. moim zdaniem w takiej sytuacji lepiej nabyć CHS50.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
junkers_ju-87
-#
Posty: 534
Rejestracja: 25 lut 2010, 21:41
Lokalizacja: Świnoujście

Post autor: junkers_ju-87 »

Pietracek pisze:
junkers_ju-87 pisze:ja mogę ci powiedzieć jak go moczyć w Ultrafinie tetenala , gdyby cię to kiedyś interesowało.
Jasne, że mnie interesuje. Powiedz najpierw jaką czułość zadajesz adoxowi CHS 100 - nominalną czy 50?
I - jak wygląda u ciebie dalej procedura - wywolujesz w koreksie?
Zasadniczo zgodnie z tym co podaje na swojej stronie ADOX ich materiały maja na opakowaniu podaną faktyczną czułość .
Ale ja CHS 100 naświetlam jako ISO 50 .
proces wywoływania przebiega następująco.
Temperatura 20 stopni w koreksie JOBO 2000 pojemność 1 litr
Moczenie wstępne 2 x 3 minuty
Wywoływanie Tetenal Ultrafin 1+20
7:30 lub 8 minut
Koreksem przewracam ciągle przez pierwsze 30 sek. potem co minutę po 10 sek
Czas liczę od momentu wlania do momentu rozpoczęcia wylewania utrwalacza.
przy 8 minutach wychodzi mi trochę bardziej kontrastowo

następnie wlewam przerywacz ADOSTOP na 30 sek.
po wylaniu przerywacza jedno szybkie napełnienie wodą i szybkie jej wylanie
stosuję to bo w JOBO 2000 po opróżnieniu faktycznie zostaje ok 10 ml cieczy
a wolę żeby to była woda a nie przerywacz
no i potem Utrwalacz ja stosuję SUPERFIX tetenala według czasu i proporcji podanej na opakowaniu , ale to już mniej istotne
na końcu 30 sekund moczenia w Mirasolu tetenala i na zawieszki .
negatywy szybko schną i są bez zacieków.

W najbliższym czasie skalibruję sobie jeszcze CHS 100 naświetlany jako ISO 100 .
i porównam wyniki.
Prawdopodobnie będę robił to własnie w Rodinalu.
Ostatnio zmieniony 14 wrz 2011, 19:19 przez junkers_ju-87, łącznie zmieniany 1 raz.
ju_87
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5566
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

W najbliższym czasie skalibruję sobie jeszcze CHS 100 naświetlany jako ISO 100 .
i porównam wyniki.
Prawdopodobnie będę robił to własnie w Rodinalu.
_________________
ja wołałem w 1:100, temp.: 19*C, czas: 20'00'' fikołki cztery co 5 minut. co ciekawe, negatyw niby dobrze kryty, kontrasty znośne, ale ziarno takie, jak nie wiem co. no i ta dziwna emulsja, tak paskudnie pęczniejąca (przerywałem octem). może arkusze są lepsze, ale ja osobiście na srajtaśmie się przejechałem.

wołałem też:
rodinal 1:100, 18*C, 45'00'', 2x/15'
rodinal 1:100, 18*C, 30'00'', 2x/15'
ID-11 1:3, 18*C, 18'00'', 4x/1' ten był naświetlony na 18DIN i wyszedł o niebo lepiej.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Awatar użytkownika
przemur
-#
Posty: 498
Rejestracja: 26 mar 2010, 18:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: przemur »

rbit9n pisze:
W najbliższym czasie skalibruję sobie jeszcze CHS 100 naświetlany jako ISO 100 .
i porównam wyniki.
Prawdopodobnie będę robił to własnie w Rodinalu.
_________________
ja wołałem w 1:100, temp.: 19*C, czas: 20'00'' fikołki cztery co 5 minut. co ciekawe, negatyw niby dobrze kryty, kontrasty znośne, ale ziarno takie, jak nie wiem co. no i ta dziwna emulsja, tak paskudnie pęczniejąca (przerywałem octem). może arkusze są lepsze, ale ja osobiście na srajtaśmie się przejechałem.
Nie znam się, ale moim zdaniem, to właśnie efekt (niemal) stand-developingu. W moich ograniczonych próbach zawsze mi tak pęczniało ziarno... np. http://www.flickr.com/photos/przemur/56 ... hotostream

CHS 100 (aczkolwiek arkuszowe) mi w 1:100 i rotacyjnie wychodziło bardzo bardzo przyzwoicie. Do tego stopnia że skanując to w 2400 dpi na przyzwoitym skanerze (V700) ziarno dość delikatnie wyłaziło. Pewno powiększając byłoby jeszcze lepiej... :) http://www.flickr.com/photos/przemur/47 ... hotostream
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5566
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

nein, nein! ziarno nie jest spęczniałe. jest brzydkie, kaszanka taka. i to w trzech przypadkach rodinalowych, także tym bełtanym co 5 minut. i wygląda zupełnie inaczej niż ten szum, który masz na ilfordpanie.
Ostatnio zmieniony 15 wrz 2011, 08:38 przez rbit9n, łącznie zmieniany 1 raz.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
junkers_ju-87
-#
Posty: 534
Rejestracja: 25 lut 2010, 21:41
Lokalizacja: Świnoujście

Post autor: junkers_ju-87 »

rbit9n pisze:nein, nein! ziarno nie jest spęczniałe. jest brzydkie, kaszanka taka. i to w trzech przypadkach rodinalowych, także tym bełtanym co 5 minut. i wygląda zupełnie inaczej niż ten szum, który masz na ilfordpanie.
Już drugi raz spotkałem się z informacją że emulsja adoxa pęcznieje.
Natomiast w mojej praktyce ani na średnim ani na dużym formacie ten efekt nie wystąpił.

Otrzymałem nawet od jednego z klientów do testowania paczkę negatywów które mu pęczniały ale nie udało mi się do tego doprowadzić.
Podejrzewam że przyczyna może być przerywacz na bazie octu który wchodzi w reakcję np. z resztkami wywoływacza i powoduje puchnięcie.
proponował bym zastąpić go przerywaczem np ADOSTOP , wychodzi minimalnie drożej niż ocet ale nie jest tak śmierdzący.


Co do ziarna to adox ma to do siebie że daje różne ziarno w zależności od wywoływacza i stężenia.
proponuję Tetanl ultrafine 1+20
ju_87
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5566
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

junkers_ju-87 pisze:Podejrzewam że przyczyna może być przerywacz na bazie octu który wchodzi w reakcję np. z resztkami wywoływacza i powoduje puchnięcie.
tak, to jest właśnie przyczyna. kiedy odstawiłem ocet, emulsja przestała pęcznieć. jednakowoż, nie miałem już więcej filmów o podanej czułości, żeby sprawdzić, czy po przerwaniu wodą, ziarno w rodinalu wygląda inaczej, azaliż nie.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
ODPOWIEDZ