Usuwanie maski z negatywu kolorowego

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
EE2
-#
Posty: 460
Rejestracja: 21 lut 2022, 20:56
Lokalizacja: Stęszew

Usuwanie maski z negatywu kolorowego

Post autor: EE2 »

Witam :-)
Czy istnieje jakiś sposób na usunięcie pomarańczowej maski z negatywu kolorowego w taki sposób aby nie uszkodzić emulsji i obrazu w niej utworzonego?
Praktica EE2, Praktica MTL5, Praktica PLC3, Praktisix IIA, Yashica FX3 Super 2000, Minolta 7000 AF i Canon EOS 300 :-)
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu ;-)
Awatar użytkownika
powalos
-#
Posty: 1897
Rejestracja: 02 mar 2007, 21:42
Lokalizacja: Stęszew (pyrlandia)

Usuwanie maski z negatywu kolorowego

Post autor: powalos »

Raczej nie. Maski (bo są chyba przynajmniej dwie), stanowią integralną część warstw rejestrujących obraz.
Fan Pentax'a.
Awatar użytkownika
EE2
-#
Posty: 460
Rejestracja: 21 lut 2022, 20:56
Lokalizacja: Stęszew

Usuwanie maski z negatywu kolorowego

Post autor: EE2 »

Szkoda :-(
Maska w na pewno w Kodak Gold 200 i Agfa Vista jest tylko jedna po przeciwnej do emulsji stronie. Skrobiąc nożykiem do tapet ogonki wyżej wymienionych filmów zostawało przezroczyste podłoże tak więc myślałem, że jest jakiś chemiczny sposób na jej zmycie bez naruszenia emulsji :roll:
Praktica EE2, Praktica MTL5, Praktica PLC3, Praktisix IIA, Yashica FX3 Super 2000, Minolta 7000 AF i Canon EOS 300 :-)
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu ;-)
aka
-#
Posty: 5593
Rejestracja: 11 maja 2017, 09:36
Lokalizacja: Warszawa

Usuwanie maski z negatywu kolorowego

Post autor: aka »

EE2 pisze: 13 cze 2023, 09:33 myślałem, że jest jakiś chemiczny sposób na jej zmycie bez naruszenia emulsji
A zdradzisz jaka jest przyczyna takiego zainteresowania?
Awatar użytkownika
EE2
-#
Posty: 460
Rejestracja: 21 lut 2022, 20:56
Lokalizacja: Stęszew

Usuwanie maski z negatywu kolorowego

Post autor: EE2 »

aka, wszystko w swoim czasie :-)
Praktica EE2, Praktica MTL5, Praktica PLC3, Praktisix IIA, Yashica FX3 Super 2000, Minolta 7000 AF i Canon EOS 300 :-)
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu ;-)
aka
-#
Posty: 5593
Rejestracja: 11 maja 2017, 09:36
Lokalizacja: Warszawa

Usuwanie maski z negatywu kolorowego

Post autor: aka »

EE2 pisze: 13 cze 2023, 13:15 aka, wszystko w swoim czasie :-)
Znaczy jeszcze nie wiesz ;-)
Awatar użytkownika
EE2
-#
Posty: 460
Rejestracja: 21 lut 2022, 20:56
Lokalizacja: Stęszew

Usuwanie maski z negatywu kolorowego

Post autor: EE2 »

Oczywiście, że wiem :-)
5D6D61D5-50DE-42DA-82D7-C443F1E1E1A8.jpeg
Na żywo wygląda to naprawdę nieźle. Fajniej niż się spodziewałem dlatego rozkminiam jak pozbyć się tej maski. Jak wrócę z pracy zeskanuje to i zobaczymy jak będzie wyglądało. Sprawdzę to także w projekcji jak wypadnie.
Nie, nie obrobiłem tego w E6 :mrgreen:
Proces opiszę jak go dopracuje a docelowo będę tak wywoływać diapozytywy. Próba była na Kodaku Gold 200 ASA znalezionym przez mojego znajomego. Ktoś naświetlił tą rolkę x lat temu zapewne w czasach świetności tego filmy. Znajomemu na ujęciach nie zależało więc kawałek poświęciłem na eksperyment :-D
Praktica EE2, Praktica MTL5, Praktica PLC3, Praktisix IIA, Yashica FX3 Super 2000, Minolta 7000 AF i Canon EOS 300 :-)
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu ;-)
aka
-#
Posty: 5593
Rejestracja: 11 maja 2017, 09:36
Lokalizacja: Warszawa

Usuwanie maski z negatywu kolorowego

Post autor: aka »

EE2 pisze: 13 cze 2023, 14:45 Na żywo wygląda to naprawdę nieźle.
Odkrywanie Ameryki czy rzeźbienie w ..... oto jest pytanie ;-)
Awatar użytkownika
EE2
-#
Posty: 460
Rejestracja: 21 lut 2022, 20:56
Lokalizacja: Stęszew

Usuwanie maski z negatywu kolorowego

Post autor: EE2 »

Rolka typu „nie żal” na próby. Z filmem do diapozytywów powinno wyglądać normalnie :-)
Próbka skanowania w załączniku. Nie spodziewałem się, że wyjdzie toteż się nie przykładałem i stąd ta ogromna ilość syfów :oops:
8CDBEFFA-E659-4A11-BBA9-17F15651512B.jpeg
8CDBEFFA-E659-4A11-BBA9-17F15651512B.jpeg (162.12 KiB) Przejrzano 548 razy
Praktica EE2, Praktica MTL5, Praktica PLC3, Praktisix IIA, Yashica FX3 Super 2000, Minolta 7000 AF i Canon EOS 300 :-)
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu ;-)
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Usuwanie maski z negatywu kolorowego

Post autor: technik219 »

EE2 pisze: 12 cze 2023, 21:54 Czy istnieje jakiś sposób na usunięcie pomarańczowej maski z negatywu kolorowego w taki sposób aby nie uszkodzić emulsji i obrazu w niej utworzonego?
Nie ma takiego sposobu. Maska barwna negatywu nie jest osobną warstwą zabarwioną w całej swojej masie, którą jeśli się usunie to otrzyma się "czysty" negatyw. Maski zostały tak skonstruowane, by pochłaniały tzw. gęstości uboczne. Idealny barwnik żółty powinien całkowicie zatrzymywać promieniowanie niebieskie a całkowicie przepuszczać zielone i czerwone. Tak samo doskonały barwnik purpurowy powinien zatrzymywać promieniowanie zielone a przepuszczać niebieskie i czerwone. Tak się jednak nie dzieje, ponieważ nie ma doskonałych barwników. Barwniki zawarte w odpowiednich warstwach emulsji materiału negatywowego częściowo przepuszczają to co powinny zatrzymywać i również absorbują co nieco z tego co powinny przepuszczać. Dlatego kopie pozytywowe uzyskane z materiałów negatywowych niemaskowanych zawsze wykazywały błędy w reprodukcji barw. Kiedyś stosowano tzw. maski barwnikowe zewnętrzne. Były to maski niwelujące przede wszystkim błędy uboczne warstwy niebieskozielonej w odcieniu czerwonym.
Później opracowano technologię tzw. masek automatycznych i taka jest stosowana obecnie we wszystkich materiałach negatywowych barwnych. Polega ona na tym, że do warstwy uczulonej na konkretną barwę dodaje się komponentu barwnika . I tak, np. do warstwy czułej na barwę niebieską dodaje się zamiast wcześniej bezbarwnego komponentu barwnika purpurowego komponent tego barwnika o barwie żółtej, który pochłania "przepuszczoną" gęstość uboczną w zakresie niebieskim. Tak samo robi się z warstwą zawierającą komponent barwnika niebieskozielonego o barwie czerwonej. Czyli praktycznie rzecz biorąc, maski nie są osobnymi warstwami, które można "zdjąć" ale tworzą się w sposób automatyczny pochłaniając gęstości uboczne barwników w poszczególnych warstwach. Barwa maski jest w istocie wynikową barwą nieprzereagowanych komponentów maskujących.
Agfa opracowała nieco odmienny sposób maskowania polegający na dublowaniu warstw: jedna warstwa zawiera zwykły, bezbarwny komponent barwnika, druga pod nią zawiera komponent, który w miejscach naświetlonych przez wierzchnią warstwę sprzęga się z produktem utleniania substancji wywołującej w związek bezbarwny, a w miejscach słabiej naświetlonych lub nienaświetlonych utlenia się w wybielaczu dając żółty (i odpowiednio pomarańczowy) barwnik maskujący.
Nie wiem czy Agfa Vista powróciła do technologii masek zewnętrznych - nie znam tego materiału. Technologia masek automatycznych została wprowadzona bodajże jeszcze w latach 50. i nie wydaje mi się, by w jakiejkolwiek formie przetrwała w produkcji do przełomu wieków.
Weź jakikolwiek slajd, naświetl go i wywołaj jak negatyw a otrzymasz negatyw barwny niemaskowany. Spróbuj zrobić z takiego negatywu powiększenia pozytywowe o poprawnie odtworzonych barwach a przekonasz się ile dobrego dają maski. Z drugiej strony - gdyby pomarańczowa maska negatywowa była odrębną warstwą równomiernie zabarwioną na kolor pomarańczowy to nie byłoby takich problemów ze skanowaniem negatywów barwnych i otrzymywaniem z nich pozytywów. Właśnie zmagam się z pomyłkowo wywołanym "na negatyw" (skrosowanym) slajdem usiłując wyciągnąć z niego w miarę poprawne pozytywy. Nie da się. To znaczy da się ale tylko w wielkim przybliżeniu odtworzyć naturalne barwy. Z negatywami maskowanymi bez odpowiednich presetów wbudowanych w soft skanera jest to niemożliwe. Właśnie dlatego, że maska nie jest jednakowej gęstości na całej powierzchni negatywu.
Lux mea lex
Awatar użytkownika
EE2
-#
Posty: 460
Rejestracja: 21 lut 2022, 20:56
Lokalizacja: Stęszew

Usuwanie maski z negatywu kolorowego

Post autor: EE2 »

Ja wiem, że ta maska jest potrzebna przy normalnym zastosowaniu negatywu czyli robieniu z niego powiększenia :-)
Ale z racji na to, że wywołałem negatyw na pozytyw i wyszło lepiej niż się spodziewałem szukam metody na usunięcie maski. Przy skanowaniu tak wywołanego negatywu problemu nie ma, uzyskałem przyzwoite kolory na skanie mimo tego, że negatyw jest na 100% przeterminowany i w dodatku był źle przechowywany. W projekcji ta maska niestety dość mocno przeszkadza. Była to rolka typu „nie żal” dlatego na niej to przećwiczyłem. Docelowo w tym procesie wołać będę diapozytywy :-)
Agfa Vista na 100% ma maskę na zewnątrz od strony podłoża. Drapanie nożykiem daje przezroczysty w tym miejscu film. Kodak Gold faktycznie musi mieć maskę między warstwami bo w tym przypadku drapanie nożykiem niczego nie zmienia. Na pewno Kodak EXR500T ma maskę na zewnątrz od strony podłoża bo on także po drapnięciu nożykiem staje się przezroczysty :roll:
Tych zewnętrznych masek też nie da się usunąć?
Praktica EE2, Praktica MTL5, Praktica PLC3, Praktisix IIA, Yashica FX3 Super 2000, Minolta 7000 AF i Canon EOS 300 :-)
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu ;-)
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Usuwanie maski z negatywu kolorowego

Post autor: technik219 »

Jeśli po zdrapaniu tej tzw. maski zewnętrznej nie masz obrazu jak na slajdzie, to znaczy, że materiał posiada również maski "wewnętrzne". Wewnętrznych nie da się usunąć. W starych przepisach były porady w jaki sposób chemicznie wpływać na odcienie poszczególnych barw - na ich wzmacnianie i osłabianie. Jednak są to przepisy z lat 50. a wtedy były całkiem inne komponenty barwne i szczerze wątpię by te przepisy w jakikolwiek przewidywalny sposób dały się zastosować ze współczesnymi materiałami opartymi na całkiem nowych komponentach. Tamtą i obecną technologię dzieli przepaść.
Komponenty barwne stosowane przy produkcji materiałów odwracalnych są w zasadzie takie same. Powstaje pytanie dlaczego slajdy nie wymagają maskowania jak negatywy a mimo to odtwarzają lepiej barwy? Przede wszystkim dlatego, że nie są kopiowane na papier. Podczas kopiowania błędy w odtwórstwie barw nasilają się bo barwniki zawarte w emulsji papieru również obarczone są błędami gęstości ubocznych, a te sumują się. Ponadto slajdy posiadają o wiele więcej warstw - po 3 lub nawet 4 dla tej samej barwy plus warstwy filtrujące, które są odbarwiane w procesie obróbki.
Nie wiem co zamierzasz, ale raczej prochu nie wymyślisz.
Kiedyś, w początkach mojej fotograficznej "kariery" mój ówczesny pryncypał eksperymentował z automatyczną korekcją podczas kopiowania negatywów na papier. Naświetlał odcinek barwnego filmu 120 światłem powiększalnika bez filtracji, obrabiał go jak negatyw, po czym zdejmował emulsję, nakładał ją na płytkę szklaną, która miała stanowić filtr do szufladki powiększalnika. Według jego dedukcji wystarczyło przed kopiowaniem wprowadzić na głowicy filtrację papierową (drukowaną na metce papieru) i miały wychodzić pozytywy idealnie skorygowane. Zmarnował kilkadziesiąt rolek filmów, parę litrów chemii i nic z tego nie wyszło, chociaż twierdził, że już pierwsze próby dawały nadzieję na powodzenie.
Edit. Przypomniałem sobie, że on nie używał filmu 120 tylko zdejmował emulsję z papieru i ją naklejał na szkło. Tak czy inaczej nic z tego nie wyszło.
Ostatnio zmieniony 14 cze 2023, 18:15 przez technik219, łącznie zmieniany 1 raz.
Lux mea lex
Awatar użytkownika
EE2
-#
Posty: 460
Rejestracja: 21 lut 2022, 20:56
Lokalizacja: Stęszew

Usuwanie maski z negatywu kolorowego

Post autor: EE2 »

Docelowo chcę wywoływać kolorowe diapozytywy w domu bez drogiej chemii i na 99% to się uda. A teraz eksperymentuje z odwracaniem negatywów kolorowych bo mam 2 rolki do eksperymentów. Agfa Vista po zdrapaniu maski zewnętrznej jest przezroczysta. I gdyby tą maskę dało się chemicznie usunąć to by było bardzo dobrze :-)
Praktica EE2, Praktica MTL5, Praktica PLC3, Praktisix IIA, Yashica FX3 Super 2000, Minolta 7000 AF i Canon EOS 300 :-)
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu ;-)
oKuba
-#
Posty: 3195
Rejestracja: 02 lis 2020, 00:55
Lokalizacja: Monachium

Usuwanie maski z negatywu kolorowego

Post autor: oKuba »

EE2 pisze: 14 cze 2023, 17:48 uzyskałem przyzwoite kolory na skanie mimo tego, że negatyw jest na 100% przeterminowany i w dodatku był źle przechowywany
Tak z czystej ciekawosci. Czy te przyzwoite kolory, to te zaprezentowane powyzej?
Awatar użytkownika
EE2
-#
Posty: 460
Rejestracja: 21 lut 2022, 20:56
Lokalizacja: Stęszew

Usuwanie maski z negatywu kolorowego

Post autor: EE2 »

Mam na myśli tą próbkę skanowania wklejoną 13.6.2023 o godzinie 18:34.
Kolory jak dla mnie są lepsze niż z skanowania wywołanego w labie kilkanaście lat temu Kodaka Gold 200 ASA. Co się komu podoba to oczywiście pojęcie względne, z cenną rolką bym tak nie cudował :-)
Praktica EE2, Praktica MTL5, Praktica PLC3, Praktisix IIA, Yashica FX3 Super 2000, Minolta 7000 AF i Canon EOS 300 :-)
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu ;-)
ODPOWIEDZ