zabawy z kondensorem
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
zabawy z kondensorem
Hej,
No i mam - ilustracja w załączeniu. Trochę było zabawy, bo musiałem nowy stół pozyskać - mocowanie na ścianie od M70 nie pasowało, zresztą wątpię, czy by utrzymało jeżeli chodzi o ciężar. Ale odpaliłem, ustawiłem i jestem po pierwszych testach. Muszę powiedzieć, że wygląda to bardzo interesująco, w końcu jest to mój pierwszy powiększalnik na kondensorze - oba poprzednie miałem na mieszaczu. Takie przemyślenia:
Moc żarówki - dostałem go z żarówką 250W i niby na głowicy jest napisane "Max 250W", z kolei w instrukcji zalecają 150W, ewentualnie 250W (for a short time) - nie wiem czym jest dla nich "short time", a dostałem poradę, że lepiej nie stosować żarówki o tej mocy, bo można uszkodzić lustro od temperatury. Na wszelki wkręciłem 150W.
Na początek wkręciłem obiektyw 150/5.6 - kondensory Femocon 151/152, sama karetka, bez materiału, powiększenie ok. 50x50 - tak, że wypełniało całą podstawę. Zauważyłem wyraźną winietę o kształcie półokręgu przy dolnej krawędzi podstawy, przy samej krawędzi jest już solidny cień, różnica w pomiarze w porównaniu z górną krawędzią jest znaczna - 12-15 fc do 3-5 fc w zależności od odległości od samej krawędzi.
Takich różnica nie występuje jeżeli chodzi o krawędź lewa-prawa - zmieniając ustawienie lampy przód-tył i kątem nachylenia tejże udało się ustabilizować obie krawędzie z dokładnością do 1 fc. I tu mam pytanie, bo kręcę tymi pokrętłami na oślep - nie widzę jasnego i liniowego związku pomiędzy pozycją lampy do tego co się dzieje na maskownicy, podobnie jeżeli chodzi o kąt. Jest jeszcze regulacja lewo-prawo - poprzez stopień wsunięcia obsadki do głowicy.
Chcąc sprawdzić jak to będzie "w praniu" położyłem maskownicę, ustawiłem na rozmiar 50x40 , czyli maksimum i w tym momencie byłem w stanie ustabilizować jasność na całej powierzchni, przy czym jasność na samym środku jest znacząco większa niż na obrzeżach - ok 10 fc na samym środku, do 7 fc na bokach. Czy to ma związek ze źródłem światła, czy to już jest kwestia obiektywu? Trochę mi się nie chcę wierzyć, że z rozmiaru 4x5 maksymalnym powiększeniem jest 50x50.
Czekam z niecierpliwością na mądre przemyślenia. A, i jeszcze jedno - czy ktoś wie do czego służy ten taki dziwny "telewizorek" z przodu głowicy? To jest kawałek cienkiego plastiku, półprzepuszczalnego - czy to element estetyczny tylko, czy to czemuś służy?
No i mam - ilustracja w załączeniu. Trochę było zabawy, bo musiałem nowy stół pozyskać - mocowanie na ścianie od M70 nie pasowało, zresztą wątpię, czy by utrzymało jeżeli chodzi o ciężar. Ale odpaliłem, ustawiłem i jestem po pierwszych testach. Muszę powiedzieć, że wygląda to bardzo interesująco, w końcu jest to mój pierwszy powiększalnik na kondensorze - oba poprzednie miałem na mieszaczu. Takie przemyślenia:
Moc żarówki - dostałem go z żarówką 250W i niby na głowicy jest napisane "Max 250W", z kolei w instrukcji zalecają 150W, ewentualnie 250W (for a short time) - nie wiem czym jest dla nich "short time", a dostałem poradę, że lepiej nie stosować żarówki o tej mocy, bo można uszkodzić lustro od temperatury. Na wszelki wkręciłem 150W.
Na początek wkręciłem obiektyw 150/5.6 - kondensory Femocon 151/152, sama karetka, bez materiału, powiększenie ok. 50x50 - tak, że wypełniało całą podstawę. Zauważyłem wyraźną winietę o kształcie półokręgu przy dolnej krawędzi podstawy, przy samej krawędzi jest już solidny cień, różnica w pomiarze w porównaniu z górną krawędzią jest znaczna - 12-15 fc do 3-5 fc w zależności od odległości od samej krawędzi.
Takich różnica nie występuje jeżeli chodzi o krawędź lewa-prawa - zmieniając ustawienie lampy przód-tył i kątem nachylenia tejże udało się ustabilizować obie krawędzie z dokładnością do 1 fc. I tu mam pytanie, bo kręcę tymi pokrętłami na oślep - nie widzę jasnego i liniowego związku pomiędzy pozycją lampy do tego co się dzieje na maskownicy, podobnie jeżeli chodzi o kąt. Jest jeszcze regulacja lewo-prawo - poprzez stopień wsunięcia obsadki do głowicy.
Chcąc sprawdzić jak to będzie "w praniu" położyłem maskownicę, ustawiłem na rozmiar 50x40 , czyli maksimum i w tym momencie byłem w stanie ustabilizować jasność na całej powierzchni, przy czym jasność na samym środku jest znacząco większa niż na obrzeżach - ok 10 fc na samym środku, do 7 fc na bokach. Czy to ma związek ze źródłem światła, czy to już jest kwestia obiektywu? Trochę mi się nie chcę wierzyć, że z rozmiaru 4x5 maksymalnym powiększeniem jest 50x50.
Czekam z niecierpliwością na mądre przemyślenia. A, i jeszcze jedno - czy ktoś wie do czego służy ten taki dziwny "telewizorek" z przodu głowicy? To jest kawałek cienkiego plastiku, półprzepuszczalnego - czy to element estetyczny tylko, czy to czemuś służy?
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
zabawy z kondensorem
To jest matówka, do kadrowania gdy robi się reprodukcje. Trzeba przestawić lustro.
Co do reszty to tak jest z kondensorami. Wpływ mają i szkła i obiektywy i położenie żarówki jak też i sama żarówka. Trochę roboty z tym jest. Winieta powinna spaść dość znacznie po przymknięciu obiektywu do wartości roboczej.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
zabawy z kondensorem
No właśnie ten cień był głębszy przy domknięciu obiektywu. A dlaczego tylko z jednej strony winietuje? Sprawdzę na 80tce jak to wygląda.
No i tu dużo lepiej. Stabilnie na całej powierzchni. Środek 10 fc, brzegi 7.5 fc
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
zabawy z kondensorem
to ciekawe - z tego co widzę, to jedyną opcją do kupienia dzisiaj jest Dr Fischer 150W. Coś przeoczyłem?
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
zabawy z kondensorem
kal800, Jeżeli nie straszna Ci kalibracja ZM, którego posiadasz, to po prostu kup "żarówkę" led zimny biały o odpowiednich gabarytach.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
zabawy z kondensorem
I tak muszę kalibrować - nawiasem mówiąc między innymi po to nabyłem densytometr Heilanda.
Mega ciekawy pomysł z tą żarówką LEDową. Nie pomyślałem o tym szczerze mówiąc.
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
zabawy z kondensorem
Podstawowa zaleta to niska emisja ciepła, nie do przecenienia. Potrzebujesz do głowicy kondensorowej żarówkę bez "kołnierza" np. taką: https://allegro.pl/oferta/zarowka-led-e ... f69e8f6125
zabawy z kondensorem
Ja mam z kołnierzem. Kondensor i tak widzi tylko czołową sferę żarówki.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
zabawy z kondensorem
Chyba zależy od konstrukcji konkretnej głowicy - w klasycznej, gdzie żarówka jest osadzona centralnie nad kondensorem, z całą pewnością - ale w przypadku laboratora, gdzie żarówka jest zamontowana prostopadle do lustra, które odbija światło na kondensor, to kondensor widzi to źródło z profilu, a więc kołnierz ma znaczenie.
Z tego co widzę, to są albo żarówki zimne 4000k, albo dzienne 6500K - są też 5500K o dużej mocy, ale one właśnie mają kołnierz.
Jak wygląda sprawa filtracji MG przy takim zimnym źródle? Te filtry są zdaje się kalibrowane na ciepłe światło żarowe albo halogenowe?
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
zabawy z kondensorem
Nie.kal800 pisze: ↑06 sty 2023, 13:56 Chyba zależy od konstrukcji konkretnej głowicy - w klasycznej, gdzie żarówka jest osadzona centralnie nad kondensorem, z całą pewnością - ale w przypadku laboratora, gdzie żarówka jest zamontowana prostopadle do lustra, które odbija światło na kondensor, to kondensor widzi to źródło z profilu, a więc kołnierz ma znaczenie.
Kondensor widzi pozorne źródło światła którym jest odbicie żarówki w zwierciadle pod kątem 45° On widzi tylko czoło żarówki.
Jeżeli nie wierzysz to wyjmij obiektyw i kondensor i zerknij z dołu.
Tak działa peryskop, pryzmat pentagonalny i wiele innych przyrządów optycznych.
Żarówka ma być 6500K
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
zabawy z kondensorem
wymieniłem obiektyw ze 150 mm na 80 mm i zanim ustawiłem dobrze wysokość głowicy oraz ostrość to widziałem na maskownicy wyraźny obrys żarówki widzianej z profilu - kształt gruszki w dużym skrócie.
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
zabawy z kondensorem
A jaki masz powiększalnik? W Durstach w głowicy kondensorowej zwykle żarówka jest umiejscowiona bokiem do lustra, nie świeci w dół na kondensor. Z instrukcji L2000 wygląda, że też tak ma - właściciel z pewnością wie jak jest.
No tak, wyżej jest pogląd na sprawę, zgapiłem. Zależy jaki masz kołnierz w żarówce. Są żarówki z kołnierzem zasłaniającym 3/4 bańki i takie raczej nie bardzo się nadają. W serii Mxxx kołnierz nie wchodzi w grę.
zabawy z kondensorem
Taka będzie idealna - jutro cały dzień pewnie będę śmigał po hurtowniach żeby kupić
https://magazynlamp.pl/file/71527/_.pdf
Piszą w specyfikacji, że żarówka odpala w 0.5 sek. - jak to wygląda jeżeli chodzi o żarnikowe - chyba też ułamek sekundy zajmuje jej osiągnięcie pełnej jasności...
https://magazynlamp.pl/file/71527/_.pdf
Piszą w specyfikacji, że żarówka odpala w 0.5 sek. - jak to wygląda jeżeli chodzi o żarnikowe - chyba też ułamek sekundy zajmuje jej osiągnięcie pełnej jasności...
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
zabawy z kondensorem
No akurat Philips jest chyba najtrudniejszy do dostania, tanie "marki" królują. Podpytaj sprzedawcę z tego linku który podrzuciłem.
A to nie ta jest: https://allegro.pl/oferta/zarowka-led-e ... 4d9cfb8cb0
zabawy z kondensorem
bez przesady, jest normalnie w castoramie, ale niestety nie w naszej wiosce ;) będę musiał do wtorku poczekać.
szkoda, bo chciałem w ten weekend skalibrować zegar i coś powiększyć
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800