Wywoływanie rotacyjne na rolkach
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Podepnę się pod temat bo mam podobny problem.
Procesor Jobo CPE (ten pierwszy, prosty)
Foma 100
Xtol 1:1 (150+150 łącznie 300 ml - jobo zaleca 250 dla tego koreksu, dałem trochę więcej bo miałem menzurkę z podziałką co 50 )
namacznie wstępne 5 min (rotacyjnie, wody wlałem ok 500ml)
wywołanie 7 min (wlewanie wyw. i zapięcie koreksu na magnes zajęło ok 15 sek), obroty na poz I
Efekt jest taki:
Jedna z krawędzi ma smugę, przez cały film, ale mam wrażenie że efekt jest słabszy na pierwszych i ostatnich klatkach a mocniejszy w środkowych. Nie jestem w stanie jednoznacznie ocenić drugiej krawędzi (w kadrze jest zawsze ziemia, brak jednolitego tła).
Powiem tak: zanim zdecydowałem się na procesor naczytałem się tyle o super równomiernym wywołaniu, że jestem teraz delikatnie mówiąc, zawiedziony :)
Procesor Jobo CPE (ten pierwszy, prosty)
Foma 100
Xtol 1:1 (150+150 łącznie 300 ml - jobo zaleca 250 dla tego koreksu, dałem trochę więcej bo miałem menzurkę z podziałką co 50 )
namacznie wstępne 5 min (rotacyjnie, wody wlałem ok 500ml)
wywołanie 7 min (wlewanie wyw. i zapięcie koreksu na magnes zajęło ok 15 sek), obroty na poz I
Efekt jest taki:
Jedna z krawędzi ma smugę, przez cały film, ale mam wrażenie że efekt jest słabszy na pierwszych i ostatnich klatkach a mocniejszy w środkowych. Nie jestem w stanie jednoznacznie ocenić drugiej krawędzi (w kadrze jest zawsze ziemia, brak jednolitego tła).
Powiem tak: zanim zdecydowałem się na procesor naczytałem się tyle o super równomiernym wywołaniu, że jestem teraz delikatnie mówiąc, zawiedziony :)
__________________________________________
http://www.flickr.com/photos/mariomarianov/
http://dailyworkprints.blogspot.com/
http://www.flickr.com/photos/mariomarianov/
http://dailyworkprints.blogspot.com/
Gdy już go zapniesz jak napisałeś to koreks równo się kreci czy lekko ,,bije,, jak by po elipsie się przemieszczał?Marianov. pisze:zapięcie koreksu na magnes
Jeśli miała to by być wina procesora to można przyjąć teoretycznie że wszystkie procesory wyprodukowane przez Jobo są do bani.
Uzależniony od fotociemni .
-
- -#
- Posty: 343
- Rejestracja: 21 paź 2011, 14:24
- Lokalizacja: lodz
PREWET:Marianov. pisze: namacznie wstępne 5 min (rotacyjnie, wody wlałem ok 500ml)
A prewet is
NOT RECOMMENDED
with Xtol Developer
tak twierdzi JOBO w:
http://www.jobo-usa.com/images/manuals/TB001_xtrol.pdf
Ale to ma rację bytu przy wywoływaniu przewrotkowym, kiedy cały negatyw jest zanurzony w wywoływaczu.taharii pisze:Pamiętajcie też o standardowym stuknięciu napełnionym koreksem w blat, zawsze jakieś bąbelki powietrza się złapią w trakcie nalewania.
Przy rotacji, płynu jest o połowię mniej (gdy koreks stoi podczas nalewania), a poza tym zaraz zaczyna się proces obracania i bąbelków pojawia się całkiem sporo.
Natomiast warto pamiętać o zmianie kierunku toczenia.
Jeśli ktoś nie ma rolek (ja nie mam) to trzeba pamięć aby koreks był przez cały czas utrzymany poziomo w płaszczu wodnym. Inaczej część negatywu może nie być zanurzana w wywojce.
Jobo ma szeroki dekiel i postawiony na dnie ustawia się na skos.
Nie wiem jak inne koreksy.
A polski Tank 800 można było kręcić nogą po podłodze bo się układał poziomo. Potem tylko trzeba było zetrzeć plamy (-;
od 24x36 po 18x24 + szkiełko i oko
Nie nic z tych rzeczy, obraca się równo.Mirosław pisze:koreks równo się kreci czy lekko ,,bije,, jak by po elipsie się przemieszczał?
Jasne że nie, masa ludzi używa i jest zadowolona. Coś jest nie tak ale nie wiem jeszcze co.Mirosław pisze:można przyjąć teoretycznie że wszystkie procesory wyprodukowane przez Jobo są do bani.
Ok, spróbuję bez namaczania. Ale szkoda że jobosy nie napisali dlaczego. Poza tym oni testowali tylko filmy 35mm do których rzeczywiście namaczanie nie jest potrzebne. Kodak w oficjalnym info dot. Xtola zaleca presoaking przy wywoływaniu błon wielkoformatowych w kuwetach, nie wspomina nic przy innych formatach/rodzajach wywołania.sejmajnejm pisze:PREWET:
A prewet is
NOT RECOMMENDED
with Xtol Developer
tak twierdzi JOBO w:
http://www.jobo-usa.com/i...TB001_xtrol.pdf
_________________
Na forach (anglojęzycznych) oczywiście ludzie piszą że zawsze/niezawsze namaczają/nienamaczają i mają/niemają problemów. W różnych konfiguracjach.
Zresztą wydaje mi się że nie w tym leży głownie problem.
A i znalazłem jeszcze dwa fajne kwiatki na forach:
"If you're doing 120 film, beware that the 1500 reels can cause
development/density defects along the edge of the film because the
smooth spiral overlaps the image area. 2500 reels have ridges to
prevent this."
i
"It clearly araises from different developer agitation on the edges and center of the roll film strip. I never saw it on 35mm. It is highly dependent on the type of developer and film used. "Thick" emulsions and highly diluted developers show the strongest density geadients. e.g., APX400 in Rodinal gives unusable negatives when rotary processed; on the other hand, Tmax 100 in Xtol stock has almost (almost!) no visible densitiy differences.[...]You can minimize the problem with (*)prewash 5 min (*) maximum rotary speed (*) use highly active developers (Tmax, microphen, ultrafin sf....)I dont want to mess around with my negs, so I quit rotary processing of B&W-rollfilm completely and changed back to inversion."
__________________________________________
http://www.flickr.com/photos/mariomarianov/
http://dailyworkprints.blogspot.com/
http://www.flickr.com/photos/mariomarianov/
http://dailyworkprints.blogspot.com/
odp.
To , że na spirali w rowkach wywoływacz gorzej penetruje jest znane (zależy też jak szeroki jest rowek).
5 min. namaczania rotacyjnego to całkiem sporo. Być może było tak , że emulsja w rowkach napęczniała i wywoływacz słabiej potem do niej docierał.
Miałeś tak z 1 filmem, czy to efekt powtarzalny na różnych filmach?
Spróbuj bez namaczania.
5 min. namaczania rotacyjnego to całkiem sporo. Być może było tak , że emulsja w rowkach napęczniała i wywoływacz słabiej potem do niej docierał.
Miałeś tak z 1 filmem, czy to efekt powtarzalny na różnych filmach?
Spróbuj bez namaczania.
Marianov., Mocno to dziwne, bo smuga jest jaśniejsza, czyli niedowołanie. Ok, to by tłumaczyło, że film był zanurzony w wywoływaczu, a krawędź nie. Tylko dla czego smuga jeszcze bliżej krawędzi staje się ciemniejsza? Dalej, dlaczego przy krawędziach pionowych kadru zanika? Widać to bardzo wyraźnie na drugim zdjęciu.
Poświęć jedną dwie klatki na naświetlenie czystego nieba. To daje fajną szarość w strefie V dzięki czemu można ocenić całą klatkę. Ja w tym celu używam białego dekielka do balansu bieli z cyfrówek.
Poświęć jedną dwie klatki na naświetlenie czystego nieba. To daje fajną szarość w strefie V dzięki czemu można ocenić całą klatkę. Ja w tym celu używam białego dekielka do balansu bieli z cyfrówek.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Dzięki za podpowiedzi. Mam jeszcze klika wolnych klatek w Mamiyi więc spróbuję.
Przyszła mi jeszcze jedna rzecz do głowy:
Na trzpieniu jest zapięty ogranicznik-blokada szpuli (ten biały plastik).
Ja też go mam i założyłem na trzpień przy wywoływaniu ww. filmu.
Teraz zdałem sobie sprawę że nie jest do niczego potrzebny przy wywoływaniu rotacyjnym - myśląc logicznie nie ma znaczenia w którym miejscu jest ustawiona szpula bo i tak koreks leży na boku.
Może to właśnie jest przyczyną problemu? Myślę tu konkretnie ciągłym "wzburzaniu" wywoływacza z jednej strony przez obracające się klipsy blokady.
Przyszła mi jeszcze jedna rzecz do głowy:
Na trzpieniu jest zapięty ogranicznik-blokada szpuli (ten biały plastik).
Ja też go mam i założyłem na trzpień przy wywoływaniu ww. filmu.
Teraz zdałem sobie sprawę że nie jest do niczego potrzebny przy wywoływaniu rotacyjnym - myśląc logicznie nie ma znaczenia w którym miejscu jest ustawiona szpula bo i tak koreks leży na boku.
Może to właśnie jest przyczyną problemu? Myślę tu konkretnie ciągłym "wzburzaniu" wywoływacza z jednej strony przez obracające się klipsy blokady.
__________________________________________
http://www.flickr.com/photos/mariomarianov/
http://dailyworkprints.blogspot.com/
http://www.flickr.com/photos/mariomarianov/
http://dailyworkprints.blogspot.com/
Oczywiście, że nie ma, przecież w tanku może być i 6 szpul z małym obrazkiem, więc każda jest gdzie indziej.Marianov. pisze:Teraz zdałem sobie sprawę że nie jest do niczego potrzebny przy wywoływaniu rotacyjnym - myśląc logicznie nie ma znaczenia w którym miejscu jest ustawiona szpula bo i tak koreks leży na boku.
Może to to, gdybyś wiedział jak był ułożony film w trakcie tego feralnego wołania, to byłoby łatwiej, zaprzeczyć lub potwierdzić.Marianov. pisze:Może to właśnie jest przyczyną problemu? Myślę tu konkretnie ciągłym "wzburzaniu" wywoływacza z jednej strony przez obracające się klipsy blokady.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Ok wywołałem kolejny film w CPE.
TMAX 100 naświetlony nominalnie.
Bez namaczania wstępnego.
Xtol 1+1 250ml (125+125) jak Jobo w naklejce na tanku przykazało.
Czas 8 min Temp 22C
Obroty poz. II (jak sprawdziłem to jest ok 52 obr./min)
Efekty:
Drugie na jasnym tle:
(trochę podniosłem kontrast zeby uwypuklić problem)
Pierwsza obserwacja - pomimo, że po obu stronach pojawiają się różne przeboje, na górze zdjęcia linia jest bardziej wyraźna. Po pokrywa się z negatywem - zakres obrazu jest przesunięty bardziej w kierunku górnej krawędzi filmu tutaj to widać:
Przez to naświetlona część filmu wchodzi głębiej w rowki szpuli niż dolna.
Druga obserwacja - zauważyłem że moje szpule mają takie łezki w każdym rowku:
Z wykopalisk przeprowadzonych w Google wynika najprawdopodobniej, że szpule które mam to 2001 Uni Set. Przeznaczone pierwotnie do systemu 2000.
Zakładam że te łezki mają na celu odseparowanie filmu od krawędzi szpuli (zeby nie przywierał). Przy okazji zmniejszają dystans pomiędzy emulsją a drugą krawędzią rowka. Podejrzewam że przy wywoływaniu rotacyjnym to właśnie stwarza problem. Zbyt mała przestrzeń i zakłócenie przepływu wywoływacza.
Sprawdzałem zdjęcia nowszych szpul Jobo - białych 1501. Nie zauważyłem tam żadnych dodatków w rowkach. Czy ktoś kto ma takie szpule może mi to potwierdzić?
TMAX 100 naświetlony nominalnie.
Bez namaczania wstępnego.
Xtol 1+1 250ml (125+125) jak Jobo w naklejce na tanku przykazało.
Czas 8 min Temp 22C
Obroty poz. II (jak sprawdziłem to jest ok 52 obr./min)
Efekty:
Drugie na jasnym tle:
(trochę podniosłem kontrast zeby uwypuklić problem)
Pierwsza obserwacja - pomimo, że po obu stronach pojawiają się różne przeboje, na górze zdjęcia linia jest bardziej wyraźna. Po pokrywa się z negatywem - zakres obrazu jest przesunięty bardziej w kierunku górnej krawędzi filmu tutaj to widać:
Przez to naświetlona część filmu wchodzi głębiej w rowki szpuli niż dolna.
Druga obserwacja - zauważyłem że moje szpule mają takie łezki w każdym rowku:
Z wykopalisk przeprowadzonych w Google wynika najprawdopodobniej, że szpule które mam to 2001 Uni Set. Przeznaczone pierwotnie do systemu 2000.
Zakładam że te łezki mają na celu odseparowanie filmu od krawędzi szpuli (zeby nie przywierał). Przy okazji zmniejszają dystans pomiędzy emulsją a drugą krawędzią rowka. Podejrzewam że przy wywoływaniu rotacyjnym to właśnie stwarza problem. Zbyt mała przestrzeń i zakłócenie przepływu wywoływacza.
Sprawdzałem zdjęcia nowszych szpul Jobo - białych 1501. Nie zauważyłem tam żadnych dodatków w rowkach. Czy ktoś kto ma takie szpule może mi to potwierdzić?
__________________________________________
http://www.flickr.com/photos/mariomarianov/
http://dailyworkprints.blogspot.com/
http://www.flickr.com/photos/mariomarianov/
http://dailyworkprints.blogspot.com/
Wywoływanie rotacyjne na rolkach
OK, udało mi się pożyczyć używane szpule Jobo 1501 (białe). Faktycznie nie mają wypustek.
Zrobiłem test szybki test.
Hp5+ (przeterminowany bez daty, co najmniej kilka lat)
Naświetlony nominalnie
Jobo CPE + białe szpule
Bez namaczania wstępnego.
Xtol 1+1
Czas 10 min Temp 21C
Obroty poz. II
Jest lepiej, ale żeby nie było problem nie zniknął całkowicie.
Tutaj ostatnie zdjęcie na rolce na którym widać to najbardziej - prawa strona klatki (zdjęte trochę expozycji ze skanu żeby było widać wyraźniej, w oryginale jest to mniej widoczne):
Tu kolejne ze środka rolki (też ze zdjętą expozycją):
Na reszcie zdjęć jest lepiej - widoczne w minimalnym stopniu lub wcale.
Nie jest idealnie ale plus jest taki że w końcu klatki są użyteczne w całości.
Wnioski:
- przeźroczyste szpule Jobo nie nadają się do wywoływania średniego formatu rotacyjnie
- białe szpule są lepsze ale w zależności od procesu problem nierównego wywołania brzegów również może się pojawić.
Będę eksperymentował dalej - spróbuje namoczyć wstępnie, zobaczę jak będzie wyglądał film wywołany w bardziej stężonym wywoływaczu (stock). Jak nazbieram kilka filmów puszczę tez C41 (podejrzewam że tu nie będzie już problemu).
Zrobiłem test szybki test.
Hp5+ (przeterminowany bez daty, co najmniej kilka lat)
Naświetlony nominalnie
Jobo CPE + białe szpule
Bez namaczania wstępnego.
Xtol 1+1
Czas 10 min Temp 21C
Obroty poz. II
Jest lepiej, ale żeby nie było problem nie zniknął całkowicie.
Tutaj ostatnie zdjęcie na rolce na którym widać to najbardziej - prawa strona klatki (zdjęte trochę expozycji ze skanu żeby było widać wyraźniej, w oryginale jest to mniej widoczne):
Tu kolejne ze środka rolki (też ze zdjętą expozycją):
Na reszcie zdjęć jest lepiej - widoczne w minimalnym stopniu lub wcale.
Nie jest idealnie ale plus jest taki że w końcu klatki są użyteczne w całości.
Wnioski:
- przeźroczyste szpule Jobo nie nadają się do wywoływania średniego formatu rotacyjnie
- białe szpule są lepsze ale w zależności od procesu problem nierównego wywołania brzegów również może się pojawić.
Będę eksperymentował dalej - spróbuje namoczyć wstępnie, zobaczę jak będzie wyglądał film wywołany w bardziej stężonym wywoływaczu (stock). Jak nazbieram kilka filmów puszczę tez C41 (podejrzewam że tu nie będzie już problemu).
__________________________________________
http://www.flickr.com/photos/mariomarianov/
http://dailyworkprints.blogspot.com/
http://www.flickr.com/photos/mariomarianov/
http://dailyworkprints.blogspot.com/