Ciekawy jest ten dwunasty pin... A już myślałem, że nie będzie rozcinania zapałki na osiem szczapek
Minolta Dynax 800si i kod DX - taka ciekawostka
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Minolta Dynax 800si i kod DX - taka ciekawostka
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
Minolta Dynax 800si i kod DX - taka ciekawostka
Tak, to zdaje się dość wyraźnie świadczyć o tym, że Nikon w tym znakomitym modelu wybrał nieco inną drogę ustalania optymalnej ekspozycji.Z_photo pisze: ↑31 maja 2023, 21:24 Nie odczytywana jest także informacja o tolerancji filmu - widocznie konstruktorzy uznali, że precyzja matrycowego pomiaru z dziesiątkami tysięcy predefiniowanych scen wzorcowych w pamięci tego aparatu gwarantuje pomiar "w punkt". Z doświadczenia mogę powiedzieć, że takie założenie bardzo dobrze sprawdza się w praktyce.
Na górę
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
Minolta Dynax 800si i kod DX - taka ciekawostka
Nie dowolny - bo i w średnioformatowych aparatach przewidzianych do profesjonalnych zastosowań czułość również może być odczytywana automatycznie. Tak jest np. w niektórych aparatach Fuji i Hasselblad oraz w Contaxie 645 AF - gdzie funkcjonuje system "Barcode". Średnioformatowe błony Fuji mają/miały specjalny kod na papierze ochronnym, odczytywany przy ładowaniu aparatu przez wbudowany czytnik optyczny.
https://www-wikiwand-com.translate.goog ... _hist=true
PS. Błony średnioformatowe Fuji mają też fikuśny system mocowania, usprawniający ładowanie - o ile szpula odbiorcza też jest od Fuji.
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Minolta Dynax 800si i kod DX - taka ciekawostka
Chcesz powiedzieć, że Nikon F100 zwija film po naświetleniu 24 klatek? Canony zwijają po 36-ciu, ale wiadomo, Nikon musi być przed Canonem.
Chcesz powiedzieć, że kierowca po prostu nie pamięta, że ma wielkiej mocy silnik i ciśnie zawsze gaz do dechy jak w maluchu?
Obawiam się, że zupełnie nie zrozumiałeś tego na co odpowiadasz.
W tych zaawansowanych lustrzankach korekcja wyświetla się w celowniku, a czułość nie.
Teoria. Nie widziałeś filmów naświetlonych przez amatorów posiadających zaawansowane lustrzanki analogowe, ale nie posiadających prawidłowych odruchów i wiedzy.
Wskażesz w którym konkretnie miejscu jest ten kod paskowy?
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Minolta Dynax 800si i kod DX - taka ciekawostka
Obawiam się, że to raczej Twój problem.
Nikon nie zwinie filmu samoczynnie, dopóki nie wykryje zwiększonego oporu - wynikającego np. z wykorzystania całej długości wstęgi. W normalnych warunkach zwijanie powrotne trzeba inicjować ręcznie.
A kierowca samochodu z potężnym silnikiem nie musi wykorzystywać pełni jego mocy - tak samo jak fotograf nie musi polegać na kodzie DX.
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Minolta Dynax 800si i kod DX - taka ciekawostka
Aha.
Z tego wynika, że Minolta 800si nie jest zaawansowaną lustrzanką.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Minolta Dynax 800si i kod DX - taka ciekawostka
W takim Canonie A1 w celowniku nie ma informacji ani o czułości, ani o wprowadzonej ręcznie korekcie ekspozycji. Podobnych, zautomatyzowanych lustrzanek jest więcej.
W luźnym, googlowym tłumaczeniu: Kod kreskowy określający format i długość filmu oraz czułość i rodzaj filmu znajduje się na naklejce pomiędzy folią nośną emulsji a papierem podkładowym.
Link z którego ten tekst zaczerpnąłem wskazałem wcześniej.
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Minolta Dynax 800si i kod DX - taka ciekawostka
Wróćmy na chwilę do tematu styków odczytujących kod DX
Minolta 7000 AF - niby styków łącznie jest 12 ale są w 6 parach a więc pewnie to tak jakby było tylko 6 i są w jednym rzędzie Canon EOS 300 - 6 styków w jednym rzędzie W Minolcie póki co testowałem tylko Fomapana 100 ASA, którego sam nawijam z dużej rolki używając rozbieralnej kasetki ORWO więc problem z kodem DX i jego błędnym odczytem nie istnieje
Wprowadziłem ręcznie czułość filmu i aparat prawidłowo go naświetlił
W Canonie używałem też tylko Fomapana 100 ASA nawijanego przez sprzedawcę z allegro z dużej rolki w kasetki jednorazowe po różnych filmach, kasetki były z kodem DX ale nalepka informująca co naprawdę jest w kasetce skutecznie zaizolowała kod DX więc czułość wprowadziłem ręcznie - aparat niedoświetla filmu ale to nie problem z brakiem kodu DX a z samym aparatem w którym niestety pomiar światła mocno kantuje przez co można go używać tylko w trybie M z zewnętrznym światłomierzem.
A tak w ogóle to irytuje mnie to, że te wszystkie aparaty z automatycznym przesuwem marnują strasznie dużo filmu
Można by spokojnie z 2-3 klatki więcej uzyskać gdyby nie to bezsensownie długa "rozbiegówka"
Prakticą lub Yashicą na tym samym odcinku filmu zrobię zawsze 2-3 klatki więcej niż tymi "automatami"
Minolta 7000 AF - niby styków łącznie jest 12 ale są w 6 parach a więc pewnie to tak jakby było tylko 6 i są w jednym rzędzie Canon EOS 300 - 6 styków w jednym rzędzie W Minolcie póki co testowałem tylko Fomapana 100 ASA, którego sam nawijam z dużej rolki używając rozbieralnej kasetki ORWO więc problem z kodem DX i jego błędnym odczytem nie istnieje
Wprowadziłem ręcznie czułość filmu i aparat prawidłowo go naświetlił
W Canonie używałem też tylko Fomapana 100 ASA nawijanego przez sprzedawcę z allegro z dużej rolki w kasetki jednorazowe po różnych filmach, kasetki były z kodem DX ale nalepka informująca co naprawdę jest w kasetce skutecznie zaizolowała kod DX więc czułość wprowadziłem ręcznie - aparat niedoświetla filmu ale to nie problem z brakiem kodu DX a z samym aparatem w którym niestety pomiar światła mocno kantuje przez co można go używać tylko w trybie M z zewnętrznym światłomierzem.
A tak w ogóle to irytuje mnie to, że te wszystkie aparaty z automatycznym przesuwem marnują strasznie dużo filmu
Można by spokojnie z 2-3 klatki więcej uzyskać gdyby nie to bezsensownie długa "rozbiegówka"
Prakticą lub Yashicą na tym samym odcinku filmu zrobię zawsze 2-3 klatki więcej niż tymi "automatami"
Praktica EE2, Praktica MTL5, Praktica PLC3, Praktisix IIA, Yashica FX3 Super 2000, Minolta 7000 AF i Canon EOS 300
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu
Minolta Dynax 800si i kod DX - taka ciekawostka
Wow, Canon A1 z bodaj 1978 r jest tak samo zaawansowaną lustrzanką jak Nikon F100 z drugiej połowy lat 90-tych uw.
Super. Czyli nie dowolną. Masz rację. Mamy aż 3 średnioformatowe aparaty w których jest automatyczny odczyt czułości. I to takie, które każdy przeciętny zjadacz srajtaśmy ma w swojej torbie.W luźnym, googlowym tłumaczeniu: Kod kreskowy określający format i długość filmu oraz czułość i rodzaj filmu znajduje się na naklejce pomiędzy folią nośną emulsji a papierem podkładowym.
Link z którego ten tekst zaczerpnąłem wskazałem wcześniej.
A tak BTW, co z zaawansowaniem tej M800si?
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Minolta Dynax 800si i kod DX - taka ciekawostka
EE2, problemu kolegi miki11, nie da się powielić w prosty sposób. Po prostu niektóre Minolty AF odczytują długość filmu i użytkownik nie ma wpływu na działanie tego systemu. Nie spotkałem się z tym w żadnym innym aparacie. Canony ciągną do końca, albo do 36 klatki. Nie da się w większości na.wietlić więcej. Bodaj EOS 1000 i jego późniejsze wersje robiły maksymalną ilość klatek, bo po założeniu filmu do aparatu przewijały go do końca na szpulę odbiorczą.
W Nikonach nie wiem, bo miałem do czynienia tylko z F801s i F90. W tych też nie było problemów ze zwinięciem filmu zgodnie z długością deklarowaną przez kod DX
W Nikonach nie wiem, bo miałem do czynienia tylko z F801s i F90. W tych też nie było problemów ze zwinięciem filmu zgodnie z długością deklarowaną przez kod DX
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Minolta Dynax 800si i kod DX - taka ciekawostka
Jasne, "przeciętny zjadacz srajtaśmy" nosi w torbie takie modele jak Fuji GX680III Professional , GX680IIIS Professional , Hasselblad H1, H2, H2F i H3D lub Contax 645 AF.
Straciłem ochotę na dalszą dyskusję, bo próbujesz manipulować.
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Minolta Dynax 800si i kod DX - taka ciekawostka
EOS 300 też wyciąga cały film i zwija po każdej klatce do kasetki. Nie wiem czy zrobi ponad 36 klatek bo używałem 24 klatkowych filmów
Praktica EE2, Praktica MTL5, Praktica PLC3, Praktisix IIA, Yashica FX3 Super 2000, Minolta 7000 AF i Canon EOS 300
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu
Minolta Dynax 800si i kod DX - taka ciekawostka
Co jasno pokazuje tabela kodów DX, wystarczy ją obejrzeć, skonfrontować ze stykami w Nikonie F100 i nie ma więcej pytań.
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
Minolta Dynax 800si i kod DX - taka ciekawostka
Alogiczny wniosek. W istocie jest dokładnie odwrotnie: bez tej inteligentnej funkcji aparat nie zwinąłby filmu po wykonaniu 24. klatki. A to, że używam dłuższego filmu w kasecie oznaczonej kodem DX jako 24-klatkowy, to jest tylko niecelowe wprowadzenie systemu w błąd. Opisałem to zachowanie jako ciekawostkę, która pchnęła mnie do poznania zagadnienia nazywanego kodem DX. Założę się, że większość ludzi z tego forum nie miało pojęcia o zapisaniu w tym kodzie informacji o tolerancji filmu.
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
Minolta Dynax 800si i kod DX - taka ciekawostka
Kolego EE2, to pierwsza Minolta z AF, te styki wyglądają, jak 6 podwójnych konektorów. Prawdopodobnie dla zapewnienia pewnego kontaktu elektrycznego.
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy