Fioletowe zabarwienie

Fotografia alternatywna - Czyli coś innego niż wszyscy ;)

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

michauu
-#
Posty: 10
Rejestracja: 15 lut 2014, 15:48
Lokalizacja: Gdańsk

Fioletowe zabarwienie

Post autor: michauu »

Cześć,
od jakiegoś czasu fascynują mnie charakterystyczne zabarwienia , najczęściej w kolorze czerwonym lub fioletowo-różowym. Udało mi się je kilkakrotnie uzyskać, jednak zawsze była to kwestia przypadku. Domyślam się, że ma to jakiś związek z prześwietleniem (nieszczelnym body/otwierania filmu w warunkach minimalnego oświetlenia), mógłby mi ktoś wyjaśnić co trzeba wykonać, aby uzyskać taki efekt ? Domyślam się, że mogłem wyjaśnić to dość nieszczegółowo dlatego wrzucam fotki:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
kuzyn353
-#
Posty: 166
Rejestracja: 04 cze 2012, 16:29
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: kuzyn353 »

Chodzi o to, że jak ktoś jest niewyraźny na zdjęciu, to jest w śmiertelnym niebezpieczeństwie
michauu pisze:mógłby mi ktoś wyjaśnić co trzeba wykonać, aby uzyskać taki efekt ?
Trzeba obejrzeć film z tajemniczej kasety video.
Awatar użytkownika
wosk
-#
Posty: 979
Rejestracja: 06 mar 2007, 22:26
Lokalizacja: Mazury
Kontakt:

Re: Fioletowe zabarwienie

Post autor: wosk »

michauu pisze:Domyślam się, że ma to jakiś związek z prześwietleniem (nieszczelnym body/otwierania filmu w warunkach minimalnego oświetlenia), mógłby mi ktoś wyjaśnić co trzeba wykonać, aby uzyskać taki efekt ?
Wiesz, a pytasz - jak sam widzisz te zaświetlenia wychodzą w przypadkowych miejscach, w nieprzewidywalnym nasileniu zależnym zapewne od jakiejś szczeliny w uszczelnieniu aparatu czy kasety. W takiej postaci nie da się tego kontrolować.
Zazwyczaj to efekt bardzo niepożądany, możesz spróbować wydłubać uszczelnienie z aparatu w jakimś miejscu i próbować jaki to daje skutek na filmie - jednym słowem - eksperyment ;-)
michauu
-#
Posty: 10
Rejestracja: 15 lut 2014, 15:48
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: michauu »

W moim przypadku musiała to być kwestia kasety. Body mam szczelne na 100%. Szkoda mi mojego Pentaxa ME Super na taki eksperyment. Słyszałem kiedyś o ciekawym chińskim aparacie, które kosztował mniej więcej jednego dolara (nieszczelność była tam nie tyle wadą, co cechą fabryczną :) ). Słyszał ktoś o czymś niedrogim w tym guście? Z drugiej jednak strony taki tani aparat wiążę się najczęściej z beznadziejną optyką, a mi zależy na tym, żeby jakość fotografii pozostawała na wysokim poziomie (pomijając kwestie zaświetleń).

Zastanawiam się czy to na pewno jest kwestia nieszczelności, bo przecież w przypadku klasycznego prześwietlenia mielibyśmy białą plamę, a tutaj powstaje to całe zabarwienie. Może to kwestia chemii ? Kolorowe zdjęcia wywołuje w labie.

PS. Kiedyś powstała mi taka plama na dwóch klatkach i skaner ją zeskanował.
Obrazek
Czy to może być wina tego, że nie do końca zwinąłem film przy otwieraniu body ?
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5566
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

michauu pisze: mógłby mi ktoś wyjaśnić co trzeba wykonać, aby uzyskać taki efekt ?
trzeba wydłubać śrubokrętem gąbkę uszczelniającą pokrywę komory filmu.

prześwietlenie powstaje tam, gdzie światło najdłużej przecieka przez lipne gąbki. robisz zdjęcie za zdjęciem, zaświetleń nie będzie. kiedy odstępy między zdjęciami są większe, tedy i zaświetlenie się pojawia. kolos ich jest czerwonanwy, bo światło najpierw wnika w podłoże, które działa w tym przypadku jak filtr.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
michauu
-#
Posty: 10
Rejestracja: 15 lut 2014, 15:48
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: michauu »

rbit9n pisze:
michauu pisze: mógłby mi ktoś wyjaśnić co trzeba wykonać, aby uzyskać taki efekt ?
trzeba wydłubać śrubokrętem gąbkę uszczelniającą pokrywę komory filmu.
Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Czy słyszałeś może o jakiś metodach bezinwazyjnych (mówię tutaj o aparacie) typu np. próba uszkodzenia kasety z filmem?
Awatar użytkownika
enthropia
-#
Posty: 247
Rejestracja: 24 cze 2009, 11:26
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: enthropia »

Kolego, jeśli chcesz zabarwień na czerwono to spróbuj zabawy z Redscale. Przewracasz kolorowy negatyw na drugą stronę i masz czerwono, aż miło.
Tu masz dwa moje przykłady, mniej i więcej prześwietlone:
Obrazek

Obrazek

Jeśli chcesz zabarwień brunatnych bądź nieprzewidywalnych, to przewołaj sobie kolorowy negatyw w zimnym procesie.

Obrazek

A jak chcesz zabarwień różowo-fioletowych, to możesz pogotować negatyw w wodzie przez jakieś 5 minut lub wyprażyć go w piekarniku.
Sam nie robiłem, ale inni próbowali:
http://www.lomography.com/magazine/tips ... -hot-water
http://www.lomography.com/magazine/tips ... -your-film

BTW. Fota z samolota mocno odlotowa, znaczy fajna.
Pozdrawiam, Bartek.
michauu
-#
Posty: 10
Rejestracja: 15 lut 2014, 15:48
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: michauu »

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Fotka z samolotu rzeczywiście wspaniała, ale nie mogę się pod nią podpisać. To dzieło tego gościa ---> http://www.tyronelebon.com/ ze jego dla teledysku Mount Kimbie - Before I move off.

W jaki sposób wywołujesz kolorowe negatywy? Jak utrzymujesz temperaturę?
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10067
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

rbit9n pisze:kolos ich jest czerwonanwy, bo światło najpierw wnika w podłoże, które działa w tym przypadku jak filtr.
Podłoże nie ma barwy, więc to nie filtr. Warstwa pod podłożem to warstwa, w której powstaje barwnik niebiesko-zielony (C), czuła na światło czerwone. W ten zresztą sposób Rollei "wyprodukował" film o nazwie Red Bird. Nawija go podłożem do obiektywu.
michauu pisze:W jaki sposób wywołujesz kolorowe negatywy? Jak utrzymujesz temperaturę?
Przeszukaj forum. Jest tu na ten temat mnóstwo wpisów.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
enthropia
-#
Posty: 247
Rejestracja: 24 cze 2009, 11:26
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: enthropia »

Kolorowe negatywy w C-41 wywołują za mnie panowie w labie. ;-)

Kolorowy negatyw w zimnym procesie wywołuję zupełnie standardowo, tak jak dowolny negatyw cz-b.
Pozdrawiam, Bartek.
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5566
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

J.A. pisze:Podłoże nie ma barwy, więc to nie filtr. Warstwa pod podłożem to warstwa, w której powstaje barwnik niebiesko-zielony (C), czuła na światło czerwone. W ten zresztą sposób Rollei "wyprodukował" film o nazwie Red Bird. Nawija go podłożem do obiektywu.
to był skrót myślowy. może niezbyt fortunny, ale sens był ten sam.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
robnowak
-#
Posty: 4
Rejestracja: 24 mar 2014, 11:33
Lokalizacja: kraków

Post autor: robnowak »

Kapitalne prace. od dawna staram sie uzyskać taki efekt na swoich cmentarnych fotkach, ale nie do konca mi to wychodzi. Czy mógłbym prosić o jakieś wskazowki?
maciey
-#
Posty: 4
Rejestracja: 14 lip 2014, 12:17
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: maciey »

Mi się jakoś nie podobają takie efekty, ale to już kwestia gustu. Chociaz na zdjęciu nr 5 świetnie to wyszło.
samahid
-#
Posty: 1
Rejestracja: 08 paź 2014, 23:11

Post autor: samahid »

Przy red scale (odwrócony film ) trzeba pamiętać że film traci na czułości 400 traktujemy jak 200.
ODPOWIEDZ