AgfaPhoto APX 100 - ktoś uzywał?

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
xneon
-#
Posty: 261
Rejestracja: 02 lut 2010, 13:40

Post autor: xneon »

tak jest, zabarwia, dlatego ostatnio ostro wystraszyłem się wylewając xtola z koreksu po 400s, bo gdy wylewałem żółtego po superpanach, miałem awarię (opisaną w adekwatnym temacie). na szczęście wszystko było w porządku.
nawiasem mówiąc, chyba po tmy-1 miałem piękny fioletowy zafarb utrwalacza, który jednak szybko zredukował się do zera. zresztą tmy-2 też ma lekko fioletową maskę, to chyba u nich rodzinne.
Awatar użytkownika
Minolciarz1979
-#
Posty: 548
Rejestracja: 16 lis 2009, 11:08
Lokalizacja: Legnica

u mnie po 1 minucie moczenia wstępnego wyleciała czysta woda

Post autor: Minolciarz1979 »

ale już wywojka po zlaniu miała barwę niebieską, coś jak atrament rozcieńczony dośc mocno wodą. Dziwne, że nie puściło to w kapieli wstępnej, Superpan 200 po minucie zabarwia wodę na czarnobrunatną, a tu nic. Dopiero po czasie wywołania ruszyło.
Więc cholera wie, co tu teraz robić. Czy za każdym razem iść za radą Technika i testować czy się zabarwi woda?
Awatar użytkownika
morotegari
-#
Posty: 452
Rejestracja: 20 kwie 2008, 15:07
Lokalizacja: Legnica

Post autor: morotegari »

Nie stosuję płukania wstępnego ani dla filmów 135 ani 120. I wcale nie przejmuję się zabarwianiem wywoływacza, tym bardziej, że używam go jednorazowo :-)

Producenci filmów nic nie mówią o płukaniu wstępnym. Negatywy mam idealne, więc po co być nadgorliwym ;-)

Moim zdaniem barwienie wywoływacza to nieszkodliwy efekt uboczny.
Ostatnio zmieniony 27 lip 2011, 09:52 przez morotegari, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Minolciarz1979
-#
Posty: 548
Rejestracja: 16 lis 2009, 11:08
Lokalizacja: Legnica

Post autor: Minolciarz1979 »

morotegari pisze:Producenci filmów nic nie mówią o płukaniu wstępnym
Nie mówią też nic, żeby nie płukać. A zdania o jego przydatności sa podzielone, niektórzy twierdzą, że nic nie daje, niektórzy, że pomaga, ale raczej nikt nie twierdzi, że szkodzi. Więc można popłukać.Tym bardziej, że to nic nie kosztuje i nie zajmuje czasu (2-3 min)
morotegari pisze:Moim zdaniem barwienie wywoływacza to nieszkodliwy efekt uboczny
Nikt nie twierdzi, że jest to szkodliwy efekt.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10068
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

Minolciarz1979 pisze:
morotegari pisze:Producenci filmów nic nie mówią o płukaniu wstępnym
Nie mówią też nic, żeby nie płukać.
Hmm, nie byłym taki pewien. Proces jest dość jasno opisany i nie spotkałem się nigdzie, ani u producentów chemii, ani filmów, aby pierwszym etapem było wstępne namaczanie. Ja osobiście natrafiłem tylko u Jobo w przypadku wywoływania arkuszy, zaleca wstępne moczenie. A brzmi to tak: W przypadku nierównomiernego wywołania można zastosować wstępne moczenie błon w wodzie, przed wywoływaniem.
Minolciarz1979 pisze:A zdania o jego przydatności sa podzielone, niektórzy twierdzą, że nic nie daje, niektórzy, że pomaga, ale raczej nikt nie twierdzi, że szkodzi.
W przypadku czarnobieli trudno wyobrazić sobie, żeby szkodziło. Uważam, że raczej pomaga w powtarzalności.
Ale w przypadku koloru, skłaniam się do twierdzenia, że może szkodzić.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

J.A. pisze: i nie spotkałem się nigdzie, ani u producentów chemii, ani filmów, aby pierwszym etapem było wstępne namaczanie.
... za wyjątkiem materiału R-3. Ten wymaga obowiązkowego namaczania wstępnego w celu spulchnienia warstw co umożliwia ich równomierne wywołanie.
W odniesieniu do mojego posta o odbarwianiu, to nie chodzi o wypłukanie barwnika, ale o sprawdzenie w razie wątpliwości czy mamy materiał Agfy oryginalny, czy tylko sygnowany nazwą "Agfa". Ma to znaczenie dla określenia czasu wywoływania.
Ostatnio zmieniony 27 lip 2011, 14:50 przez technik219, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Minolciarz1979
-#
Posty: 548
Rejestracja: 16 lis 2009, 11:08
Lokalizacja: Legnica

Post autor: Minolciarz1979 »

technik219 pisze:
Minolciarz1979 pisze: czy mozna opierać się na oryginalnej ulotce Agfy co do wołania tego nowego materiału w oryginalnym Rodinalu 1+100?
Teraz chciałbym dać wskazówkę jak odróżnić oryginalny APX od późniejszych jego najbliższych kuzynów. Jak na razie w moich próbach się sprawdza. Otóż materiał z pozostałości Agfy - prawdziwy APX nawet pod nazwą RR 100 oglądany od strony podłożowej (niewywołana końcówka wystająca z kasetki) ma barwę ciemnobrunatną, prawie czarną i po odcięciu kawałeczka i wrzuceniu do wody nie odbarwia się. RR 100 "nowe" mają taką samą barwę, ale po wrzuceniu do wody odbarwiają się - barwnik przechodzi do wody. Te filmy zabarwiają również Rodinal na kolor pomarańczowy do czerwonego, czego nie robi prawdziwy APX 100. Tak samo zabarwia RR 400S.
Zrobiłem szybki test - kawałek niewołanego nega leżał w wodzie w kubeczku jakieś 10 min i nie puścił farby - nawet gdy rozcierałem w palcach nie puścił nic... Czyzby to oryginał?
Na zdjęciach wygląd nega.
Załączniki
apx1.jpg
apx2.jpg
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

Wygląda na to, że tak.
Lux mea lex
Awatar użytkownika
Minolciarz1979
-#
Posty: 548
Rejestracja: 16 lis 2009, 11:08
Lokalizacja: Legnica

Wobec tego, że to oryginał, czy opierać się na tabeli?

Post autor: Minolciarz1979 »

Tej tabeli Agfy odnośnie wołania w Rodinalu?
APX 100 w 1+100 EI=100 20 min 20 st C?
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

Właśnie tu jest problem, o którym wspominałem: tabela z Twojego linku podaje zależności czasów i gradientu (cont). Jeśli wywołujesz miękko - do gradientu 0,50 to wychodzi 20 min. Jednak przyjmuje się, że "normalny" gradient to 0,65 a tabela tego nie uwzględnia. Jednak interpolując wyniki można przyjąć, że w 1:100 czas 30 min. doprowadzi do 0,65. Inny problem, to co to jest to "CONT". Jeżeli jest to oznaczenie "gradientu średniego", to w tym przypadku za wartość "normalną" przyjmuje się wartość 0,6-0,65. Jeśli jest to tzw. współczynnik kontrastowości /ɣ/, to dla niego wartość "normalna" wynosi ok. 0,8. Który współczynnik podaje tabela? Chyba gradient średni, sądząc po wartościach.
Jakie negatywy lubisz? Jeśli nie za mocno kryte, z długą skalą szarości, to wołaj 20 min. Jeśli bardziej "mięsiste" i mocniej kryte, ale również oddające dużo półtonów, to wołaj dłużej.
Awatar użytkownika
Minolciarz1979
-#
Posty: 548
Rejestracja: 16 lis 2009, 11:08
Lokalizacja: Legnica

Post autor: Minolciarz1979 »

technik219 pisze:Jakie negatywy lubisz? Jeśli nie za mocno kryte, z długą skalą szarości, to wołaj 20 min. Jeśli bardziej "mięsiste" i mocniej kryte, ale również oddające dużo półtonów, to wołaj dłużej.
Zasadę mam taką: wole wywołać nega na mniejszy kontrast, aby wszystko na niego "wlazło", a ostateczny efekt korygować kontrastowością papieru. Myślę, że wymoczę go jednak 20 min w 1+100, choć ja wołam w 17 st C, więc uwzględniając współczynnik temperaturowy to wyjdzie mi 26 min w 17 st C. Może przeciągnę to do 30 min. Dzieki za pomoc. Teraz idzie do mnie Rollei Retro 100, niby też APX 100, więc od razu stestuję twoją metodą, co to.
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

Minolciarz1979 pisze:Teraz idzie do mnie Rollei Retro 100, niby też APX 100, więc od razu stestuję twoją metodą, co to.
Sprawdź, ale jakby co, to głowy nie dam, że to się sprawdza w 100 procentach filmów. Nie wiem co oni teraz pakują pod tą nazwą. Sposób podałem, bo sprawdził się na akurat tych filmach, które miałem. A ostatnie Retro kupiłem w zeszłym roku. Nowszych nie miałem i nie sprawdzałem.
Lux mea lex
LD
-#
Posty: 465
Rejestracja: 20 kwie 2009, 11:43

Post autor: LD »

znalazłem oryginalne opakowanie po filmie Agfa APX100-135. W środku napisane są następujące informacje:
Instructions for use/Development: In all availablenegative developers, negative contrast gamma=0,65, development times (in minutes at 20 C = 67 F).
Rodinal 1+25 Time = 8 minut ( Daylight Tank Dose)
Agitation: Continous agitation durning the first minute afterwards every 30 seconds.
Podane są jeszcze czasy dla Rodinal Special 4min
Atomal FF (Tank) 8 min
Refinal (Tank) 7 min
Instrukcja (lipiec 2008), ze strony www.rolleifilm.de, podaje dla Rodinala 1+25 i filmu RR100/100ASA czas 5 minut (20C).
Mam filmy RR100 kupione w Macodirect w 2009 roku oraz oryginalną Agfę APX100, to są te same filmy, stosuję identyczne czasy wywoływania dla obu.
Moje RR100-135 mają numer emulsji: 706.
Ostatnio zmieniony 30 lip 2011, 08:31 przez LD, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
chodor
-#
Posty: 57
Rejestracja: 21 cze 2010, 19:28
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: chodor »

Też to zauważyłem, apx nie odbarwia wstępnej płukanki. Z moich obserwacji emulsja 706 Rollei Retro to agfa apx. Można ją jeszcze kupić.
Awatar użytkownika
Minolciarz1979
-#
Posty: 548
Rejestracja: 16 lis 2009, 11:08
Lokalizacja: Legnica

Post autor: Minolciarz1979 »

chodor pisze:apx nie odbarwia wstępnej płukanki. Z moich obserwacji emulsja 706 Rollei Retro to agfa apx
Własnie dostałem 2 rolki RR 100. Na kasetce info, że to emulsja 706. Także nie odbarwił wstepnej płukanki. Czyli jest to oryginał. Zatem z Rodinalem 1+100 powinno ładnie pracować. Myślę, że uśrednię czas wołania na 25 min w 20 st C i zobaczymy jak to pracuje.
ODPOWIEDZ