XTOL - awaria
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
XTOL - awaria
Witam,
Kupiłem pierwszy raz Xtol, w opakowaniu na 5 L. Rozrobiłem wszystko w wodzie destylowanej, wsypując bezpośrednio do 5 litrowego plastikowego karnista w którym woda była kupiona (23 st. C , najpierw długo mieszając kompletnie rozpuściłem część A a potem wsypałem B, wszytko jak w instrukcji) Karnister ścisnełem jak najmocniej i zakręciłem - ale zostało troche powietrza w rączce. Od momentu rozrobienia mineły 3 dni. Dziś postanowiłem wywołać Rollei Superpan 200 - naświetlane nominalnie - rozcieńczenie 1+2 - czas 13 minut temp. 20,5 st. C (zgodnie z Devchart). wylewam - żółć... zdziwniene bo po rodinalu woda była zawsze czerwona. dalej przerywacz - woda+ocet - 2 min, płukanie wodą 3 min. utrwalanie tetenal superfix ok 12 min. Rezultat - pusta klisza, odcień niebieskawy. po dokładniejszym zbadaniu - klatki są ale praktycznie niedostrzegalne tylko subtelne zarysy widziane pod odpowienie światło, a napisów nie ma wogóle, ani śladu.
Co mogło pójść nie tak?
Aparat to pinhole więc ok - może coś pomieszałem z ekspozycją, ale jak wytłumaczyć to że brak napisów??
Nie przychodzi mi do głowy żaden pomysł... prosze, pomocy!
Kupiłem pierwszy raz Xtol, w opakowaniu na 5 L. Rozrobiłem wszystko w wodzie destylowanej, wsypując bezpośrednio do 5 litrowego plastikowego karnista w którym woda była kupiona (23 st. C , najpierw długo mieszając kompletnie rozpuściłem część A a potem wsypałem B, wszytko jak w instrukcji) Karnister ścisnełem jak najmocniej i zakręciłem - ale zostało troche powietrza w rączce. Od momentu rozrobienia mineły 3 dni. Dziś postanowiłem wywołać Rollei Superpan 200 - naświetlane nominalnie - rozcieńczenie 1+2 - czas 13 minut temp. 20,5 st. C (zgodnie z Devchart). wylewam - żółć... zdziwniene bo po rodinalu woda była zawsze czerwona. dalej przerywacz - woda+ocet - 2 min, płukanie wodą 3 min. utrwalanie tetenal superfix ok 12 min. Rezultat - pusta klisza, odcień niebieskawy. po dokładniejszym zbadaniu - klatki są ale praktycznie niedostrzegalne tylko subtelne zarysy widziane pod odpowienie światło, a napisów nie ma wogóle, ani śladu.
Co mogło pójść nie tak?
Aparat to pinhole więc ok - może coś pomieszałem z ekspozycją, ale jak wytłumaczyć to że brak napisów??
Nie przychodzi mi do głowy żaden pomysł... prosze, pomocy!
Ostatnio zmieniony 27 kwie 2010, 23:51 przez Marianov., łącznie zmieniany 1 raz.
__________________________________________
http://www.flickr.com/photos/mariomarianov/
http://dailyworkprints.blogspot.com/
http://www.flickr.com/photos/mariomarianov/
http://dailyworkprints.blogspot.com/
xtol najlepiej po rozpuszczeniu dobrze obejrzeć pod światło, w tych baniakach niewiele widać...
Superpan ma paskudną warstwę przeciwodblaskową - pewnie stąd zafarb.
Ubraz może być blady przez zużyty utrwalacz. Spróbuj utrwalić ponownie w świeżym.
Podłoże superpana powinno być właściwie idealnie przezroczyste.
Brak napisów, hmm, jaki to aparat?
Superpan ma paskudną warstwę przeciwodblaskową - pewnie stąd zafarb.
Ubraz może być blady przez zużyty utrwalacz. Spróbuj utrwalić ponownie w świeżym.
Podłoże superpana powinno być właściwie idealnie przezroczyste.
Brak napisów, hmm, jaki to aparat?
Własnie tak robiłęm, rozpuszczanie zajeło mi mnóstwo czasu ale nie zostało praktycznie nic z proszku. nic nie pokręciłem, powietrza naprawde minimalna ilość i baniak szczelny, wszytsko sprawdzałem.zieloo pisze:xtol najlepiej po rozpuszczeniu dobrze obejrzeć pod światło, w tych baniakach niewiele widać...
Ale aż tak blady? obrazu praktycznie nie ma - trzeba porządnie go sie naszukać.zieloo pisze:Ubraz może być blady przez zużyty utrwalacz. Spróbuj utrwalić ponownie w świeżym.
Patrze właśnie na superpana wołanego tydzień wcześniej. Przeźroczysty, wyraźne numery klatek i napis ROLLEI dużymi literami.
Na superpanie z Xtola nie ma nic z tych rzeczy i jest wyraznie niebieska - przypomina fomapan 400 (aha i uprzedzam pytania - na 100% nie pomyiłem rolki z innym filmem)
Aparat to Lubitel, 6x6, przerobiony na pinhola.
__________________________________________
http://www.flickr.com/photos/mariomarianov/
http://dailyworkprints.blogspot.com/
http://www.flickr.com/photos/mariomarianov/
http://dailyworkprints.blogspot.com/
raczej bardzo mocno niedowołany, tak jak gdyby wywoływacz dosłownie liznął najwyższe światła.zieloo pisze:masz dosyć ciemną maskę i mały kontrast?
Jak pisałem wyżej, nie jestem pewnien pomiaru. Ale jak sobie patrze na tabele czasów dla Xtola to 13 miut w 20 stopniach dla praktycznie każdego filmu powinno wywołać napisy na brzegach - przecież naświetlane są fabrycznie, nieżależnie od aparatu. Dlatego uważam że błąd jest gdzieś w chemii.zieloo pisze:Jesteś pewny pomiaru światła?
Właśnie spróbowałem z świeżym utrwalaczem - efekt zerowy.
aha, przypomniało mi sie coś. jak mieszałem stock to po częśći A był taki ciemno żółty a jak wsypałem B stał sie prawie przeźroczysty. Tak miało być?
__________________________________________
http://www.flickr.com/photos/mariomarianov/
http://dailyworkprints.blogspot.com/
http://www.flickr.com/photos/mariomarianov/
http://dailyworkprints.blogspot.com/
Może temperatura spadła w trakcie? Przy 18st będzie już widać efekt niedowołania.Marianov. pisze:raczej bardzo mocno niedowołany
Xtol jest trochę dziwny, też miałem z nim problemy... może lepiej niech się wypowie ktoś, kto go regularnie używa.Marianov. pisze:aha, przypomniało mi sie coś. jak mieszałem stock to po częśći A był taki ciemno żółty a jak wsypałem B stał sie prawie przeźroczysty. Tak miało być?
Oj, a ja mam zamiar wywołać większą ilość filmów w X-TOLu. I także zaopatrzyłem się w opakowanie na 5 l (Kodak nie produkuje opakowań na 1 litr roztworu; w Internecie znalazłem informacje, że małe opakowania dziwnie się zachowywały - efekt podobny do opisanego powyżej, zwłaszcza z T-Max'ami; Ciekawe, jak sobie z tym radzi Foma w przypadku W27 Excel?)zieloo pisze:
Xtol jest trochę dziwny, też miałem z nim problemy... może lepiej niech się wypowie ktoś, kto go regularnie używa.
Tyle, że planowałem po rozrobieniu 5 litrów stocka przelać je do litrowych przeźroczystych butelek. Pewnie trzeba będzie przed wołaniem zasadniczych filmów sprawdzić działanie na czymś mniej ważnym.
Edit:
Rozrobiłem i przelałem do 5-ciu litrowych butelek.
Wywoływałem głównie w stock'u i z efektów jestem zadowolony, poza dwiema wpadkami:
1. Na drugi dzień po rozrobieniu postanowiłem wywołać w rozcieńczeniu 1+3 APX 100; i kicha - po wylaniu ostatniego płukania wyjąłem bardzo blade negatywy; nienadaqące się w zasadzie do niczego; możliwe, że dlatego iż wykorzystałem wywoływacz z butelki niedopełnionej do końca ale nie jestem zbyt pewien tej diagnozy w końcu Kodak nie bez przyczyny nie podaje innych rozcieńczeń jak 1+1.
2. Wywołując w stock'u Ilford Pan F plus razem z APX 100, spodziewałem się mocno kontrastowego negatywu - a tu nic z tych rzeczy; na oko negatyw wygląda O.K, ale FP4 plus i HP 5 plus wywoływane w stocku są zdecydowanie bardziej kontrastowe; zdziwiły mnie również napisy na perforacji - dosyć blade, zaś w FP i HP bardzo ładne i kontrastowe;
APX 400 wywoływany w rozcieńczeniu 1+1 wyszły O.K
Na razie wygląda na to, że z Xtolem to będzie dłuższa znajomość, chyba, że dam się skusić Microdolowi-X w rozcieńczeniu 1+3
Ostatnio zmieniony 31 gru 2012, 23:24 przez skytruck, łącznie zmieniany 4 razy.
W "instrukcji" bylo napisane zeby beltac w 23*? Nie pamietam jak w XTOLu, ale w D76 jest kolo 50. Moze to ma znaczenie? Racja - jesli nie widac napisow, to ewidentnie wina jest w wolaniu. Czasy, czy tez rozcienczenia Ci sie nie pomieszaly?
--
HUMAN NATURE
HUMAN NATURE
Temeratura w ciemni to prawie 21C i wszystko tam leżało dłuższy czas więc nie wiem jakim sposobem miałaby się obniżyć temperatura. Korexu używałem ostanio tydzień temu i wypłukałem go po utrwalaczu w bieżącej wodzie 50C gdzieś 10min wiec wątpie zeby był zanieczyszczony, zresztą przed użyciem zawsze sprawdzam czystośc, czy nic sie nie osadziło itd. Zlewki ostatnio używane były do Rodinalu ale o ile pamiętam też je wypłukałem tylko trochę krócej.
Wg opakowania mieszanie stocka powinno przebiagć w zakresie temperatur 18-29C.
Rozcieńczenie 1+2 czyli 200ml stocka + 400ml wody. Stock miał przed mieszaniem 21C a woda 20C.
Czasy:
http://www.digitaltruth.com/devchart.ph ... mdc=Search
12-14 wiec uderzyłem w środek - 13 min. Koreks skończyłem zalewac o 20.14 a wylałem wywoływacz o 20.27. przez cały ten czas mieszałem dwa obroty co 30 sekund.
Dalej nie ma pojecia co mogło się stać. Najbardziej dziwi mnie żółta woda po wywoływaniu (ten rojel ma czerwoną warstwe antyhalacyjną) i niebieskie zabrawienie negatywu.
Wg opakowania mieszanie stocka powinno przebiagć w zakresie temperatur 18-29C.
Rozcieńczenie 1+2 czyli 200ml stocka + 400ml wody. Stock miał przed mieszaniem 21C a woda 20C.
Czasy:
http://www.digitaltruth.com/devchart.ph ... mdc=Search
12-14 wiec uderzyłem w środek - 13 min. Koreks skończyłem zalewac o 20.14 a wylałem wywoływacz o 20.27. przez cały ten czas mieszałem dwa obroty co 30 sekund.
Dalej nie ma pojecia co mogło się stać. Najbardziej dziwi mnie żółta woda po wywoływaniu (ten rojel ma czerwoną warstwe antyhalacyjną) i niebieskie zabrawienie negatywu.
__________________________________________
http://www.flickr.com/photos/mariomarianov/
http://dailyworkprints.blogspot.com/
http://www.flickr.com/photos/mariomarianov/
http://dailyworkprints.blogspot.com/
Pomijając już rozbieżne kolory i temperatury, znalazłem coś takiego:
"This is a very quick way to determine that your Xtol stock solution still works. You'll need a small scrap of photographic paper that doesn't have a developing agent incorporated; I use Ilford Multigrade IV RC, but many others work just as well. Try the test with a known good sample of developer before relying on it.
To perform the test, expose the paper to full room light (white light, not safelight) and put a drop of Xtol on it. Then, 30 seconds later, put another drop of Xtol on it in a different place. After 30 more seconds, rinse the paper under running water and put it into the fixer, then wash and dry as usual. The first spot should be dark gray, and the second one, medium gray. After fixing they will be quite warm-toned."
Zrobiłem ten test na Ilford Xpress'ie, wynik jest taki:
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/StN ... directlink
Wg tego co wyżej ewidentnie wygląda na to że stock jest jak najbardziej w porządku. Zgłupiałem już. No nic, spróbuje na dniach przestrzelić pare klatek w małym obrazku i wywołać.
"This is a very quick way to determine that your Xtol stock solution still works. You'll need a small scrap of photographic paper that doesn't have a developing agent incorporated; I use Ilford Multigrade IV RC, but many others work just as well. Try the test with a known good sample of developer before relying on it.
To perform the test, expose the paper to full room light (white light, not safelight) and put a drop of Xtol on it. Then, 30 seconds later, put another drop of Xtol on it in a different place. After 30 more seconds, rinse the paper under running water and put it into the fixer, then wash and dry as usual. The first spot should be dark gray, and the second one, medium gray. After fixing they will be quite warm-toned."
Zrobiłem ten test na Ilford Xpress'ie, wynik jest taki:
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/StN ... directlink
Wg tego co wyżej ewidentnie wygląda na to że stock jest jak najbardziej w porządku. Zgłupiałem już. No nic, spróbuje na dniach przestrzelić pare klatek w małym obrazku i wywołać.
__________________________________________
http://www.flickr.com/photos/mariomarianov/
http://dailyworkprints.blogspot.com/
http://www.flickr.com/photos/mariomarianov/
http://dailyworkprints.blogspot.com/
-
- -#
- Posty: 823
- Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
- Lokalizacja: Międzyrzecz
- Kontakt:
Nie na 100%, raz zdarzyło mi sie coś takiego i trzyma wszytskie roztwory w zupełnie innych pojemnikach i miejscach, zresztą roztwór urwalacza wyciągam z szafki zawsze w czasie przerywania, bez wyjątków.
Moge udowodnic że obraz jest mimo braku napisów. Skaner co prawda widzi tylko ciemność w każdym trybie, ale po podciągnieciu histogramu na maxa(bardziej już sie nie dało) wychodzi coś takiego:
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/RGR ... directlink
Wygląda na to że coś musiało się stać z roztworem wywoływacza pomiędzy - zmienił się odczyn na bardziej kwaśny czego skutkiem było ekstremalne obniżenie aktwności - tak sobie gdybam. Druga rzecz jaką podejrzewam to sam film. Przeoczyłem to że ostatnio zacząłem wrzucać wywołanie rolki do takiego drewnianego pudełka w którym wcześniej był kupiony portfel. Wydawało mi się zupełnie neutralne ale może do jego produkcji użyto jakąś chemie która zniszczyła film - nie wiem. Musze spróbować wywołać jeszcze raz jakiś film w tym stocku, w sterylnych warunkach, wtedy bede miał pewność.
Mam jeszcze jedno, pewnie głupie pytanie. Załóżmy że wrzucam film wywołuje go w określonym czasie, przerywam płucze i otwieram korex przy świetle żeby zobaczyć efekt. Co sie dzieje wtedy z filmem? Czy moge potem wypłukać przerywacz z emulsji i jeszcze raz zalać wywoływacz zeby ewentualnie troche dowołać?
Moge udowodnic że obraz jest mimo braku napisów. Skaner co prawda widzi tylko ciemność w każdym trybie, ale po podciągnieciu histogramu na maxa(bardziej już sie nie dało) wychodzi coś takiego:
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/RGR ... directlink
Wygląda na to że coś musiało się stać z roztworem wywoływacza pomiędzy - zmienił się odczyn na bardziej kwaśny czego skutkiem było ekstremalne obniżenie aktwności - tak sobie gdybam. Druga rzecz jaką podejrzewam to sam film. Przeoczyłem to że ostatnio zacząłem wrzucać wywołanie rolki do takiego drewnianego pudełka w którym wcześniej był kupiony portfel. Wydawało mi się zupełnie neutralne ale może do jego produkcji użyto jakąś chemie która zniszczyła film - nie wiem. Musze spróbować wywołać jeszcze raz jakiś film w tym stocku, w sterylnych warunkach, wtedy bede miał pewność.
Mam jeszcze jedno, pewnie głupie pytanie. Załóżmy że wrzucam film wywołuje go w określonym czasie, przerywam płucze i otwieram korex przy świetle żeby zobaczyć efekt. Co sie dzieje wtedy z filmem? Czy moge potem wypłukać przerywacz z emulsji i jeszcze raz zalać wywoływacz zeby ewentualnie troche dowołać?
__________________________________________
http://www.flickr.com/photos/mariomarianov/
http://dailyworkprints.blogspot.com/
http://www.flickr.com/photos/mariomarianov/
http://dailyworkprints.blogspot.com/