Wybór papieru.

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o własnoręcznych doświadczeniach z wykonywaniem powiększeń

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
4Rider
-#
Posty: 5997
Rejestracja: 19 kwie 2018, 12:34
Lokalizacja: Warmia
Kontakt:

Wybór papieru.

Post autor: 4Rider »

shredderr pisze: 23 kwie 2020, 20:54 Czy padło tu pojęcie "stykówka", czy na siłę chcesz zabłysnąć ?
Chodzi o odbitkę naświetloną pod powiększalnikiem. Print inaczej.
Przepraszam ale pod powiekszalnikiem powstaje powiększenie jak sama nazwa wskazuje. Odbitka to synonim stykowki - inaczej kopia stykowa negatywu/pozytywu na pozytywie/negatywie, najczęściej negatywu na papierze pozytywowym. Nie wiem czym tu blyskac? Kiedyś byłem bardzo przeciwny fleszom, ale ostatnio nawet czasem uzywam...
A pan znów tak przesmiewczo - taki styl czy jak?
A co do retuszu to rzeczywiście wyższa szkoła jazdy dla wytrawnych rzemieślników. No przy mikrych powiekszeniach rzeczywiście nie ma co retuszowac...
Taka ta dyskusja trochę jalowa, że tak rzekne...
... porque las tribus condenadas a cien años de soledad ya no tienen una segunda oportunidad en la tierra.
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est 🐺
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10068
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Wybór papieru.

Post autor: J.A. »

4Rider pisze: 23 kwie 2020, 13:12 Ja człowiek starej daty powiem: stałogradacyjny, baryt matowy.
Jako człowiek starszej daty powiem wielogradacyjny.
Dlaczego? Choćby dla tego, że nie ma już papierów stałogradacyjnych.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10068
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Wybór papieru.

Post autor: J.A. »

darekdp pisze: 23 kwie 2020, 20:27 Jak ja zaczynałem to nie było żadnego barytu. Był po prostu papier fotograficzny twardy, miękki itd.
Baryt pomylić Ci się z czymś, nie wiem z czym, ale się pomylił.
Papiery barytowe są tak od około połowy uw. więc jeżeli nie zaczynałeś przed IIWŚ to niczego innego nie widziałeś.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
4Rider
-#
Posty: 5997
Rejestracja: 19 kwie 2018, 12:34
Lokalizacja: Warmia
Kontakt:

Wybór papieru.

Post autor: 4Rider »

J.A. pisze: 23 kwie 2020, 21:34
4Rider pisze: 23 kwie 2020, 13:12 Ja człowiek starej daty powiem: stałogradacyjny, baryt matowy.
Jako człowiek starszej daty powiem wielogradacyjny.
Dlaczego? Choćby dla tego, że nie ma już papierów stałogradacyjnych.
No też tak słyszałem że te stalogradacyjne - to nie stalogradacyjne podobno - mam tam w lodowce jakieś Tetenala i to plastiki opisane jak dawniej - pewnie mam nie wierzyć?
... porque las tribus condenadas a cien años de soledad ya no tienen una segunda oportunidad en la tierra.
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est 🐺
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10068
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Wybór papieru.

Post autor: J.A. »

darekdp pisze: 23 kwie 2020, 20:27 Jak ja zaczynałem to nie było żadnego barytu. Był po prostu papier fotograficzny twardy, miękki itd.
Baryt pomylić Ci się z czymś, nie wiem z czym, ale się pomylił.
Papiery barytowe są tak od około połowy uw. więc jeżeli nie zaczynałeś przed IIWŚ to niczego innego nie widziałeś.
4Rider pisze: 23 kwie 2020, 21:30 Przepraszam ale pod powiekszalnikiem powstaje powiększenie jak sama nazwa wskazuje. Odbitka to synonim stykowki
Jest tak dokładnie, zgodnie z polskim językiem.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10068
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Wybór papieru.

Post autor: J.A. »

4Rider pisze: 23 kwie 2020, 21:39 No też tak słyszałem że te stalogradacyjne - to nie stalogradacyjne podobno - mam tam w lodowce jakieś Tetenala i to plastiki opisane jak dawniej - pewnie mam nie wierzyć?
Wystarczy, że je wsadzisz do maskownicy, a do szufladki włożysz filtr "miększy" niż ten papier obiecuje i nagle gradacja się zmieni. ;-)
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Z_photo
-#
Posty: 1024
Rejestracja: 14 gru 2018, 01:46
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój

Wybór papieru.

Post autor: Z_photo »

shredderr pisze: 23 kwie 2020, 20:27 Odbitke należy robić tak, aby nie trzeba było jej retuszować. Panimajesz ?
Udaje Ci się sporządzać odbitki pozbawione nawet najdrobniejszych skaz, tzn. zupełnie niewymagające plamkowania?

shredderr pisze: 23 kwie 2020, 20:27 Po to został wprowadzony papier MG, aby wszystkie motywy od mdłych do bardzo kontrastowych były możliwe do odbicia na jednym typie papieru.
Po co w takim razie oferowane są papiery o stałym kontraście?

Na marginesie: można i tak pracować, by wszystkie kadry kopiować na jednym typie papieru - odpowiednio naświetlając i obrabiając negatywy, choć z tego rozwiązania korzystają głównie użytkownicy kamer wielkoformatowych.
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10068
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Wybór papieru.

Post autor: J.A. »

Z_photo pisze: 24 kwie 2020, 00:06 Po co w takim razie oferowane są papiery o stałym kontraście?
Bo są na nie klienci. A jak klientów nie ma to trzeba im wmówić, że potrzebują tego towaru.
Nie ma racjonalnego uzasadnienia robienia na papierze stałogradacyjnym.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Adams
-#
Posty: 851
Rejestracja: 12 mar 2007, 15:28
Lokalizacja: Poznań

Wybór papieru.

Post autor: Adams »

J.A. pisze: 24 kwie 2020, 08:49
Z_photo pisze: 24 kwie 2020, 00:06 Po co w takim razie oferowane są papiery o stałym kontraście?
Bo są na nie klienci. A jak klientów nie ma to trzeba im wmówić, że potrzebują tego towaru.
Nie ma racjonalnego uzasadnienia robienia na papierze stałogradacyjnym.
Ilford i Oriental też tak robi? Skubani :-(
Zeiss I(N)ikon
https://podologiapoznan.pl/
Pozdrawiam
Adam
Awatar użytkownika
4Rider
-#
Posty: 5997
Rejestracja: 19 kwie 2018, 12:34
Lokalizacja: Warmia
Kontakt:

Wybór papieru.

Post autor: 4Rider »

J.A. pisze: 24 kwie 2020, 08:49 Nie ma racjonalnego uzasadnienia robienia na papierze stałogradacyjnym.
Tak jak jeżdżenia innym samochodem jak hybrydowym :mrgreen:

Jest racjonalne wytłumaczenie - brak filtrów ciemniowych na ten przykład - wiem słabe, ale jednak...
... porque las tribus condenadas a cien años de soledad ya no tienen una segunda oportunidad en la tierra.
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est 🐺
techroot
-#
Posty: 34
Rejestracja: 20 kwie 2020, 10:20

Wybór papieru.

Post autor: techroot »

Szanowni Państwo!
Szczerze powiedziawszy, trochę zgłupiałem od tych wszystkich wypowiedzi. Ogólnie wczoraj znalazłem taki papier: Fomaspeed 9x13/100 PE normalny średni błysk N311. Czy zostać przy stałogradacyjnym o normalnej gradacji (plastik) czy wybrać zmiennogradacyjny (plastik)?

PS.: Będę pracował na filmie Fomapan 400/36.
PPS.: Czy do papieru zmiennogradacyjnego należy zastosować inny kolor oświetlenia ciemniowego (mam słabo świecącą żarówkę czerwoną)?
Awatar użytkownika
4Rider
-#
Posty: 5997
Rejestracja: 19 kwie 2018, 12:34
Lokalizacja: Warmia
Kontakt:

Wybór papieru.

Post autor: 4Rider »

techroot pisze: 24 kwie 2020, 10:04 Czy zostać przy stałogradacyjnym o normalnej gradacji czy zmiennogradacyjny?
Najlepiej będzie jak piszą koledzy - zmiennogradacyjny, ale nie Foma - Ilford polecam, a w szczególności ILFORD MG IV Deluxe - dużej różnicy w cenie między Foma nie ma - a jakość dużo większa. Dla mnie albo satyna albo perła - ale to kwesja gustu....
... porque las tribus condenadas a cien años de soledad ya no tienen una segunda oportunidad en la tierra.
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est 🐺
techroot
-#
Posty: 34
Rejestracja: 20 kwie 2020, 10:20

Wybór papieru.

Post autor: techroot »

I wtedy należy pewnie zmienić oświetlenie na oliwkowe w ciemni tak?
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10068
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Wybór papieru.

Post autor: J.A. »

Oliwkowe zaświetla pappier MG.
Pomarańcz, albo czerwone.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
techroot
-#
Posty: 34
Rejestracja: 20 kwie 2020, 10:20

Wybór papieru.

Post autor: techroot »

Ok. W takim razie dziękuję wszystkim za pomoc!
ODPOWIEDZ