Wielki format
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Wielki format
Witam!
Jestem laikiem w kwestji wielkiego formatu w zwiazku z czym mam pytanie czy błony cięte 9 x 12 cm będą pasować do kaset 4 x 5 cala ( to jednak nieco więcej niż 9 x 12)? Pozdrawiam wszystkich!!!
Jestem laikiem w kwestji wielkiego formatu w zwiazku z czym mam pytanie czy błony cięte 9 x 12 cm będą pasować do kaset 4 x 5 cala ( to jednak nieco więcej niż 9 x 12)? Pozdrawiam wszystkich!!!
Nie będą, są za wąskie i nie będą się trzymały za zakładkami kasety 4x5. Nawet jak jakoś założysz to film może nie być płaski lub po wysunieciu "dark slide" może wylecieć z kasety w trakcie naświetlania. 4x5 cala to w cm 10.16 x 12.70 czyli sporo więcej niż 9x12.
Jak masz wybór to idż w stronę 4x5, bardziej popularny format dzisiaj, większy wybór kaset i chyba filmów.
Jak masz wybór to idż w stronę 4x5, bardziej popularny format dzisiaj, większy wybór kaset i chyba filmów.
Prawdopodobnie można, pod warunkiem że aparat ma standard "international back" czyli wymiar zenętrzny kaset jest ten sam bez wzgledu na format negatywu.Yaro pisze:A ciekawi mnie czy rozmiarowo kasety 9 x12 i 4x5 to to samo? Chodzi mi o sam rozmiar kasety i czy mozna zamiennie stosowac te kasety?
KAMERA 4x5 jest Piękna :)
________________________________
www.apate.pl
www.apate.pl
Nigdy takiej nie widziałem, ale jakby kto znał niech da znać
Generalnie rzecz biorąc nie jest to wcale takie skomplikowane - pochyłami (pokłonami) i obrotami zmieniasz położenie płaszczyzny ostrości - przestaje być równoległa do filmu - bez względu czy to przód czy tył. Zmieniając położenie tyłu regulujesz też perspektywę - na fragmencie który jest bliżej obiektywu obiekty są mniejsze, na dalszym większe - to samo dzieje się też przy przesuwach - jak fotografujesz budynek i robisz shift przodu w górę to po to żeby dół budynku (u góry kadru bo przecież jest obrócowy) "pomniejszasz" a górę budynku która jest na dole kadru i robi się dalej od obiektywu "powiększasz" - czyli kompensujesz perspektywę. I generalnie połączenie kombinacją z perspektywą i położenia płaszczyzny ostrości to cała zabawa z LF.
Generalnie rzecz biorąc nie jest to wcale takie skomplikowane - pochyłami (pokłonami) i obrotami zmieniasz położenie płaszczyzny ostrości - przestaje być równoległa do filmu - bez względu czy to przód czy tył. Zmieniając położenie tyłu regulujesz też perspektywę - na fragmencie który jest bliżej obiektywu obiekty są mniejsze, na dalszym większe - to samo dzieje się też przy przesuwach - jak fotografujesz budynek i robisz shift przodu w górę to po to żeby dół budynku (u góry kadru bo przecież jest obrócowy) "pomniejszasz" a górę budynku która jest na dole kadru i robi się dalej od obiektywu "powiększasz" - czyli kompensujesz perspektywę. I generalnie połączenie kombinacją z perspektywą i położenia płaszczyzny ostrości to cała zabawa z LF.
Czolem!
Po polsku tez nie znam, ale tutaj mozesz sciagnac cala ksiazke jako pdf, niestety po niemiecku: http://www.larshennings.de/larshennings ... at-150.pdf
Po angielsku, do kupienia np. w AMAZON jest ta ksiazka: http://www.amazon.de/Using-the-View-Cam ... 695&sr=8-1 autorstwa Steve Simmons. Moim zdaniem opisuje wiekszosc problemow z WF, i do tego stosukowo niedroga.
Po polsku tez nie znam, ale tutaj mozesz sciagnac cala ksiazke jako pdf, niestety po niemiecku: http://www.larshennings.de/larshennings ... at-150.pdf
Po angielsku, do kupienia np. w AMAZON jest ta ksiazka: http://www.amazon.de/Using-the-View-Cam ... 695&sr=8-1 autorstwa Steve Simmons. Moim zdaniem opisuje wiekszosc problemow z WF, i do tego stosukowo niedroga.
Pozdrowienia znad Morza Polnocnego
Andrzej
Andrzej
Dzieki.
Ale to dziwne że w języku polskim nie powstała dotąd pozycja traktująca o fotografii wielkoformatowej. Nawet arykułów w formie poradnika nie ma o wykorzystaniu róznych ustawień i ruchów przedniego standardu i tyłu, nie licząc kilku techniczno naukowych rozważań. Naprawdę wierzyć sie nie chce.
Ale to dziwne że w języku polskim nie powstała dotąd pozycja traktująca o fotografii wielkoformatowej. Nawet arykułów w formie poradnika nie ma o wykorzystaniu róznych ustawień i ruchów przedniego standardu i tyłu, nie licząc kilku techniczno naukowych rozważań. Naprawdę wierzyć sie nie chce.
A ja sie nie dziwie - to proste prawa ekonomii. Nawet na potencjalnie 4-y razy wiekszym rynku niemieckojezycznym w ostatnich 10-ciu latach ukazala sie jedna nowa ksiazka na ten temat (Hermann Brix - Großformat - Fotografie, Werkzeug und Erfahrungen). Praktycznie wszystko,co wychodzi poza schemat ogolnego poradnika, ukazuje sie po angielsku.
Pozdrowienia znad Morza Polnocnego
Andrzej
Andrzej
Ściagnij sobie Focusing The View Camera
http://www.trenholm.org/hmmerk/download.html
Generalnie nie wiem czego się spodziewasz po książce do "fotografii wielkoformatowej" - to taka sama fotografia jak aparatami średnioformatowymi i mikroobrazkowymi - nie ma w niej nic magicznego. Ustawienia standardów rozpracowuje się w 2 minuty patrząc na matówkę - głębsze spojrzenie to już fizyka przed którą zawziecie się bronisz...
http://www.trenholm.org/hmmerk/download.html
Generalnie nie wiem czego się spodziewasz po książce do "fotografii wielkoformatowej" - to taka sama fotografia jak aparatami średnioformatowymi i mikroobrazkowymi - nie ma w niej nic magicznego. Ustawienia standardów rozpracowuje się w 2 minuty patrząc na matówkę - głębsze spojrzenie to już fizyka przed którą zawziecie się bronisz...