wielki format
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
- ModusOperandi
- -#
- Posty: 665
- Rejestracja: 12 gru 2010, 08:35
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Wojtku - Helios, który masz na zdjęciu to jeśli się nie mylę (a na pewno się nie mylę, bo mam takowego) jest na mocowaniu M42 i został zaprojektowany do krycia filmu małoobrazkowego. Używasz tego Heliosa w wielkim formacie?
Jeszcze o ogniskowych chciałem trochę wydobyć z was informacji. O ile na małym obrazku do portretu używam ogniskowych 85, 105 i 135 tak na średnim do portretu najczęściej 180, ale i 120 zdarza mi się podpiąć. W 4x5" mam tylko Xenara 135/4.7 i w związku z tym, że głównie portretuję to chciałbym kupić coś w okolicach 180 mm w średnim. Zatem zastanawiam się, czy w 4x5" będzie to 210, 250 czy 300 lub jeszcze dłuższa ogniskowa?
Jeszcze o ogniskowych chciałem trochę wydobyć z was informacji. O ile na małym obrazku do portretu używam ogniskowych 85, 105 i 135 tak na średnim do portretu najczęściej 180, ale i 120 zdarza mi się podpiąć. W 4x5" mam tylko Xenara 135/4.7 i w związku z tym, że głównie portretuję to chciałbym kupić coś w okolicach 180 mm w średnim. Zatem zastanawiam się, czy w 4x5" będzie to 210, 250 czy 300 lub jeszcze dłuższa ogniskowa?
Zasadniczo to ona słuszna jest... ta koncepcja...
http://photo.net/photo/lens-tableModusOperandi pisze: Jeszcze o ogniskowych chciałem trochę wydobyć z was informacji. O ile na małym obrazku do portretu używam ogniskowych 85, 105 i 135 tak na średnim do portretu najczęściej 180, ale i 120 zdarza mi się podpiąć. W 4x5" mam tylko Xenara 135/4.7 i w związku z tym, że głównie portretuję to chciałbym kupić coś w okolicach 180 mm w średnim. Zatem zastanawiam się, czy w 4x5" będzie to 210, 250 czy 300 lub jeszcze dłuższa ogniskowa?
Za to nie jestem pewien czy do ciasnych portretów Graflexowi wystarczy wyciągu miecha dla 300-tki....
To masz dwa przykłady z 300-tki:
http://www.flickr.com/photos/przemur/6235378167
http://www.flickr.com/photos/przemur/6659909667
Tu 210-ka:
http://momenty.net/work/1110_ewa3/scan1 ... dited2.jpg
A tu dla odmiany 180-ka:
http://www.flickr.com/photos/przemur/5862786193
- ModusOperandi
- -#
- Posty: 665
- Rejestracja: 12 gru 2010, 08:35
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Wyciąg miecha? Nie rozumiem. Tzn. Każdym obiektywem na nieskończoność da radę przecież robić zdjęcia - wtedy, kiedy jest on (obiektyw) ustalony w pozycji nazwijmy ją 'zero'. Wysuwając go do przodu w kierunku fotografowanego przedmiotu - zmieniamy (zwiększamy) odwzorowanie. W małym i średnim formacie w ten sposób także zmniejszamy min. odległość.
Zatem w czym może być problem z takim obiektywem 300mm? Podejrzewam, że chodzi Ci o to, że owa minimalna odległość to na maksymalnie wysuniętym miechu będzie nadal wynosiła parę metrów?
Zatem w czym może być problem z takim obiektywem 300mm? Podejrzewam, że chodzi Ci o to, że owa minimalna odległość to na maksymalnie wysuniętym miechu będzie nadal wynosiła parę metrów?
Zasadniczo to ona słuszna jest... ta koncepcja...
z obiektywem 300mm musisz mieć miech wyciągnięty na 300mm żeby mieć nieskończoność.
A jak będziesz chciał bliżej ustawić ostrość, to musisz go jeszcze bardziej wyciągnąć. Dlatego może Ci nie starczyć miecha.
[ Dodano: Pon 30 Lip, 2012 ]
dopowiem tylko - w małym i średnim formacie obiektywy są tak zrobione, żeby po wpięciu w bagnet była nieskończoność. Wysuwając szkło ostrzymy na bliższe odległości.
W wielkim formacie szkła są innej konstrukcji - taka jak jest ogniskowa, taki jest potrzebny miech, żeby mieć nieskończoność. A żeby ostrzyć bliżej, trzeba miech jeszcze dalej wyciągnąć.
A jak będziesz chciał bliżej ustawić ostrość, to musisz go jeszcze bardziej wyciągnąć. Dlatego może Ci nie starczyć miecha.
[ Dodano: Pon 30 Lip, 2012 ]
dopowiem tylko - w małym i średnim formacie obiektywy są tak zrobione, żeby po wpięciu w bagnet była nieskończoność. Wysuwając szkło ostrzymy na bliższe odległości.
W wielkim formacie szkła są innej konstrukcji - taka jak jest ogniskowa, taki jest potrzebny miech, żeby mieć nieskończoność. A żeby ostrzyć bliżej, trzeba miech jeszcze dalej wyciągnąć.
- ModusOperandi
- -#
- Posty: 665
- Rejestracja: 12 gru 2010, 08:35
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Przekątna kadru x 2. To jest typowa portretówka.ModusOperandi pisze:Zatem zastanawiam się, czy w 4x5" będzie to 210, 250 czy 300 lub jeszcze dłuższa ogniskowa?
Ano w tym, że obiektywy wielkoformatowe nie mają położenia nieskończonośc. 99% tych obiektywów potrzebuje miecha o długości takiej jaka jest ogniskowa, aby robić na nieskończoności. A robiąc bliżej musisz dodatkowy wyciąg przewidzieć.ModusOperandi pisze:Zatem w czym może być problem z takim obiektywem 300mm? Podejrzewam, że chodzi Ci o to, że owa minimalna odległość to na maksymalnie wysuniętym miechu będzie nadal wynosiła parę metrów?
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Jeśli się nie mylę, to wyciąg miecha jest 12,5 cala, czyli niecałe 32cm.
Przy ogniskowej 300mm będzie ostro na nieskończoność, ale zbliżenia nie zrobisz.
Chyba musisz szukać czegoś krótszego.
Musiał byś gdzieś poszukać albo policzyć, jakie zbliżenie możesz wykonać za pomocą szkła np. 250mm i wyciągu miecha 320mm. Ja nie umiem tego policzyć, więc nie pomogę :(
Przy ogniskowej 300mm będzie ostro na nieskończoność, ale zbliżenia nie zrobisz.
Chyba musisz szukać czegoś krótszego.
Musiał byś gdzieś poszukać albo policzyć, jakie zbliżenie możesz wykonać za pomocą szkła np. 250mm i wyciągu miecha 320mm. Ja nie umiem tego policzyć, więc nie pomogę :(
- ModusOperandi
- -#
- Posty: 665
- Rejestracja: 12 gru 2010, 08:35
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Dziękuję panowie za 'rozjaśnienie' wiedzy w tym temacie. Raczkuję dopiero w tym rodzaju fotografii, ale skoro średni format 'wszedł' mi całkiem lekko - m. in. dzięki poradom ludzi z tego forum to i wielki format mam nadzieje 'wejdzie' równie lekko.
Pozdrawiam
Pozdrawiam
Zasadniczo to ona słuszna jest... ta koncepcja...
Moj blad, zapomnialem dopisac, ze Helios znalazl sie tam po to tylko aby pokazac wymiary obiektywow. Heliosa chyba ma kazdy...ModusOperandi pisze:Wojtku - Helios, który masz na zdjęciu to jeśli się nie mylę (a na pewno się nie mylę, bo mam takowego) jest na mocowaniu M42 i został zaprojektowany do krycia filmu małoobrazkowego. Używasz tego Heliosa w wielkim formacie?
(...)
- ModusOperandi
- -#
- Posty: 665
- Rejestracja: 12 gru 2010, 08:35
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
J.A. pisze:Ludzie dzielą się na tych co mieli, mają, albo będą mieli Heliosa

Wracając do mojego 'problemu'. Graflex Crown Special - maksymalny wyciąg miecha to 320 - zatem wychodzi na to, że (tak jak zostało już napisane) 300 mm ogniskowa wejdzie, ale możliwość zmiany wyciągu miecha już niewielki. Zatem trzyseta odpada.
Podejrzewam, że okolice 240 - 250 to będzie 'moja' ogniskowa. 70 mm wyciągu chyba mi pozwoli na odpowiednie i zamknięcie kadru - mam nadzieję.
Zasadniczo to ona słuszna jest... ta koncepcja...
-
- -#
- Posty: 2
- Rejestracja: 02 wrz 2012, 19:06
- Lokalizacja: Sosnowiec
Witam wszystkich forumowiczów !
Czy ktoś jest w stanie mi wytłumaczyć, czy dla formatu 4x5 obiektyw Rodenstocka Grandagon-N 90 6.8 (rekomendowany przez producenta dla formatu 4x5) "widzi" tyle samo co obiektyw Grandagon-N 90 4.5 (rekomendowany dla 5x7) ?
tzn. w opisie obiektywu jest różnica tzw. image circle:
90/4.5 image circle: 236 mm
90/6.8 image circle: 221 mm
i field angle at f/22:
90/4.5 : 105 stopni
90/6.8 : 102 stopni
czy te różnice w stopniach tyczą się każdego formatu (4x5, 5x7, 8x10) czy tylko rekomendowanego ?
dokładnie chodzi mi o to czy jak założę 90/4.5 w kamerze 4x5 będę miał ten sam kąt widzenia co przy obiektywie 90/6.8 (w kamerze 4x5) ?
Pozdrawiam !
Czy ktoś jest w stanie mi wytłumaczyć, czy dla formatu 4x5 obiektyw Rodenstocka Grandagon-N 90 6.8 (rekomendowany przez producenta dla formatu 4x5) "widzi" tyle samo co obiektyw Grandagon-N 90 4.5 (rekomendowany dla 5x7) ?
tzn. w opisie obiektywu jest różnica tzw. image circle:
90/4.5 image circle: 236 mm
90/6.8 image circle: 221 mm
i field angle at f/22:
90/4.5 : 105 stopni
90/6.8 : 102 stopni
czy te różnice w stopniach tyczą się każdego formatu (4x5, 5x7, 8x10) czy tylko rekomendowanego ?
dokładnie chodzi mi o to czy jak założę 90/4.5 w kamerze 4x5 będę miał ten sam kąt widzenia co przy obiektywie 90/6.8 (w kamerze 4x5) ?
Pozdrawiam !
No a niby dla czego miałby mieć inny? I to 90 i to 90. Te podane wielkości w stopniach tyczą się właśnie pola krycia (image circle). Przy tym samym formacie obiektyw o tej samej ogniskowej ma taki sam kąt widzenia.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
- ModusOperandi
- -#
- Posty: 665
- Rejestracja: 12 gru 2010, 08:35
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt: