wielki format

Obiektywy do aparatów i powiększalników.

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Yaro

Post autor: Yaro »

To prawda co piszesz . Odrobina dokładności i cierpliwości i można sobie zbudować takie coś. Problem tylko w tym aby zebrać potrzebne materiały .
Jeśli chodzi o majstrów typu jak piszesz " Pan Kaziu ze spawarką " to mam przykre doświadczenia. Osoby które nie wiedzą o co chodzi i same nie fotografują raczej są mało przydatne w tego typu pracach. Po prosto dla nich odchyłka np. 1 milimetra nie gra roli a to przy budowie aparatu dosyć spory problem.
storm
-#
Posty: 70
Rejestracja: 18 wrz 2007, 21:41
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: storm »

Yaro pisze:Ps.A tutaj taki "buldog" w wersjii superlarge ;-)
http://pl.youtube.com/wat...feature=related
Hmm no tak, ale to w cenie Chamonixa 8x10.
Mam Chama 4x5 i jestem bardzo zadowolony.
Yaro pisze:Po prosto dla nich odchyłka np. 1 milimetra nie gra roli a to przy budowie aparatu dosyć spory problem.
Hmmm no nie jestem pewien, zależy gdzie.
Najważniejsze by matówka była na tej samej płaszczyźnie co holder (a raczej film), inne niedokładności nie maja raczej znaczenia.
Yaro

Post autor: Yaro »

Właśnie to miałem na myśli. Holder matówki musi być bardzo dokładnie wykonany.
Szczelność aparatu też musi być .
storm
-#
Posty: 70
Rejestracja: 18 wrz 2007, 21:41
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: storm »

Hmm jest i buldog 8x10 a Seagull zrobił 4x5.
http://www.shutterbug.com/equipmentrevi ... otokina_g/
Yaro

Post autor: Yaro »

Piękny ten Schneider APO-Tele-Xenar lens, ciemnawy ale fajny.
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

ten bulldog ma "sztywny" tyl...czy to nie dosc duze ograniczenie? zwlaszcza jesli sie chce uzyskac maksymalna glebie ostrosci?
Awatar użytkownika
Henry
-#
Posty: 1040
Rejestracja: 24 sty 2008, 19:00
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Henry »

dadan_mafak, sprecyzuj co masz na myśli przez "max GO" - bo wielkość GO zależy od obiektywu a nie ruchów standardów ;-)
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

mam jeden aparat 9x12...nie robilem nim jeszcze zdjec i nie bede robil przed przeprowadzka, jedynie sie nim bawilem obserwujac co sie dzieje z obrazem przy roznych poklonach i skretach. jak sie pochyli przedni czlon z obiektywem i tylni tez to wtedy obszar ktory jest ostry jest znacznie wiekszy...nawet na calkiem otwartym obiektywie...
a moze jako uzytkownik napiszesz jakie to ograniczenia daje sztywny tyl? :)

ps. zakladam, ze Henryk z pl.rec.foto to ty?
Awatar użytkownika
Henry
-#
Posty: 1040
Rejestracja: 24 sty 2008, 19:00
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Henry »

Wszędzie mnie znajdą... ;-)
Pokłony i pochyły nie zmieniają Ci wielkości GO tylko jej położenie - Marek Madej wspomniało tym w swoich PDF'ach, a google wyplują wiecej zapytane o "hinge rule" lub regułę Scheimpflug'a
http://en.wikipedia.org/wiki/Scheimpflug_principle
http://www.marekmadej.com/strona100.html

W uproszczeniu ruchy tyłu dają podobny efekt jak przodu - ale są dwie, znaczące różnice:
- przy pochyłach i obrotach przodu obraz Ci "ucieka" z matówki i może ona wyjść poza pole obrazowe obiektywu - trzeba mieć obiektywy o większym polu krycia
- przy pochyłach i obrotach tyłu nie ma tego problemu bo środek matówki jest cały czas w osi obiektywu, ale za to zmienia się perspektywa - cześć matówki jest bliżej a część dalej od obiektywu i przez to obraz wygląda inaczej.

Póki stosujesz to przy widoczkach i niezbyt radykalnie to wszystko jedno, ale przy fotografii studyjnej lepiej mieć obiektyw o dużym polu krycia i kręcić przodem (oczywiście zależy od zdjęcia - zmiana perspektywy nie musi być szkodliwa, a nawet może być pożadana). Dlatego w studiu dominują szynowce - zależnie od potrzeby kręcimy przednim albo tylnim standardem.
Yaro

Post autor: Yaro »

dadan_mafak pisze:ten bulldog ma "sztywny" tyl...czy to nie dosc duze ograniczenie? zwlaszcza jesli sie chce uzyskac maksymalna glebie ostrosci?
Walkery też mają "sztywny" tył a jakoś ludzie fotografują :-)
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

noo...dzieki za odpowiedzi...
najpierw i tak musze sprawdzic z tym co mam czy fotografia wielkoformatowa bedzie mnie kochala...jesli tak to bede myslal o zmianie kamery :)
pozdrawiam
Guldan
-#
Posty: 82
Rejestracja: 14 cze 2008, 12:26
Lokalizacja: Poznan
Kontakt:

Post autor: Guldan »

a ja mam takie pytanie:

kupilem sobie z okazji urodzin, stary obiektyw wielkoformatowy. tj schenider kreuzenach isconar 135 mm o jasnosci f=6.8. to jest podwojny anastygmat, tak wiec daje sie rozkrecic na pol i mozna uzywac polowki przy ogniskowej 270 mm. gdzies po sieci wyczytalem, ze ktos to zrobil i okazalo sie ze polowka rysuje miekko i troche mydli, co mnie bardzo cieszy.

czas na pytanie: obiektyw przy ogniskowej 135 mm ma jasnosc f=6.8. jaka jasnosc bedzie miala jego polowka? f=13.6?
when we have each other we have everything

http://jacekolszewski.viewbook.com/
Awatar użytkownika
Coil
-#
Posty: 246
Rejestracja: 08 mar 2007, 19:39
Lokalizacja: MałaPolska

Post autor: Coil »

Guldan pisze:obiektyw przy ogniskowej 135 mm ma jasnosc f=6.8. jaka jasnosc bedzie miala jego polowka? f=13.6?
F=6.8
Guldan
-#
Posty: 82
Rejestracja: 14 cze 2008, 12:26
Lokalizacja: Poznan
Kontakt:

Post autor: Guldan »

no tak, ale odkrecenie polowki bedzie rownalo sie z wydluzeniem ogniskowej do 270 mm. nie straci wtedy swiatla? czy moze jedna polowka zabiera tyle samo swiatla ile wydluzenie ogniskowej?
when we have each other we have everything

http://jacekolszewski.viewbook.com/
Awatar użytkownika
Henry
-#
Posty: 1040
Rejestracja: 24 sty 2008, 19:00
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Henry »

Oczywiście że przysłona będzie miała wtedy inną wartość... W wikipedii jest podany wzór co z czego wynika.
ODPOWIEDZ