powiekszalniki, glowice i inne pierdoly...
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
powiekszalniki, glowice i inne pierdoly...
Jestem na etapie rozpoznania sprzetu ciemniowego, jego cen i jakosci; tak, aby podjac tu rownie trafne decyzje, co przy zakupie aparatu oraz obiektywow.
W zwiazku z tym, oczywiscie, pojawiaja sie pytania, na ktore odpowiedzi znalezc jest ciezko.
Na wstepie zaznacze, ze interesuja mnie odbitki kolorowe jak i czarno biale, 35mm oraz sredni format (nie jestem jeszcze tylko pewien, czy 645, czy moze cos wiekszego).
1. Wiem, ze powiekszalnik, ktory potrzebuje, to optimus 6, lub Magnifax 3A/4 (kwestia formatu). Niestety, temat stal sie dla mnie nie jasny kiedy dowiedzialem sie, ze jednym z elementow powiekszalnika jest wymienna glowica - a te sa rozne. Jakiej glowicy potrzebuje? Czego spodziewac sie, gdy w danej aukcji/ofercie autor nie wspomina o glowicy (a tak jest zazwyczaj?)
2. Cena. Tutaj, niestety (lub stety), istnieje dosc spory rozrzut, przez co ciezko mi okreslic dolny pulap cenowy ww. powiekszalnikow. Nie wiem, czy brac, to co jest teraz, czy moze lepiej poczekac. Aktualne oferty, ktore okiem poczatkujacego wydaja sie sensowne :
topics13/s-powiekszalnik-magnifax-3a-vt8501.htm
http://allegro.pl/meopla-opemus6-caly-z ... 74953.html
http://allegro.pl/pelny-zestaw-ciemni-f ... 66312.html (zestaw do bw - czy da sie go latwo rozszerzyc do koloru?)
Nie spieszy mi sie jakos szczegolnie, wiec moge poczekac - wazne jest dla mnie to, aby bylo jak najbardziej okazyjnie (moj obecny zestaw puszka pentaxa + pentax-k 50mm 1.4 + 135 2.5 pentax-k kosztowal mnie ok. 750zł razem z kosztami przesylki. W podobnie atrakcyjnej cenie chcialbym nabyc ciemnie (nie chodzi o to, ze chce nabyc ciemne za 750zł, tyko o stosunek ceny za ktora go kupilem, do przecietnej ceny rynkowej)).
3. Wiecej pytan poki co nie mam. Nie wiem jeszcze nic o obiektywach, ale tutaj nie odbyl sie jeszcze nalezyty research. Jesli jednak ktos ma jakies uwagi na ten temat (lub jaki kolwiek inny zwiazany z ciemnia) - chetnie je uslysze.
W zwiazku z tym, oczywiscie, pojawiaja sie pytania, na ktore odpowiedzi znalezc jest ciezko.
Na wstepie zaznacze, ze interesuja mnie odbitki kolorowe jak i czarno biale, 35mm oraz sredni format (nie jestem jeszcze tylko pewien, czy 645, czy moze cos wiekszego).
1. Wiem, ze powiekszalnik, ktory potrzebuje, to optimus 6, lub Magnifax 3A/4 (kwestia formatu). Niestety, temat stal sie dla mnie nie jasny kiedy dowiedzialem sie, ze jednym z elementow powiekszalnika jest wymienna glowica - a te sa rozne. Jakiej glowicy potrzebuje? Czego spodziewac sie, gdy w danej aukcji/ofercie autor nie wspomina o glowicy (a tak jest zazwyczaj?)
2. Cena. Tutaj, niestety (lub stety), istnieje dosc spory rozrzut, przez co ciezko mi okreslic dolny pulap cenowy ww. powiekszalnikow. Nie wiem, czy brac, to co jest teraz, czy moze lepiej poczekac. Aktualne oferty, ktore okiem poczatkujacego wydaja sie sensowne :
topics13/s-powiekszalnik-magnifax-3a-vt8501.htm
http://allegro.pl/meopla-opemus6-caly-z ... 74953.html
http://allegro.pl/pelny-zestaw-ciemni-f ... 66312.html (zestaw do bw - czy da sie go latwo rozszerzyc do koloru?)
Nie spieszy mi sie jakos szczegolnie, wiec moge poczekac - wazne jest dla mnie to, aby bylo jak najbardziej okazyjnie (moj obecny zestaw puszka pentaxa + pentax-k 50mm 1.4 + 135 2.5 pentax-k kosztowal mnie ok. 750zł razem z kosztami przesylki. W podobnie atrakcyjnej cenie chcialbym nabyc ciemnie (nie chodzi o to, ze chce nabyc ciemne za 750zł, tyko o stosunek ceny za ktora go kupilem, do przecietnej ceny rynkowej)).
3. Wiecej pytan poki co nie mam. Nie wiem jeszcze nic o obiektywach, ale tutaj nie odbyl sie jeszcze nalezyty research. Jesli jednak ktos ma jakies uwagi na ten temat (lub jaki kolwiek inny zwiazany z ciemnia) - chetnie je uslysze.
Chcąc robić zdjęcia kolorowe potrzebujesz tzw głowicy kolorowej - takiej z kolorowymi suwaczkami albo pokrętłami. Do zdjęć cz-b wystarczy zwykła głowica tzw kondensorowa.
Z ofert które prezentujesz jedynie środkowa ma te dwie głowice.
Kupując powiększalnik z jedną głowicą drugą możesz dokupić później.
Jeśli chodzi o stosunki to oferta naszego Kolegi forumowego jest oczywiście najlepsza, biorąc również pod uwagę jakość sprzętu i jego możliwości.
Na początku drogi kolor bym sobie odpuścił, a co za tym idzie i głowicę kolorową.
Z ofert które prezentujesz jedynie środkowa ma te dwie głowice.
Kupując powiększalnik z jedną głowicą drugą możesz dokupić później.
Jeśli chodzi o stosunki to oferta naszego Kolegi forumowego jest oczywiście najlepsza, biorąc również pod uwagę jakość sprzętu i jego możliwości.
Na początku drogi kolor bym sobie odpuścił, a co za tym idzie i głowicę kolorową.
odp.
Zasadniczo głowica kolorowa potrzebuje jeszcze zasilacza, a więc najlepiej kupować w parze. Czy duży koszt, bo ja wiem np. sam zasilacz to tak ok. 50 zł kosztuje , głowica do 100 zł (zależy czy jest tam jeszcze komora mieszająca - taki styropian, na różne formaty są różne wielkości tych komór).
Do Opemusa łatwiej kupić niż do M. 3a. Ale trzeba polować miesiąc , może kilka.
Ale radzę Ci, kolor sobie odpuść.
Do Opemusa łatwiej kupić niż do M. 3a. Ale trzeba polować miesiąc , może kilka.
Ale radzę Ci, kolor sobie odpuść.
Ja polowałem na powiększalnik prawie pół roku i w końcu udało mi się kupić dursta da900 w zestawie ze wszystkim z potrzebne do b&w małego obrazka i średniego do 6x9 za 800zł. Warto śledzić na bieżąco co się dzieje na serwisach aukcyjnych i być gotowym do szybkiej akcji jak się okazja ujawnihellbike pisze:Nie spieszy mi sie jakos szczegolnie, wiec moge poczekac - wazne jest dla mnie to, aby bylo jak najbardziej okazyjnie (moj obecny zestaw puszka pentaxa + pentax-k 50mm 1.4 + 135 2.5 pentax-k kosztowal mnie ok. 750zł razem z kosztami przesylki. W podobnie atrakcyjnej cenie chcialbym nabyc ciemnie (nie chodzi o to, ze chce nabyc ciemne za 750zł, tyko o stosunek ceny za ktora go kupilem, do przecietnej ceny rynkowej)).

Czytajac opisy na serwisach aukcyjnych mozna dojsc do wniosku, ze nizej Focomata to w ogole dyshonor schodzic. A Focomat oczywiscie kosztuje 3 x Durst ;)GeniuG pisze:Warto śledzić na bieżąco co się dzieje na serwisach aukcyjnych i być gotowym do szybkiej akcji jak się okazja ujawni
(moim zdaniem przewag w praktyce amatorskiej nie ma az takich...)
--
Maciek
Maciek
Ja w opisach aukcji szukam informacji na temat tego czy wszystko ze sprzętem jest ok, a opinii na temat sprzętu w szeroko pojętym interneciemaqsz pisze:Czytajac opisy na serwisach aukcyjnych mozna dojsc do wniosku, ze nizej Focomata to w ogole dyshonor schodzic. A Focomat oczywiscie kosztuje 3 x Durst ;)

Rezygnując z głowicy kolorowej, zamykasz sobie drogę do najlepszego wynalazku w fotografii czarno-białej, a mianowicie papierów wielogradacyjnych, a co za tym idzie będziesz zmuszony do kupowania papierów o różnej kontrastowości, czyli dublowania rozmiarów. Lub będziesz zmuszony do kupienia i manewrowania filtrami do szufladek, lub podobiektywowymi.
Kupując Magnifaxa 3, lub Opemusa 5 możesz mieć kondensorowy powiększalnik z głowicą do fotografii barwnej i miltigrade.
Kupując Magnifaxa 3, lub Opemusa 5 możesz mieć kondensorowy powiększalnik z głowicą do fotografii barwnej i miltigrade.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Oczywiście. Kontrast daje się regulować w procesie powiększania. Do tego służą papiery o różnym kontraście - gradacji, są stałogradacyjne i zmiennogradacyjne.
Te pierwsze występują w w gradacjach od 00, 0, 1, 2, 3, 4, 5 - przynajmniej teoretycznie 7 różnych rodzajów papieru. I nie występują w gradacjach pośrednich. Natomiast papiery o zmiennym kontraście są od 00 do 5, jest to ten sam arkusz papieru i można zmieniać jego gradację płynnie (to teoretyczna zaleta bo i tak zmiany z dokładnością większą niż pół są mało zauważalne, ale jest to możliwe).
W procesie kopiowania możemy sobie kontrast gotowego powiększenia zmieniać właśnie dzięki różnej kontrastowości papieru. Głowica barwna do tego może być wykorzystywana.
Te pierwsze występują w w gradacjach od 00, 0, 1, 2, 3, 4, 5 - przynajmniej teoretycznie 7 różnych rodzajów papieru. I nie występują w gradacjach pośrednich. Natomiast papiery o zmiennym kontraście są od 00 do 5, jest to ten sam arkusz papieru i można zmieniać jego gradację płynnie (to teoretyczna zaleta bo i tak zmiany z dokładnością większą niż pół są mało zauważalne, ale jest to możliwe).
W procesie kopiowania możemy sobie kontrast gotowego powiększenia zmieniać właśnie dzięki różnej kontrastowości papieru. Głowica barwna do tego może być wykorzystywana.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
odp.
Abyśmy byli precyzyjni to ta głowica do cz-b ma większą możliwość regulacji. Oczywiście tą do koloru też można używać, ale tamta jest lepsza.J.A. pisze:A kto zabroni używać tej do koloru? Przecież każda głowica do koloru nadaje się do cz-b w wersji multi gradacyjnej.