Split-grading, wysłanianie/doświetlanie, maskowanie optyczne

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o własnoręcznych doświadczeniach z wykonywaniem powiększeń

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

czerwona zarowka nie moze byc do Ilforda! jak sie zrobi porzadny test zaswietlania to sie okaze, ze papier jest zadymiony. obiektyw nie moze miec na to wplywu
Mazurkiewicz
-#
Posty: 62
Rejestracja: 04 sty 2011, 16:13
Lokalizacja: Skawica

Post autor: Mazurkiewicz »

Jutro zrobię test i podzielę się uwagami.
kayaman
-#
Posty: 185
Rejestracja: 13 sie 2007, 18:57
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: kayaman »

Dadan mylisz się. Czerwone światło nie zaświetla Ilforda ani żadnych innych papierów MG a tym bardziej stałogradacyjnych. Czerwony zaświetla tylko materiały panchromatyczne. Sprawdziłem specjalnie czułość spektralną pierwszego lepszego papieru Ilforda o tutaj: http://www.ilfordphoto.co...30200232336.pdf
i z tego wynika, że jego czułość kończy się na około 575 nm. Natomiast w pełni czerwona barwa ma z 650 (przyjmuje się zakres dla czerwonego 600-700). Oczywiście wszystko kwestia jakości żarówki czy filtra. Świecimy na zajęciach wielokrotnie przez filtry podobiektywowe, sam nieraz ich używałem i nigdy mi się nic nie zadymło. Testy również zrobione oczywiście w rozsądnych użytecznych granicach dlatego, że sam powiększalnik przepuszcza białe światło przez szczeliny (w zależności od modelu i jakości) i filtr nie jest doskonały a światło z powiększalnika za mocne więc po 5 minutach się zadymi to pewne. Tych filterków używa się na kilka sekund zwyczajowo. Używamy również jednej żarółki czerwonej Philipsa bo dostaliśmy ją gratisowo więc sobie świeci. Testy pokazowe zrobione na przynajmniej 10 min i nic. :D

Zwyczajowo w swojej ciemni używam światła diodowego 587 nm a więc pomarańczowego w pełni bezpiecznego dla Ilforda. Testy godzinowe robione. :D Mam tez jednak żarówki Philipsa i diody czerwone (nieraz używam przy ortochromatycznej Fomie Variant i napewno nie zaświetla Ilforda żadnego). Można również używać żarówek Oliwkowo-zielonych Philipsa dlatego, że papier Ilforda już przy 525 nm traci na światłoczułości spektranej i tylko długa ekspozycja i z bliskiej odległości mogłaby go zadymić tymi żarówkami.

Światło czerwone jest niewygodne z innych przyczyn. Raz, że źle widać obraz w tym świele gdyż oko ludzkie jest mniej czułe na czerwone w widzeniu skotopowym niż na np. żółte światło i są duże różnice przy interpretacji skali szarości pomiędzy obrazem widzianym w długofalowym świetle a białym. Dwa, że jest coś takiego jak efekt Herschela czyli cofanie się obrazu utajonego przy długotrwałej ekspozycji przy świetle długofalowym.

Tak więc podsumowując w skrócie jakie jest światło bezpieczne dla danych materiałów.

Materiały achromatyczne np. papiery stałogradacyjne: zielone, oliwkowe, żółte, czerwone

Większość papierów wielogradacyjnych jak Ilford, Kentmere, Tetenal z przesuniętym zakresem w kierunku światła zielonego: oliwkowo-zielone, brązowe, pomarańczowe, czerwone

Materiały ortochromatyczne np. papier Foma Variant: czerwone, brązowe

Materiały panchromatyczne np. większość wspołczesnych filmów: całkowita ciemność, noktowizor ;), jedynie papiery kolorowe mają pewną dziurę na obniżenie światłoczułości w zielonym zakresie widma

Edycja: problemy z netem i zjadało mi część tekstu :)
Ostatnio zmieniony 09 lut 2011, 13:33 przez kayaman, łącznie zmieniany 2 razy.
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

Kuba...zaswietla, sprawdzalem. i nie jest czerwone wymienione w dokumentacji jako bezpieczne. chyba, ze masz ciemna jak noc czerwona zarowke 4m od powiekszalnika

edit:
byly robione nawet specjalne filtry podobiektywowe - pomaranczowe - wlasnie do ilfordow mgd
Ostatnio zmieniony 09 lut 2011, 14:54 przez dadan_mafak, łącznie zmieniany 1 raz.
kayaman
-#
Posty: 185
Rejestracja: 13 sie 2007, 18:57
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: kayaman »

To, że nie jest wymienione w specyfikacji nie znaczy, że zadymia. Jest wymieniony filtr brązowy, który przepuszcza przecież czerwony i część zółtego :) I twój filtr od lampy Ilforda również przepuszcza część czerwonego.
Filtr od powiększalnika zaświetla nie dlatego, że pasmo czerwone promieniowania zadymia papier tylko dlatego, że filtry są niedoskonałe a ten od powiększalnika jest marnej jakości, dwa światło od powiększalnika ma za dużą moc. To co zadymia papier to światło zielone i niebieskie, które ten filtra w jakimś zakresie przepuszcza jak każdy. Więcej czy mniej to zależy od jakości filtra. Mi na wszystkich testowanych powiększalnikach nie zadymiało kilkusekundowe świecenie tym filtrem. Podkreślam kilkusekundowe bo do tego ten filterek służy.

Rozdzielmy jednak te dwie kwestie.
Światło czysto czerwone jako ochronne z powodzeniem można stosować do papierów Ilforda.
Ot choćby:
http://www.czarno-biale.pl/sklep/produc ... ts_id=1757
Dlaczego jednak nie poleca tego producent papieru napisałem już w poprzednim poscie.

Najważniejszy jest wykres czułości spektralnej w specyfikacji producenta. A ten wyraźnie pokazuje, że na czerwone (czyste czyli w zakresie 600-700 nm) światło ten papier nie jest czuły. Jeżeli występują gdzieś problemy to tylko ze względu na wady lamp czy filtrów ciemniowych które należy niwelować przez odsunięcie źródła światła na większą odległość lub jego rozproszenie przez odbicie od ściany.
Gdy świecić czystym światłem czerwonym (tj. monochromatycznym) np diodowym o np. takim
http://www.led-shop.pl/index.php?produc ... prod_id=13
z odległości co najmniej metr nie zadymi to papieru Ilforda MG nawet przez kilka godzin naświetlania. :)

Edycja: Podsumowując Hubert nie można stwierdzić, że światło czerwone (600-700 nm) zaświetla papier Ilforda, gdyż jest to niezgodne z prawdą. Twój test wykazał tylko to jak niedoskonały jest filtr czerwony użyty do sprawdzania. :)
Ostatnio zmieniony 09 lut 2011, 15:54 przez kayaman, łącznie zmieniany 2 razy.
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

podsumowujac: masz racje ale ilford go nie zaleca a sam papier jest zaswietlany przez czerwone lampy uzywane przeze mnie (fakt mocne) i przez filtr od powiekszalnika. czyli czerwone jest ok ale uzywac nie mozna :mrgreen:

bo to, ze ktos na koncu ciemni ma oslonieta zarowke i tak mu nie zaswietla to nic dziwnego, tyle, ze w ciemni jest ciemno...

a moje lampy ktore wg Ciebie sa zbyt mocne lub maja zle filtry sa z powodzeniem uzywane przy papierach Fomy i Agfy, im te swiatlo nie przeszkadza i one maja je wymienione jako bezpieczne w dokumentacji.
kayaman
-#
Posty: 185
Rejestracja: 13 sie 2007, 18:57
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: kayaman »

dadan_mafak pisze:podsumowujac: masz racje ale ilford go nie zaleca a sam papier jest zaswietlany przez czerwone lampy uzywane przeze mnie (fakt mocne) i przez filtr od powiekszalnika. czyli czerwone jest ok ale uzywac nie mozna :mrgreen:
Rozdzielmy te dwie kwestie.

Jako światło ciemniowe można!
Jako światło z powiększalnika sprawdzić, zrobić test. Nie piszę, że nie można bo przez filtry od Krokusa, Opemusa i Magnifaxa (od Ciebie ;) które testowałem można. Widocznie Dursty mają gorsze filtry. :D
dadan_mafak pisze:
bo to, ze ktos na koncu ciemni ma oslonieta zarowke i tak mu nie zaswietla to nic dziwnego, tyle, ze w ciemni jest ciemno...
U mnie jest jasno :D
Dzięki diodom.
dadan_mafak pisze: a moje lampy ktore wg Ciebie sa zbyt mocne lub maja zle filtry sa z powodzeniem uzywane przy papierach Fomy i Agfy, im te swiatlo nie przeszkadza i one maja je wymienione jako bezpieczne w dokumentacji.
Widać to są mniej czułe papiery ale nie spektralnie tylko ogólnie bo taka Foma Variant jest bliżej czerwonego zakresu niż Ilford o czym pisałem już.
Załączniki
ilford.jpg
ilford.jpg (8.75 KiB) Przejrzano 5698 razy
Ostatnio zmieniony 09 lut 2011, 16:13 przez kayaman, łącznie zmieniany 1 raz.
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

Kuba, wykres wykresem. nie ma czerwonego wymienionego w dokumentacji i papier jest zaswietlany przy moich lampach. tych samych ktore nie zaswietlaja Fomy i |Agfy. Co jeszcze mam powiedziec? Ze jest inaczej niz mi sie wydaje ? :mrgreen:
kayaman
-#
Posty: 185
Rejestracja: 13 sie 2007, 18:57
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: kayaman »

dadan_mafak pisze:Kuba, wykres wykresem. nie ma czerwonego wymienionego w dokumentacji i papier jest zaswietlany przy moich lampach. tych samych ktore nie zaswietlaja Fomy i |Agfy. Co jeszcze mam powiedziec? Ze jest inaczej niz mi sie wydaje ? :mrgreen:
Skoro wykres wykresem
to dokumentacja dokumentacją :D

Mi nie zaświetla Ilfroda, Fomy i Tetenala. Co więcej mam powiedzieć?

To, że niekoniecznie problem u kolegi bierze się z czerwonego światła ochronnego.
Trzeba porobić testy i posprawdzać.
Ostatnio zmieniony 09 lut 2011, 16:18 przez kayaman, łącznie zmieniany 1 raz.
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

bede sie nudzil kiedys to porobie znowu testy z czystej ciekawosci...moze faktycznie taka lampeczka z cz-b stojaca gdzies w kacie nie zaswietla ilforda. i powiekszalniki 75-150W tez nie zaswietlaja a moje tak bo najslabszy ma 250W
Ostatnio zmieniony 09 lut 2011, 16:26 przez dadan_mafak, łącznie zmieniany 2 razy.
kayaman
-#
Posty: 185
Rejestracja: 13 sie 2007, 18:57
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: kayaman »

A widzisz czytasz w moich myślach. :D heheh
Właśnie wymyśliłem, że dzisiaj w ramach zajęć w DK zrobimy te testy na opemusie, radzieckiej czerwonej żarówce, czerwonej żarówce philipsa, oraz na czerwonych diodach z tylniej lampki rowerowej.
Użyjemy Ilforda MG, Tetenala MG, Fomabrom
W końcu kursantom przyda się taka nauka.
W nocy zdam relację. :D
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

no wlasnie, te zrodla swiatla maja wrecz szczatkowa sile swiatla moich lamp...
Mazurkiewicz
-#
Posty: 62
Rejestracja: 04 sty 2011, 16:13
Lokalizacja: Skawica

Post autor: Mazurkiewicz »

Właśnie skończyłem testować :)
I wnioski są takie:
stałogradacyjny ilford, odleglość od lampki około 3 cm 20 minut - nie zadymia papieru podobnie jak z wielogradacyjnym.
Z ciekawości zrobiłem zdjęcie z filtrami fomy 2X M1 i 2XM2 czasy 20 sekund i 6 przy F/11, i okazało się ładne zdjęcie z bielą i czernią, nie było jak poprzednie szare.. Jedyne co zmieniłem to przerywacz, wcześniej używałem octu w proporcji 1:4 a teraz użyłem INDICED Tetenala w proporcji 1:19. Cała chemią jaką używam to Tetenal

Więc mam kolejne pytanie czy to mogłabyć przyczyna octu?
kayaman
-#
Posty: 185
Rejestracja: 13 sie 2007, 18:57
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: kayaman »

Zrobiłem test, Wszystko w jednym :)

Źródła światła:

1. Powiększalnik Opemus 5a, halogen 150W, rozpraszacz światła, obiektyw 50 mm, przysłona 4,5, bez negatywu, wysokość głowicy taka aby można z małego obrazka zrobić 18x24 cm, filterek czerwony oryginalny od opemusa.

2. 3 żarówki Phipipsa Oliwkowo Zielone, Dwie czerwone (jedna Philipsa druga stara radziecka), mocna lampka rowerowa czerwona. Odległość od papieru 1 m

Papier leżał na blacie powiększlanika. Wszystkie źródła światłą świeciły jednocześnie bezpośrednio na papier.

Czas ekspozycji 8 minut nie dawał jeszcze żadnego widocznego zadymienia.
Testowany papier: Ilford MG Deluxe, Fomabrom
Dłużej nam się nie chciało. :D

Hubert ty masz owszem 250 W w powiększalniku ale jednocześnie robisz większe powiększenia czyli wyżej ustawiona głowica daje słabsze światło na blat. Owszem może wciąż mocniejsze ale skoro kilkusekundowe świecenie przez ten filterek od powiększalnika zadymia Ci Ilforda MG to nawet jeśli masz tam 250 W wymień filterki Dursta na Opemusa lub Krokusa :)

Przy okazji zaskoczyło Mnie, że tym światłem z powiększalnika można świecić tak długo. Od teraz już się nie będę tym w ogóle przejmował.

Hubert powołujesz się na specyfikację gdzie najważniejszym dla nas parametrem jest właśnie wykres, z którego wyraźnie wychodzi: ILFORD MG NIE JEST CZUŁY NA ŚWIATŁO CZERWONE.

I nawet dzisiejsze nasze testy nie musiały tego udowadniać.

Zajrzałem w specyfikację Fomy Variant i Ilforda MG. Otóż przy Ilfordzie nigdzie nie jest napisane, że nie polecają używać filtrów czerwonych bądź światła czerwonego. Jest napisane co polecają. Nie chce mi się szukać specyfikacji tych wszystkich filtrów przy jednym jest jednak napisane: jasno brązowy przy 15 W żarówce. Jednocześnie jest napisane, że papiery te mogą być używane z większością lamp ciemniowych (czyli w domyśle również czerwonych sic!). To dlaczego polecają jasno brązowe wydaje mi się, że napisałem już wcześniej ale wyłuszczę raz jeszcze. Otóż dlatego, że korzystnie jest obrabiać materiały w świetle możliwe jak najbardziej krótkofalowym. A jasno brązowy czy też ciemno pomarańczowy jest właśnie takim filtrem. W przypadku diody, czego producent nie był łaskaw już napisać (w przeciwieństwie do specyfikacji Fomy), można zastosować jasno pomarańczowe jaśniejsze światło (lepsze). Bo filtry są zawsze w jakimś stopniu nie doskonałe i kiedy jest tam napisane 15W żarówka to nie można władować do lampy 25 W bo będzie zadymiało, co u Ciebie Hubert być może właśnie się dzieje. W każdym razie filtr jasno brązowy przepuszcza m.in.zakres dla barwy czerwonej i trochę żółtej także można napisać, że właśnie polecają też światło czerwone do obróbki Ilforda. :D

W przypadku specyfikacji Fomy polecają światło czerwone filtrowane i pomarańczowe diodowe. A dlatego, że tylko w takim można ten papier obrabiać bo jest to ortochromatyczny materiał. Ilford nie. Łopatologicznie można by napisać, że dla Fomę łatwiej zadymić światłem czerwonym przy zastosowaniu złej jakości filtra lub zbyt mocnej żarówki.

Skąd u Ciebie prawdopodobnie jest odwrotnie. Otóż Ilford ma prawdopodobnie większą czułość ale ogólną nie spektralną. Ilford ma ISO P640. Foma niestety nie podaje.

Piszesz, że masz dużo mocniejsze żarówki jako światło ochronne. Może masz w takim razie za mocne bo Ilford podaje tradycyjne 15 W. Ja tam wolę diody i polecam je wszystkim. Odkąd je mam mogę wszystkie MG papiery obrabiać przy świetle jasnopomarańczowym i mieć jasno w ciemni. D Choć wiem, że to głupio brzmi. JASNA CIEMNIA.
Podejrzewam, że podobny efekt można by uzyskać na niskoprężnej sodówce czyli DUKA ale za jakie pieniądze w porównaniu do LED.
Ostatnio zmieniony 10 lut 2011, 00:42 przez kayaman, łącznie zmieniany 2 razy.
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

no wiec zrobie i ja test...pewnie w weekend.
ODPOWIEDZ