Ostatnio zmieniony 15 paź 2019, 19:09 przez 4Rider, łącznie zmieniany 1 raz.
... porque las tribus condenadas a cien años de soledad ya no tienen una segunda oportunidad en la tierra.
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider<- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est
4Rider pisze: ↑12 paź 2019, 11:21
Najlepiej to pokażę
Nie mam i nigdy nie miałem tego aparatu (niestety), ale może ta matówka jest po prostu ciemnawa? Bo exif powiada, że to zdjęcie matówki (matówka S2.jpg - kilkupiętrowy blok) robiłeś cyfrówką przez 40 sekund przy f/3.3. i ISO 125. W moim "nowym" Rolleicordzie matówka jest przeciętnie jasna, ale jeśli cyfrówką zrobię zdjęcie 1) matówki Corda i 2) bezpośrednio tego, co przede mną, to różnica ekspozycji wynosi 2 eV. Czyli jeśli w pochmurny dzień przy 125 ASA trzeba by robić zdjęcie przy f/4 i 1/30, to zrobienie cyfrówką zdjęcia matówki wymagałoby (przy ISO 125 i f/4) czasu 1/16.
Ostatnio zmieniony 15 paź 2019, 19:10 przez PawelM, łącznie zmieniany 1 raz.
PawelM pisze: ↑15 paź 2019, 18:53
może ta matówka jest po prostu ciemnawa?
przez 40 sekund
Matówka jest jasnawa - jaśniejsza niż w Mamiya 645 z której się przesiadłem.
Na pewno nie robiłem zdjęcia przez 40 sekund, raczej przez 1/40 sekundy
Problem rozwiązany został przy merytorycznej pomocy udzielonej przez juniorAdmina, wszystko jest w wątku.
Sprawdziłem - dziwne ale exif kłamie - nie wiem czemu - zdjęcie zwykłe z ręki kompaktem do wystawiania aukcji,
córka go dostała od kogoś na komunię 2 lata temu ale nie jest nim zainteresowana...
... porque las tribus condenadas a cien años de soledad ya no tienen una segunda oportunidad en la tierra.
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider<- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est
4Rider pisze: ↑12 paź 2019, 20:38
Chodziło o dystanse matówki, matówka była lekko luźna, jakby była na sprężynkach? - no dało się ją lekko wcisnąć i jakby sprężynowała do góry, jak zawieszenie w samochodzie.
No dobra, ale co znaczy? Otwarty kominek "zgubił" podkładki dystansowe?
w Bronice S, patrząc od komory lustra jest tak: sprężynki, matówka, Fresnel, dystans z gąbki, ramka przykręcana śrubami. teraz chodzi o to, że z wiekiem gąbki się rozpływają, jak PoD w Yashice Electro 35. sprężynki pchają matówkę w górę, ale ona jest wyżej niż powinna i ostrość się rozjeżdża. podobną sytuację mamy gdy zmieniamy matówkę na inny typ, też trzeba ustalić odpowiednie dystanse.
a co do jasności, to poniższe zdjęcia i tak Wam wiele nie powiedzą.
EC-TL
S2
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
rbit9n pisze: ↑16 paź 2019, 19:42
w Bronice S, patrząc od komory lustra jest tak: sprężynki, Fresnel, matówka, dystans z gąbki, ramka przykręcana śrubami.
No to wyjaśnia przyczynę nieostrości z otwartym kominkiem (i zaspokaja moją ciekawość ). Ciekawe dlaczego z zamkniętym było ok, przynajmniej z pozoru. Niby zamknięty ma regulację ostrości, taką korektę wady wzroku, ale to chyba nie jest dobry trop? Swoja drogą to taka gąbkowa podkładka kiedyś się rozlezie całkiem i matówka może ucierpieć. Tu nie ma co kombinować, trzeba gąbkę wymienić.
rbit9n pisze: ↑16 paź 2019, 21:16
tyle dobrze, że gąbka brudzi soczewkę Fresnela, a nie matówkę.
aha, w Sieci piszą, żeby użyć przy wymianie albo podkładek z kart kredytowych, albo filcu, albo moleskinu.
ale u mnie matówka była krystalicznie czysta,
a podkładkę zrobiłem z dwóch stron (góra i dół matówki) ze złożonej karteczki na notatki, takiej żółtej z tym że moja była różowa
... porque las tribus condenadas a cien años de soledad ya no tienen una segunda oportunidad en la tierra.
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider<- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est
rbit9n pisze: ↑17 paź 2019, 08:48
złożenie/rozłożenie lupki nie wpływa na pozycję matówki, przynajmniej moim zdaniem i w moim egzemplarzu.
Ja pisałem o sztywnym kominku, ktrego Czwarty używał najpierw i miał ostre zdjęcia. W tym kominku jest regulacja lupy/ostrości, coś jak w okularze lornetki. Swoją drogą to dobre jest:download/file.php?mode=view&id=9330
a cała operacja to czym jest?
4Rider pisze: ↑17 paź 2019, 09:57
a podkładkę zrobiłem z dwóch stron (góra i dół matówki) ze złożonej karteczki na notatki, takiej żółtej z tym że moja była różowa
I jak jest ze sztywnym kominkiem po zrobieniu tych podkładek?
A nie wiem jak z sztywnym bo schowalem do futeralu sprawdzę przy okazji
... porque las tribus condenadas a cien años de soledad ya no tienen una segunda oportunidad en la tierra.
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider<- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est
rbit9n pisze: ↑17 paź 2019, 08:48
złożenie/rozłożenie lupki nie wpływa na pozycję matówki, przynajmniej moim zdaniem i w moim egzemplarzu.
Ja pisałem o sztywnym kominku, ktrego Czwarty używał najpierw i miał ostre zdjęcia. W tym kominku jest regulacja lupy/ostrości, coś jak w okularze lornetki. Swoją drogą to dobre jest:download/file.php?mode=view&id=9330
a cała operacja to czym jest?
Oleson napisał, że nie trzeba ustawiać ostrości, bo on dawał dystanse, które teoretycznie powinny trafić w punkt.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
rbit9n pisze: ↑17 paź 2019, 21:45
Oleson napisał, że nie trzeba ustawiać ostrości, bo on dawał dystanse, które teoretycznie powinny trafić w punkt.
Ok, teraz przeczytałem cały rysunek i moje zdziwienie jest nieco mniejsze. Ale... jeśli podkładki byłyby zbyt cienkie, lub zbyt grube, to na czym polegać by miała regulacja ostrości? Rozumiem ewentualną potrzebę regulacji obiektywem celowniczym w TLR po wymianie matówki na taką o innej, większej grubości (przy cieńszej to podkładki po matówką wystarczą), ale na tym rysunku? Tu grubsza, nowa matówka to byłby kłopot dopiero i nie wiem czy regulacja ostrości byłaby możliwa (lustro?). Zakładam, że wskazanie na skali odległości "współgra z ostrością na filmie". A Czwarty wyregulował ostrość na matówce, tak, aby była zgodna ze skalą odległości (taki skrót myślowy),