Kodak TMAX i TRIX

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
Basil
-#
Posty: 594
Rejestracja: 15 maja 2011, 13:00
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Basil »

a jak jest z bardzo kontrastowymi scenami?
mi np. podoba się Delta 400,ale nie robiłem nigdy na Tri-X
Inspiration exists,but it has to find you working - Pablo Picasso
Awatar użytkownika
hobbes
-#
Posty: 56
Rejestracja: 30 paź 2008, 15:22
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: hobbes »

Z kontrastowymi scenami? Normalnie jest.. Tri-x ma pojemność tonalną taką, że żadna kontrastowa scena mu nie straszna - trza tylko odpowiednio naświetlić i wywołać :) A nawet prześwietlony o dwie blendy da radę uratować i zrobić porządną odbitkę. A kontrastowe sceny wołaj "na miękko" - czyli wyrównawczo, do tego jeszcze pamiętaj - aby zbyt energicznie nie przewracać koreksem podczas wywoływania bo ..podbijasz kontrast właśnie. Ja standardowo wołam Trix-a, tak że pierwsza minuta przewrotki ciągłe, a potem co minutę 1-2 razy. Genialnym połączeniem (ale niestety drogim) jest Trix + Prescysol .. ja pozostałem przy połączeniu Tri-X + Xtol 1:1 na dzień, Tri-X + D76 1:1 na noc (forsowanie) i dla jakichś detali czy portretów Tri-X + FX39 1:14.
pozdr.
--D.
"Nec habeo, nec careo, nec curo".
Awatar użytkownika
Basil
-#
Posty: 594
Rejestracja: 15 maja 2011, 13:00
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Basil »

ja teraz męczę GP3 od jakiegoś czasu
świetne rezultaty otrzymałem wołając w D76 1+1, 10min : przewracam na początku 4-5 razy(10s w sumie),a potem na 5tej i 8mej minucie i przed samym zlaniem
szczegóły ładne,niezbyt kontrastowe,ogólnie super na film za 8złociszy
Inspiration exists,but it has to find you working - Pablo Picasso
JaZ99
-#
Posty: 858
Rejestracja: 02 gru 2008, 15:57
Lokalizacja: Wroclaw
Kontakt:

Post autor: JaZ99 »

Basil pisze:ja teraz męczę GP3 od jakiegoś czasu
nie mam jakiegoś wielkiego doświadczenia z GP3, raptem tylko 3 rolki. Film masakrycznie wrażliwy na porysowanie i przyciąga paprochy jak magnes.

W załączniku przykład GP3 w Thorntonie 2-kąpielowym (5+5min)

Lokalizacja: stary cmentarz żydowski we Wrocławiu.
Załączniki
P_F0142-0008.jpg
Wycinek 1:1 ze skanu 1800 dpi (odwrócone z użyciem negfix8 + wyostrzanie 33 w LR3)
Wycinek 1:1 ze skanu 1800 dpi (odwrócone z użyciem negfix8 + wyostrzanie 33 w LR3)
Awatar użytkownika
Basil
-#
Posty: 594
Rejestracja: 15 maja 2011, 13:00
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Basil »

no wrażliwy na rysowanie jest
oprócz tego zwija się skubaniec jak jasna cholera,gniotę go książkami a on dale nic

ps.ładne szczegóły na liściach bluszczu widać
robiłeś też odbitki?
Inspiration exists,but it has to find you working - Pablo Picasso
JaZ99
-#
Posty: 858
Rejestracja: 02 gru 2008, 15:57
Lokalizacja: Wroclaw
Kontakt:

Post autor: JaZ99 »

Nie, nie robiłem odbitek. Z tym zawijaniem to porażka. Włożenie go do uchwytu skanera to prawdziwa mordęga. Nie wiem, jak to Kodak robi, ale wszystkie ich filmy średnioformatowe suszą się idealnie płasko.
Awatar użytkownika
przemur
-#
Posty: 498
Rejestracja: 26 mar 2010, 18:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: przemur »

JaZ99 pisze:Nie, nie robiłem odbitek. Z tym zawijaniem to porażka. Włożenie go do uchwytu skanera to prawdziwa mordęga. Nie wiem, jak to Kodak robi, ale wszystkie ich filmy średnioformatowe suszą się idealnie płasko.
Jeszcze pół biedy jak film próbuje przyjąć kształt rolki (czyli zwija się wzdłuż dłuuuugiego boku) - to sprężynowanie nawet jakoś lepiej utrzymuje film w moich uchwytach (V700). Ale sporo slajdów zwija się w poprzek (czyli wzdłuż krótkiego boku) - i to jest dopiero kicha....

A co do płaskiego suszenia - kwestia odpowiedniej warstwy w strukturze filmu (czyli coś na czym można też oszczędzić). ;-) http://www.danmassey.co.uk/darkroom/Str ... f_Film.htm
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10291
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

Zwijanie się filmu wzdłuż to problem podłoża i jak piszesz braku odpowiedniej warstwy. I z tym niewiele da się zrobić.
Ale wyginanie się w poprzek filmu, to kwestia suszenia. Film z przesuszonyą żelatyną zwija się w kierunku właśnie obrazu, odwrotnie jest gdy żelatyna ma większą wilgotność niż podłoże.
Obydwa problemy załatwia leżakowanie w książkach lub nawet albumach.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
przemur
-#
Posty: 498
Rejestracja: 26 mar 2010, 18:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: przemur »

J.A. pisze:Zwijanie się filmu wzdłuż to problem podłoża i jak piszesz braku odpowiedniej warstwy. I z tym niewiele da się zrobić.
Ale wyginanie się w poprzek filmu, to kwestia suszenia. Film z przesuszonyą żelatyną zwija się w kierunku właśnie obrazu, odwrotnie jest gdy żelatyna ma większą wilgotność niż podłoże.
Wow, dzieki! :) Czyli suszylem zbyt dlugo (albo w zbyt suchym powietrzu/duzej temperaturze)?
timor
-#
Posty: 371
Rejestracja: 28 sty 2011, 10:28
Lokalizacja: Toronto

Post autor: timor »

ulv pisze:Mi zaś TRIX smakuje w HC-110, z piw zaś lubię tak Perłę niepasteryzowaną jak i różne wynalazki ;-)

Obrazek
(via Flickr gdzie opis wołania jest)
Fantastyczne zdjęcie. To Trixa i HC110 Niemcy już mieli na wojnie ?(tej drugiej, światowej ) :shock:
Awatar użytkownika
ulv
-#
Posty: 262
Rejestracja: 13 lut 2009, 18:17
Lokalizacja: Kraśnik/Lublin
Kontakt:

Post autor: ulv »

Tak samo mieli jak Bronice SQ-B, na której wykonałem te fotografie ;-) Żałowałem, że na wyjazd do Exploseum nie zabrałem mieszkowego Voigtlandera Bessy i jakiegoś filmu pokroju Efke 25...

Pozdrawiam
Trzydziestosześciostrzałowy Contax RX / Piętnastostrzałowa Fujica GS645 / Dwunastostrzałowa Bronica SQ-B / Jednostrzałowy Motylek 45
www.stegierski.com
marcinfoto
-#
Posty: 127
Rejestracja: 22 lut 2011, 20:59
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: marcinfoto »

Witam

stary temat ale odkopuje bo nigdzie nie mogę znaleźć w chwili obecnej potrzebnej mi informacji :/

mam sforsowanego TMAX'A 400 na 1600, muszę go wywołać w R09, poradzi ktoś jaki czas wywołania ?
Awatar użytkownika
nord
-#
Posty: 1587
Rejestracja: 04 mar 2009, 21:24
Lokalizacja: faceci są z marsa
Kontakt:

Post autor: nord »

tutaj masz stosowne info.

http://www.digitaltruth.com/devchart.ph ... mdc=Search

przy takich parametrach naświetlania, nie powinno mieć znaczenia czy wołasz w 09 czy w rodinalu. zresztą wszystkie mutacje 09 są tam "przekierowywane" na rodinal. sam korzystałem z tych propozycji, co prawda przy innych negatywach. zawsze wychodziło należycie.
marcinfoto
-#
Posty: 127
Rejestracja: 22 lut 2011, 20:59
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: marcinfoto »

dzieki wielkie, nigdzie tego info nie mogłem znaleźć chociaż kojarzy mi się że chyba kiedyś robiłem już Tmaxa 400 na 1600 ale tak to jest jak się nie zapisuje wszystkiego :)


dodam tylko że film jest conajmniej 10 lat po terminie, nie znalazłem za bardzo porad odnośnie wołania filmów po terminie i wołam je standardowo jak nówki :)

jeśli jednak byłaby jakaś rada odnośnie wołania staruszków to też chętnie poczytam.

pozdrawiam
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5622
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

chwała!
jeśli chodzi o filmy przeterminowane, zasadniczo powinno się je prześwietlać niż nie doświetlać. czasem jeśli film był prawidłowo przechowywany (w warunkach chłodniczych, w zamrażalniku) można uważać, że film nie stracił na czułości. co do wywoływania, to z tym różnie. niektórzy się skłaniają ku wywoływaczom typu hydrofen (z benzotriazolem) inni nie. ja swego czasu wołałem przeterminowaną dwadzieścia lat swiemę w rodinalu 1:50, ale z dodatkiem KBr, jako antyzadymiacza. wyszło nawet porządnie.

tak czy siak, przeterminowanego t-max'a przewalonego na 1600 nie wołałbym w rodinalu, prędzej bym polecił microphen, który dodatkowo podnosi czułość pudełkową.

wiedzę o wołaniu przeterminowanych filmów znajdziesz na forum, ale niestety nie jest ona usystematyzowana.

pozdrawiam
P.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
ODPOWIEDZ