Znaczy...komuś się coś wydaje i nie wie jak wyjdzie więc to jest argument?nord pisze: tutaj chyba jest to czego szukasz..
technik219 pisze: Co do Rodinala, to oczywiście "da radę" - ale on raczej do klasycznych filmów. Z materiałami T-max i Delta nie wiem jak będzie z ziarnem i kontrastowością.
pokorna prośba o polecenie
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
-
- -#
- Posty: 823
- Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
- Lokalizacja: Międzyrzecz
- Kontakt:
no to ja ci napisze z doświadczenia, że nie wygląda to nawet porównywalnie. moczyłem TMax'a 100 w APH09 i efekt mi się nie podobał. czy taki argumet cię satysfakcjonuje?dadan_mafak pisze:Znaczy...komuś się coś wydaje i nie wie jak wyjdzie więc to jest argument?nord pisze: tutaj chyba jest to czego szukasz..
technik219 pisze: Co do Rodinala, to oczywiście "da radę" - ale on raczej do klasycznych filmów. Z materiałami T-max i Delta nie wiem jak będzie z ziarnem i kontrastowością.
-
- -#
- Posty: 823
- Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
- Lokalizacja: Międzyrzecz
- Kontakt:
niestety nie satysfakcjonuje. może źle naświetliłeś i źle wywołałeś?
nie żebym miał ambę na punkcie rodinalu, nie tylko z niego korzystam - ale jak słyszę takie "szeptane legendy" o problemach z ziarnem i kontrastem to nie wiem czy to powód do śmiechu czy płaczu...
zakładam, że 90% problemów jest spowodowanych właśnie złym naświetleniem i złym wywołaniem + uprzedzenia wynikające ze słuchania takich opowieści kontrastowo-dramatycznych.
nie żebym miał ambę na punkcie rodinalu, nie tylko z niego korzystam - ale jak słyszę takie "szeptane legendy" o problemach z ziarnem i kontrastem to nie wiem czy to powód do śmiechu czy płaczu...
zakładam, że 90% problemów jest spowodowanych właśnie złym naświetleniem i złym wywołaniem + uprzedzenia wynikające ze słuchania takich opowieści kontrastowo-dramatycznych.
Mam wrażenie że zakładasz, iż człowiek który pyta w czym wymoczyć i tu lista filmów, czyli raczej zielony, od strzału ma skalibrowane negatywy i prawidłowo je wywoła.dadan_mafak pisze:zakładam, że 90% problemów jest spowodowanych właśnie złym naświetleniem i złym wywołaniem + uprzedzenia wynikające ze słuchania takich opowieści kontrastowo-dramatycznych.
Rodinal to trudny wywoływacz i tylko mit krążący nadaje mu status do wszystkiego.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
-
- -#
- Posty: 823
- Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
- Lokalizacja: Międzyrzecz
- Kontakt:
Nie, nic takiego nie zakładam. Na dodatek w pdfie Agfy który krąży po sieci są podane dane do wywoływania dla większości filmów i są to chyba najbardziej precyzyjne dane jakie udostępniają/udostępniali producenci filmów i chemii. I są podane z faktyczną czułością filmów dla danego stężenia...J.A. pisze:Mam wrażenie że zakładasz, iż człowiek który pyta w czym wymoczyć i tu lista filmów, czyli raczej zielony, od strzału ma skalibrowane negatywy i prawidłowo je wywoła.
Rodinal to trudny wywoływacz i tylko mit krążący nadaje mu status do wszystkiego.
Nie rozumiem też dlaczego uważasz, że rodinal jest trudny?
- ModusOperandi
- -#
- Posty: 665
- Rejestracja: 12 gru 2010, 08:35
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Człowiek pyta - dostał wiele odpowiedzi. Każdy wywoływacz się nada - pytanie powinno być bardziej typu - na czym mu bardziej zależy? Mocne kontrasty, albo delikatne przejścia tonalne itp?
Rodinal ma tę zaletę, że można użyć akuntancyjnie - wtedy ewentualne błędy ekspozycji może uda się zniwelować (w zależności jak duże to błędy). Dodatkowo jest jednostrzałowy - a o tym pisał autor posta.
Osobiście lubię rodinal, bardzo lubię.
Rodinal ma tę zaletę, że można użyć akuntancyjnie - wtedy ewentualne błędy ekspozycji może uda się zniwelować (w zależności jak duże to błędy). Dodatkowo jest jednostrzałowy - a o tym pisał autor posta.
Osobiście lubię rodinal, bardzo lubię.
Zasadniczo to ona słuszna jest... ta koncepcja...
Jakbyś nie wiedział jakie znaczenie dla prawidłowego wywołania ma choćby sposób mieszania.dadan_mafak pisze:I są podane z faktyczną czułością filmów dla danego stężenia...
Bo możliwych kombinacji z tym wywoływaczem jest pierdylion. Sposób mieszania, rozcieńczenie, temperatura, wielkość koreksu. 1:50 w Jobo 1520 to nie to samo co 1:50 w krokusie Tanku 800.dadan_mafak pisze:Nie rozumiem też dlaczego uważasz, że rodinal jest trudny?
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
-
- -#
- Posty: 823
- Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
- Lokalizacja: Międzyrzecz
- Kontakt:
Sposób mieszania też jest tam podany.
Pierdylion kombinacji to ludzkość wygenerowała, ciężko uzasadnić jakiekolwiek inne stężenie niż 1+25 i 1+50 (poza wielkim formatem i potrzebą na n+4 i N-8). Więc znowu wystarczy nie wychodzić poza instrukcję.
Reszta "trudności"...pominę...
Wiesz - ja nie robię z rodinala jedynego słusznego lekarstwa na wszystko - ale stwierdzenie, że wywoła ale sobie nie poradzi jest bardzo niesprawiedliwe. Akurat trix, tmax400, HP5 robię w rodinalu i nie mam potrzeby sięgania po nic innego - a mam je skalibrowane również w ddx, d76 i d23.
Pierdylion kombinacji to ludzkość wygenerowała, ciężko uzasadnić jakiekolwiek inne stężenie niż 1+25 i 1+50 (poza wielkim formatem i potrzebą na n+4 i N-8). Więc znowu wystarczy nie wychodzić poza instrukcję.
Reszta "trudności"...pominę...
Wiesz - ja nie robię z rodinala jedynego słusznego lekarstwa na wszystko - ale stwierdzenie, że wywoła ale sobie nie poradzi jest bardzo niesprawiedliwe. Akurat trix, tmax400, HP5 robię w rodinalu i nie mam potrzeby sięgania po nic innego - a mam je skalibrowane również w ddx, d76 i d23.
Drogi Henry! :) Petelicki to generał, który zresztą niestety nie żyję. Ja - Petelski - póki co - mam się znośnie. Ale jak zauważył J.A. jestem zielony jeśli chodzi o fotografię tradycyjną (z cyfrową radzę sobię). Co nie znaczy, że nie spragniony wiedzy :)Henry pisze:petelicki: będziesz kalibrował wywołanie negatywów w wywoływaczu który wybierzesz?
Z wielka chęcią dowiedziałbym się czegoś na temat kalibracji obiektywów. Pomożesz?
I jeszcze jedno pytanie. Nie padło w moim wątku polecenie wywoływacza, nad którym sam bardzo mocno się zastanawiam: ILFOTECA HC? Czyżby pozytywne opinie w sieci są "grubo przesadzone", czy może Szanowne Koleżeństwo trzyma się odeń z daleka ze względu na cenę?
anałogowo rzecz ujmując...
Wiem, ale też wiem ile ludzie maja porblemów na początek. Paradoksalnie najlepszy na początek wywoływacz jakim jest Rodinal i jego klony, stał się z powodu internetu najgorszym. Poniewazdadan_mafak pisze:Wiesz - ja nie robię z rodinala jedynego słusznego lekarstwa na wszystko
No i Ty o tym wiesz, ja wiem. Ale czypetelski, wie?dadan_mafak pisze:Pierdylion kombinacji to ludzkość wygenerowała,
Ustalmy może wspólne stanowisko.
Rodinal tak, ale wg. standardu Agfy, a nie internetu.
Jest jeszcze Kodak HC110 i Tetenal Neopress HC. To nie są te same wywoływacze, ale wszystkie mają miec podobne działanie i mają podobne zalety. Nie używałem tych wywoływaczy, w myśl zasady lepiej dobrze poznać jeden niż kazdy film wywoływac w czym innym.petelski pisze:ILFOTECA HC
A cena HC jest faktycznie odstraszająca, bo jaki trzeba mieć przerób by go zużyć?
Chodzi o kalibrację negatyw-wywoływacz.petelski pisze:Z wielka chęcią dowiedziałbym się czegoś na temat kalibracji obiektywów.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
-
- -#
- Posty: 823
- Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
- Lokalizacja: Międzyrzecz
- Kontakt:
petelski: Przepraszam za pomyłkę w nicku
Kalibrowania to podstawowa rzecz, możesz też zerknąć na mój stary opis:
http://henry.vel.pl/zs_kalibracja.html
To sposób żeby wyznaczyć podstawowe rzeczy czyli czułość i czas wywołania. Ale jak już je ustalisz to powinieneś zrobić serię klatek co 1EV lub gęściej żeby zobaczyć jak się te szarości rozkładają (krzywa charakterystyczna dużo mówi).
Para negatyw+wywoływacz ma kilka parametrów wyjściowych:
- wygląd ziarna
- akutancja
- kształt krzywej charakterystycznej
- możliwości zwiększania i zmniejszania kontrastu
Robisz średnim więc pierwsze i drugie są mało istotne (chyba że jesteś fanem ziarna - ale wtedy byś nie robił na średnim).
Ostanie też ma swoje granice bo ile się trafia bardzo trudnych scen których nie wyciągniemy papierami multigradacyjnymi, a do normalnego kontrastu to każda para da się skalibrować.
Moim zdaniem najważniejsze jest przedostatnie - czyli krzywe. Ale żeby Ci pomóc to musisz powiedzieć co fotografujesz - czy jest tam dużo cieni albo świateł w których chcesz zachować kontrast albo wręcz przeciwnie - skompresować je. Ja używam t-Max dev bo chcę kontrastu w cieniach i w światłach. A jak mi się zmieni opcja to kupię Rodinal. A jak nie będę się mógł zdecydować to kupię HC-110 bo tani (cena per film)
Tyle że Ty masz całe stado negatywów - ogranicz się do Delt albo T-Maxów a resztę sprzedaj/wymień na wybrane.

Kalibrowania to podstawowa rzecz, możesz też zerknąć na mój stary opis:
http://henry.vel.pl/zs_kalibracja.html
To sposób żeby wyznaczyć podstawowe rzeczy czyli czułość i czas wywołania. Ale jak już je ustalisz to powinieneś zrobić serię klatek co 1EV lub gęściej żeby zobaczyć jak się te szarości rozkładają (krzywa charakterystyczna dużo mówi).
Para negatyw+wywoływacz ma kilka parametrów wyjściowych:
- wygląd ziarna
- akutancja
- kształt krzywej charakterystycznej
- możliwości zwiększania i zmniejszania kontrastu
Robisz średnim więc pierwsze i drugie są mało istotne (chyba że jesteś fanem ziarna - ale wtedy byś nie robił na średnim).
Ostanie też ma swoje granice bo ile się trafia bardzo trudnych scen których nie wyciągniemy papierami multigradacyjnymi, a do normalnego kontrastu to każda para da się skalibrować.
Moim zdaniem najważniejsze jest przedostatnie - czyli krzywe. Ale żeby Ci pomóc to musisz powiedzieć co fotografujesz - czy jest tam dużo cieni albo świateł w których chcesz zachować kontrast albo wręcz przeciwnie - skompresować je. Ja używam t-Max dev bo chcę kontrastu w cieniach i w światłach. A jak mi się zmieni opcja to kupię Rodinal. A jak nie będę się mógł zdecydować to kupię HC-110 bo tani (cena per film)

Tyle że Ty masz całe stado negatywów - ogranicz się do Delt albo T-Maxów a resztę sprzedaj/wymień na wybrane.
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi