Tetenal dokumol i...

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

mat
-#
Posty: 3
Rejestracja: 19 cze 2013, 21:45
Lokalizacja: Ustka

Tetenal dokumol i...

Post autor: mat »

Witam wszystkich,
niestety przy okazji pierwszych kroków przy wywoływaniu negatywów pojawia się pierwsze pytanie związane w moim wypadku z zestawem jaki zakupiłem na początek;)

Wywoływacz Tetenal Dokumol
Utrwalacz Tetenal superfix plus

Przyznam, że jest kłopot (być może urojony) ze znalezieniem odpowiednich czasów dla Dokumolu i filmów z serii Rollei retro.

O samym dokumolu można przeczytać, że jest dosyć kontrastowym wywoływaczem.
Zalecane z opakowania rozcieńczenie do filmów
od 1 + 5 do 1 + 9 (20oC)

przykładowe czasy kąpieli są dosyć krótkie

Kodak Ektagraphic Slide HC - 1 + 9 - 6 min
Kodalith Ortho - 1 + 5 - 4 min'

Trochę wygląda na to, że przestrzeliłem z zakupem wybierając tańszy wywoływacz Tetenala, ale pomimo tego zapytam czy ktoś miał z nim doświadczenie przy negatywach, ewentualnie jaki czas i rozcieńczenie okazałoby się bezpieczniejsze na pierwsze testy?

Spróbowałbym od większego rozcieńczenia 1+9, 1+10? i 6 minut - rozcieńczenie mogłoby osłabić nieznacznie wysoki kontrast?

Przykładowe czasy dla filmów Rollei
http://www.maco-photo.de/files/images/D ... 161007.pdf

Jeśli ktoś mógłby podsunąć pomysł na rozwiązanie, byłbym wdzięczny.
Awatar użytkownika
przemur
-#
Posty: 498
Rejestracja: 26 mar 2010, 18:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: przemur »

Obawiam się, że niewiele się z tym da zrobić, poza eksperymentami, chyba że oczekujesz zdjeć bez (albo z bardzo ograniczoną) skalą szarości.

Dokumol to wywoływacz głównie do papierów (i do tego kontrastowy).

Kto Ci go wogóle polecił ?!
mat
-#
Posty: 3
Rejestracja: 19 cze 2013, 21:45
Lokalizacja: Ustka

Post autor: mat »

zupełnie bezrefleksyjnie zasugerowałem się sklepową kategorią, w której znalazł się oraz wzmianką, że jest do negatywów i ogólnie dobrą jak mi sie wydaje opinią o Tetenalu. A że cena była dwa razy niższa niż ultrafin plus, chytry dwa razy traci ;)

Jednym słowem, nabyć ultrafin i z tym zaczynać?

Przy okazji staram się jeszcze nie tracić nadziei

przykłady dokumolu z Ilford Surveillance 400 P4
http://filmdev.org/recipe/show/8543
różne
http://www.flickr.com/photos/53879705@N02/8566129126
http://www.flickr.com/photos/15169232@N02/8026093442
Jakiś eksperyment pewnie będzie.
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

mat pisze:Przyznam, że jest kłopot (być może urojony) ze znalezieniem odpowiednich czasów dla Dokumolu i filmów z serii Rollei retro.
mat pisze:Wywoływacz Tetenal Dokumol
To zestawienie jeszcze przysporzy kłopotów. Do RR pasują wywoływacze raczej mniej kontrastowe niż normalne a tym bardziej kontrastowe. Proponuję zabawę z RR zacząć od poczciwego Rodinalu lub D-23. I, co najważniejsze, nie sugerować się czułością "pudełkową" tych filmów - szczególnie jeśli chodzi o serię "S" i Superpan/Universal.
Lux mea lex
mat
-#
Posty: 3
Rejestracja: 19 cze 2013, 21:45
Lokalizacja: Ustka

Post autor: mat »

Super, dzięki za wszystkie odpowiedzi.
Dzisiaj rano wzaiąłem zwykły ultrafin bez plusa, podobno może sobie radzić, także liczę na to, że dam radę już coś na tym zdziałać.
Chyba trochę w gorącej wodzie kąpany jestem ;)

Rollei 80s ustawić jako 50? Gdzies wyczytałem, że niektórzy traktują 400 jako 200.
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

Mam doświadczenie tylko (na razie) z RR 400s, który wywołuję w Rodinalu. Traktuję go jak 200 ASA i wywołuję 21 minut w rozcieńczeniu 1:50. Według tabel powinno być 22 min/400 ASA, ale takie zestawienie daje zbyt duży kontrast i ewidentnie brakuje szczegółów w cieniach. Zresztą "producent" zaleca już na wstępie naświetlanie na 200 ASA i wywołanie w RLC żeby wyciągnąć maksimum tonalności.
Lux mea lex
ODPOWIEDZ