Witam wszystkich,
niestety przy okazji pierwszych kroków przy wywoływaniu negatywów pojawia się pierwsze pytanie związane w moim wypadku z zestawem jaki zakupiłem na początek;)
Wywoływacz Tetenal Dokumol
Utrwalacz Tetenal superfix plus
Przyznam, że jest kłopot (być może urojony) ze znalezieniem odpowiednich czasów dla Dokumolu i filmów z serii Rollei retro.
O samym dokumolu można przeczytać, że jest dosyć kontrastowym wywoływaczem.
Zalecane z opakowania rozcieńczenie do filmów
od 1 + 5 do 1 + 9 (20oC)
przykładowe czasy kąpieli są dosyć krótkie
Kodak Ektagraphic Slide HC - 1 + 9 - 6 min
Kodalith Ortho - 1 + 5 - 4 min'
Trochę wygląda na to, że przestrzeliłem z zakupem wybierając tańszy wywoływacz Tetenala, ale pomimo tego zapytam czy ktoś miał z nim doświadczenie przy negatywach, ewentualnie jaki czas i rozcieńczenie okazałoby się bezpieczniejsze na pierwsze testy?
Spróbowałbym od większego rozcieńczenia 1+9, 1+10? i 6 minut - rozcieńczenie mogłoby osłabić nieznacznie wysoki kontrast?
Przykładowe czasy dla filmów Rollei
http://www.maco-photo.de/files/images/D ... 161007.pdf
Jeśli ktoś mógłby podsunąć pomysł na rozwiązanie, byłbym wdzięczny.
Tetenal dokumol i...
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
zupełnie bezrefleksyjnie zasugerowałem się sklepową kategorią, w której znalazł się oraz wzmianką, że jest do negatywów i ogólnie dobrą jak mi sie wydaje opinią o Tetenalu. A że cena była dwa razy niższa niż ultrafin plus, chytry dwa razy traci ;)
Jednym słowem, nabyć ultrafin i z tym zaczynać?
Przy okazji staram się jeszcze nie tracić nadziei
przykłady dokumolu z Ilford Surveillance 400 P4
http://filmdev.org/recipe/show/8543
różne
http://www.flickr.com/photos/53879705@N02/8566129126
http://www.flickr.com/photos/15169232@N02/8026093442
Jakiś eksperyment pewnie będzie.
Jednym słowem, nabyć ultrafin i z tym zaczynać?
Przy okazji staram się jeszcze nie tracić nadziei
przykłady dokumolu z Ilford Surveillance 400 P4
http://filmdev.org/recipe/show/8543
różne
http://www.flickr.com/photos/53879705@N02/8566129126
http://www.flickr.com/photos/15169232@N02/8026093442
Jakiś eksperyment pewnie będzie.
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
mat pisze:Przyznam, że jest kłopot (być może urojony) ze znalezieniem odpowiednich czasów dla Dokumolu i filmów z serii Rollei retro.
To zestawienie jeszcze przysporzy kłopotów. Do RR pasują wywoływacze raczej mniej kontrastowe niż normalne a tym bardziej kontrastowe. Proponuję zabawę z RR zacząć od poczciwego Rodinalu lub D-23. I, co najważniejsze, nie sugerować się czułością "pudełkową" tych filmów - szczególnie jeśli chodzi o serię "S" i Superpan/Universal.mat pisze:Wywoływacz Tetenal Dokumol
Lux mea lex
Super, dzięki za wszystkie odpowiedzi.
Dzisiaj rano wzaiąłem zwykły ultrafin bez plusa, podobno może sobie radzić, także liczę na to, że dam radę już coś na tym zdziałać.
Chyba trochę w gorącej wodzie kąpany jestem ;)
Rollei 80s ustawić jako 50? Gdzies wyczytałem, że niektórzy traktują 400 jako 200.
Dzisiaj rano wzaiąłem zwykły ultrafin bez plusa, podobno może sobie radzić, także liczę na to, że dam radę już coś na tym zdziałać.
Chyba trochę w gorącej wodzie kąpany jestem ;)
Rollei 80s ustawić jako 50? Gdzies wyczytałem, że niektórzy traktują 400 jako 200.
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Mam doświadczenie tylko (na razie) z RR 400s, który wywołuję w Rodinalu. Traktuję go jak 200 ASA i wywołuję 21 minut w rozcieńczeniu 1:50. Według tabel powinno być 22 min/400 ASA, ale takie zestawienie daje zbyt duży kontrast i ewidentnie brakuje szczegółów w cieniach. Zresztą "producent" zaleca już na wstępie naświetlanie na 200 ASA i wywołanie w RLC żeby wyciągnąć maksimum tonalności.
Lux mea lex