Kto to widział, kto to widział takie ORWO
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Kto to widział, kto to widział takie ORWO
w z jednym temacie na forum miałem okazję pochwalić się pół darmowym nabytkiem filmów orwo chrom UT 19, miałem niewątpliwą okazję wywołać ów wynalazek niemieckiej myśli foto-technicznej. wywołanie długie uff ale jakoś szło. Coś popieprzyłem, dopiero kiedy nadszedł czas na zaświetlanie zobaczyłem ze chyba coś wyjdzie. kiedy już czas utrwalania minął i stabilizacji również gdy już koreks dawał ostatni opór podczas otwierania, i kiedy już spirale w raz załadunkiem zobaczyły światło łazienki, moja kopara spadła i potoczyła się pod pralkę. Kaprys orwo mnie docenił no albo moje błędy pokryły się i wyszło coś, ba kolor jest, czarne brzegi są, jest niestety zażółcenie a z resztą oceńcie sami
- Załączniki
-
- orwo 1.jpg (9.37 KiB) Przejrzano 7243 razy
-
- orwo2.jpg (14.16 KiB) Przejrzano 7189 razy
-
- orwo3.jpg (9.89 KiB) Przejrzano 7179 razy
-
- orwo4.jpg (14.27 KiB) Przejrzano 7180 razy
-
- orwo5.jpg (10.83 KiB) Przejrzano 7189 razy
-
- orwo6.jpg (17.19 KiB) Przejrzano 7202 razy
-
- -#
- Posty: 62
- Rejestracja: 07 gru 2008, 09:57
- Lokalizacja: Zabłudów
A w czym to kolega wywoływał ? W dedykowanym procesie ORWO ?
Jako żywo przypomina moje pierwsze samodzielnie wywołane slajdy --- na początku wszystkie wychodziły właśnie takie i nie mogłem znaleźć przyczyny . Wydawało mi się iż wszystko robię poprawnie --- pilnowałem temperatury i czasów poszczególnych kąpieli , próbowałem naświetlać światłem dziennym jak i żarówką 500 W i ... i dupa --- następny znów taki sam . W końcu po zmarnowaniu kilkunastu slajdów doczytałem w jednej książce --- winny był pierwszy wywoływacz { ten czarno-biały } --- to nie może być taki pierwszy lepszy tylko dedykowany do tego procesu a ja stosowałem taki jak akurat miałem pod ręką --- Rodinal albo Hydrofen .
Kiedy kupiłem zestaw do slajdów ORWO skończyły się kłopoty .
Jako żywo przypomina moje pierwsze samodzielnie wywołane slajdy --- na początku wszystkie wychodziły właśnie takie i nie mogłem znaleźć przyczyny . Wydawało mi się iż wszystko robię poprawnie --- pilnowałem temperatury i czasów poszczególnych kąpieli , próbowałem naświetlać światłem dziennym jak i żarówką 500 W i ... i dupa --- następny znów taki sam . W końcu po zmarnowaniu kilkunastu slajdów doczytałem w jednej książce --- winny był pierwszy wywoływacz { ten czarno-biały } --- to nie może być taki pierwszy lepszy tylko dedykowany do tego procesu a ja stosowałem taki jak akurat miałem pod ręką --- Rodinal albo Hydrofen .
Kiedy kupiłem zestaw do slajdów ORWO skończyły się kłopoty .
zatwardziały analogowiec
wywołanie czb. to kodak D-76
zaświetlenie to światło powiększalnika w białej misce 10 min
wywołanie barwne orwocolor 17
odbielacz wedł. przepisu orwocolor 57a (ręcznie składałem i tu się pomyliłem bo nie mam dokładnej wagi)
utrwalacz 2M-US taki miałem pod ręką
stabilizacja fotonal od fomy 0,5%
dokładnych czasów oprócz światła nie podaję bo robiłem na oko, bez minutnika.
widać że piwnica dobrze służy filmom orwo, naświetlałem na 25 na aparacie zenit 122 więc tez trzeba wziąć poprawkę na poprawne naświetlanie
jak widać tylko w 2 kąpielach jest to dedykowany proces, może trafiłem na jakąś lepszą partię no bądź co bądź minęło 22lata, a orwo jak było świeże to było okropne
zaświetlenie to światło powiększalnika w białej misce 10 min
wywołanie barwne orwocolor 17
odbielacz wedł. przepisu orwocolor 57a (ręcznie składałem i tu się pomyliłem bo nie mam dokładnej wagi)
utrwalacz 2M-US taki miałem pod ręką
stabilizacja fotonal od fomy 0,5%
dokładnych czasów oprócz światła nie podaję bo robiłem na oko, bez minutnika.
widać że piwnica dobrze służy filmom orwo, naświetlałem na 25 na aparacie zenit 122 więc tez trzeba wziąć poprawkę na poprawne naświetlanie
jak widać tylko w 2 kąpielach jest to dedykowany proces, może trafiłem na jakąś lepszą partię no bądź co bądź minęło 22lata, a orwo jak było świeże to było okropne
hallo i cześć!
Naświetlanie wtórny robiłem zawsze pod wodą w białej misce lampą fotograficzną z wewnętrznym lusterem 500W w odstępie ok. 10-20 cm od powierzchni wody porzez po 3 minuty z każdej strony. (woda chroni przed ciepłem)
Wywoływacz pierwszy (cz-biały) musi mieć rodanek potasu ok. 1,5 - 2 gr/litr, i 7 ml
0,1 % roztworu jodku potasu, bo inaczej slajdy nie będą bardzo klarowne i ostre. (funkcjonuje podobnie jak w wywoływaczach akutacyjnych). Niemożna go zastąpić D 76 albo jakimś Rodinalem itd.
ORWO -Color C 07.
Naświetlanie wtórny robiłem zawsze pod wodą w białej misce lampą fotograficzną z wewnętrznym lusterem 500W w odstępie ok. 10-20 cm od powierzchni wody porzez po 3 minuty z każdej strony. (woda chroni przed ciepłem)
Wywoływacz pierwszy (cz-biały) musi mieć rodanek potasu ok. 1,5 - 2 gr/litr, i 7 ml
0,1 % roztworu jodku potasu, bo inaczej slajdy nie będą bardzo klarowne i ostre. (funkcjonuje podobnie jak w wywoływaczach akutacyjnych). Niemożna go zastąpić D 76 albo jakimś Rodinalem itd.
ORWO -Color C 07.
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Tu oprócz wywoływacza (I) mógł zawinić utrwalacz: materiały barwne nie tolerują wywoływacza kwaśnego, tylko obojętny (na samym tiosiarczanie). Powinieneś w piwrwszym rzędzie dopracować wywoływacz (I) i potem wyrzucić zakwaskę z utrwalacza.
Jako wywoływacz (I) możesz użyć każdego przeznaczonego do obróbki niskotemperaturowej: Fomy, radzieckiego do procesu CO, Agfy do Agfachromu 41, i ORWO.
Podaję:
Jako wywoływacz (I) możesz użyć każdego przeznaczonego do obróbki niskotemperaturowej: Fomy, radzieckiego do procesu CO, Agfy do Agfachromu 41, i ORWO.
Podaję:
Kod: Zaznacz cały
Agfa Foma Radz. CO ORWO
Calgon 2,0 2,0 2,0 2,0
Boraks 15,0 15,0
Metol 3,0 3,0
Siarczyn s. bezw. 40,0 50,0 40,0 40,0
Hydrochinon 6,0 4,5 4,5 4,5
Fenidon 0,25 0,25
Węglan sodu bezw. 50,0 40,0 (pot)20,0 30,0(pot)
Rodanek sodu 1,8 2,5 2,5 2,0
Bromek pot. 2,0 2,0 2,0 2,0
Jodek pot.*) 6,0 ccm 6,0 10,0 7-14ccm
Azotan 6-nitro.... **) 20,0 ccm
woda do 1000 ccm
Osobiście urzekła mnie ta słomeczka
Brakuje mi jej na slajdach, które crossuję na negatywy (by móc potem robić z tego bez problemu odbitki).
Mógłbyś powiedzieć coś więcej na temat tego wywoływania w D76? Rozcieńczenie, czas mieszania, na ile naświetlałeś te slajdy itd.
P.S. Tak, Sviemę puścisz w tym procesie. Zajrzę zaraz do książki o wywoływaniu taśm filmowych, powinny być tam dokładniejsze czasy

Brakuje mi jej na slajdach, które crossuję na negatywy (by móc potem robić z tego bez problemu odbitki).
Mógłbyś powiedzieć coś więcej na temat tego wywoływania w D76? Rozcieńczenie, czas mieszania, na ile naświetlałeś te slajdy itd.
P.S. Tak, Sviemę puścisz w tym procesie. Zajrzę zaraz do książki o wywoływaniu taśm filmowych, powinny być tam dokładniejsze czasy
A niech mnie TSS pokąsa!
to tak
1.wywołanie czb D-76 ok 10-13 min a temp olałem nie sprawdzałem ale ok 25-26*C
2. przerywanie tak jak w przepisie orwocolor 37 ok 3min
2. żarówka powiększalnika 150w 10-12min biała miska i przykładanie do źródła światła obydwiema stronami
3. wywołanie barwne orwocolor 17 10-12min
4wybielenie orwocolor 57a sam składałem i nie miałem dokładnej wagi 7-8min
5. utrwalanie to 2M-US ok 6min
6.stabilizacja fotonal 0,5% 5 min
wywoływacz D-76 to 1:0 nie lubię rozcięczać bo jestem sknera a to marnowanie wywojki. wszystkie czasy na oko bo nie liczyłem na minutniku. wywoływacz barw był na 1litr ja go zatężyłem robiąc do 600ml no i naświetlałem na 25ASA
1.wywołanie czb D-76 ok 10-13 min a temp olałem nie sprawdzałem ale ok 25-26*C
2. przerywanie tak jak w przepisie orwocolor 37 ok 3min
2. żarówka powiększalnika 150w 10-12min biała miska i przykładanie do źródła światła obydwiema stronami
3. wywołanie barwne orwocolor 17 10-12min
4wybielenie orwocolor 57a sam składałem i nie miałem dokładnej wagi 7-8min
5. utrwalanie to 2M-US ok 6min
6.stabilizacja fotonal 0,5% 5 min
wywoływacz D-76 to 1:0 nie lubię rozcięczać bo jestem sknera a to marnowanie wywojki. wszystkie czasy na oko bo nie liczyłem na minutniku. wywoływacz barw był na 1litr ja go zatężyłem robiąc do 600ml no i naświetlałem na 25ASA
Cześć.
Właśnie suszę swoje UT20. Wywoływałem tak jak literatura nakazuje, choć zamiast chemii orwowskiej (1 i 2 wywoływacz) użyłem zamienników opracowanych przez Polifoto (znalazłem przepisy w książce Koteckiego).
Z braku jodku potasu, dosypałem do pierwszego wywoływacza szczyptę soli kuchennej licząc na to, że jest ona jodowana KI, a nie jodanem potasu. Do wywoływacza barw dodałem dodatkowe 0,5g TSSu z racji tego, że nie byłem pewien na ile mogę ufać swojemu 30-letniemu słojowi tej substancji.
Wyszło poprawnie przy naświetlaniu jako 6 ASA, pomijając niebiesko/purpurowy zafarb - w sumie to efekt zadymienia, występuje na wszystkich moich orwomaciach z tej zgrzewki. Następnym razem dorzucę trochę bromku i wydłużę nieznacznie wywołanie, albo zamontuję mocny filtr konwersyjny :)
http://tinypic.com/view.php?pic=10elx6b&s=6
(średnio wyszło przy 1/8 z ręki :P)
Właśnie suszę swoje UT20. Wywoływałem tak jak literatura nakazuje, choć zamiast chemii orwowskiej (1 i 2 wywoływacz) użyłem zamienników opracowanych przez Polifoto (znalazłem przepisy w książce Koteckiego).
Z braku jodku potasu, dosypałem do pierwszego wywoływacza szczyptę soli kuchennej licząc na to, że jest ona jodowana KI, a nie jodanem potasu. Do wywoływacza barw dodałem dodatkowe 0,5g TSSu z racji tego, że nie byłem pewien na ile mogę ufać swojemu 30-letniemu słojowi tej substancji.
Wyszło poprawnie przy naświetlaniu jako 6 ASA, pomijając niebiesko/purpurowy zafarb - w sumie to efekt zadymienia, występuje na wszystkich moich orwomaciach z tej zgrzewki. Następnym razem dorzucę trochę bromku i wydłużę nieznacznie wywołanie, albo zamontuję mocny filtr konwersyjny :)
http://tinypic.com/view.php?pic=10elx6b&s=6
(średnio wyszło przy 1/8 z ręki :P)
Ostatnio zmieniony 30 lis 2012, 19:32 przez rayman, łącznie zmieniany 1 raz.
A niech mnie TSS pokąsa!
w E-6 też bardzo ładnie, ale pewnie obniżyłeś temp
[ Dodano: Pią 30 Lis, 2012 ]
Ej ale masz świadomość że soli kuchennej sie nie joduje jodkiem potasu KI ? tylko jodanem potasu KIO3, jodek potasu jest solą kwasu jodowodorowego HI a jodan potasu kwasu jodowego HIO3, a to spora różnica
[ Dodano: Pią 30 Lis, 2012 ]
rayman pisze:Cześć.
Z braku jodku potasu, dosypałem do pierwszego wywoływacza szczyptę soli kuchennej licząc na to, że jest ona jodowana KI,
http://tinypic.com/view.php?pic=10elx6b&s=6
(średnio wyszło przy 1/8 z ręki :P)
Ej ale masz świadomość że soli kuchennej sie nie joduje jodkiem potasu KI ? tylko jodanem potasu KIO3, jodek potasu jest solą kwasu jodowodorowego HI a jodan potasu kwasu jodowego HIO3, a to spora różnica
Czysty chlorek sodu (NaCl) dodaje się też do niektórych wywoływaczy (widziałem go w jakimś Ilfordzie, bodajże w Perceptolu), więc zawartość soli kuchennej w pierwszym wywoływaczu nie powinna niby zaszkodzić. Jeżeli jest jodowana KI, może nawet efekt będzie na plus.wikipedia.pl, artykuł o jodku potasu pisze:jego nieznaczne ilości dodaje się do soli kuchennej (stąd tzw. sól jodowana). Alternatywnym dodatkiem jest jodan(V) potasu KIO3
Niemniej jednak, jestem w miarę zadowolony z efektów. Póki co widzę, że za długo trzymałem to w pierwszym wywoływaczu (slajd jest zbyt przejrzysty, sama perforacja powinna być smolistoczarna), spróbuję też wydłużyć wywoływanie barwne (moje orwochromy mają tendencję do wpadania w niebieski) by podkręcić ciut żółty.
Grzegorz, wzsystkie orwochromy wychodzą tak w E-6, czy po prostu trafiłeś na jakąś szczęśliwszą, lepiej zachowaną rolkę? Z tego co widziałem, negatywy tej marki wychodzą bardzo słabo w C-41, mam pewne obawy czy w przypadku E-6 nie jest podobnie.
A niech mnie TSS pokąsa!