film ROLLEI SUPERPAN 200/36 - opinie

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
vasco
-#
Posty: 35
Rejestracja: 20 kwie 2009, 19:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: vasco »

o dziękować :)

ponieważ efekty masz przyjemne... choć jak to bywa z Rodinalem ziarno jest, ale całkiem przyjemne...
Koreks|błony|chemikalia|różne graty|kot
photoblog - cyfrowo/analogowy
Kukasz
-#
Posty: 8
Rejestracja: 18 gru 2009, 19:20
Lokalizacja: Trojmiasto

Post autor: Kukasz »

Witam, podepne sie do watku. Testuje ostatnio Superpana tyle ze w srednim formacie. Wolam Rodinalem poki co 1+50 i powiem ze w takim stezeniu daje niezle efekty. Jedyne co zauwazylem to to, ze czasami przy gestych szczegolach emulsja tak jakby sie rozmywa, badz zlewa. Widac to tylko na wiekszym powiekszeniu, takie male rozmyte plamy. Jestem ciekaw czy spotkaliscie sie z czyms podobnym.
Awatar użytkownika
jjb
-#
Posty: 38
Rejestracja: 03 mar 2007, 08:49
Lokalizacja: Dąbrowa Szlachecka
Kontakt:

Post autor: jjb »

Kukasz pisze:Witam, podepne sie do watku. Testuje ostatnio Superpana tyle ze w srednim formacie. Wolam Rodinalem poki co 1+50 i powiem ze w takim stezeniu daje niezle efekty. Jedyne co zauwazylem to to, ze czasami przy gestych szczegolach emulsja tak jakby sie rozmywa, badz zlewa. Widac to tylko na wiekszym powiekszeniu, takie male rozmyte plamy. Jestem ciekaw czy spotkaliscie sie z czyms podobnym.
To brak emulsji czy zanik szczegółów? To jasne partie, czy ciemne?
Kukasz
-#
Posty: 8
Rejestracja: 18 gru 2009, 19:20
Lokalizacja: Trojmiasto

Post autor: Kukasz »

Nie tyle brak emulsji co raczej sie jej zlewanie, tak jakby rozmywanie lub cos podobnego. Tylko w mocno upakowanych szczegolami partiach obrazu i w duzych powiekszeniach. I raczej w ciemniejszych partiach. Tutaj link
Ostatnio zmieniony 27 sty 2010, 22:43 przez Kukasz, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
slawoj
-#
Posty: 1313
Rejestracja: 30 wrz 2007, 19:53
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: slawoj »

Kukasz pisze:Jestem ciekaw czy spotkaliscie sie z czyms podobnym.
Aż z ciekawości sam sprawdziłem:

Negatyw "120" Superpan 200@200, ID-11 (1+2) obraz rzucony powiększalnikiem dyfuzorowym na ścianę (powiększenie ok. 1:40), motyw: ceglana ściana Kościoła Św. Jakuba w Oliwie.

Nic podobnego jak u Kukasz'a u mnie nie występuje - wszystko jest OK.
Kukasz - chętnie udostępnię Ci negatyw do testów (gdyż ja jestem całkowicie analogowy).
I możemy zrobić, tu na forum, taki mały test wywoływaczy dla tej kliszy.
Kukasz
-#
Posty: 8
Rejestracja: 18 gru 2009, 19:20
Lokalizacja: Trojmiasto

Post autor: Kukasz »

Pewnie, że mozemy. Zakladam mozliwosc iz popelniam jakis blad przy wywolywaniu. Ale z drugiej strony juz troche tych filmow przerobilem i nigdy nic podobnego mi sie nie zdarzylo.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zagadka rozwiazana, przed chwila przegladalem to samo zdjecie skanowane przez dwa rozne programy, w jednym mam wlaczone usuwanie kurzu i rys a w drugim nie. No i i okazalo sie iz winien byl tu software. Zbyt gorliwe oprogramowanie psuje zdjecia, notabene byl to Silverfast.


Scalenie postów
Ostatnio zmieniony 27 sty 2010, 21:38 przez Kukasz, łącznie zmieniany 1 raz.
sad17
-#
Posty: 46
Rejestracja: 13 mar 2008, 19:38
Lokalizacja: Osiek k/Oświęcimia

Post autor: sad17 »

Witam,
Jak myślicie czy Superpan 200 nada się do szeroko-pojętej fotografii dokumentalnej?
Pytam, bo mam zamiar kupić z 20 rolek tego potworka i jeszcze myśle w czym go będzie dobrze wywoływać, na celowniku na razie ID11 , Microphen, R-09.

Pozdro
Awatar użytkownika
jjb
-#
Posty: 38
Rejestracja: 03 mar 2007, 08:49
Lokalizacja: Dąbrowa Szlachecka
Kontakt:

Post autor: jjb »

Kukasz pisze:Nie tyle brak emulsji co raczej sie jej zlewanie, tak jakby rozmywanie lub cos podobnego. Tylko w mocno upakowanych szczegolami partiach obrazu i w duzych powiekszeniach. I raczej w ciemniejszych partiach. Tutaj link
Miałem kiedyś chyba podobny problem. Zależało mi dobrych zdjęciach wapiennych skałek. Dobra optyka, film o dużej rozdzielczości, porządny statyw i psińco. Zdjęcia jakby nieostre, zlane szczegóły. Ale traf chciał, że kiedyś w podobnych warunkach sfotografowałem te skałki Startem. Tryplet, rozdzielczość taka sobie, charakterystyka dosyć płaska, a zdjęcia żyleta. Potem podobna sytuacja mi sie powtórzyła w różnych odmianach i tak sobie ją tłumaczę. Otóż jeżeli mamy topową optykę i mnóstwo szczegółów różniących się oświetleniem to dużej ostrości towarzyszy też kontrast na granicy jasnych i ciemnych linii, który może być zbyt trudny dla pary negatyw-wywoływacz co w rezultacie skutkuje rozmywaniem szczegółów, ich zamazywaniem. Jeżeli wtedy użyć optyki miękko pracującej to paradoksalnie dostaniemy lepszy, ostrzejszy obraz. Oczywiście możemy tez poczekać na miększe światło, co niestety nie zawsze jest możliwe.

Niestety link nie wskazuje mi na konkretne zdjęcie...
Awatar użytkownika
slawoj
-#
Posty: 1313
Rejestracja: 30 wrz 2007, 19:53
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: slawoj »

Kukasz pisze:mam wlaczone usuwanie kurzu i rys
To działa tylko w przypadku klisz barwnych.
W przypadku materiałów srebrowych program wariuje, gdyż obraz jest "interpretowany" przez oprogramowanie skanera jako nieprzepuszczające podczerwieni zanieczyszczenia.
sad17 pisze:Jak myślicie czy Superpan 200 nada się do szeroko-pojętej fotografii dokumentalnej?
Właśnie do tego celu ten materiał został stworzony.
Jest to potomek AGFY AVIPHOT, filmu do celów kartografii lotniczej, który jest materiałem superpanchromatycznym.
Specyfikacja techniczna filmu: AGFA AVIPHOT 200 (pdf)

Jak widać z wykresu, film ten ma rozszerzony zakres uczulenia spektralnego w stronę podczerwieni do ponad 750nm.
Natomiast zwykłe filmy ortopanchromatyczne są czułe w zakresie widma widzialnego od 420nm do 630nm, czyli prawie tyle jak oko ludzkie ("FOTOTECHNIKA" Gerhard Teicher, str.349).

Z tego wniosek, że "Rollei Superpan 200" potrafi zarejestrować więcej niż zobaczy to przeciętny człowiek.
Awatar użytkownika
hobbes
-#
Posty: 56
Rejestracja: 30 paź 2008, 15:22
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: hobbes »

Rollei Super Pan 200 @160 wołany w R09 1:100 przez 22minuty, co 5 minut dwa fikołki w małym obrazku wychodzi z pięknym zakresem tonalności (z filtrem 091 wyciąga się fajną ala-SFXową tonację), aczkolwiek z ostrym ziarnem - charakterystycznym dla R09, widocznym też na odbitkach. Maski nie ma żadnej, film się nie skręca jak trąbka eustachiusza.. :) Widziałem - że nie chcecie tutaj skanów z negatywów - ale zaręczam - odbitka wychodzi podobnie, i można sobie poczarować z gęstością i tonalnością odbitki: http://www.aparaty.tradycyjne.net/foto,18929.html
pozdr.
--D.
"Nec habeo, nec careo, nec curo".
Awatar użytkownika
jjb
-#
Posty: 38
Rejestracja: 03 mar 2007, 08:49
Lokalizacja: Dąbrowa Szlachecka
Kontakt:

Post autor: jjb »

Kukasz pisze: Zagadka rozwiazana, przed chwila przegladalem to samo zdjecie skanowane przez dwa rozne programy, w jednym mam wlaczone usuwanie kurzu i rys a w drugim nie. No i i okazalo sie iz winien byl tu software. Zbyt gorliwe oprogramowanie psuje zdjecia, notabene byl to Silverfast.
Scalenie postów
Dzięki za poprawienie linku, gdybym widział to bym się chyba kapnął. Miałem taki efekt przy skanowaniu negatywów skanerem Minolty, przy opcji retuszy zabrudzeń jeżeli na filmie pozostały ślady płynu zmiękczającego. To nie były takie plamy osadu wody, tylko takie niby zatłuszczenie... zdziwiony pobiegłem do ciemni, powiększalnik a tu wszystko OK.
Kukasz
-#
Posty: 8
Rejestracja: 18 gru 2009, 19:20
Lokalizacja: Trojmiasto

Post autor: Kukasz »

Mam jeszcze jedno spostrzezenie, zrobilem dzis kolejna rolke filmu z tytulu i tym razem zastosowalem moczenie wstepne. Przerazilem sie w pierwszej chwili gdy wylalem czarna wode, no ale przeczytalem kilka tutejszych postow i sie uspokoilem. Zalalem koreks mikstura Rodinal 1+100, moczylem 24.5 minuty wg receptury, mieszalem dokladnie co 1 minute, krecac 10 sekund. No i tak jak poprzednie wychodzily raczej srednio, tutaj jestem bardzo pozytywnie zaskoczony. Co prawda ziarno widoczne ale ladne i co najwazniejsze bardzo dobrze wywolany negatyw. :-)
Awatar użytkownika
jjb
-#
Posty: 38
Rejestracja: 03 mar 2007, 08:49
Lokalizacja: Dąbrowa Szlachecka
Kontakt:

Post autor: jjb »

Kukasz pisze:Mam jeszcze jedno spostrzezenie, zrobilem dzis kolejna rolke filmu z tytulu i tym razem zastosowalem moczenie wstepne. Przerazilem sie w pierwszej chwili gdy wylalem czarna wode, no ale przeczytalem kilka tutejszych postow i sie uspokoilem. Zalalem koreks mikstura Rodinal 1+100, moczylem 24.5 minuty wg receptury, mieszalem dokladnie co 1 minute, krecac 10 sekund. No i tak jak poprzednie wychodzily raczej srednio, tutaj jestem bardzo pozytywnie zaskoczony. Co prawda ziarno widoczne ale ladne i co najwazniejsze bardzo dobrze wywolany negatyw. :-)
Jesteś pewien, że to kwestia moczenia wstępnego? Świadczyłoby to o tym, że ta substancja zmienia pH roztworu i takie rozcieńczenie, jak 1+100 nie jest w stanie tego dobrze zbuforować. Trochę to niepokojące.
maqsz
-#
Posty: 400
Rejestracja: 04 gru 2008, 14:31
Lokalizacja: Wieś spokojna

Post autor: maqsz »

hobbes pisze:Rollei Super Pan 200 @160 wołany w R09 1:100 przez 22minuty, co 5 minut dwa fikołki w małym obrazku wychodzi z pięknym zakresem tonalności (z filtrem 091 wyciąga się fajną ala-SFXową tonację), aczkolwiek z ostrym ziarnem - charakterystycznym dla R09,
Maly offtopic.

Ciagle mam problem z ogarnieciem tego - Superpan 200 to film bardzo drobnoziarnisty, a w Rodinalu ziarno sie pokazuje, nawet przy 1:100 i standing development (przyklady na filmdev i flickerze). Z kolei Fomapan 100 ma z definicji wieksze ziarno, a w wywolaniu takim jak wyzej ziarno jest niemal niewidoczne. Wczoraj powiekszalem do 24x18 z malego obrazka i bylo ostro, prawie bez ziarna...
--
Maciek
Kukasz
-#
Posty: 8
Rejestracja: 18 gru 2009, 19:20
Lokalizacja: Trojmiasto

Post autor: Kukasz »

jjb pisze:
Kukasz pisze:Mam jeszcze jedno spostrzezenie, zrobilem dzis kolejna rolke filmu z tytulu i tym razem zastosowalem moczenie wstepne. Przerazilem sie w pierwszej chwili gdy wylalem czarna wode, no ale przeczytalem kilka tutejszych postow i sie uspokoilem. Zalalem koreks mikstura Rodinal 1+100, moczylem 24.5 minuty wg receptury, mieszalem dokladnie co 1 minute, krecac 10 sekund. No i tak jak poprzednie wychodzily raczej srednio, tutaj jestem bardzo pozytywnie zaskoczony. Co prawda ziarno widoczne ale ladne i co najwazniejsze bardzo dobrze wywolany negatyw. :-)
Jesteś pewien, że to kwestia moczenia wstępnego? Świadczyłoby to o tym, że ta substancja zmienia pH roztworu i takie rozcieńczenie, jak 1+100 nie jest w stanie tego dobrze zbuforować. Trochę to niepokojące.
To sa poki co obserwacje. Juz czwarta rolke wywolalem w ten sam sposob, i tym raze wyszlo o wiele lepiej. I eksperyment z moczeniem byl jedyna zmiana jaka wprowadzilem do procesu.
ODPOWIEDZ