Split-grading, wysłanianie/doświetlanie, maskowanie optyczne

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o własnoręcznych doświadczeniach z wykonywaniem powiększeń

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

no wiec poszperalem troche...
najpierw musze powiedziec, ze namieszalem gdyz rozmawialismy o czyms innym - ja mialem na mysli temat ktory wyczytalem w dokumentacji Ilforda. tam polegalo to na wycinaniu papierowych masek ktore ograniczaly sile swiatla w roznych miejscach negatywu. a Tomaszkowi zapewne chodzilo o to:

http://www.largeformatphotography.info/ ... ght%20Mask:
http://www.maskingkits.com/maskingexamples.htm

i to faktycznie wydaje sie fajne :mrgreen:
mozna ingerowac i w kontrast, i w naswietlanie, i w zmiane tonalnosci, ze sie tak nieszczesliwie wyraze.
potem cos mnie tknelo, poszedlem do piwnicy i znalazlem...maszynke do wycinania dziurek, kodaka, do roznej wielkosci negatywow :) niestety sa one duzo wieksze niz piny ktore sa w karetce L1200 ale chyba ja kiedys przerobie zeby takie malutkie dziurki tez robila a te duze zostawie do wiekszych negatywow i dorobie piny do L138
mysle, ze taki system mozna samemu zrobic jesli sie ma troche smyklke do majsterkowania i troche narzedzi...te piny do karetki jak i maszynke mozna by fajnie zrobic z wiertel 1,5-2mm
jak w koncu skoncze remont i odpale ciemnie z calym wyposazeniem to sie za to wezme...
Tomaszek - maski raczej sa w ostrosci, negatywy leza jeden na drugim. tyle, ze ostrosc odbitki sie...zwieksza a nie maleje ;-)

bardzo mnie to zaciekawilo...stoi w kolejce zadan do zrealizowania w blizej nieokreslonej przyszlosci :mrgreen:
Tomaszek
-#
Posty: 35
Rejestracja: 16 mar 2009, 00:16
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Tomaszek »

Witam!

Tak tak o to mi chodziło. Nawet książkę specjalnie kupiłem do tego tą właśnie. Ja już nawet mam karetkę i mini wiertareczkę do tego, samemu zrobioną :-) I już nawet jakieś próby pierwsze poczyniłem z negatywami. Trzeba jeszcze tylko maszynkę do kopiowania stykowego negatywu zrobić, obliczyć czasy naświetlania i wołania dla konkretnego negatywu i już :-)

Te maski są poza ostrością. Jak ustawiasz ostrość na ziarno, to nawet jak przymkniesz obiektyw o dwie działki to i tak one w ostrość nie wejdą :-)

TP
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

no tak, o jedna lub dwie - tylko, ze ja na kondensorowej Omedze D5 musze obiektyw przymykac do 16-22 bo odbitka 40x50 naswietla mi sie 3-4 sekundy :mrgreen: i to z filtrem MGD i zarowka 75W. moze kondensorowe Dursty beda mniej "wydajne". Poza tym nie wiem czy przymykanie o jedna dzialke przy tych ogniskowych jest dobre dla ostrosci - przy ramkach bezszybkowych...
Tomaszek
-#
Posty: 35
Rejestracja: 16 mar 2009, 00:16
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Tomaszek »

Witam!

3-4 sekundy!? To faktycznie kiepsko. Coś masz nie tak ustawiony proces. Ale nic to. Ja mam Dursta z Kaltlichtem i czasy mam między 20-40 s. Jest czas na doświetlanie :-) Przymykam o dwie działki. Negatyw jest prosty jak stół. Mam karetkę własnej konstrukcji, która bardzo mocno dociska brzegi. Lupka PEAK daje podgląd w sytuację. Przymykanie tak mocne obiektywu jest nie wskazane, bo wtedy jest dopiero nieostry :-) Nawet APO. Jak masz za dużo światła to trzeba wsadzić kilka warstw kalki technicznej, która zatrzyma trochę światła i już po problemie. Drugi sposób to włącznik światła ze ściemniaczem tyrystorowym. Przykręcasz i już. Jakie to proste :-)

TP
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

te 3-4 sekundy to mam jak przymkne o jedna dzialke, jak zrobie 16-22 to juz panuje nad sytuacja. wiem, ze obiektyw nie nalezy przymykac mocno ale ten daje rade, skale ma do 45 wiec 16 napewno mu nie szkodzi. zreszta widze to , rowniez mam Peaka - a sama Omega jest tak ostra, ze na odbitce 40x50 z negatywu 4x5 mozna zobaczyc...ziarno :mrgreen: trzeba sie mocno skupic ale widac ziarno. mam tez glowice z zimnym swiatlem ale zostawiam ja dla papierow stalogradacyjnych, daje tak niski kontrast, ze bez filtrow nie wyjde ponad dwojke a nie chce dawac filtrow podobiektywowych bo one najbardziej wplywaja na ostrosc odbitki. jedynie jakies portrety lub zdjecia robione soft-focusem moga dobrze na niej wychodzic. lub z owymi maskami negatywowymi.
Awatar użytkownika
slawoj
-#
Posty: 1313
Rejestracja: 30 wrz 2007, 19:53
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: slawoj »

Zmieniłem nazwę główną tematu tego wątku na:
"Split-grading, wysłanianie/doświetlanie, maskowanie optyczne"

Później łatwiej będzie znaleźć, potrzebne informacje o tej technice w forum.
Tomaszek
-#
Posty: 35
Rejestracja: 16 mar 2009, 00:16
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Tomaszek »

Witam!

Mam kolegę, który ma książkę jakiegoś fotografa chyba amerykańskiego, który opisuje metodę skrajnych kontrastów i pokazuje w niej, że filtry między obiektywem a papierem nic nie psują. Jeszcze tego nie widziałem, ale jak już zobaczę to powiem czy to prawda. Patrząc przez lupkę i przymykając obiektyw widzę kiedy się pogarsza obraz. 8-11 jest ok 16 już nie za bardzo. Może akurat moja sztuka jest taka :-)

Może jakiś plener wielkoformatowy kiedyś razem zrobimy sobie? :-)

TP
Awatar użytkownika
dejnekas
-#
Posty: 568
Rejestracja: 06 kwie 2007, 20:42
Lokalizacja: Londyn
Kontakt:

Post autor: dejnekas »

ja teraz męczę zapasy Xpressa i czasy jakie osiągam na odbitce 13x18 to .....1-1.5 sec hehe

Nie wiem czemu ponieważ na MGD czas tego samego powiększenia to 6-7 sekund. Ech nie przeszkadza mi to - przywykłem.
Pozdrawiam,
dejnekas
www.slawekdejneka.com
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

Tomaszek pisze:Witam!

Mam kolegę, który ma książkę jakiegoś fotografa chyba amerykańskiego, który opisuje metodę skrajnych kontrastów i pokazuje w niej, że filtry między obiektywem a papierem nic nie psują.

Może jakiś plener wielkoformatowy kiedyś razem zrobimy sobie? :-)

TP
podejrzewam, ze jest tak jak w przypadku filtrow Cokina - jednym nie zmienia sie nic a drugim sie zmienia "zauwazalnie"
mam jakis komplet Ilforda podobiektywowy, jak znajde chwile to sam sprawdze chociaz logicznym jest, ze powinna ostrosc spasc. do pewnych odbitek to zadna strata ale nie tylko basniowe-nieostre sie robi :)

plener jak najbardziej. tyle, ze chyba w przyszlym roku. juz niebardzo mam kiedy spac i jeszcze przez 6-8 tygodni tak bedzie.
Tomaszek
-#
Posty: 35
Rejestracja: 16 mar 2009, 00:16
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Tomaszek »

Witam!

Tak zapracowany, to pewnie i bogaty :-) W tym roku Ładna jesień jest to by się przydało gdzieś pojechać. Jak już sprawdzisz to daj znać.

TP
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

jakby ilosc kasy zalezala od ilosci pracy to juz bym dawno nie musial pracowac :)

z plenerem sie nie wyrobie w tym roku, nowa ciemnia w budowie, moj pokoj i stara ciemnia zawalona gratami, zero mozliwosci organizacyjnych. jak robic to porzadnie, dwa dni plener i dwa dni w ciemni :)
Tomaszek
-#
Posty: 35
Rejestracja: 16 mar 2009, 00:16
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Tomaszek »

Witam!

Jakie mocne zasady. Miło słyszeć. Może jednak znajdzie się jakiś wolny czas na plener. Trzymam kciuki.

TP
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

A jak Ty sobie radzisz z zmiana kontrastu?

Zasady musza byc...nie ma zasad, nie ma wynikow ;-)
Tomaszek
-#
Posty: 35
Rejestracja: 16 mar 2009, 00:16
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Tomaszek »

Witam!

Nie zmieniam kontrastu, najwyżej papier :-)
Staram się na etapie negatywu wszystko zrobić i już. Ustawiłem sobie cały proces tak, żeby uzyskać jak najlepsze rezultaty na stosowanych materiałach.

TP
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

a jaki papier uzywasz?
ODPOWIEDZ