Dokładnie tak. Najpierw temat, potem scena i jej oświetlenie, dobór filmu, optyki i chemii - wszystko przed telefonem do modelki.Z_photo pisze: ↑25 gru 2025, 18:17 Końcowy efekt fotografowania stanowi wypadkową wielu czynników, przy tym rozdzielczość układu film/obiektyw raczej nie jest dominująca. Czynnikiem zasadniczym jest oświetlenie fotografowanej sceny (przy założeniu, że dobór, naświetlenie i obróbka materiału negatywowego są sensowne).
Jaka firma do "naprawy" obiektywów
Moderatorzy: rbit9n, Michał Kowalski, Jerzy, zladygin
Jaka firma do "naprawy" obiektywów
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
Jaka firma do "naprawy" obiektywów
Dzięki za wypowiedzi.
Jaka firma do "naprawy" obiektywów
To może jeszcze inaczej, czy istnieje jakaś tabela, wykres, zestawienie filmów cz-b negatywowych, gdzie podana jest ich rozdzielczość oraz które filmy przenoszą na obraz negatywu największą ?
-
photoatelier
- -#


- Posty: 169
- Rejestracja: 31 mar 2018, 19:32
Jaka firma do "naprawy" obiektywów
witam, nie wiem kolego Włodek po co komplikujesz sobie sprawe..jesli chcesz wiedziec jaka jakosc maja Twoje szkła, to po prostu..zeby nie robic tego na filmie.. podpinasz do cyfry, fotografujesz tablice testowa przy paru przyslonach i wiesz przy jakiej osiagniesz najlepsza ostrosc..co innego jak koledzy pisali to uzycie negatywu, sposobu wywolania itp.. a jak juz jestes maniakiem rozdzielczosci to kup sobie ADOX CMS II.. pozdrawiam ;)
Jaka firma do "naprawy" obiektywów
Już o tym wspominaliśmy, film będzie miał różne właściwości podczas traktowania różnymi wywoływaczami (i szczegółami procesu). Skoro już wiemy, że optyka ma wyższą rozdzielczość, niż film, moim zdaniem dyskusja powinna być wyczerpana.
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
Jaka firma do "naprawy" obiektywów
Takie zestawienie miałoby jakiś sens, gdyby zestandaryzowane były metody pomiaru parametrów jakościowych filmów. A o to chyba trudno, chociażby ze względu na możliwości różnorakiej ich obróbki.
Niekiedy można natknąć się na informacje o zdolności rozdzielczej, np.:
Zwróć uwagę, że zdolność rozdzielcza zależy od kontrastu - choć nie wiem czy chodzi o kontrast sceny (tablicy testowej), czy kontrast samego negatywu, który może być mniejszy lub większy - w zależności od sposobu wywołania.
Genaralna zasada jest taka, że zdolność rozdzielcza jest odwrotnie proporcjonalna do czułości filmu (choć niekoniecznie jest to zależność liniowa) - co bardzo czytelnie zilustrował T. Cyprian w podręczniku wydanym ponad 70 lat temu:
Zatem jeśli zależy Ci na filmie o maksymalnej zdolności rozdzielczej, to wśród współcześnie oferowanych filmów niewymagających obróbki w specjalnych wywoływaczach najlepszy będzie Ilford Pan F plus oraz średnioczułe filmy z emulsjami opartymi o płaskie kryształy czyli Ilford Delta 100, Kodak T-Max 100. Nie wiem jaką emulsję ma Fuji Acros II, ale jego pierwowzór również bazował na płaskich kryształach.
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Jaka firma do "naprawy" obiektywów
I jeszcze jedno - zdolność rozdzielcza negatywu zaczyna być krytyczna dopiero przy większych skalach powiększania. Przy małych powiększeniach różnice w tym co faktycznie jest rejestrowane na pozytywie, a wynikające z faktu wykorzystania materiałów negatywowych o zróżnicowanej rozdzielczości mogą nie być przez oko ludzkie wychwytywalne.
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.


