Witam serdecznie wszystkich, bo to chyba mój pierwszy post na tym forum
Z duszą na ramieniu odnawiam wątek. Chciałem przeprowadzić powyższy test w wersji zaproponowanej w Way Beyond Monochrome dla Delty 100 w formacie 120. Zajrzałem tutaj, bo jednak mam pytanie. Jako że dysponuję tylko Mamiyą C330, gdzie nie mam jak zejść o 1/3 przysłony, to czy mogę ten test zrobić na małym obrazku (mam Nikona F90). Pomijając powyższe, doktrynalne, spory, czy fakt użycia aparatu małoobrazkowego, z innym obiektywem wpłynie na wynik, czy nie ma to znaczenia? Drugie pytanie dotyczy właśnie starszych aparatów średnioformatowych. Jak sobie radzili z takim testem, tzn jakim modyfikacjom on podlegał, gdy nie można było zmieniać ekspozycji o 1/3? Pamiętam jakiś stary wywiad sprzed ok 30-40 lat z fotografem, którego nazwiska nie pamiętam, który mówił, że zaczyna od ustalenia faktycznej czułości negatywu dla danej partii. Czy bez densytometru i bez podziału na 1/3 przysłony to było możliwe? Tak czy inaczej chodzi mi o to, czy mogę to zrobić Mamiyą C330? Proszę o łaskawe potraktowanie, jeśli coś pokręciłem.
Pozdrawiam
Maciek
Prosta kalibracja negatywu
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Prosta kalibracja negatywu
jakieś znaczenie będzie to miało, raczej niewielkie i pomijalny.zeromaciek pisze: ↑04 kwie 2020, 18:49 czy fakt użycia aparatu małoobrazkowego, z innym obiektywem wpłynie na wynik, czy nie ma to znaczenia?
Co do reszty to w zasadzie sam sobie odpowiedziałeś.
Otóż nie radzili sobie, tylko teoretyzowali. 1/3 przesłony na materiale cz-b to też dobry żart.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Prosta kalibracja negatywu
Pozostaje pytanie na ile delta w małym i w średnim to ten sam materiał? Rozważania o 1/3EV to czysta teoria - skok migawki to 1EV i przysłony najczęściej o 1EV dla większości kombinacji aparat/obiektyw.zeromaciek pisze: ↑04 kwie 2020, 18:49 Pomijając powyższe, doktrynalne, spory, czy fakt użycia aparatu małoobrazkowego, z innym obiektywem wpłynie na wynik, czy nie ma to znaczenia?
A tak w ogóle, to kalibracja dla średniego, a już dla małego to w praktyce nic nie daje. Naświetlenie całego filmu w takich samych warunkach wymaga dyscypliny, a o to najczęściej u amatora trudno

Prosta kalibracja negatywu
Raczej ten sam. Oglądałem pod mikroskopem. Ziarno identyczne. Tonalność przy zachowaniu tych samych parametrów ta sama.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Prosta kalibracja negatywu
Macie jakieś zepsute aparatyaka pisze: Rozważania o 1/3EV to czysta teoria - skok migawki to 1EV i przysłony najczęściej o 1EV dla większości kombinacji aparat/obiektyw.
A tak w ogóle, to kalibracja dla średniego, a już dla małego to w praktyce nic nie daje. Naświetlenie całego filmu w takich samych warunkach wymaga dyscypliny, a o to najczęściej u amatora trudno

W małym obrazku to raz że nie ma obowiązku czekania na ostatnią klatkę i używając magicznego narzędzia jakim są nożyczki można skrócić męki

Prosta kalibracja negatywu
Tak, ale tylko niektóre

E tam, Exaktę trza mieć!
Tajemna wiedza o użytecznym zakresie naświetleń Fomy w różnych formatach ujawniana tu i ówdzie - bezcenna

A tak na poważnie, to materiał + wywoływacz (i jego sprawdzone, potwierdzone praktycznie właściwości) + osobiste doświadczenia fotografa/amatora samodzielnie wołającego to jedyna droga do pozytywnych efektów. Czego wszystkim fotografującym życzę.