Koreks - wieża :) - Paterson

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10327
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Koreks - wieża :) - Paterson

Post autor: J.A. »

Nie używałem Kaisera, używałem Patersona i używam Jobo.
Do 1501 można wsunąć film 135 nie kręcąc szpulami. W przypadku 120 zależy jaki film.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 21:59
Lokalizacja: Gdynia

Koreks - wieża :) - Paterson

Post autor: kal800 »

Kaiser jest OK, jakość szpul o niebo lepsza niż Paterson.

no dobra, mam natenczas jasność. myślałem o 1540, ale to jest po prostu 1510 + 1530. nie głupie jak się bazuje na 135, bo jak jest jedna rolka do wymoczenia, to jest to bardzo wygodne i oszczędne, natomiast w moim przypadku priorytetem jest średniak, zatem skłaniam się ku opcji 1520 + ewentualny 1530. mam natomiast pytanie do użytkowników - jak wygląda sprawa z nawijaniem dwóch 120tek na jedną szpulę w tym koreksie? gdzieś czytałem, że te szpule są wyposażone w jakiś mechanizm, ułatwiający tę operacje - jak to funkcjonuje?
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
sejmajnejm
-#
Posty: 343
Rejestracja: 21 paź 2011, 15:24
Lokalizacja: lodz

Koreks - wieża :) - Paterson

Post autor: sejmajnejm »

kal800 pisze:jak wygląda sprawa z nawijaniem dwóch 120tek na jedną szpulę w tym koreksie? gdzieś czytałem, że te szpule są wyposażone w jakiś mechanizm, ułatwiający tę operacje - jak to funkcjonuje?
jest taki "dynks", który zapobiega przesuwaniu się filmów i nałożeniu jednego na drugi. Jak poszukasz zdjęć szpuli, to to jest taki czerwony element. Daje radę.
kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 21:59
Lokalizacja: Gdynia

Koreks - wieża :) - Paterson

Post autor: kal800 »

no dobra, ale jak to działa? w tej chwili robię tak, że nawijam film, po zakończeniu tej czynności mam końcówkę filmu w miejscu w którym zaczynałem nawijać, czyli od zewnętrznej strony szpuli. rozumiem, że jakimś sposobem (nie mam pojęcia jakim) ten film zostaje nawinięty dalej, tak że znajdzie się bliżej środka szpuli. potem ten dynks się zatrzaskuje, tak, że jeden film nie najdzie na drugi, czyż tak?
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10327
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Koreks - wieża :) - Paterson

Post autor: J.A. »

kal800 pisze: gdzieś czytałem, że te szpule są wyposażone w jakiś mechanizm, ułatwiający tę operacje
Nie chodzi o ułatwienie, bo on nie pomaga nawinąć dwóch filmów. To jest separator. Po nawinięciu pierwszego do końca, ten czerwony dynks o którym pisze wyżej sejmajnejm, trzeba wetknąć drugim końcem między rowki spirali. Jeden siedzi w małych szpulkach przy rdzeniu, a drugi koniec blokuje filmy.
Jobo chyba musi mieć na to patent, bo nikt tego nie skopiował, a sprawdza się b.dobrze.
kal800 pisze: no dobra, ale jak to działa? w tej chwili robię tak, że nawijam film, po zakończeniu tej czynności mam końcówkę filmu w miejscu w którym zaczynałem nawijać, czyli od zewnętrznej strony szpuli. rozumiem, że jakimś sposobem (nie mam pojęcia jakim) ten film zostaje nawinięty dalej, tak że znajdzie się bliżej środka szpuli. potem ten dynks się zatrzaskuje, tak, że jeden film nie najdzie na drugi, czyż tak?
Dokładnie tak, Film się wsuwa łatwo. Wystarczy go przytrzymać kciukiem i palcem wskazującym, tak jakbyś łapał za gałąź, a zacząć kręcić szpulą. Film się wsunie do końca.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
sejmajnejm
-#
Posty: 343
Rejestracja: 21 paź 2011, 15:24
Lokalizacja: lodz

Koreks - wieża :) - Paterson

Post autor: sejmajnejm »

kal800 pisze:że jakimś sposobem (nie mam pojęcia jakim) ten film zostaje nawinięty dalej,
musisz sam go dopchnąć do końca, sposobem dowolnym. Przed pierwszym razem w ciemni warto popróbować przy świetle, na jakimś filmie testowym.
kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 21:59
Lokalizacja: Gdynia

Koreks - wieża :) - Paterson

Post autor: kal800 »

jobo w drodze. zobaczymy, co jest warta legenda....
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
sejmajnejm
-#
Posty: 343
Rejestracja: 21 paź 2011, 15:24
Lokalizacja: lodz

Koreks - wieża :) - Paterson

Post autor: sejmajnejm »

kal800 pisze:jobo w drodze. zobaczymy, co jest warta legenda....
Ja mając Kaisera, który czasem podciekał, potem Patersona, którego konstrukcja tylko mnie zniechęciła i odstawiłem do szafy, kupiłem Jobo i na razie jestem zadowolony ;)
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5624
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Koreks - wieża :) - Paterson

Post autor: rbit9n »

sejmajnejm pisze: jest taki "dynks"
Obrazek
k.o. rex par Piotr R.B.it, na ipernity
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 21:59
Lokalizacja: Gdynia

Koreks - wieża :) - Paterson

Post autor: kal800 »

no dobra. mam. problem z przeciekaniem chyba załatwiony - jest sprytny patent do kompensowania ciśnienia wewnątrz koreksu, co wydaje się było przyczyną przeciekania w innych koreksach. szpula, no cóż, wydaje się, że kaiser solidniejszy, no i dużo łatwiej odnaleźć w ciemności początek spirali, Natomiast... wziąłem jakiś stary, zwichrowany film 35mm i rzeczywiście wsunąłem go do koreksu bez ruszenia szpulą... szacun. zamykanie koreksu - rewelacja - mam nadzieje tylko, że nie cieknie spod tego patentu...

ten separator - w przypadku 120 - sprawa prosta - dynks do góry, pierwszy film do środka, dynks w dół - drugi film na szpulę. w przypadku mikrofilmu - z dynksem filmu się nie nakręci, więc idzie do góry, ale co po nawinięciu - zablokować w pozycji dolnej?

ps - należy mi się nagroda za wytrwałość w poszukiwaniu idealnego koreksu - dowód poniżej :)
Załączniki
image.jpeg
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10327
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Koreks - wieża :) - Paterson

Post autor: J.A. »

kal800 pisze: z dynksem filmu się nie nakręci, więc idzie do góry, ale co po nawinięciu - zablokować w pozycji dolnej?
Wyjąć w ogóle. Ja wyjmuję, można zostawić odstający.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 21:59
Lokalizacja: Gdynia

Koreks - wieża :) - Paterson

Post autor: kal800 »

jeżeli chodzi o poszukiwanie najlepszego koreksa na świecie, to dla mnie koniec zabawy! jobo - rewelacja. szpulka niesamowita - nawinąłem oba filmy 120 - jeden po drugim na jedną rolkę nie kręcąc szpulą - film wlazł cały na pych. z drugą rolką miałem chwile grozy - nie dało się nawinąć z początku, okazało się, że odnalezienie początku spirali niekoniecznie musi być takie proste - musiałem zdjąć rękawiczki, żeby to wymacać. pod tym względem tylko Kaiser zrobił to perfekcyjnie - naprowadzacz początku da się wymacać nawet rękawicą bokserską...

cały proces przeszedł wyjątkowo gładko, ani kropla odczynnika nie została uroniona przez dekielek. koreks wyjątkowo poręczny, mały i lekki. jeszcze tylko dokupię przedłużkę i kwestia osprzętowienia negatywowego załatwiona!
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10327
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Koreks - wieża :) - Paterson

Post autor: J.A. »

kal800 pisze: musiałem zdjąć rękawiczki,
Szczerze, to nie wiem po co do tej czynności zakładasz rękawiczki. Wywołałem setki filmów, wszystko w koreksach i nigdy nie miałem problemów związanych z gołymi rękami.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5624
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Koreks - wieża :) - Paterson

Post autor: rbit9n »

z tym samym popychaniem to est kapitalna sprawa. wykorzystało to jobo produkując koreks jobo 2400, który ładowało się w nieco nietypowy sposób. niestety koreks nadawał się do wołania wyłącznie filmów 135 i to pojedynczo, pewnie to było przyczyną tego, że się nie przyjął. czasem bywają te koreksy na ebaju, ale ceny jakie osiągają (najtańszy widziałem za 100€), są po prostu nieadekwatne.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 21:59
Lokalizacja: Gdynia

Koreks - wieża :) - Paterson

Post autor: kal800 »

J.A. pisze:
kal800 pisze: musiałem zdjąć rękawiczki,
Szczerze, to nie wiem po co do tej czynności zakładasz rękawiczki. Wywołałem setki filmów, wszystko w koreksach i nigdy nie miałem problemów związanych z gołymi rękami.
nigdy nie zdarzyło Ci się pacnąć paluchem filmu, na którym zostaje fajny odcisk?
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
ODPOWIEDZ