Strona 1 z 1

Fioletowe zabarwienie

: 15 lut 2014, 16:02
autor: michauu
Cześć,
od jakiegoś czasu fascynują mnie charakterystyczne zabarwienia , najczęściej w kolorze czerwonym lub fioletowo-różowym. Udało mi się je kilkakrotnie uzyskać, jednak zawsze była to kwestia przypadku. Domyślam się, że ma to jakiś związek z prześwietleniem (nieszczelnym body/otwierania filmu w warunkach minimalnego oświetlenia), mógłby mi ktoś wyjaśnić co trzeba wykonać, aby uzyskać taki efekt ? Domyślam się, że mogłem wyjaśnić to dość nieszczegółowo dlatego wrzucam fotki:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

: 15 lut 2014, 16:24
autor: kuzyn353
Chodzi o to, że jak ktoś jest niewyraźny na zdjęciu, to jest w śmiertelnym niebezpieczeństwie
michauu pisze:mógłby mi ktoś wyjaśnić co trzeba wykonać, aby uzyskać taki efekt ?
Trzeba obejrzeć film z tajemniczej kasety video.

Re: Fioletowe zabarwienie

: 15 lut 2014, 18:08
autor: wosk
michauu pisze:Domyślam się, że ma to jakiś związek z prześwietleniem (nieszczelnym body/otwierania filmu w warunkach minimalnego oświetlenia), mógłby mi ktoś wyjaśnić co trzeba wykonać, aby uzyskać taki efekt ?
Wiesz, a pytasz - jak sam widzisz te zaświetlenia wychodzą w przypadkowych miejscach, w nieprzewidywalnym nasileniu zależnym zapewne od jakiejś szczeliny w uszczelnieniu aparatu czy kasety. W takiej postaci nie da się tego kontrolować.
Zazwyczaj to efekt bardzo niepożądany, możesz spróbować wydłubać uszczelnienie z aparatu w jakimś miejscu i próbować jaki to daje skutek na filmie - jednym słowem - eksperyment ;-)

: 16 lut 2014, 21:15
autor: michauu
W moim przypadku musiała to być kwestia kasety. Body mam szczelne na 100%. Szkoda mi mojego Pentaxa ME Super na taki eksperyment. Słyszałem kiedyś o ciekawym chińskim aparacie, które kosztował mniej więcej jednego dolara (nieszczelność była tam nie tyle wadą, co cechą fabryczną :) ). Słyszał ktoś o czymś niedrogim w tym guście? Z drugiej jednak strony taki tani aparat wiążę się najczęściej z beznadziejną optyką, a mi zależy na tym, żeby jakość fotografii pozostawała na wysokim poziomie (pomijając kwestie zaświetleń).

Zastanawiam się czy to na pewno jest kwestia nieszczelności, bo przecież w przypadku klasycznego prześwietlenia mielibyśmy białą plamę, a tutaj powstaje to całe zabarwienie. Może to kwestia chemii ? Kolorowe zdjęcia wywołuje w labie.

PS. Kiedyś powstała mi taka plama na dwóch klatkach i skaner ją zeskanował.
Obrazek
Czy to może być wina tego, że nie do końca zwinąłem film przy otwieraniu body ?

: 17 lut 2014, 11:03
autor: rbit9n
michauu pisze: mógłby mi ktoś wyjaśnić co trzeba wykonać, aby uzyskać taki efekt ?
trzeba wydłubać śrubokrętem gąbkę uszczelniającą pokrywę komory filmu.

prześwietlenie powstaje tam, gdzie światło najdłużej przecieka przez lipne gąbki. robisz zdjęcie za zdjęciem, zaświetleń nie będzie. kiedy odstępy między zdjęciami są większe, tedy i zaświetlenie się pojawia. kolos ich jest czerwonanwy, bo światło najpierw wnika w podłoże, które działa w tym przypadku jak filtr.

: 17 lut 2014, 23:28
autor: michauu
rbit9n pisze:
michauu pisze: mógłby mi ktoś wyjaśnić co trzeba wykonać, aby uzyskać taki efekt ?
trzeba wydłubać śrubokrętem gąbkę uszczelniającą pokrywę komory filmu.
Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Czy słyszałeś może o jakiś metodach bezinwazyjnych (mówię tutaj o aparacie) typu np. próba uszkodzenia kasety z filmem?

: 18 lut 2014, 00:09
autor: enthropia
Kolego, jeśli chcesz zabarwień na czerwono to spróbuj zabawy z Redscale. Przewracasz kolorowy negatyw na drugą stronę i masz czerwono, aż miło.
Tu masz dwa moje przykłady, mniej i więcej prześwietlone:
Obrazek

Obrazek

Jeśli chcesz zabarwień brunatnych bądź nieprzewidywalnych, to przewołaj sobie kolorowy negatyw w zimnym procesie.

Obrazek

A jak chcesz zabarwień różowo-fioletowych, to możesz pogotować negatyw w wodzie przez jakieś 5 minut lub wyprażyć go w piekarniku.
Sam nie robiłem, ale inni próbowali:
http://www.lomography.com/magazine/tips ... -hot-water
http://www.lomography.com/magazine/tips ... -your-film

BTW. Fota z samolota mocno odlotowa, znaczy fajna.

: 18 lut 2014, 13:30
autor: michauu
Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Fotka z samolotu rzeczywiście wspaniała, ale nie mogę się pod nią podpisać. To dzieło tego gościa ---> http://www.tyronelebon.com/ ze jego dla teledysku Mount Kimbie - Before I move off.

W jaki sposób wywołujesz kolorowe negatywy? Jak utrzymujesz temperaturę?

: 18 lut 2014, 13:42
autor: J.A.
rbit9n pisze:kolos ich jest czerwonanwy, bo światło najpierw wnika w podłoże, które działa w tym przypadku jak filtr.
Podłoże nie ma barwy, więc to nie filtr. Warstwa pod podłożem to warstwa, w której powstaje barwnik niebiesko-zielony (C), czuła na światło czerwone. W ten zresztą sposób Rollei "wyprodukował" film o nazwie Red Bird. Nawija go podłożem do obiektywu.
michauu pisze:W jaki sposób wywołujesz kolorowe negatywy? Jak utrzymujesz temperaturę?
Przeszukaj forum. Jest tu na ten temat mnóstwo wpisów.

: 18 lut 2014, 13:45
autor: enthropia
Kolorowe negatywy w C-41 wywołują za mnie panowie w labie. ;-)

Kolorowy negatyw w zimnym procesie wywołuję zupełnie standardowo, tak jak dowolny negatyw cz-b.

: 18 lut 2014, 15:04
autor: rbit9n
J.A. pisze:Podłoże nie ma barwy, więc to nie filtr. Warstwa pod podłożem to warstwa, w której powstaje barwnik niebiesko-zielony (C), czuła na światło czerwone. W ten zresztą sposób Rollei "wyprodukował" film o nazwie Red Bird. Nawija go podłożem do obiektywu.
to był skrót myślowy. może niezbyt fortunny, ale sens był ten sam.

: 24 mar 2014, 11:43
autor: robnowak
Kapitalne prace. od dawna staram sie uzyskać taki efekt na swoich cmentarnych fotkach, ale nie do konca mi to wychodzi. Czy mógłbym prosić o jakieś wskazowki?

: 16 lip 2014, 12:41
autor: maciey
Mi się jakoś nie podobają takie efekty, ale to już kwestia gustu. Chociaz na zdjęciu nr 5 świetnie to wyszło.

: 09 paź 2014, 01:06
autor: samahid
Przy red scale (odwrócony film ) trzeba pamiętać że film traci na czułości 400 traktujemy jak 200.