Strona 1 z 3
					
				Metz 45 ct-4
				: 09 sie 2022, 07:42
				autor: rysiek1996
				Mam pytanie techniczne.
Metz 45 ct-4 po wyzwoleniu błysku w ustawieniach AUTO nie sygnalizuje poprawności naświetlania. Wymieniłem scalaka CA 3140E lecz musi być coś jeszcze do wymiany. 
Tylko co?
Chyba że scalak jest źle wlutowany
			 
			
					
				Metz 45 ct-4
				: 09 sie 2022, 08:12
				autor: miki11
				Masz jakiś schemat? Ten układ to wzmacniacz operacyjny, prawdopodobnie odpowiada za wyzwolenie błysku. Bez schematu urządzenia trudno wyrokować, czy jego zadaniem jest ta sygnalizacja.
			 
			
					
				Metz 45 ct-4
				: 09 sie 2022, 09:52
				autor: rysiek1996
				Nie. W sieci, na którymś forum wyczytałem że wystarczy wymienić  scalaka CA3140E.
			 
			
					
				Metz 45 ct-4
				: 09 sie 2022, 13:43
				autor: miki11
				Szukaj czegoś o nazwie a'la "metz 45 ct-4 service manual". Chyba mignął mi jakiś ct-5, ale link nie prowadził do pdf'a.
			 
			
					
				Metz 45 ct-4
				: 09 sie 2022, 14:29
				autor: powalos
				rysiek1996, a czujnik się w tej lampie czymś nie "zasyfił" ?
			 
			
					
				Metz 45 ct-4
				: 09 sie 2022, 17:10
				autor: technik219
				Ta "sygnalizacja" jest tak dokładna jak klupanie toporkiem. Jeśli lampa prawidłowo naświetla to nie ma się co przejmować potwierdzeniem naświetlenia. Przez wiele lat używałem Metzów, w tym 45CT4 i raz sygnalizowały, innym razem nie, ale naświetlenie było prawidłowe (no, chyba, że wystąpiły jakieś okoliczności, że bez skorygowania mocy błysku naświetliło się źle).
			 
			
					
				Metz 45 ct-4
				: 09 sie 2022, 19:19
				autor: rysiek1996
				Lampa przy każdym ustawieniu błyska tą samą mocą.
			 
			
					
				Metz 45 ct-4
				: 09 sie 2022, 19:28
				autor: J.A.
				Czyli pełną? Łatwo poznać czy pełną, bo na bateriach alkalicznych potem dość długo się ładuje.
			 
			
					
				Metz 45 ct-4
				: 09 sie 2022, 19:43
				autor: miki11
				Jeżeli tam siedzi komparator na tym wzmacniaczu operacyjnym, to brak zmiennej mocy błysku przy różnym oświetleniu świadczy o tym, że układ dostosowujący siłę błysku nie działa prawidłowo. Zazwyczaj jest to zrobione tak, że na jedno wejście komparatora podawane jest napięcie z fotoelementu pomiarowego, a na drugie jakieś napięcie wzorcowe (np. na jakimś TL431).
			 
			
					
				Metz 45 ct-4
				: 09 sie 2022, 20:54
				autor: BW
				jeżeli błyska pełną mocą możliwe że w układzie dostosowującym siłę błysku źle działa kondensator - stracił parametry i lampa zawsze wali pełną mocą
			 
			
					
				Metz 45 ct-4
				: 09 sie 2022, 22:51
				autor: shredderr
				NIe znam budowy tej konkretnej lampy, ale w innych współczesnych lampach reporterskich zazwyczaj pada tranzystor sterujący ładowaniem kondensatora i objawia się to właśnie błyskiem wyłącznie na maksymalnej mocy. Padający kondensator traci pojemność - lampa nie jest w stanie błyskać z pełną mocą.
			 
			
					
				Metz 45 ct-4
				: 09 sie 2022, 23:42
				autor: miki11
				BW pisze: ↑09 sie 2022, 20:54
jeżeli błyska pełną mocą możliwe że w układzie dostosowującym siłę błysku źle działa kondensator - stracił parametry i lampa zawsze wali pełną mocą
 
Bez schematu wolę się nie wypowiadać.
 
			 
			
					
				Metz 45 ct-4
				: 09 sie 2022, 23:56
				autor: miki11
				
			 
			
					
				Metz 45 ct-4
				: 10 sie 2022, 11:14
				autor: rysiek1996
				Tego ,,scalaka" CA3140E wymieniłem. Lampa w manualu i automatykach błyska całą/stałą mocą
			 
			
					
				Metz 45 ct-4
				: 10 sie 2022, 22:54
				autor: powalos
				Ja nadal nie wykluczałbym fototranzystora i tranzystora z nim współpracującego. Skoro wali pełną mocą to znaczy, że nie ma sterowania na tyrystor "odcinajacy". Może też "elektrolit" na płytce automatyki. To 1 mikroFarad i raczej nie da się stwierdzić czy działa prawidłowo. Może po tylu latach po prostu wysechł. Ogólnie to wymieniłbym wszystkie "małe" elektolity na obu płytkach. Tak małe pojemności raczej nie "puchną" i nie wyciekają. One wysychają. Tutaj wg schematu to 1 i 2,2 mikro. koszt części symboliczny. Uważać tylko na dobór odpowiedniego napięcia ich pracy. Może być wyższe i lepiej gdyby temperatura była na 105°C, bo zazwyczaj kiedyś ładowano we wszystko na 80°C.