Żarówki LED -papier stałogradacyjny
: 23 gru 2018, 22:52
Chciałbym wrócić do tematu żarówek LED w powiększalniku.
Poczytałem tu i ówdzie i przeważnie poruszane są tematy LED przy używaniu papieru MG.
Mam dwie żarówki LED 11W 6500K i 4000K.
Dla mocy do 11W żarówka ma jeszcze normalny rozmiar -w moim przypadku 105mm
Inne, mocniejsze są dłuższe i w powiększalniku być może będzie kolidować z konstrukcją drogi optycznej, nie wiem do końca jak to jest, więc wyszukałem żarówkę normalnej wielkości.
W poszukiwaniu teorii natknąłem się na http://www.alled.pl/?sposoby-generowani ... ach-led,66
gdzie możemy dowiedzieć się, że zwykła biała żarówka to dioda LED niebieska + żółty luminofor. Wzajemna proporcja określa temperaturę barwową. Są też inne konstrukcje LED ale nie są dostępne tak normalnie w handlu.
I tak,
Fomaspeed jest uczulony na niebieski kolor i następuje spadek do zera w okolicy żółtego.
Dla porównania dałem wykres FomaVariant gdzie maksimum osiąga w kolorze ziel-żółtym.
Przy pracy z papierami MG zauważane są problemy z regulacją kontrastu(tu teoretyzuję bo nigdy nie robiłem MG) bo jak widzicie widma żarówki i papieru są czasami bardzo odmienne.
Czy dla papieru stałogradacyjnego różnica pomiędzy żarówką 6500K i 4000K będzie związana wyłącznie z czasem naświetlania, a kontrast będzie taki jak przewiduje producent?
Poczytałem tu i ówdzie i przeważnie poruszane są tematy LED przy używaniu papieru MG.
Mam dwie żarówki LED 11W 6500K i 4000K.
Dla mocy do 11W żarówka ma jeszcze normalny rozmiar -w moim przypadku 105mm
Inne, mocniejsze są dłuższe i w powiększalniku być może będzie kolidować z konstrukcją drogi optycznej, nie wiem do końca jak to jest, więc wyszukałem żarówkę normalnej wielkości.
W poszukiwaniu teorii natknąłem się na http://www.alled.pl/?sposoby-generowani ... ach-led,66
gdzie możemy dowiedzieć się, że zwykła biała żarówka to dioda LED niebieska + żółty luminofor. Wzajemna proporcja określa temperaturę barwową. Są też inne konstrukcje LED ale nie są dostępne tak normalnie w handlu.
I tak,
Fomaspeed jest uczulony na niebieski kolor i następuje spadek do zera w okolicy żółtego.
Dla porównania dałem wykres FomaVariant gdzie maksimum osiąga w kolorze ziel-żółtym.
Przy pracy z papierami MG zauważane są problemy z regulacją kontrastu(tu teoretyzuję bo nigdy nie robiłem MG) bo jak widzicie widma żarówki i papieru są czasami bardzo odmienne.
Czy dla papieru stałogradacyjnego różnica pomiędzy żarówką 6500K i 4000K będzie związana wyłącznie z czasem naświetlania, a kontrast będzie taki jak przewiduje producent?