Leżą przede mną dwa Horsemany: model 985 (lata produkcji 1970-1984) i jego następca VH-R (produkowany od 1984 r.). Trudno nie oprzeć się pokusie, by nie porównać starszego 985 z aparatem zaprezentowanym na youtube przez lwowskiego przyjaciela technika219.
Przede wszystkim w VH-R zastosowano obrotowy tył, dzięki czemu jednym ruchem zmieniamy układ z poziomego na pionowy i vice versa. W 985 trzeba aparat zdjąć ze statywu i zamontować w pozycji o 90 st na statywie. Wielkie udogodnienie dla tych, którzy fotografują ze statywu bez przekładania aparatu. Model VH-R ma powiększony wizjer względem 985, więc wstępne kadrowanie jest przyjemniejsze. To udogodnienie docenią ci, którzy preferują zdjęcia z ręki. Mamy więc dwa plusy na rzecz VH-R.
Zastosowanie obrotowego tyłu w VH-R spowodowało, że odległość matówki względem płaszczyzny obiektywu zwiększyła się o 3 mm. Dla obiektywów 120, 150 i 180mm nie ma to większego znaczenia, ale dla Topcora 65/7 ma. Obiektyw ten jest głębiej osadzony w aparacie na nieskończoności i dla 985 da się go podnieść o 15mm, dla VH-R można go ponieść tylko o 5mm. Jeszcze gorzej jest z przesunięciem na bok; dla 985 przesunięcie wynosi 17mm, zaś dla VH-R to tylko 3mm.
A szkoda, bo Topcor 65/7 kryje koło o promieniu 152mm, czyli format 4x5.
Warto wspomnieć, że oba Horsemany przyjmują szerszy obiektyw niż Topcor 65/7:
https://www.photo.net/forums/topic/1583 ... -horseman/
Tym obiektywem jest 58mm Super Angulon XL.
Komamura produkowała kilka dodatków do obu modeli Horsemana.
1.Horseman Exposure Meter 6x9 - świetny światłomierz (element światłoczuły 60x90mm !!!) ale srebrowe baterie Mallory do niego nie są już produkowane. Odradzam.
2.Rotary Back - wygodne urządzenie jednym ruchem zamieniające miejscami matówkę z rollkasetą, ale z racji grubości 25mm nadaje się tylko do obiektywów o ogniskowej powyżej 90mm no i robi się z tego ciężki i nieporęczny sprzęt. Odradzam.
3.Horseman Angle View Finder Viewer - celownik kątowy z lupą 2x z własną matówką. Zdecydowanie polecam, nie trzeba kryć się pod czarną płachtą i wyglądać jak Zorro.
4.Horseman długa lupa 7x - na tyle długa, że można ją trzymać za osłoną matówki i nie trzeba się kryć pod płachtą.
5.Holder 6,5x9 kaseta podwójna Linhofa na film cięty - przydaje się dla tego jednego, dwóch zdjęć o innej czułości.
Gdyby były jakieś pytania, to proszę, mam rozkminionego Horsemana 6x9 od ponad 20 lat, to naprawdę dobry sprzęt za pieniądze wielkokrotnie mniejsze od Linhofa.